Így pusztul a tenger: illegális a halászat háromnegyede

Így pusztul a tenger: illegális a halászat háromnegyede
2024. 01. 06., 12:10

A túlhalászás még annál is sokkal-sokkal súlyosabb a világ tengerein, mint eddig feltételeztük. A hajók háromnegyede szó szerint zavarosban halászik, mert nem jelenti le a tevékenységét. Kiderült: Ázsia a legnagyobb kizsákmányoló.

Elképesztő leleplezés: egy friss kutatás műholdas adatokra támaszkodva bebizonyította, hogy a világ halászhajóinak kb. háromnegyede, a teherhajóinak pedig 20–31 százaléka szürke zónában mozog, vagyis nyilvánosan nem követhető a tevékenysége, azon egyszerű oknál fogva, hogy le sem jelenti azt. Mindeközben a tengerek élhető területeinek fele is odaveszhetett.

A Global Fishing Watch gépi tanulás és műholdas képalkotás segítségével dolgozik azon, hogy feltérképezze a tengeri forgalmat és a part menti infrastruktúrákat. A kezdeményezés első és legnagyobb eredménye már meg is született: feltárták, hogy a köztudottnál nagyságrendekkel nagyobb túlhalászás zajlik az óceánokon, hiszen a hajók túlnyomó többsége – eddig – láthatatlan volt a nyilvános ellenőrző rendszerekben. Ennek legfőbb oka, hogy sok jármű bemondásra közlekedik, és ha úgy kívánja az egyéni érdeke (úgy kívánja), akkor le sem jelenti a mozgását. A világ meg csodálkozik, hogy hová tűnik a Föld tengereinek élővilága.

A Nature-ben publikált tanulmány megállapítja, hogy az ipari halászhajók háromnegyede láthatatlan maradt a nyilvánosan elérhető nyomkövető rendszerekben.

Az óceán döntő szerepet játszik a kereskedelemben. Több mint egymilliárd ember számára elsőszámú táplálékforrás, és a globális tengeri halászat kb. 260 millió személynek ad munkát. Az összes kereskedelmi áru mintegy 80 százalékát szállítják tengeri útvonalakon, míg a világ kőolajának közel 30 százaléka szintén teherhajókon közlekedik. Az ember tengeri tevékenységének feltérképezése komoly kihívás, elsősorban a korlátozott hajókövető rendszerek és a nyomkövető eszközök használatára nem kötelezett hajók miatt.

E kihívásra válaszul az új tanulmány a 2017 és 2021 közötti időszakra vonatkozó műholdas felvételek segítségével részletes világtérképet mutat be a tengeren folytatott ipari tevékenységekről. Az óceáni vizek több mint 15 százalékát vizsgálták meg, és kifejezetten olyan területekre összpontosítottak, ahol az ipari tevékenység több mint 75 százaléka zajlik. A kutatás számos olyan problémára világított rá, amiről korábban tudomásunk sem volt. Kiderült, hogy az illegalitás minden elképzelhető mértéket felülmúl: a globálisan feltérképezett ipari halászat 72–76 százaléka egyáltalán nem jelent meg a nyilvános megfigyelőrendszerekben. Érdemes hozzátenni: az összes hajózási tevékenység legnagyobb részéért (67 százalék) Ázsia a felelős, majd Európa (12 százalék) és Észak-Amerika (7 százalék) következik, míg a legtöbb zavarosban halászó hajót Dél- és Délkelet-Ázsia, valamint Afrika vizein észlelték.

„A nyilvánosan elérhető adatok tévesen azt sugallják, hogy Ázsiában és Európában hasonló mértékű halászat folyik a határaikon belül, de a mi feltérképezésünk azt mutatja, hogy Ázsia dominál - minden 10 halászhajóból, amelyet a vízen találtunk, hét volt ázsiai és csak egy európai” – közölte Jennifer Raynor, a Wisconsin-Madison Egyetem adjunktusa, egyben a tanulmány társszerzője.

A kutatás összegezte: az egyre bővülő kék gazdaság forgalma jelenleg évi 1,5–2,5 ezer milliárd dollár, amiben benne van a halászat és a teherszállítás mellett a tengeri megújuló energiatermelés, az akvakultúra tevékenység és a bányászat is. A szegmens bővülése hihetetlen mértékben járul hozzá a földi ökoszisztéma összeomlásához. A halállományok kizsákmányolása kb. harmadával haladja meg a fenntartható szintet, pedig az emberi iparosítás miatt a kritikus tengeri élőhelyek 30–50 százaléka már így is odaveszett.

Gábor János

Főoldali kép: rawpixel.com - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS