A Nissan az elsők között oldotta meg, így ad új életet az elhasznált akkumulátoroknak

A Nissan az elsők között oldotta meg, így ad új életet az elhasznált akkumulátoroknak
Gábor János  |  2024. 05. 06., 14:10

Az autógyártó egy partneri megállapodás keretében oldotta meg, hogy a kedvelt személygépkocsijában lévő akkumulátor újrahasznosításával vadonatúj cellákat állítson elő.

Lényegében második életet adnak a népszerű Leaf akkumulátorainak. A Nissan angliai vállalkozással kötött üzlete mintájára az egész világon lehetne megállapodásokat aláírni, hogy a gyártók stabilan bekapcsolják az értékláncba az elöregedett EV-akkumulátorokat. Az elektromos hajtáslánc szívét jelentő cellák nyersanyagai meglehetősen ritkák (tehát drágák) és a bányászatuk óriási környezeti hatással jár. Létfontosságú lenne tehát az újrahasznosítás, amiben a Nissan a brit Ecobat Solutions-szel tető alá hozott szerződésével akar élen járni.

A két vállalat között egyelőre stratégiai kísérleti megállapodás köttetett. A programot kezdetben Nagy-Britanniában indítják el, de ha a szigetországban leselejtezett akkumulátorok újrahasznosítása gördülékenyen megy és tényleg hatékony, a gyártó nyilván a világ más pontjain működő üzemeiben is be szeretné vezetni.

A partnerség alapján arról van szó, hogy megvizsgálják, hogyan lehetne kereskedelmi forgalomba kapcsolni az elektromos járművek akkumulátorainak felkutatását, biztonságos szállítását, szétszerelését, javítását és újrahasznosítását – nyilván második életciklusban történő felhasználás céljából. A Nissan ezt követően hivatalos gyártói garanciával is kínálhatná ezeket a termékeket. A projekt támogatja a Nissan célkitűzését, mely szerint 2050-re eléri a szén-dioxid-semlegességet, mind a tevékenységei, mind pedig a termékei teljes életciklusa kapcsán.

„Az Ecobattal együttműködve felmérjük, hogy miként működünk együtt a begyűjtő vállalatokkal, hogyan kezeljük a szállítást, hogyan teszteljük, javítjuk és hasznosítjuk újra az elektromos járművek akkumulátorait, hogy megértsük a kereskedelmi értékláncot – magyarázta közleményben a Nissan Energy Services EV-akkumulátorokkal foglalkozó körforgásos gazdaság menedzsere. Alan Low hozzátette: ezek az akkumulátorok olyan autókból származnak, amelyek elöregedtek, ezért szétszerelték őket, vagy amelyeket már leírtak a biztosítók, de a bennük lévő akkumulátorok továbbra is használhatók.

Így oldja meg a Nissan a második életciklust

A felkutatott és visszaszerzett akkumulátorokat speciális járművekkel szállítják az Ecobat Birmingham mellett, Darlastonban működő bázisára. Itt további ellenőrzéseket végeznek rajtuk, majd a Nissan által kifejlesztett eljárásokkal meghatározzák, hogy hosszú távon továbbra is biztonságosak-e, illetve képesek-e megfelelő teljesítményt nyújtani. Ha igen, az lehetővé teszi az autógyártó számára, hogy második életciklust adjon a korábban kidobásra ítélt akkumulátoroknak, valamint a hozzájuk tartozó energiatároló rendszereknek és mobil töltőberendezéseknek. Azokat az akkumulátorokat, amelyeket nem lehet második életre kelteni, szintén képesek újrahasznosítani, elemekre bontva.

„Ez a megállapodás az EV fenntarthatósági képének kritikus eleme, hiszen valódi környezeti előnyökkel jár. Még a megmentett akkumulátorokban megmaradt energiát is vissza tudjuk nyerni, hogy a telephelyünkön található EV töltőhálózat energiaellátására használjuk fel” – mutatott rá Tom Seward, az Ecobat Solutions UK igazgatója.

Főoldali kép: Nissan

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-31 19:35:00
Közel akkora áremelkedést hozott az első két hónap rekordkereslete a fővárosi ingatlanpiacon, mint amit előtte egy teljes év alatt regisztráltak a Duna House szakértői. A használt ingatlanok négyzetméterenkénti átlaga Budapesten 6 százalékos drágulást követően megközelítette az 1 millió forintot, de Rákosmentén, Pestszentlőrincen, Pestszentimrén és Soroksáron még akadnak megfizethetőbb lokációk.
2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS