Nem csak találmány, hanem már konkrét szolgáltatás szintjén létezik a veterán autók átalakítása, amivel az idős konstrukciókba is lehet elektromos meghajtást integrálni – egyébként jó drágán. Így működik.
A brit Everrati vállalat új életet lehel a klasszikus autókba, miközben fenntarthatóbbá és alacsony kibocsátású zónákban is vezethetővé teszi azokat. A cég a Land Roverek és Porschék átalakításával vált ismertté, de legújabb projektjük egy 1964-es Mercedes Pagoda elektromos technológiával felruházása volt, ami még nekik is új szint.
A cég központja az egykori amerikai légibázison, Oxfordshire-ben, Upper Heyfordban található. Ebben a műhelyben zajlik a klasszikus autók átalakítása, és nemrég egy ritkaságszámba menő, 1964-es Mercedes Pagodát is sikeresen átalakítottak. A kocsiról legyen elég annyi, hogy leginkább gazdag hírességek engedhetik meg maguknak: közismert, hogy John Lennonnak és John Travoltának volt egy-egy, de legutóbb az angol énekes, Harry Styles is beszerzett egy példányt. Talán éppen az övét elektrifikálta az Everrati, de ezt a diszkréció miatt nyilván sosem fogják elárulni, hacsak az ügyfél maga nem kéri.
Az Everrati célja, hogy az 50 évesnél is régebbi benzinmotorokat és mechanikus hajtásláncokat akkumulátorokkal helyettesítse, mivel ezek a régi autók nem vezethetők az alacsony kibocsátású zónákban, ami azért elég nagy hátrány, főleg sokmillió forintos autóritkaságok esetében, amelyeket nem csak a garázsban akarnak nézegetni a tulajdonosaik.
„Egy új autó gyártása akár 20 tonna szén-dioxidot is termelhet. Egy 60 éves autó viszont rendkívül fenntartható” – mondta a BBC-nek Justin Lunny, az Everrati alapító-vezérigazgatója. Nem tette hozzá, de igaz: az átalakítások ugyanakkor drágák, így főként olyan tehetős vásárlóknak lehetnek vonzóak, akik egyszerre értékelik a fenntarthatóságot és a klasszikus autók örökségét. Egy Pagoda például nagyjából 200 ezer angol fontba (kb. 94 millió forintba) is kerülhet az aukciókon – ehhez jön még hozzá az Everrati elektromos átalakítási költsége, ami a Pagoda esetében 330 ezer font (több mint 155 millió forint).
Ez a költség magában foglalja az eredeti benzinmotor elektromos akkumulátorrendszerre cseréjét és az autó teljes körű felújítását, hogy újszerű állapotban kerülhessen vissza a gazdag tulaj gyűjteményébe vagy egy luxusautó-kiállítás bemutatótermébe. Arra, hogy mekkora átalakítással jár egy ilyen átalakítás, remek válasz lehet Tony Fong főmérnök nyilatkozata, aki a Pagodáról elárulta: nyilván annyi klasszikus alkatrészt tartottak meg, amennyit csak tudtak, így például a sebességváltó húzása-tolása vezérli a hátra- és előremenetet, míg az üzemanyagszintmérő most már az akkumulátor kapacitását mutatja.
Az Everrati első elektromos járműve három évvel ezelőtt készült el, és jelenleg 20 olyan oldtimer autó van forgalomban, amit ők elektrifikáltak, miközben további 12 átalakítása zajlik Oxfordshire-ben, a New York melletti Hamptonsban és egy kaliforniai telephelyen.
A szolgáltatás „nem mindenki számára elérhető” – ismerte be Lunny, hozzátéve: „igen, nagyon drága, de cserébe valami olyat hozunk létre, ami remélhetőleg egy életen át tart”.
Főoldali kép: Everrati
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.