Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született

Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született
Gábor János  |  2024. 08. 27., 14:27

Az Astron hidrogénmotorja úgy képes nulla kibocsátással működni, hogy megháromszorozza egy átlagos belső motor hatékonyságát. A hidrogén üzemanyagként történő elégetésének ráadásul csak egy mellékterméke van: a víz.

Mivel vizen kívül semmi más nem keletkezik melléktermékként, a hidrogén üzemanyaggal működő motorok valószínűleg sokkal hatékonyabbak lehetnek a karbonkibocsátás elleni harcban, mint az elektromos autók, amelyeknek előállítása (és nem fenntartható energiaforrás esetén a töltése is) túl nagy emisszióval jár. Van azonban még egy, hétköznapibb szempont, ami a hidrogén mellett szól: amíg az EV-k esetében sok autórajongó tart a belső égésű motorok (ICE) megszokott hangjának és vibrációjának elvesztésétől, a hidrogénmotortól megkaphatják majdnem ugyanezt a biztonságérzetet keltő élményt. Az amerikai Kansas államban működő Astron Aerospace megépített egy hidrogénnel működő belső égésű motort, a H2 Starfire-t, ami nem bocsát ki semmilyen, a bolygót melegítő káros anyagot.

Hidrogén üzemanyaggal 60 százalékos hatékonyság

Számos ország tervezi az ICE járművek értékesítésének fokozatos leállítását, hogy előmozdítsák a károsanyag-kibocsátás nélküli járművek használatát. A közlekedési ágazat emissziójának jelentős részét a kipufogógázok teszik ki, és bár a hosszú távú szállítás problémáját egyelőre nem oldották meg, a világ kormányai remélik, hogy a közlekedők elektromos járművekre való átállása révén érdemi változást érhető el. Ez az autósok egy részét viszont arra kényszerítené, hogy lemondjanak a nagy fogyasztású, zajos járműveikről – aminek ideje lenne, csak éppen nehéz tömegek számára elfogadható megoldást kitalálni. Pedig egy ICE motor hatékonysága mindössze 20 százalék, ami azt jelenti, hogy az üzemanyagból származó energia 80 százaléka hő formájában elvész.

Még a piacon elérhető legjobb ICE autómotorok is csak 40 százalékos hatékonyságot érnek el. Az Astron H2 Starfire motorja jelentősen felülmúlhatja őket, a 60 százalékos hatékonyságának köszönhetően. Hab a tortán, hogy a technológiával nem csak az autóipart céloznák meg, hanem a vízi és légiközlekedést, valamint a mezőgazdasági gépeket is – írja közleményben a vállalat.

A hidrogént a fosszilis tüzelőanyagok legjobb alternatívájaként tartják számon, mivel elégetésével nagy mennyiségű energia termelhető, miközben melléktermékként csak víz keletkezik. A hidrogén elégetéséhez ugyanakkor egy belső égésű motortól eltérő feltételekre van szükség. Az Astron H2 Starfire ezt úgy éri el, hogy két ellentétes irányba forgó rotorral működik: az alumínium rész az égéshez szükséges levegő beszívását és összenyomását végzi, míg a titán elem a terjeszkedést és a kipufogást irányítja.

Belső égésű motorral azonos élmény, mégis zéró kibocsátás

A motor belsejében az égési hőmérséklet eléri a 760 Celsius-fokot, ami bőven elég a hidrogén tiszta elégetéséhez – na meg ahhoz, hogy a meghajtáshoz szükséges energián felül zajt és mechanikai rezgéseket keltsen. Márpedig ezek tényleg olyan jellemzők, amikről egy ICÉ-hez szokott autóvezető nem szívesen mond le. A vállalat állítása szerint egy másik jelentős mérföldkövet is elértek azzal, hogy sikerült kiküszöbölni a vízhűtés szükségességét. Ez nemcsak a motor tervezési komplexitását csökkentette, hanem a súlyát is, tovább növelve annak hatékonyságát. A H2 Starfire tervezése meglehetősen lineáris, és kerüli az olyan alkatrészek használatát, mint például az apex tömítések.

A vállalat állítása szerint a motor teljesen súrlódásmentes, és annyira precíz, hogy csak a vezérműfogaskerekek és a csapágyak igényelnek olajozást. Ezt a motor egyszerű kialakításával érték el, mindössze 82 alkatrészből.

A vállalat egyelőre csak egy részleges prototípussal rendelkezik, így még sok a munka, mielőtt bemutatnak egy teljes, kész járművet. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezzel meg is vannak, még mindig fennáll majd egy nagy probléma (az EV-s ellenlobbi mellett), ami gátat szabhat a hidrogén járművek elterjedésének. Az, hogy a hidrogén jelenleg nagyrészt fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával állítható csak elő, így a felhasználásával hasonló mértékű kibocsátást érünk el, mint fosszilis tüzelőanyagokkal. A megoldást a hidrogén üzemanyag fenntartható előállítása jelentené, amire remélhetőleg nagyon hamar lesz kézzelfogható megoldás.

Főoldali kép: Astron Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS