Már ilyen is van, pedig ez a megoldás ebben a járműkategóriában ritka, mint a fehér holló. Az egyetlen gramm szén-dioxid kibocsátása nélkül üzemeltethető vontatóhajó minden példánya többezer tonnával csökkenti a globális karbonlábnyomot.
Bemutatták az USA első teljesen elektromos vontatóhajóját, az eWolfot, ami a gyártó Crowley szerint a fenntartható tengeri közlekedés új korszakának hírnöke, hiszen innovatív technológiával csökkenti az emissziót. A floridai hajózási vállalat kétségtelenül jelentős mérföldkövet ért el az amerikai tengerhajózási iparban: az eWolf az ország első teljesen elektromos, segédhajtású kikötői vontatóhajója.
Nem világelső, hanem az USÁ-ban első megoldásról van szó, hiszen az elektromos vontatóhajózás globális úttörője a norvég Corvus Energy hajóakkumulátorairól üzemelő HaiSea Wamis. Ez a tengeri igásló közel 5300 kWh-s elektromos tároló kapacitással mozog szén-dioxid mentesen, miközben az össztömege 472 tonna, a hossza pedig több mint 28 méter.
A Crowley mérnöki csapatának kezei között készült eWolf 25 méteres, és - feltéve, hogy zöldenergiával töltik - nulla károsanyag-kibocsátású hajó, ami teljes egészében elektromos árammal működik. A kifejlesztése a gyártó szövetségi, állami és helyi kormányzati partnereinek segítségével épült meg - összhangban a Crowley fenntarthatóság és dekarbonizáció iránti elkötelezettségével.
„Az eWolf fejlett hajóirányítási technológiája és első osztályú energetikai jellemzői révén fog szolgáltatásokat nyújtani, miközben szavatolja azt a biztonságot, minőséget és megbízhatóságot, amiről a Crowley eddig is ismert volt” – beszélt haza James Fowler alelnök-vezérigazgató a cég közleményében.
Az eWolf tényleg fordulópontot jelenthet a tengeri környezetterhelés csökkentése terén. Az üzemeltetése első tíz éve alatt várhatóan 178 tonnával kevesebb nitrogén-oxidot, 2,5 tonnával kevesebb dízel részecskét és 3100 tonnával kevesebb szén-dioxidot fog kibocsátani, ami összességében 1,33 millió liter üzemanyag elégetésével egyenértékű.
Az első eWolf a szállítási és végső demonstrációs próbákat, valamint a Crowley mikrohálózatos parti töltőállomásának befejezését követően a San Diego-i kikötőben fog üzemelni, várhatóan 2024 tavaszától. Ez az állomás, ami a Corvus Energy két konténeres energiatároló rendszerével van felszerelve, kulcsfontosságú szerepet fog játszani a gyors feltöltésben, miközben csökkenti a közösségi energiahálózat terhelését. Ez az úttörő jelentőségű megoldás összhangban áll a Crowley azon kötelezettségvállalásával, hogy 2050-re minden területen nettó zéró üvegházhatású gázkibocsátást ér el, ami jelentős lépés a fenntarthatóbb és környezetbarátabb tengeri hajózás felé. Ebben a törekvésben az eWolf nem csak egy technológiai csodát képvisel, hanem újabb elképesztő bizonyítéka annak, hogy közös erőfeszítésekkel és innovatív megoldásokkal valóban lehetséges előmozdítani a fenntarthatóságot, még egy olyan, lomhán fejlődő szegmensben is, mint a tengeri és teherhajózás.
Gábor János
Főoldali kép: Crowley Shipping
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.