A Hyundai újra feltalálta a párhuzamos parkolást és a megfordulást

A Hyundai újra feltalálta a párhuzamos parkolást és a megfordulást
2023. 04. 29., 11:15

Egyedülálló járműkerék technológiát épített a Hyundai egy Ioniq 5-ös modellbe: az e-Corner névre keresztelt rendszer oldalaz, helyben körbefordítja vagy kifordítja a kocsit, sőt, a sávváltást is megreformálja.

Személyautótól teljesen idegen mozgásokra tette képessé Ioniq 5-ös modelljének egyik prototípusát a Hyundai. A gyártó az utóbbi években elég rendesen felvarrta a ráncokat a kínálatán, és EV-modelljeit egyre okosabb funkciókkal ruházza fel. A legújabb innováció, az e-Corner System persze nem szériatartozék, vagy extra, még a borsos, 17-19 millió forint körüli alapárról induló modellben sem. Legalábbis egyelőre.

Az új technológia képességeit, ami négy, eddig teljes képtelenségnek hitt mozgásirányra teszi képessé az Ioniq 5-öst, videón demonstrálta az autógyártó. A Hyundai Mobis, az márka alkatrészekkel foglalkozó részlege fejlesztés alatt álló technológiaként mutatja az e-Corner rendszert, pedig a látottak alapján több mint késznek és kielégítően működőnek tűnik. A teljesen új technológia lehetővé teszi, hogy az autó mind a négy kereke akár 90 fokban elforduljon (akár együtt, akár egymástól függetlenül), ami egészen lenyűgöző képességeket, autótól eddig ismeretlen mozgásirányokat eredményez.

Az egyik lehetséges alkalmazás a parkolás. A klipben egy teljesen elektromos Hyundai Ioniq 5 közvetlenül egy szabad parkolóhely mellé áll, majd mind a négy kerekét helyben elfordítja, merőlegesen a járdaszegélyre, így egyszerűen csak beoldalaz két másik párhuzamosan várakozó kocsi közé. Nincs tolatás, kormányrángatás, korrigálás, bosszankodó közlekedőknek visszaszólás, semmi: csak néhány könnyed másodperc és már mehetünk is a dolgunkra. A Hyundai ezt a funkciót – a rákok mozgása után – „crab driving”-nek nevezte el.

A szokatlan megoldást az EV technológia teszi lehetővé – írja a Business Insider, de mi azért megjegyeznénk, hogy az innovatív megoldáshoz lehet némi köze a Hyundai által néhány éve felvásárolt Boston Dynamics-nak is, ami a Spot robotkutyával vált világhírűvé. A megvett céggel elsősorban a New Horizons Studio nevű divíziója UMV (korlátlan mobilitású jármű) koncepcióját támogatja: ez a részleg lépkedni is képes (egyenetlen talajra, sőr, akár idegen égitestekre szánt) járművön dolgozik, de amint a mellékelt videó mutatja, a megoldásaikból a hétköznapi elektromos autókba is beköltözhet néhány látványos és végtelenül praktikus funkció.

A kerekek merőleges elfordulását mindenesetre tényleg elsősorban a kocsi EV mivoltának köszönhetjük, hiszen a legtöbb elektromos jármű egyik vagy mindkét tengelyére (esetleg a kerekek belsejébe) külön-külön motor van szerelve. Ahogy a Hyundai Mobis bemutatja, ez a fajta rendszer lehetővé tesz néhány olyan manővert, amelyet egy hagyományos járművel nem tudnánk végrehajtani.

Az oldalazó haladás mellett demonstrálták a „zérófordulót” is, ami gyakorlatilag egy U-kanyar, csak U nélkül. Az Ioniq 5 ebben az esetben is kifelé fordítja a kerekeit, de ezúttal az első és a hátsó kerekek ellentétes irányba pörögnek, így az Ioniq 5 helyben forog, ezzel lehetővé teszi, hogy végtelenül szűk utcákban, vagy parkolókban tegyünk teljes fordulatot, a lehető legkisebb helykihasználással.

A videó későbbi részében az Ioniq 5 egy „pivot-fordulást” is végrehajt: ekkor a jobb első kerék a helyén marad, míg a jármű hátsó része kifelé lendül. Igaz, ez is csodaszámba megy, az egyetlen olyan bemutatott mozgásirány, ami csak nekünk új, hiszen az autógyártók már az 1930-as évek óta kísérleteznek hasonló rendszerekkel – csak épp kevesebb sikerrel.

Az e-Corner végül, de nagyon nem utolsó sorban minden eddiginél stabilabbá és biztonságosabbá teszi a sávváltást azzal, hogy a kocsit akár átlósan is vezethetjük: mind a négy kerék 45 fokos elfordulással mozdul át egy másik sávba úgy, hogy maga a karosszéria továbbra is egyenesen, előre néz. Ugyanerre a Hyundai videójában látott járművön kívül eddig csak egy személyautó, a GMC Hummer EV vált képessé. A gyártó egyelőre nem közölte, hogy az e-Cornert valaha beépíti kereskedelmi forgalomban kapható kocsikba, de mi nagy összegben fogadnánk rá, hogy az egyre élesedő EV és főleg az önvezető versenyben előbb-utóbb megteszi.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS