A Hyundai újra feltalálta a párhuzamos parkolást és a megfordulást

A Hyundai újra feltalálta a párhuzamos parkolást és a megfordulást
2023. 04. 29., 11:15

Egyedülálló járműkerék technológiát épített a Hyundai egy Ioniq 5-ös modellbe: az e-Corner névre keresztelt rendszer oldalaz, helyben körbefordítja vagy kifordítja a kocsit, sőt, a sávváltást is megreformálja.

Személyautótól teljesen idegen mozgásokra tette képessé Ioniq 5-ös modelljének egyik prototípusát a Hyundai. A gyártó az utóbbi években elég rendesen felvarrta a ráncokat a kínálatán, és EV-modelljeit egyre okosabb funkciókkal ruházza fel. A legújabb innováció, az e-Corner System persze nem szériatartozék, vagy extra, még a borsos, 17-19 millió forint körüli alapárról induló modellben sem. Legalábbis egyelőre.

Az új technológia képességeit, ami négy, eddig teljes képtelenségnek hitt mozgásirányra teszi képessé az Ioniq 5-öst, videón demonstrálta az autógyártó. A Hyundai Mobis, az márka alkatrészekkel foglalkozó részlege fejlesztés alatt álló technológiaként mutatja az e-Corner rendszert, pedig a látottak alapján több mint késznek és kielégítően működőnek tűnik. A teljesen új technológia lehetővé teszi, hogy az autó mind a négy kereke akár 90 fokban elforduljon (akár együtt, akár egymástól függetlenül), ami egészen lenyűgöző képességeket, autótól eddig ismeretlen mozgásirányokat eredményez.

Az egyik lehetséges alkalmazás a parkolás. A klipben egy teljesen elektromos Hyundai Ioniq 5 közvetlenül egy szabad parkolóhely mellé áll, majd mind a négy kerekét helyben elfordítja, merőlegesen a járdaszegélyre, így egyszerűen csak beoldalaz két másik párhuzamosan várakozó kocsi közé. Nincs tolatás, kormányrángatás, korrigálás, bosszankodó közlekedőknek visszaszólás, semmi: csak néhány könnyed másodperc és már mehetünk is a dolgunkra. A Hyundai ezt a funkciót – a rákok mozgása után – „crab driving”-nek nevezte el.

A szokatlan megoldást az EV technológia teszi lehetővé – írja a Business Insider, de mi azért megjegyeznénk, hogy az innovatív megoldáshoz lehet némi köze a Hyundai által néhány éve felvásárolt Boston Dynamics-nak is, ami a Spot robotkutyával vált világhírűvé. A megvett céggel elsősorban a New Horizons Studio nevű divíziója UMV (korlátlan mobilitású jármű) koncepcióját támogatja: ez a részleg lépkedni is képes (egyenetlen talajra, sőr, akár idegen égitestekre szánt) járművön dolgozik, de amint a mellékelt videó mutatja, a megoldásaikból a hétköznapi elektromos autókba is beköltözhet néhány látványos és végtelenül praktikus funkció.

A kerekek merőleges elfordulását mindenesetre tényleg elsősorban a kocsi EV mivoltának köszönhetjük, hiszen a legtöbb elektromos jármű egyik vagy mindkét tengelyére (esetleg a kerekek belsejébe) külön-külön motor van szerelve. Ahogy a Hyundai Mobis bemutatja, ez a fajta rendszer lehetővé tesz néhány olyan manővert, amelyet egy hagyományos járművel nem tudnánk végrehajtani.

Az oldalazó haladás mellett demonstrálták a „zérófordulót” is, ami gyakorlatilag egy U-kanyar, csak U nélkül. Az Ioniq 5 ebben az esetben is kifelé fordítja a kerekeit, de ezúttal az első és a hátsó kerekek ellentétes irányba pörögnek, így az Ioniq 5 helyben forog, ezzel lehetővé teszi, hogy végtelenül szűk utcákban, vagy parkolókban tegyünk teljes fordulatot, a lehető legkisebb helykihasználással.

A videó későbbi részében az Ioniq 5 egy „pivot-fordulást” is végrehajt: ekkor a jobb első kerék a helyén marad, míg a jármű hátsó része kifelé lendül. Igaz, ez is csodaszámba megy, az egyetlen olyan bemutatott mozgásirány, ami csak nekünk új, hiszen az autógyártók már az 1930-as évek óta kísérleteznek hasonló rendszerekkel – csak épp kevesebb sikerrel.

Az e-Corner végül, de nagyon nem utolsó sorban minden eddiginél stabilabbá és biztonságosabbá teszi a sávváltást azzal, hogy a kocsit akár átlósan is vezethetjük: mind a négy kerék 45 fokos elfordulással mozdul át egy másik sávba úgy, hogy maga a karosszéria továbbra is egyenesen, előre néz. Ugyanerre a Hyundai videójában látott járművön kívül eddig csak egy személyautó, a GMC Hummer EV vált képessé. A gyártó egyelőre nem közölte, hogy az e-Cornert valaha beépíti kereskedelmi forgalomban kapható kocsikba, de mi nagy összegben fogadnánk rá, hogy az egyre élesedő EV és főleg az önvezető versenyben előbb-utóbb megteszi.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 16., 09:20
A money.hu friss összesítése szerint több pénzintézet is kínál olyan gyerekszámla-csomagokat, amelyeknél nemcsak a számlavezetés és a bankkártya lehet ingyenes, hanem akár több tízezer forint jóváírást is kaphatnak az új ügyfelek.
2025-06-13 12:05:00
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS