A hazánkban debreceni létesítménnyel rendelkező kínai gyártó a világ legnagyobb jármű akkumulátor ellátójaként közölte: olyan új anyagokat fejlesztett ki a lítium-ion eszközökhöz, amelyek jelentősen javíthatják az elektromos járművek töltési hatékonyságát hideg időben.
A Reuters beszámolója szerint Wu Kai, a CATL vezető tudósa egy sanghaji fórumon árulta el, hogy a cég olyan új elektrolitanyagokat fejlesztett ki, amelyek extrém hidegben, mínusz 20 Celsius-fokos hőmérsékleten 50 százalékkal, átlagos hőmérsékleten pedig 43 százalékkal növelhetik a lítium-ion akkumulátorok hatékonyságát. A szakember hozzátette: a technológia véglegesítése előrehaladott állapotban van; olyannyira, hogy már ebben az évben el tudják kezdeni a sorozatgyártását.
Az új akkumulátortípus 10 perces töltési idővel 400 kilométeres hatótávolságra elegendő energiát képes felvenni, de a vállalatnak ambiciózus tervei vannak arra, hogy ezt az időt – ugyanilyen hatótávolságra értve – öt-hét percre csökkentse.
Az autógyártók mindenütt nagy erőfeszítéseket tesznek a nagyobb teljesítményt és nagyobb hatótávolságot biztosító szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztésére. Ezek azonban egyelőre túl drágák – éppen ezért kísérletezik hosszú ideje új anyagokkal maga a CATL is, hiszen szeretne az elsők között megoldást kínálni a problémára.
Mint ismert, az elektromos autók használata elleni vélemények leginkább a hosszú töltési időt és a kis hatótávolságot róják fel az egyébként nem túl pénztárcabarát vételáron kapható járműveknek. Ha a CATL terve beválik, egyszerre kétirányú szelet foghat ki a kritikusok vitorlájából, hiszen a beharangozott akkumulátor nem csak hozza a ma ismert EV-k között erősnek számító, 400 kilométeres hatótávot, hanem azt ígéri hozzá, hogy egy gyors kávészünet alatt feltölthető lesz.
A gyártók különösen nagy hangsúlyt fektetnek a téli időjárási körülmények kezelésére alkalmas akkumulátorok létrehozására. Ennek oka az, hogy a hideg lelassítja az elektrolitoldatban zajló reakciókat (amelyek a töltés átvitelét végzik az akkumulátor két elektródája között), és az akkumulátor arra kényszerül, hogy többletmunkát végezzen az EV fűtéséhez.
2022 júniusában a CATL bejelentette, hogy a cellákból csomagba helyezett technológia harmadik generációja több mint ezer kilométer hatótávolságot kínál majd, egyetlen feltöltéssel. A kínai mitológia legendás lénye után Qilin névre keresztelt akkumulátor már akkor rekordot jelentő 72 százalékos térfogathasznosítási hatékonysággal és akár 255 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkezett – elérve ezzel a világ eddigi legmagasabb integrációs szintjét.
2022 szeptemberében derült ki, hogy a CATL és az EVE Energy gigagyárakat hoz létre Kínában és Európában (például hazánkban), egyenként 20 GWh éves kapacitással, hogy akkumulátorokat gyártson a BMW új modelljeihez, amelyek hengeres cellákat használnak, és képesek meghaladni az elektromos járművek számára előirányzott ezer kilométeres referenciaértéket.
Az új akkumulátorok magasabb, 800 V-os feszültséget képesek felvenni, és akár 500 amper árammal is tölthetők, ami a töltési idő 30 százalékos csökkenését teszi lehetővé a 10-ről 80 százalékos szintre történő feltöltés során.
Gábor János
Főoldali kép: Robin Zeng, a CATL elnöke és An Conghui, a ZEEKR Technology Limited vezérigazgatója, az első 1000 kilométeres akkumulátorok egyikét demonstrálják.
Küldetése, hogy a borászatok kedvelői ősszel is felfedezzék a régió egyedülálló borkultúráját, gasztronómiáját.
Az épülő blokkok menetrend-követési képességéről beszélt a Portfolio Energy Investment Forum 2024. konferencián Jákli Gergely, a Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatója.