Ha elterjedne, akár feleakkora töltőinfrastruktúrára se lenne szükség a teljes e-mobilitáshoz, mint amennyit ma vízionálnak a szakértők. Rövid távú közlekedésre az is elég, hogy a napelemes autó kaszniját természetes fény éri.
Egy új, portugál tanulmány szerint a napelemről felvett energia napi 11–29 kilométeres plusz hatótávolságot biztosíthat az elektromos járművek számára, és bár ez elsőre kevésnek tűnik, megalapozottan állítható, hogy legalább a felére csökkentené a töltési igényt. A tanulmányhoz a világ 100 helyszínén vették figyelembe a napenergiával működő járművek képességeit városi környezetben, és modellezték az autók viselkedését a sűrű forgalomban.
A napelemes autó csak elsősorban szoláris energiával működő járműkoncepció. Ideális esetben ugyanúgy rendelkezik tölthető akkumulátorral, mint bármelyik ismert EV, csak éppen a karosszéria felületébe ágyazott fotovoltaikus (PV) panelek rásegítenek, vagy az elektromos motor közvetlen meghajtására, vagy az akkumulátorcsomag töltésére.
A ma ismert napelemes autók hatótávolsága rövidebb a hagyományos benzines és elektromos autókkal egyszeri feltöltéssel megtehető útnál. Ezt tovább csökkenthetik időjárási tényezők és a kedvezőtlen fényviszonyok, ráadásul egy kocsi túl apró felülettel rendelkezik ahhoz, hogy igazán hatékony mennyiségben kerüljenek rá napelemek. Azok a mobilitási technológiák, amelyek csak napenergiára hagyatkoznak, aligha fognak tömeges népszerűségre szert tenni, hiszen elég korlátozottan lehet felhasználni őket. Akadnak azonban különböző célú megoldások, a felhasználási igények két végén, amelyek nagyon ígéretesnek tűnnek.
A legolcsóbb, egyben legkisebb és kategóriája legígéretesebb modellje a Squad Solar nevű városi rohangálós – állítja a Fully Charged Show YouTube csatorna tesztje. A golfautó méretű, kétszemélyes moped gyártása 2024-ben indulhat el Európában, és tervezik értékesíteni az észak-amerikai piacokon is. Hamar népszerűvé válhat, mert mikró autó létére viszonylag széles, így jól tartja az utat, könnyű vele parkolni, és szerencsés esetben sosem kell feltölteni: még a felhős Hollandiában is elég fényt kap a tetőre szerelt panel ahhoz, hogy napi átlagban 18 kilométert lehessen megtenni vele, maximum 45 km/h-val. Akár négy darab cserélhető akkumulátor is jár majd hozzá, összesen 100 kilométer hatótávval. Boltba járós kisvárosi autónak tökéletes, ráadásul 2,5 millió forint alatt lesz a szalonára.
Másik végletet képviselnek a Lightyear nevű startup luxus kategóriájú napelemes autói, a Lightyear 0 és a Lightyear 2. Mivel az előbbit 100 millió forint körül tudták volna csak piacra dobni, a cég bejelentette, hogy inkább az elérhető árú Lightyear 2 tökéletesítésére koncentrál. A várhatóan 2025 végére elkészülő modell nem kizárólag szoláris energiával működik, de napos évszakokban akár hónapokig megvan feltöltés nélkül. A gyártó úgy számol, hogy éves átlagban harmadannyi töltést fog igényelni, mint egy hagyományos EV, és egy feltöltéssel kb. 800 kilométert tesz meg - például éjjel, ha nem kap további éltető napfényt. A nyitóára az ígéretek szerint 15-16 millió forint lesz.
„A városok ma az elektromos járművek fő piaca, és a viszonylag kis megtett távolságok miatt különösen érdekesek a napelemes járművek számára. A városi területeken azonban épületek, fák és egyéb akadályok vetnek árnyékot az utakra, így korlátozva a közlekedő vagy parkoló járművek napenergia-potenciálját. A munka célja az volt, hogy felmérjük, vajon ezeknek az árnyékoknak a hatása jelentősen korlátozza-e a napelemes autókban rejlő lehetőségeket” – magyarázta a tanulmány első szerzője. Miguel Centeno Brito, a Lisszaboni Egyetem Természettudományi Karán működő Instituto Dom Luiz – IDL intézet kutatója közölte: az afrikai, közel-keleti, dél-európai és délkelet-ázsiai városok a lehető legjobb helyek a napelemes járművek számára. Jelentős potenciállal rendelkező régiók közé sorolták továbbá Kínát, Észak-Amerikát és Ausztráliát is. Ezekben a régiókban a városok árnyékból eredő napenergia-veszteség kb. 25 százalékos, így alapvetően ideálisak a technológia széles körű elterjedéséhez.
Az elektromos autók gyors terjedése ellenére a közúti forgalom még mindig a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának mintegy harmadáért felelős. Ezért a globális dekarbonizációs célok elérése érdekében jelentősen csökkenteni kell a mobilitáshoz kapcsolódó kibocsátásokat – vallják a tudósok.
„Eredményeink segíthetnek a politikai döntéshozók és az autóipar számára ütemtervet készíteni a fenntarthatóbb és környezetbarátabb városi jövőre való átállás felgyorsítására” - mondta Brito.
Annak ellenére, hogy ígéretes és környezetbarát közlekedési módról van szó, a napelemes autóknak jelenleg csak kis piaca van az olyan problémák miatt, mint az ár és a hatótávolság. A napenergia-technológia fejlődésével azonban ez hamarosan megváltozhat. Mivel az EV-k ellen mindmáig az a legelső érvek egyike, hogy nincs hozzájuk megfelelő töltőinfrastruktúra, a szoláris üzemű járművek igenis komoly potenciállal rendelkeznek. Mennyivel egyszerűbb ugyanis a lemerülőben lévő autót kint hagyni a napon, mint keresni hozzá egy töltőállomást? Amiből belátható időn belül nincs és nem is lesz elég, szinte sehol.
A tanulmány következtetése az, hogy a napenergiával működő járművek összességében csökkenthetné a karbonkibocsátást, az üzemeltetési költségeket és az elektromos járművek töltési frekvenciaigényét. Ez a lehetőség viszont a helyi napsugárzástól és az árnyékolási viszonyoktól is függ, ami városi környezetben tényleg fogas kérdés. A napenergiával működő járművek városi környezetben rejlő potenciálját a világ 100 városára modellezték, és az eredmények azt mutatják, hogy a napenergiával meghosszabbított hatótávolság mediánja 18 kilométer, naponta.
Gábor János
Fotók: Squad, Lightyear
A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.
Lezárultak a Paks II. Atomerőmű résfalazási munkálatai. A terület előkészítése folytatódik, jelenleg a talajszilárdítást végzik az építési területen.