Az autógyártó egy partneri megállapodás keretében oldotta meg, hogy a kedvelt személygépkocsijában lévő akkumulátor újrahasznosításával vadonatúj cellákat állítson elő.
Lényegében második életet adnak a népszerű Leaf akkumulátorainak. A Nissan angliai vállalkozással kötött üzlete mintájára az egész világon lehetne megállapodásokat aláírni, hogy a gyártók stabilan bekapcsolják az értékláncba az elöregedett EV-akkumulátorokat. Az elektromos hajtáslánc szívét jelentő cellák nyersanyagai meglehetősen ritkák (tehát drágák) és a bányászatuk óriási környezeti hatással jár. Létfontosságú lenne tehát az újrahasznosítás, amiben a Nissan a brit Ecobat Solutions-szel tető alá hozott szerződésével akar élen járni.
A két vállalat között egyelőre stratégiai kísérleti megállapodás köttetett. A programot kezdetben Nagy-Britanniában indítják el, de ha a szigetországban leselejtezett akkumulátorok újrahasznosítása gördülékenyen megy és tényleg hatékony, a gyártó nyilván a világ más pontjain működő üzemeiben is be szeretné vezetni.
A partnerség alapján arról van szó, hogy megvizsgálják, hogyan lehetne kereskedelmi forgalomba kapcsolni az elektromos járművek akkumulátorainak felkutatását, biztonságos szállítását, szétszerelését, javítását és újrahasznosítását – nyilván második életciklusban történő felhasználás céljából. A Nissan ezt követően hivatalos gyártói garanciával is kínálhatná ezeket a termékeket. A projekt támogatja a Nissan célkitűzését, mely szerint 2050-re eléri a szén-dioxid-semlegességet, mind a tevékenységei, mind pedig a termékei teljes életciklusa kapcsán.
„Az Ecobattal együttműködve felmérjük, hogy miként működünk együtt a begyűjtő vállalatokkal, hogyan kezeljük a szállítást, hogyan teszteljük, javítjuk és hasznosítjuk újra az elektromos járművek akkumulátorait, hogy megértsük a kereskedelmi értékláncot – magyarázta közleményben a Nissan Energy Services EV-akkumulátorokkal foglalkozó körforgásos gazdaság menedzsere. Alan Low hozzátette: ezek az akkumulátorok olyan autókból származnak, amelyek elöregedtek, ezért szétszerelték őket, vagy amelyeket már leírtak a biztosítók, de a bennük lévő akkumulátorok továbbra is használhatók.
A felkutatott és visszaszerzett akkumulátorokat speciális járművekkel szállítják az Ecobat Birmingham mellett, Darlastonban működő bázisára. Itt további ellenőrzéseket végeznek rajtuk, majd a Nissan által kifejlesztett eljárásokkal meghatározzák, hogy hosszú távon továbbra is biztonságosak-e, illetve képesek-e megfelelő teljesítményt nyújtani. Ha igen, az lehetővé teszi az autógyártó számára, hogy második életciklust adjon a korábban kidobásra ítélt akkumulátoroknak, valamint a hozzájuk tartozó energiatároló rendszereknek és mobil töltőberendezéseknek. Azokat az akkumulátorokat, amelyeket nem lehet második életre kelteni, szintén képesek újrahasznosítani, elemekre bontva.
„Ez a megállapodás az EV fenntarthatósági képének kritikus eleme, hiszen valódi környezeti előnyökkel jár. Még a megmentett akkumulátorokban megmaradt energiát is vissza tudjuk nyerni, hogy a telephelyünkön található EV töltőhálózat energiaellátására használjuk fel” – mutatott rá Tom Seward, az Ecobat Solutions UK igazgatója.
Főoldali kép: Nissan
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.