Párját ritkító, teljesen elektromos vontatóhajó áll szolgálatba

Párját ritkító, teljesen elektromos vontatóhajó áll szolgálatba
2024. 01. 26., 12:10

Már ilyen is van, pedig ez a megoldás ebben a járműkategóriában ritka, mint a fehér holló. Az egyetlen gramm szén-dioxid kibocsátása nélkül üzemeltethető vontatóhajó minden példánya többezer tonnával csökkenti a globális karbonlábnyomot.

Bemutatták az USA első teljesen elektromos vontatóhajóját, az eWolfot, ami a gyártó Crowley szerint a fenntartható tengeri közlekedés új korszakának hírnöke, hiszen innovatív technológiával csökkenti az emissziót. A floridai hajózási vállalat kétségtelenül jelentős mérföldkövet ért el az amerikai tengerhajózási iparban: az eWolf az ország első teljesen elektromos, segédhajtású kikötői vontatóhajója.

Nem világelső, hanem az USÁ-ban első megoldásról van szó, hiszen az elektromos vontatóhajózás globális úttörője a norvég Corvus Energy hajóakkumulátorairól üzemelő HaiSea Wamis. Ez a tengeri igásló közel 5300 kWh-s elektromos tároló kapacitással mozog szén-dioxid mentesen, miközben az össztömege 472 tonna, a hossza pedig több mint 28 méter.

A Crowley mérnöki csapatának kezei között készült eWolf 25 méteres, és - feltéve, hogy zöldenergiával töltik - nulla károsanyag-kibocsátású hajó, ami teljes egészében elektromos árammal működik. A kifejlesztése a gyártó szövetségi, állami és helyi kormányzati partnereinek segítségével épült meg - összhangban a Crowley fenntarthatóság és dekarbonizáció iránti elkötelezettségével.

„Az eWolf fejlett hajóirányítási technológiája és első osztályú energetikai jellemzői révén fog szolgáltatásokat nyújtani, miközben szavatolja azt a biztonságot, minőséget és megbízhatóságot, amiről a Crowley eddig is ismert volt” – beszélt haza James Fowler alelnök-vezérigazgató a cég közleményében.

Az eWolf tényleg fordulópontot jelenthet a tengeri környezetterhelés csökkentése terén. Az üzemeltetése első tíz éve alatt várhatóan 178 tonnával kevesebb nitrogén-oxidot, 2,5 tonnával kevesebb dízel részecskét és 3100 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani, ami összességében 1,33 millió liter üzemanyag elégetésével egyenértékű.

Az első eWolf a szállítási és végső demonstrációs próbákat, valamint a Crowley mikrohálózatos parti töltőállomásának befejezését követően a San Diego-i kikötőben fog üzemelni, várhatóan 2024 tavaszától. Ez az állomás, ami a Corvus Energy két konténeres energiatároló rendszerével van felszerelve, kulcsfontosságú szerepet fog játszani a gyors feltöltésben, miközben csökkenti a közösségi energiahálózat terhelését. Ez az úttörő jelentőségű megoldás összhangban áll a Crowley azon kötelezettségvállalásával, hogy 2050-re minden területen nettó zéró üvegházhatású gázkibocsátást ér el, ami jelentős lépés a fenntarthatóbb és környezetbarátabb tengeri hajózás felé. Ebben a törekvésben az eWolf nem csak egy technológiai csodát képvisel, hanem újabb elképesztő bizonyítéka annak, hogy közös erőfeszítésekkel és innovatív megoldásokkal valóban lehetséges előmozdítani a fenntarthatóságot, még egy olyan, lomhán fejlődő szegmensben is, mint a tengeri és teherhajózás.

Gábor János

Főoldali kép: Crowley Shipping

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 04., 09:04
Az előző hónaphoz viszonyítva 0,5 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbitól – a munkanapok számát figyelembe véve – 4,1 százalékkal maradt el az ipari termelés volumene 2024. augusztusban. Az ipari termelés az év első nyolc hónapjában 3,8 százalékkal volt kisebb, mint 2023 azonos időszakában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS