Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született

Rekordhatékonyságú zéró emissziós hidrogén motor született
Gábor János  |  2024. 08. 27., 14:27

Az Astron hidrogénmotorja úgy képes nulla kibocsátással működni, hogy megháromszorozza egy átlagos belső motor hatékonyságát. A hidrogén üzemanyagként történő elégetésének ráadásul csak egy mellékterméke van: a víz.

Mivel vizen kívül semmi más nem keletkezik melléktermékként, a hidrogén üzemanyaggal működő motorok valószínűleg sokkal hatékonyabbak lehetnek a karbonkibocsátás elleni harcban, mint az elektromos autók, amelyeknek előállítása (és nem fenntartható energiaforrás esetén a töltése is) túl nagy emisszióval jár. Van azonban még egy, hétköznapibb szempont, ami a hidrogén mellett szól: amíg az EV-k esetében sok autórajongó tart a belső égésű motorok (ICE) megszokott hangjának és vibrációjának elvesztésétől, a hidrogénmotortól megkaphatják majdnem ugyanezt a biztonságérzetet keltő élményt. Az amerikai Kansas államban működő Astron Aerospace megépített egy hidrogénnel működő belső égésű motort, a H2 Starfire-t, ami nem bocsát ki semmilyen, a bolygót melegítő káros anyagot.

Hidrogén üzemanyaggal 60 százalékos hatékonyság

Számos ország tervezi az ICE járművek értékesítésének fokozatos leállítását, hogy előmozdítsák a károsanyag-kibocsátás nélküli járművek használatát. A közlekedési ágazat emissziójának jelentős részét a kipufogógázok teszik ki, és bár a hosszú távú szállítás problémáját egyelőre nem oldották meg, a világ kormányai remélik, hogy a közlekedők elektromos járművekre való átállása révén érdemi változást érhető el. Ez az autósok egy részét viszont arra kényszerítené, hogy lemondjanak a nagy fogyasztású, zajos járműveikről – aminek ideje lenne, csak éppen nehéz tömegek számára elfogadható megoldást kitalálni. Pedig egy ICE motor hatékonysága mindössze 20 százalék, ami azt jelenti, hogy az üzemanyagból származó energia 80 százaléka hő formájában elvész.

Még a piacon elérhető legjobb ICE autómotorok is csak 40 százalékos hatékonyságot érnek el. Az Astron H2 Starfire motorja jelentősen felülmúlhatja őket, a 60 százalékos hatékonyságának köszönhetően. Hab a tortán, hogy a technológiával nem csak az autóipart céloznák meg, hanem a vízi és légiközlekedést, valamint a mezőgazdasági gépeket is – írja közleményben a vállalat.

A hidrogént a fosszilis tüzelőanyagok legjobb alternatívájaként tartják számon, mivel elégetésével nagy mennyiségű energia termelhető, miközben melléktermékként csak víz keletkezik. A hidrogén elégetéséhez ugyanakkor egy belső égésű motortól eltérő feltételekre van szükség. Az Astron H2 Starfire ezt úgy éri el, hogy két ellentétes irányba forgó rotorral működik: az alumínium rész az égéshez szükséges levegő beszívását és összenyomását végzi, míg a titán elem a terjeszkedést és a kipufogást irányítja.

Belső égésű motorral azonos élmény, mégis zéró kibocsátás

A motor belsejében az égési hőmérséklet eléri a 760 Celsius-fokot, ami bőven elég a hidrogén tiszta elégetéséhez – na meg ahhoz, hogy a meghajtáshoz szükséges energián felül zajt és mechanikai rezgéseket keltsen. Márpedig ezek tényleg olyan jellemzők, amikről egy ICÉ-hez szokott autóvezető nem szívesen mond le. A vállalat állítása szerint egy másik jelentős mérföldkövet is elértek azzal, hogy sikerült kiküszöbölni a vízhűtés szükségességét. Ez nemcsak a motor tervezési komplexitását csökkentette, hanem a súlyát is, tovább növelve annak hatékonyságát. A H2 Starfire tervezése meglehetősen lineáris, és kerüli az olyan alkatrészek használatát, mint például az apex tömítések.

A vállalat állítása szerint a motor teljesen súrlódásmentes, és annyira precíz, hogy csak a vezérműfogaskerekek és a csapágyak igényelnek olajozást. Ezt a motor egyszerű kialakításával érték el, mindössze 82 alkatrészből.

A vállalat egyelőre csak egy részleges prototípussal rendelkezik, így még sok a munka, mielőtt bemutatnak egy teljes, kész járművet. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezzel meg is vannak, még mindig fennáll majd egy nagy probléma (az EV-s ellenlobbi mellett), ami gátat szabhat a hidrogén járművek elterjedésének. Az, hogy a hidrogén jelenleg nagyrészt fosszilis tüzelőanyagok felhasználásával állítható csak elő, így a felhasználásával hasonló mértékű kibocsátást érünk el, mint fosszilis tüzelőanyagokkal. A megoldást a hidrogén üzemanyag fenntartható előállítása jelentené, amire remélhetőleg nagyon hamar lesz kézzelfogható megoldás.

Főoldali kép: Astron Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-09-13 20:13:00
Megszűnik a munkáltatók általános kötelezettsége, hogy a munkavállalókat munkaköri alkalmassági vizsgálatra küldjék, kivéve a jogszabályban előírt munkakörök esetében. Ezáltal ugyan csökkennek a felek adminisztrációs terhei, azonban a munkáltatók továbbra is felelősek a biztonságos munkavégzési körülmények biztosításáért – hívják fel a figyelmet a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédei.
2024-09-13 18:13:00
A hazai partnerek mellett a térség autógyárait is kiszolgáló központtá bővül a fémfelület-kezelő technológiával foglalkozó Aalberts Surface Technologies Kft. tatabányai telephelye egy körülbelül 22 millió euró értékű beruházás eredményeként.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.