A Hitachi vezeti be Európa első akkumulátoros vonatait

A Hitachi vezeti be Európa első akkumulátoros vonatait
2023. 06. 30., 10:11

Feleannyiból telepítenek országos közlekedést kiszolgáló elektromos vonatokat Olaszországban, mint amennyibe a Budapest-Belgrád vasútvonal kerül a magyar adófizetőknek. Akkumulátorok eddig is üzemeltek vonatokon, de a Hitachié az első olyan, amelyen ez az elsődleges energiaforrás.

A Hitachi Rail a helyi Trenitaliaval kötött 1,23 milliárd eurós (456 milliárd forintos) megállapodása részeként telepített akkumulátoros Masaccio vonatokat Olaszországban – áll a cég közleményében. A vállalat első körben összesen 20 darab „Blues” márkájú vonatból álló flottát állított sínpályára, és ezekkel lényegében teljes hosszában és szélességében lefedi az országot.

A projekt az európai országok kollektív kötelezettségvállalása jegyében valósul meg. Mint ismert, az unió már az évtized végéig 55 százalékkal akarja csökkenteni a közlekedés karbonkibocsátását. Ez az elektromos gépjárművek esetében sokkal gördülékenyebben megy, mint a vasúti közlekedésben, pedig ez a szegmens szorulna rá a legjobban a villamosításra, ami ma a kontinens legnagyobb részén egyáltalán nem jellemző.

Az európai viszonyok nem teszik egyszerűbbé a vonatközlekedés reformját, és nem is valószínű, hogy a teljes villamosítást egyhamar el lehet érni. A vasúti rendszerek nagy részén nem elérhető magasfeszültségű áramvételezés, így a mozdonyok főleg dízelüzeműek. Egy olyan megoldás ugyanakkor visszaadná az átállás iránt érzett reményt, amiben a szerelvényeket nagyobb hatótávolságú elektromos mozdonyok vontatják – és az akkumulátoraik nem csak rövid szakaszok áthidalására alkalmasak. Utóbbiakat ugye nem is lehetnek intercity vonalakon üzemeltetni komolyabb hálózatfejlesztés nélkül.

Mivel a vasúti villamosítás költség- és erőforrásigényes feladat, nyilván nem sok olyan ország van, ami örömmel felvállalja. Ezért lehet hatalmas potenciál az akkumulátoros vonatban, hiszen az egyaránt alkalmas villamosított és nem villamosított vonalakon történő közlekedésre. Az előbbi rendszeren a vonat áramszedőt használ. Ez régóta ismert megoldás a tömegközlekedésben, azzal a csavarral, hogy nem csak a jármű meghajtásához szükséges energiát veszi fel a villamosított szakaszokon, hanem feltölti az akkumulátorcsomagokat is. A Blues vonatok egyébként olyan területeken is futnak, ahol nincs áramszedési lehetőség. Ebben a szcenárióban dízel meghajtást használnak, de az akkumulátorokban is hagynak elég energiát arra, hogy a lakott területekhez közeledve már csak tisztán elektromos forrásra támaszkodjanak.

Bár a vonatok akkumulátorról történő üzemeltetése nem újdonság, a Hitachi Rail és a Trenitalia együttműködésében először jönnek létre Európában olyan vasúti vonalak, amelyeken az elektromos áram az elsődleges energiaforrás. Az új szerelvények akkumulátorcsomagjai egyelőre 15 kilométeres hatótávolságot képesek áthidalni, viszont a töltésük nem csak hálózatról, hanem az út során dízelmotorról és a regeneratív fékezéssel is kivitelezhető.

A vonatokat a Hitachi Rail a Firenzéhez közeli Pistoriában található gyárában építi, és a szicíliai, illetve szardíniai partok mentén, valamint „a csizma talpán”, a Jón-tenger mellett már ilyenek járják a legnépszerűbb útvonalakat.

A Trenitalia és a Hitachi szerződése egyelőre 135 elektromos vonat forgalomba állításáról szól. Az akár 160 km/órás sebességre képes szerelvények mindegyike 300 fő befogadására alkalmas, de az utasok nem csak a csomagjaikat vihetik magukkal, hiszen – megfelelő belső térkialakítással, ami egyébként variálható – akad rajtuk hely kerékpárok snowboardok, kerékpárok tárolására is.

A vállalat arra számít, hogy az akkumulátor-technológia a következő néhány évben tovább fog fejlődni, és a jelenlegi 15-ről 100 kilométerre nő a hatótáv. A következő generációs Bluesok akár ennél is többre lesznek képesek, míg a jelenlegiekben nagyobb teljesítményű akkumulátorokra lehet majd cserélni a mai csomagokat. Ha mindez nem lenne elég zöld: a Hitachi Rail forradalmi járművei 93 százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek.

Gábor János

Főoldali kép: Hitachi Rail

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Ahhoz, hogy a Föld még az unokáinknak is élhető maradjon, elengedhetetlen a biológiai sokszínűség, aminek ma, május 22-én van a világnapja: a biodiverzitást fenyegető veszélyeket nem vehetjük félvállról!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS