Benzines veterán autókat is lehet elektrifikálni: itt a megoldás

Benzines veterán autókat is lehet elektrifikálni: itt a megoldás
Gábor János  |  2024. 06. 26., 12:40

Nem csak találmány, hanem már konkrét szolgáltatás szintjén létezik a veterán autók átalakítása, amivel az idős konstrukciókba is lehet elektromos meghajtást integrálni – egyébként jó drágán. Így működik.

A brit Everrati vállalat új életet lehel a klasszikus autókba, miközben fenntarthatóbbá és alacsony kibocsátású zónákban is vezethetővé teszi azokat. A cég a Land Roverek és Porschék átalakításával vált ismertté, de legújabb projektjük egy 1964-es Mercedes Pagoda elektromos technológiával felruházása volt, ami még nekik is új szint.

A cég központja az egykori amerikai légibázison, Oxfordshire-ben, Upper Heyfordban található. Ebben a műhelyben zajlik a klasszikus autók átalakítása, és nemrég egy ritkaságszámba menő, 1964-es Mercedes Pagodát is sikeresen átalakítottak. A kocsiról legyen elég annyi, hogy leginkább gazdag hírességek engedhetik meg maguknak: közismert, hogy John Lennonnak és John Travoltának volt egy-egy, de legutóbb az angol énekes, Harry Styles is beszerzett egy példányt. Talán éppen az övét elektrifikálta az Everrati, de ezt a diszkréció miatt nyilván sosem fogják elárulni, hacsak az ügyfél maga nem kéri.

Veterán motorok helyett akkumulátorok

Az Everrati célja, hogy az 50 évesnél is régebbi benzinmotorokat és mechanikus hajtásláncokat akkumulátorokkal helyettesítse, mivel ezek a régi autók nem vezethetők az alacsony kibocsátású zónákban, ami azért elég nagy hátrány, főleg sokmillió forintos autóritkaságok esetében, amelyeket nem csak a garázsban akarnak nézegetni a tulajdonosaik.

„Egy új autó gyártása akár 20 tonna szén-dioxidot is termelhet. Egy 60 éves autó viszont rendkívül fenntartható”mondta a BBC-nek Justin Lunny, az Everrati alapító-vezérigazgatója. Nem tette hozzá, de igaz: az átalakítások ugyanakkor drágák, így főként olyan tehetős vásárlóknak lehetnek vonzóak, akik egyszerre értékelik a fenntarthatóságot és a klasszikus autók örökségét. Egy Pagoda például nagyjából 200 ezer angol fontba (kb. 94 millió forintba) is kerülhet az aukciókon – ehhez jön még hozzá az Everrati elektromos átalakítási költsége, ami a Pagoda esetében 330 ezer font (több mint 155 millió forint).

Ez a költség magában foglalja az eredeti benzinmotor elektromos akkumulátorrendszerre cseréjét és az autó teljes körű felújítását, hogy újszerű állapotban kerülhessen vissza a gazdag tulaj gyűjteményébe vagy egy luxusautó-kiállítás bemutatótermébe. Arra, hogy mekkora átalakítással jár egy ilyen átalakítás, remek válasz lehet Tony Fong főmérnök nyilatkozata, aki a Pagodáról elárulta: nyilván annyi klasszikus alkatrészt tartottak meg, amennyit csak tudtak, így például a sebességváltó húzása-tolása vezérli a hátra- és előremenetet, míg az üzemanyagszintmérő most már az akkumulátor kapacitását mutatja.

Az Everrati első elektromos járműve három évvel ezelőtt készült el, és jelenleg 20 olyan oldtimer autó van forgalomban, amit ők elektrifikáltak, miközben további 12 átalakítása zajlik Oxfordshire-ben, a New York melletti Hamptonsban és egy kaliforniai telephelyen.

A szolgáltatás „nem mindenki számára elérhető” – ismerte be Lunny, hozzátéve: „igen, nagyon drága, de cserébe valami olyat hozunk létre, ami remélhetőleg egy életen át tart”.

Főoldali kép: Everrati

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-11-15 15:15:34
Tavasziné Kemencsik Gabriellát, a Tavaszi és Társa Kft. ügyvezetőjét, a salgótarjáni Tavaszi Cukrászda üzemeltetőjét országos Év Vállalkozója Díjjal ismerte el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 2025-ben.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS