Nem lazacból készült lazac: itt az első 3D nyomtatott vegán hal

Nem lazacból készült lazac: itt az első 3D nyomtatott vegán hal
2023. 09. 14., 13:08

Beköszöntött a mesterséges tengeri ételek kora azzal, hogy egy szomszédos országunkban, a világon elsőként került szupermarketekbe egy additív gyártású lazacfilé. A termék sosem látott igazi halat, mégis egészséges, teljes értékű alternatívája az igazi húsnak, és hazánkban is elérhető.

A kinyomtatott lazac a gyártó Revo Foods szerint óriási mérföldkő. Az osztrák vállalat termékének forgalmazását először a német REWE/BILLA áruházlánc vállalta, így a mikoprotein alapú filé a világ első olyan 3D nyomtatott élelmiszerének címét is birtokolja, ami szupermarketekben vált elérhetővé. Az előállításához szükséges technológia készel áll arra, hogy ipari méretekben készüljön a lazacot sosem látott lazac. Persze jóval többféle élelmiszert is szeretnének gyártani, ugyanezzel a módszerrel.

A Revo Foods GmbH egy bécsi startup, amit 2020-ban alapítottak, azzal a céllal, hogy nagy tételben is gyárthatóvá tegyék a forradalmi 3D nyomtatott ételeket. Az első mesterséges ételeik már elérhetőek egyes európai szupermarketekben, és most vezető tényezővé váltak az alternatív halhúsok – eddig talán nem is létezett – piacán. A vállalat két szabadalommal is rendelkezik a fehérjék 3D nyomtatására szolgáló új technológiára, és eddig hétmillió eurós finanszírozást gyűjtött be. A 40 nemzetközi tudósból és mérnökből álló, sokszínű csapat küldetése a túlhalászás elleni küzdelem, egy olyan új vegán tengeri ételkínálattal, ami bevonzza a fenntartható alternatívák iránt érdeklődő fogyasztókat.

A cég azzal érvel a terméke létjogosultsága mellett, hogy a globális halállományok 60 százalékát folyamatosan túlhalásszák, ami már az óceáni ökoszisztéma összeomlásával fenyeget. Ha a biológiai sokféleség károsodása visszafordíthatatlanná válik (amiért nagy részben felelős a műanyaghulladék is), rögtön hárommilliárd olyan ember életmódja kerül veszélybe, akiknek az élelmezése és a jövedelme az óceánokkal van összefüggésben. A korallzátonyok drámai pusztulása, a halakat szennyező toxinok és mikroműanyagok növekvő szintje ellenére a tenger gyümölcsei iránti kereslet paradox módon az egekbe szökött az elmúlt évtizedekben.

Az egyik legígéretesebb megoldás a fogyasztók fenntartható alternatívákkal való ellátására a vegán tengeri étel, ami nem járul hozzá a túlhalászáshoz.

Így készül a mesterséges lazac

A Revo Foods új extrudálási technológiája lehetővé teszi a zsírok zökkenőmentes integrálását a rostos fehérjemátrixba - ami a halfilékre jellemző „pelyhesedéssel” és lédús rostokkal rendelkező autentikus tengeri herkentyűk új generációját eredményezi. A szabadalmaztatás alatt álló 3D-MassFormer™ technológiáját felhasználva a Revo Foods kifejlesztette az első olyan gyártási folyamatot, amellyel képes 3D nyomtatott élelmiszerek tömeges előállítására.

„Az ipari méretű 3D-s élelmiszernyomtatás mérföldkövével a kreatív élelmiszerforradalomba lépünk; egy olyan korszakba, ahol az élelmiszereket pontosan a vásárlói igényeknek megfelelően készítik el – magyarázta Robin Simsa vezérigazgató. – „Nem csupán egy vegán alternatívát hozunk létre, hanem magának az élelmiszernek a jövőjét alakítjuk.”

A „THE FILET – Inspired by Salmon” néven forgalomba került termék fő összetevője a fonalas gombákból előállított mikoprotein, ami minimális feldolgozást és elenyésző mennyiségű erőforrást (pl. vizet) vagy emissziót igényel. Mindemellett kiváló tápértékkel és a kinyomtatása után természetes, hússzerű textúrával rendelkezik – olyannyira, hogy a magas fehérje- és Omega-3-tartalma, valamint fontos aminosavai és vitaminjai okán megszerezte az élelmiszerek tápanyagtartalmát minősítő Nutriscore rendszer legmagasabb, „A” értékelését is.

 

Maga a mikoprotein összetevő előállítása a Revo Foods és a Mycorena svéd startup közös fejlesztésének eredménye: a fehérje alapanyagát kifejezetten 3D nyomtatási célokra tervezték.

Nálunk is elérhető a 3D nyomtatott lazac

A THE FILET a külföldi REWE/BILLA áruházlánc boltjai mellett a Revo Foods webáruházában is feltűnt, így mi, magyarok szintén hozzáférünk. De nem olcsó mulatság. Aki kipróbálná, az az egy szeletet tartalmazó csomagot 2.800 forintért (ÁFÁ-val együtt) tudja megrendelni – az elkészítési tippeket is tartalmazó lapról. Fontos részlet, hogy a házhozszállítás kizárólag 15 euró (kb. 5.800 forint) feletti vásárlásért jár, és a kézbesítés csak 50 euró (19.300 forint) felett ingyenes. Az ez alatti rendelések esetén 9.90 euró (3.900 forint) a futárszolgálat díja.

Gábor János

Főoldali kép: Revo Foods

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-14 22:30:00
A Napenergia Plusz program folytatása mellett még az idén pályázatot írnak ki azok számára, akik a korábbi elszámolás mellett telepítettek napelemet, ám kiestek a tízéves szaldós időszakból – jelentette be az energiaügyi miniszter.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS