Tokió-San Francisco egy óra alatt: itt a jövő hiperszonikus utasszállítója

Tokió-San Francisco egy óra alatt: itt a jövő hiperszonikus utasszállítója
2023. 07. 14., 13:08

Távolsági járatokat teljesítene vadonatúj repülő-konstrukciójával a Venus Stargazer, amibe befektetett az Airbus Ventures is. A sugár- és rakétahajtóművek kombinációjával tervezett hiperszonikus gép az űr megközelítésével juthat el egy óra alatt a világ egyik végéről a másikra.

Bár a magyar Kármán Tódorról elnevezett űrhatár, a Kármán-vonal 100 kilométeres magasságáig nem jut majd fel, a Venus Aerospace futurisztikus Stargazerje elég magasra fog emelkedni ahhoz, hogy az utasok lássák a bolygó görbületét. A hiperszonikus sebességet elképesztő magasságban is tartani fogja a sugár- és rakétahajtóművek kombinációjával – állítják a cég alapítói. Sassie és Andrew Duggleby a Business Insidernek adtak exkluzív interjút a Stargazerről.

A tervek szerint 9 Mach, vagyis kb. 11.100 km/h-s sebességgel közlekedő jármű 12 utas szállítására lesz alkalmas, és ezzel a tempóval egy San Francisco-Tokió járat menetideje nem tart majd tovább egyetlen óránál. Ez tizenegyszer gyorsabb, mint egy mai átlagos távolsági repülőút, de még a néhai Concorde-okat is lekörözi: a végsebessége 4,5 félszerese lesz annak, amire a szuperszonikus elődök képesek voltak.

A Venus Aerospace vezetői elmagyarázták: a Stargazer úgy száll majd fel, mint egy hagyományos utasszállító repülőgép – vagyis sugárhajtóművekkel, de a lakott területektől távol rakétahajtóművekre fog váltani. Ezek teszik lehetővé a jármű számára a hiperszonikus sebességet, valamint a közel 52 kilométeres utazómagasságot, ahonnan már bőven megcsodálható a Föld görbületének látványa, és remek kilátás nyílik az űrre.



Az irdatlan sebesség és magasság megvalósításáról könnyebb beszélni, mint elérni, viszont a Venus Aerospace annak ellenére elszánt, hogy hosszú utat kell bejárnia, mire a technológia készen áll a használatba vételre.  A jövő légi utazásának ambiciózus elképzelése messze nem abszurd elképzelés, hiszen ma is létező megoldásokra épül, ugyanakkor, teljesen új technológiák kifejlesztésére is szükségük lesz a sikerhez. Utóbbiak egyike elég figyelemre méltó, hiszen „a világ első folyékony hajtóanyagú forgó detonációs rakétahajtóművének (RDRE)” nevezik.

A rakétahajtóműveket nagy magasságon azért részesítik előnyben a sugárhajtóművekkel szemben, mert egész egyszerűen jobb teljesítményt nyújtanak. Nem támaszkodnak például a külső oxigénre, aminek koncentrációja 52 kilométeres magasságban amúgy is kritikusan alacsony.

Andrew Duggleby szerint az RDRE a gyorsabb égési sebesség miatt nagyobb hőmérsékletet és nyomást termel, mint a hagyományos rakétahajtóművek, és ez nagyobb tolóerőt is eredményez, miközben kevesebb üzemanyagot használ. A technológiai vezető közölte: a Stargazer cseppfolyósított levegőt visz majd magával a rakétahajtóművek meghajtásához. Ezt a folyékony üzemanyagot már tavaly októberben előállította a vállalat, ráadásul szobahőmérsékleten tárolható állapotra fejlesztette. Az úttörő eredmény biztosítja a szükséges technikai tudást és mérnöki munkát a következő fejlesztési, repülési és tesztelési szakaszok felé történő továbblépéshez. Lényeges egyrészt, hogy a különleges üzemanyag miatt a repülőgépnek a nagy sebesség és magasság ellenére se lesz szüksége túl masszív törzsre vagy hőpajzsokra, ráadásul az utasok megfelelő oxigénellátásának problémáját is egy csapásra megoldja. Mindezeken felül van még egy trükk, ami növeli a Stargazer hatékonyságát, és ez nem más, mint az ún. boost-glide repülési mód, ami lehetővé teszi, hogy a sugárhajtómű meglovagolja a hiperszonikus sebesség által keltett lökéshullámokat.

Bár a vállalat optimista az innovációjára mutatkozó piaci keresletet illetően, a Stargazer legkorábban a 2030-as években kezdheti meg működését. Addig még a hiperszonikus utazásra vonatkozó szabályozás is kidolgozásra vár, de ez nem tartja vissza a Venus Aerospace híres befektetőjét, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét, az Airbus A380-ast gyártó Airbus SE leányvállalatát, az Airbus Venturest sem attól, hogy közösen végezzék a hajtóműteszteket. Az innovatív megoldást először várhatóan egy drónba fogják integrálni, aztán továbbfejlesztik.

Gábor János

A vezető kép illusztráció! Forrás: Venus Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-09-11 21:11:00
Kilencedik alkalommal adták át a K&H családi vállalatok kiválósági díjat azoknak a családi tulajdonú magyar cégeknek, amelyek példamutató eredményeket értek el a hosszú távú stratégia, a generációváltás, a környezeti fenntarthatóság vagy az innováció területén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.