Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született

Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született
Gábor János  |  2024. 08. 27., 14:27

Az Astron hidrogénmotorja úgy képes nulla kibocsátással működni, hogy megháromszorozza egy átlagos belső motor hatékonyságát. A hidrogén üzemanyagként történő elégetésének ráadásul csak egy mellékterméke van: a víz.

Mivel vizen kívül semmi más nem keletkezik melléktermékként, a hidrogén üzemanyaggal működő motorok valószínűleg sokkal hatékonyabbak lehetnek a karbonkibocsátás elleni harcban, mint az elektromos autók, amelyeknek előállítása (és nem fenntartható energiaforrás esetén a töltése is) túl nagy emisszióval jár. Van azonban még egy, hétköznapibb szempont, ami a hidrogén mellett szól: amíg az EV-k esetében sok autórajongó tart a belső égésű motorok (ICE) megszokott hangjának és vibrációjának elvesztésétől, a hidrogénmotortól megkaphatják majdnem ugyanezt a biztonságérzetet keltő élményt. Az amerikai Kansas államban működő Astron Aerospace megépített egy hidrogénnel működő belső égésű motort, a H2 Starfire-t, ami nem bocsát ki semmilyen, a bolygót melegítő káros anyagot.

Hidrogén üzemanyaggal 60 százalékos hatékonyság

Számos ország tervezi az ICE járművek értékesítésének fokozatos leállítását, hogy előmozdítsák a károsanyag-kibocsátás nélküli járművek használatát. A közlekedési ágazat emissziójának jelentős részét a kipufogógázok teszik ki, és bár a hosszú távú szállítás problémáját egyelőre nem oldották meg, a világ kormányai remélik, hogy a közlekedők elektromos járművekre való átállása révén érdemi változást érhető el. Ez az autósok egy részét viszont arra kényszerítené, hogy lemondjanak a nagy fogyasztású, zajos járműveikről – aminek ideje lenne, csak éppen nehéz tömegek számára elfogadható megoldást kitalálni. Pedig egy ICE motor hatékonysága mindössze 20 százalék, ami azt jelenti, hogy az üzemanyagból származó energia 80 százaléka hő formájában elvész.

Még a piacon elérhető legjobb ICE autómotorok is csak 40 százalékos hatékonyságot érnek el. Az Astron H2 Starfire motorja jelentősen felülmúlhatja őket, a 60 százalékos hatékonyságának köszönhetően. Hab a tortán, hogy a technológiával nem csak az autóipart céloznák meg, hanem a vízi és légiközlekedést, valamint a mezőgazdasági gépeket is – írja közleményben a vállalat.

A hidrogént a fosszilis tüzelőanyagok legjobb alternatívájaként tartják számon, mivel elégetésével nagy mennyiségű energia termelhető, miközben melléktermékként csak víz keletkezik. A hidrogén elégetéséhez ugyanakkor egy belső égésű motortól eltérő feltételekre van szükség. Az Astron H2 Starfire ezt úgy éri el, hogy két ellentétes irányba forgó rotorral működik: az alumínium rész az égéshez szükséges levegő beszívását és összenyomását végzi, míg a titán elem a terjeszkedést és a kipufogást irányítja.

Belső égésű motorral azonos élmény, mégis zéró kibocsátás

A motor belsejében az égési hőmérséklet eléri a 760 Celsius-fokot, ami bőven elég a hidrogén tiszta elégetéséhez – na meg ahhoz, hogy a meghajtáshoz szükséges energián felül zajt és mechanikai rezgéseket keltsen. Márpedig ezek tényleg olyan jellemzők, amikről egy ICÉ-hez szokott autóvezető nem szívesen mond le. A vállalat állítása szerint egy másik jelentős mérföldkövet is elértek azzal, hogy sikerült kiküszöbölni a vízhűtés szükségességét. Ez nemcsak a motor tervezési komplexitását csökkentette, hanem a súlyát is, tovább növelve annak hatékonyságát. A H2 Starfire tervezése meglehetősen lineáris, és kerüli az olyan alkatrészek használatát, mint például az apex tömítések.

A vállalat állítása szerint a motor teljesen súrlódásmentes, és annyira precíz, hogy csak a vezérműfogaskerekek és a csapágyak igényelnek olajozást. Ezt a motor egyszerű kialakításával érték el, mindössze 82 alkatrészből.

A vállalat egyelőre csak egy részleges prototípussal rendelkezik, így még sok a munka, mielőtt bemutatnak egy teljes, kész járművet. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezzel meg is vannak, még mindig fennáll majd egy nagy probléma (az EV-s ellenlobbi mellett), ami gátat szabhat a hidrogén járművek elterjedésének. Az, hogy a hidrogén jelenleg nagyrészt fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával állítható csak elő, így a felhasználásával hasonló mértékű kibocsátást érünk el, mint fosszilis tüzelőanyagokkal. A megoldást a hidrogén üzemanyag fenntartható előállítása jelentené, amire remélhetőleg nagyon hamar lesz kézzelfogható megoldás.

Főoldali kép: Astron Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 17., 15:10
Bár még közel félmillió társas vállalkozás működik Magyarországon, a májusi adatok szerint folytatódik a cégstruktúra átrendeződése. A mikrovállalkozások tűnnek el legnagyobb számban, miközben a nagyobb cégek pozíciója – ha lassan is – erősödik.
2025-06-17 18:05:00
A munkáltatók szívesen alkalmaznak teljesítménybért olyan munkakörök esetén, ahol a munkavállaló tevékenysége jól mérhető. A teljesítménybér egyben a munkavállaló eredményes munkavégzését ösztönző eszközként is funkcionálhat. Dr. Szabó Gergely ügyvéd összefoglalója.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS