Párját ritkító, teljesen elektromos vontatóhajó áll szolgálatba

Párját ritkító, teljesen elektromos vontatóhajó áll szolgálatba
2024. 01. 26., 12:10

Már ilyen is van, pedig ez a megoldás ebben a járműkategóriában ritka, mint a fehér holló. Az egyetlen gramm szén-dioxid kibocsátása nélkül üzemeltethető vontatóhajó minden példánya többezer tonnával csökkenti a globális karbonlábnyomot.

Bemutatták az USA első teljesen elektromos vontatóhajóját, az eWolfot, ami a gyártó Crowley szerint a fenntartható tengeri közlekedés új korszakának hírnöke, hiszen innovatív technológiával csökkenti az emissziót. A floridai hajózási vállalat kétségtelenül jelentős mérföldkövet ért el az amerikai tengerhajózási iparban: az eWolf az ország első teljesen elektromos, segédhajtású kikötői vontatóhajója.

Nem világelső, hanem az USÁ-ban első megoldásról van szó, hiszen az elektromos vontatóhajózás globális úttörője a norvég Corvus Energy hajóakkumulátorairól üzemelő HaiSea Wamis. Ez a tengeri igásló közel 5300 kWh-s elektromos tároló kapacitással mozog szén-dioxid mentesen, miközben az össztömege 472 tonna, a hossza pedig több mint 28 méter.

A Crowley mérnöki csapatának kezei között készült eWolf 25 méteres, és - feltéve, hogy zöldenergiával töltik - nulla károsanyag-kibocsátású hajó, ami teljes egészében elektromos árammal működik. A kifejlesztése a gyártó szövetségi, állami és helyi kormányzati partnereinek segítségével épült meg - összhangban a Crowley fenntarthatóság és dekarbonizáció iránti elkötelezettségével.

„Az eWolf fejlett hajóirányítási technológiája és első osztályú energetikai jellemzői révén fog szolgáltatásokat nyújtani, miközben szavatolja azt a biztonságot, minőséget és megbízhatóságot, amiről a Crowley eddig is ismert volt” – beszélt haza James Fowler alelnök-vezérigazgató a cég közleményében.

Az eWolf tényleg fordulópontot jelenthet a tengeri környezetterhelés csökkentése terén. Az üzemeltetése első tíz éve alatt várhatóan 178 tonnával kevesebb nitrogén-oxidot, 2,5 tonnával kevesebb dízel részecskét és 3100 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani, ami összességében 1,33 millió liter üzemanyag elégetésével egyenértékű.

Az első eWolf a szállítási és végső demonstrációs próbákat, valamint a Crowley mikrohálózatos parti töltőállomásának befejezését követően a San Diego-i kikötőben fog üzemelni, várhatóan 2024 tavaszától. Ez az állomás, ami a Corvus Energy két konténeres energiatároló rendszerével van felszerelve, kulcsfontosságú szerepet fog játszani a gyors feltöltésben, miközben csökkenti a közösségi energiahálózat terhelését. Ez az úttörő jelentőségű megoldás összhangban áll a Crowley azon kötelezettségvállalásával, hogy 2050-re minden területen nettó zéró üvegházhatású gázkibocsátást ér el, ami jelentős lépés a fenntarthatóbb és környezetbarátabb tengeri hajózás felé. Ebben a törekvésben az eWolf nem csak egy technológiai csodát képvisel, hanem újabb elképesztő bizonyítéka annak, hogy közös erőfeszítésekkel és innovatív megoldásokkal valóban lehetséges előmozdítani a fenntarthatóságot, még egy olyan, lomhán fejlődő szegmensben is, mint a tengeri és teherhajózás.

Gábor János

Főoldali kép: Crowley Shipping

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS