A Hitachi vezeti be Európa első akkumulátoros vonatait

A Hitachi vezeti be Európa első akkumulátoros vonatait
2023. 06. 30., 10:11

Feleannyiból telepítenek országos közlekedést kiszolgáló elektromos vonatokat Olaszországban, mint amennyibe a Budapest-Belgrád vasútvonal kerül a magyar adófizetőknek. Akkumulátorok eddig is üzemeltek vonatokon, de a Hitachié az első olyan, amelyen ez az elsődleges energiaforrás.

A Hitachi Rail a helyi Trenitaliaval kötött 1,23 milliárd eurós (456 milliárd forintos) megállapodása részeként telepített akkumulátoros Masaccio vonatokat Olaszországban – áll a cég közleményében. A vállalat első körben összesen 20 darab „Blues” márkájú vonatból álló flottát állított sínpályára, és ezekkel lényegében teljes hosszában és szélességében lefedi az országot.

A projekt az európai országok kollektív kötelezettségvállalása jegyében valósul meg. Mint ismert, az unió már az évtized végéig 55 százalékkal akarja csökkenteni a közlekedés karbonkibocsátását. Ez az elektromos gépjárművek esetében sokkal gördülékenyebben megy, mint a vasúti közlekedésben, pedig ez a szegmens szorulna rá a legjobban a villamosításra, ami ma a kontinens legnagyobb részén egyáltalán nem jellemző.

Az európai viszonyok nem teszik egyszerűbbé a vonatközlekedés reformját, és nem is valószínű, hogy a teljes villamosítást egyhamar el lehet érni. A vasúti rendszerek nagy részén nem elérhető magasfeszültségű áramvételezés, így a mozdonyok főleg dízelüzeműek. Egy olyan megoldás ugyanakkor visszaadná az átállás iránt érzett reményt, amiben a szerelvényeket nagyobb hatótávolságú elektromos mozdonyok vontatják – és az akkumulátoraik nem csak rövid szakaszok áthidalására alkalmasak. Utóbbiakat ugye nem is lehetnek intercity vonalakon üzemeltetni komolyabb hálózatfejlesztés nélkül.

Mivel a vasúti villamosítás költség- és erőforrásigényes feladat, nyilván nem sok olyan ország van, ami örömmel felvállalja. Ezért lehet hatalmas potenciál az akkumulátoros vonatban, hiszen az egyaránt alkalmas villamosított és nem villamosított vonalakon történő közlekedésre. Az előbbi rendszeren a vonat áramszedőt használ. Ez régóta ismert megoldás a tömegközlekedésben, azzal a csavarral, hogy nem csak a jármű meghajtásához szükséges energiát veszi fel a villamosított szakaszokon, hanem feltölti az akkumulátorcsomagokat is. A Blues vonatok egyébként olyan területeken is futnak, ahol nincs áramszedési lehetőség. Ebben a szcenárióban dízel meghajtást használnak, de az akkumulátorokban is hagynak elég energiát arra, hogy a lakott területekhez közeledve már csak tisztán elektromos forrásra támaszkodjanak.

Bár a vonatok akkumulátorról történő üzemeltetése nem újdonság, a Hitachi Rail és a Trenitalia együttműködésében először jönnek létre Európában olyan vasúti vonalak, amelyeken az elektromos áram az elsődleges energiaforrás. Az új szerelvények akkumulátorcsomagjai egyelőre 15 kilométeres hatótávolságot képesek áthidalni, viszont a töltésük nem csak hálózatról, hanem az út során dízelmotorról és a regeneratív fékezéssel is kivitelezhető.

A vonatokat a Hitachi Rail a Firenzéhez közeli Pistoriában található gyárában építi, és a szicíliai, illetve szardíniai partok mentén, valamint „a csizma talpán”, a Jón-tenger mellett már ilyenek járják a legnépszerűbb útvonalakat.

A Trenitalia és a Hitachi szerződése egyelőre 135 elektromos vonat forgalomba állításáról szól. Az akár 160 km/órás sebességre képes szerelvények mindegyike 300 fő befogadására alkalmas, de az utasok nem csak a csomagjaikat vihetik magukkal, hiszen – megfelelő belső térkialakítással, ami egyébként variálható – akad rajtuk hely kerékpárok snowboardok, kerékpárok tárolására is.

A vállalat arra számít, hogy az akkumulátor-technológia a következő néhány évben tovább fog fejlődni, és a jelenlegi 15-ről 100 kilométerre nő a hatótáv. A következő generációs Bluesok akár ennél is többre lesznek képesek, míg a jelenlegiekben nagyobb teljesítményű akkumulátorokra lehet majd cserélni a mai csomagokat. Ha mindez nem lenne elég zöld: a Hitachi Rail forradalmi járművei 93 százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek.

Gábor János

Főoldali kép: Hitachi Rail

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS