Tokió-San Francisco egy óra alatt: itt a jövő hiperszonikus utasszállítója

Tokió-San Francisco egy óra alatt: itt a jövő hiperszonikus utasszállítója
2023. 07. 14., 13:08

Távolsági járatokat teljesítene vadonatúj repülő-konstrukciójával a Venus Stargazer, amibe befektetett az Airbus Ventures is. A sugár- és rakétahajtóművek kombinációjával tervezett hiperszonikus gép az űr megközelítésével juthat el egy óra alatt a világ egyik végéről a másikra.

Bár a magyar Kármán Tódorról elnevezett űrhatár, a Kármán-vonal 100 kilométeres magasságáig nem jut majd fel, a Venus Aerospace futurisztikus Stargazerje elég magasra fog emelkedni ahhoz, hogy az utasok lássák a bolygó görbületét. A hiperszonikus sebességet elképesztő magasságban is tartani fogja a sugár- és rakétahajtóművek kombinációjával – állítják a cég alapítói. Sassie és Andrew Duggleby a Business Insidernek adtak exkluzív interjút a Stargazerről.

A tervek szerint 9 Mach, vagyis kb. 11.100 km/h-s sebességgel közlekedő jármű 12 utas szállítására lesz alkalmas, és ezzel a tempóval egy San Francisco-Tokió járat menetideje nem tart majd tovább egyetlen óránál. Ez tizenegyszer gyorsabb, mint egy mai átlagos távolsági repülőút, de még a néhai Concorde-okat is lekörözi: a végsebessége 4,5 félszerese lesz annak, amire a szuperszonikus elődök képesek voltak.

A Venus Aerospace vezetői elmagyarázták: a Stargazer úgy száll majd fel, mint egy hagyományos utasszállító repülőgép – vagyis sugárhajtóművekkel, de a lakott területektől távol rakétahajtóművekre fog váltani. Ezek teszik lehetővé a jármű számára a hiperszonikus sebességet, valamint a közel 52 kilométeres utazómagasságot, ahonnan már bőven megcsodálható a Föld görbületének látványa, és remek kilátás nyílik az űrre.



Az irdatlan sebesség és magasság megvalósításáról könnyebb beszélni, mint elérni, viszont a Venus Aerospace annak ellenére elszánt, hogy hosszú utat kell bejárnia, mire a technológia készen áll a használatba vételre.  A jövő légi utazásának ambiciózus elképzelése messze nem abszurd elképzelés, hiszen ma is létező megoldásokra épül, ugyanakkor, teljesen új technológiák kifejlesztésére is szükségük lesz a sikerhez. Utóbbiak egyike elég figyelemre méltó, hiszen „a világ első folyékony hajtóanyagú forgó detonációs rakétahajtóművének (RDRE)” nevezik.

A rakétahajtóműveket nagy magasságon azért részesítik előnyben a sugárhajtóművekkel szemben, mert egész egyszerűen jobb teljesítményt nyújtanak. Nem támaszkodnak például a külső oxigénre, aminek koncentrációja 52 kilométeres magasságban amúgy is kritikusan alacsony.

Andrew Duggleby szerint az RDRE a gyorsabb égési sebesség miatt nagyobb hőmérsékletet és nyomást termel, mint a hagyományos rakétahajtóművek, és ez nagyobb tolóerőt is eredményez, miközben kevesebb üzemanyagot használ. A technológiai vezető közölte: a Stargazer cseppfolyósított levegőt visz majd magával a rakétahajtóművek meghajtásához. Ezt a folyékony üzemanyagot már tavaly októberben előállította a vállalat, ráadásul szobahőmérsékleten tárolható állapotra fejlesztette. Az úttörő eredmény biztosítja a szükséges technikai tudást és mérnöki munkát a következő fejlesztési, repülési és tesztelési szakaszok felé történő továbblépéshez. Lényeges egyrészt, hogy a különleges üzemanyag miatt a repülőgépnek a nagy sebesség és magasság ellenére se lesz szüksége túl masszív törzsre vagy hőpajzsokra, ráadásul az utasok megfelelő oxigénellátásának problémáját is egy csapásra megoldja. Mindezeken felül van még egy trükk, ami növeli a Stargazer hatékonyságát, és ez nem más, mint az ún. boost-glide repülési mód, ami lehetővé teszi, hogy a sugárhajtómű meglovagolja a hiperszonikus sebesség által keltett lökéshullámokat.

Bár a vállalat optimista az innovációjára mutatkozó piaci keresletet illetően, a Stargazer legkorábban a 2030-as években kezdheti meg működését. Addig még a hiperszonikus utazásra vonatkozó szabályozás is kidolgozásra vár, de ez nem tartja vissza a Venus Aerospace híres befektetőjét, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét, az Airbus A380-ast gyártó Airbus SE leányvállalatát, az Airbus Venturest sem attól, hogy közösen végezzék a hajtóműteszteket. Az innovatív megoldást először várhatóan egy drónba fogják integrálni, aztán továbbfejlesztik.

Gábor János

A vezető kép illusztráció! Forrás: Venus Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-01 18:40:00
Az MNB összesen 15 millió forint bírságot szabott ki a K&H Biztosító Zrt.-re, többek között a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések állománykezelésével összefüggő, egyes élet- és nem-életbiztosítási termékek biztosítási feltételeihez kapcsolódó informatikai biztonsági, illetve a vállalatirányítási területet érintő hiányosságok miatt.
2023-12-01 17:55:00
„Az AI rendszerek kiváló eszközök lehetnek az auditori munka során, mivel segíthetnek a hatékonyabb kommunikációban, információgyűjtésben és problémamegoldásban – a szakértő könnyvizsgálót azonban nem tudják helyettesíteni.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.
2023. 10. 25., 09:33
epizód: 2023 / 16   |   hossz: 24:08
Az országos munkaerőhiány nagyon jól leszűkíthető adott gazdasági szegmensekre, és nem feltétlenül az elvándorlás okozza - mondta a BizniszPlusz podcastnak Somodi Bettina. A Beck and Partners nemzetközi HR tanácsadó cég üzletágvezetője szerint egy jó szabályozással a külföldi munkavállalók is szépen belesimulhatnának a rendszerbe, és kellenek, mert a nehéz fizikai munkahelyeket a magyarok már évek óta nem töltik be. A szakemberrel azt is megfejtettük, miért és milyen szempontok fontosak a ma már jóval bátrabban váltó munkaerőnek, különösen a fiataloknak.

  Rovathírek: GUSTO

A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS