Feleannyiból telepítenek országos közlekedést kiszolgáló elektromos vonatokat Olaszországban, mint amennyibe a Budapest-Belgrád vasútvonal kerül a magyar adófizetőknek. Akkumulátorok eddig is üzemeltek vonatokon, de a Hitachié az első olyan, amelyen ez az elsődleges energiaforrás.
A Hitachi Rail a helyi Trenitaliaval kötött 1,23 milliárd eurós (456 milliárd forintos) megállapodása részeként telepített akkumulátoros Masaccio vonatokat Olaszországban – áll a cég közleményében. A vállalat első körben összesen 20 darab „Blues” márkájú vonatból álló flottát állított sínpályára, és ezekkel lényegében teljes hosszában és szélességében lefedi az országot.
A projekt az európai országok kollektív kötelezettségvállalása jegyében valósul meg. Mint ismert, az unió már az évtized végéig 55 százalékkal akarja csökkenteni a közlekedés karbonkibocsátását. Ez az elektromos gépjárművek esetében sokkal gördülékenyebben megy, mint a vasúti közlekedésben, pedig ez a szegmens szorulna rá a legjobban a villamosításra, ami ma a kontinens legnagyobb részén egyáltalán nem jellemző.
Az európai viszonyok nem teszik egyszerűbbé a vonatközlekedés reformját, és nem is valószínű, hogy a teljes villamosítást egyhamar el lehet érni. A vasúti rendszerek nagy részén nem elérhető magasfeszültségű áramvételezés, így a mozdonyok főleg dízelüzeműek. Egy olyan megoldás ugyanakkor visszaadná az átállás iránt érzett reményt, amiben a szerelvényeket nagyobb hatótávolságú elektromos mozdonyok vontatják – és az akkumulátoraik nem csak rövid szakaszok áthidalására alkalmasak. Utóbbiakat ugye nem is lehetnek intercity vonalakon üzemeltetni komolyabb hálózatfejlesztés nélkül.
Mivel a vasúti villamosítás költség- és erőforrásigényes feladat, nyilván nem sok olyan ország van, ami örömmel felvállalja. Ezért lehet hatalmas potenciál az akkumulátoros vonatban, hiszen az egyaránt alkalmas villamosított és nem villamosított vonalakon történő közlekedésre. Az előbbi rendszeren a vonat áramszedőt használ. Ez régóta ismert megoldás a tömegközlekedésben, azzal a csavarral, hogy nem csak a jármű meghajtásához szükséges energiát veszi fel a villamosított szakaszokon, hanem feltölti az akkumulátorcsomagokat is. A Blues vonatok egyébként olyan területeken is futnak, ahol nincs áramszedési lehetőség. Ebben a szcenárióban dízel meghajtást használnak, de az akkumulátorokban is hagynak elég energiát arra, hogy a lakott területekhez közeledve már csak tisztán elektromos forrásra támaszkodjanak.
Bár a vonatok akkumulátorról történő üzemeltetése nem újdonság, a Hitachi Rail és a Trenitalia együttműködésében először jönnek létre Európában olyan vasúti vonalak, amelyeken az elektromos áram az elsődleges energiaforrás. Az új szerelvények akkumulátorcsomagjai egyelőre 15 kilométeres hatótávolságot képesek áthidalni, viszont a töltésük nem csak hálózatról, hanem az út során dízelmotorról és a regeneratív fékezéssel is kivitelezhető.
A vonatokat a Hitachi Rail a Firenzéhez közeli Pistoriában található gyárában építi, és a szicíliai, illetve szardíniai partok mentén, valamint „a csizma talpán”, a Jón-tenger mellett már ilyenek járják a legnépszerűbb útvonalakat.
A Trenitalia és a Hitachi szerződése egyelőre 135 elektromos vonat forgalomba állításáról szól. Az akár 160 km/órás sebességre képes szerelvények mindegyike 300 fő befogadására alkalmas, de az utasok nem csak a csomagjaikat vihetik magukkal, hiszen – megfelelő belső térkialakítással, ami egyébként variálható – akad rajtuk hely kerékpárok snowboardok, kerékpárok tárolására is.
A vállalat arra számít, hogy az akkumulátor-technológia a következő néhány évben tovább fog fejlődni, és a jelenlegi 15-ről 100 kilométerre nő a hatótáv. A következő generációs Bluesok akár ennél is többre lesznek képesek, míg a jelenlegiekben nagyobb teljesítményű akkumulátorokra lehet majd cserélni a mai csomagokat. Ha mindez nem lenne elég zöld: a Hitachi Rail forradalmi járművei 93 százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek.
Gábor János
Főoldali kép: Hitachi Rail
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.