Erre sem kell sofőr? Önvezető teherautók osztják el az élelmiszert

Erre sem kell sofőr? Önvezető teherautók osztják el az élelmiszert
2023. 09. 12., 15:19

Két vállalat többéves együttműködésében megvalósult, ami eddig a lehetetlennel vetekedett: középtávú árufuvarozásba fognak, önvezető tehergépkocsikkal. Pazar megoldás a sofőrhiányra, ráadásul a robot járművek többet dolgoznak az embernél.

A középtávú logisztika automatizálásán dolgozó Gatik a Tyson Foods-szal kötött megállapodást arra, hogy az Egyesült Államokban, északnyugat-arkansasi útvonalakon autonóm hűtőkamionokkal teljesítsék az áruszállítást. Az élelmiszergyártó közleménye szerint a robotjárművek többéves kollaboráció eredményeként váltak elérhetővé, és napi 18 órában szállítják majd a fagyasztott Jimmy Dean® és BallPark® termékeket a Tyson üzeméből a rogersi és springdale-i raktárakba. A Gatik önvezető teherautói szeptember első hetében kezdték meg a működést – egyelőre néhány előre meghatározott, rövidtávú, ismétlődő útvonalon.

„Izgatottan várjuk, hogy a Tyson Foods-szal együttműködve csökkenthessük a költségeket és a regionális elosztási struktúra összetettségét – mondta Gautam Narang, a Gatik társalapító-vezérigazgatója. Ez egy jelentős pillanat számunkra, hiszen bevezetjük a flottánkba a 7-es osztályú autonóm dobozos teherautókat. A Tysonnal való partnerségünk a hosszú távú innováció és az ellátási lánc rugalmasságának előmozdítása mellett kézzelfogható, rövid távú értékeket is teremt.”

Így működnek az önvezető járművek

A hőmérséklet-szabályozott boxszal felszerelt, nyolc méter hosszú teherautót hűtött és fagyasztott áruk gyors és biztonságos szállítására tervezték. A Gatik többféle szenzoros megoldást használt az irányítórendszer kialakítására, és egy kifejezetten hibabiztos, B2B műveletekre szánt tehergépkocsit alkotott. Kezdetben egy biztonságért felelős technikus azért tartózkodni fog a vezetőfülkében, hogy felügyelje az autonóm rendszert, és szükség esetén átvegye a kormányt, de idővel már rá sem lesz szükség, hogy az önvezető autó elboldoguljon az előre meghatározott közutakon.

A Gatik három fázisban valósítja meg a teherautók telepítését. Az elsőben több millió kilométernyi szimulált tréninget teljesítenek velük, a másodikban már fizikai, zárt pályás tesztelés következik (biztonsági járművezetővel, majd anélkül), és végül jön a nyilvános tesztelési fázis.

„A Tyson Foodsnál az egész üzletágunkban, így a szállításban is innoválunk és használjuk az automatizálást – szögezte le Patrick Simmons, a Tyson Foods szállításért felelős alelnöke. – Ez a partnerség lehetővé teszi számunkra, hogy a sofőrjeinket stratégiailag ott helyezzük el, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, miközben megbízhatóan és biztonságosan szállítjuk az árut az üzemtől az elosztóközpontokig.”

A Tyson reméli, hogy a partnerség révén megnő az eszközkihasználtság a rövid távú logisztikai hálózaton, miközben az önvezető teherautók segítik a készletcélok elérését és támogatják az árumozgatás érzékenyebb megközelítésre történő átállását. Emellett az autonóm teherautók nagyobb hatékonysággal és fenntarthatósággal működnek, ami csökkentett emissziót és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

Gábor János

Főoldali kép: Gatik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS