Erre sem kell sofőr? Önvezető teherautók osztják el az élelmiszert

Erre sem kell sofőr? Önvezető teherautók osztják el az élelmiszert
2023. 09. 12., 15:19

Két vállalat többéves együttműködésében megvalósult, ami eddig a lehetetlennel vetekedett: középtávú árufuvarozásba fognak, önvezető tehergépkocsikkal. Pazar megoldás a sofőrhiányra, ráadásul a robot járművek többet dolgoznak az embernél.

A középtávú logisztika automatizálásán dolgozó Gatik a Tyson Foods-szal kötött megállapodást arra, hogy az Egyesült Államokban, északnyugat-arkansasi útvonalakon autonóm hűtőkamionokkal teljesítsék az áruszállítást. Az élelmiszergyártó közleménye szerint a robotjárművek többéves kollaboráció eredményeként váltak elérhetővé, és napi 18 órában szállítják majd a fagyasztott Jimmy Dean® és BallPark® termékeket a Tyson üzeméből a rogersi és springdale-i raktárakba. A Gatik önvezető teherautói szeptember első hetében kezdték meg a működést – egyelőre néhány előre meghatározott, rövidtávú, ismétlődő útvonalon.

„Izgatottan várjuk, hogy a Tyson Foods-szal együttműködve csökkenthessük a költségeket és a regionális elosztási struktúra összetettségét – mondta Gautam Narang, a Gatik társalapító-vezérigazgatója. Ez egy jelentős pillanat számunkra, hiszen bevezetjük a flottánkba a 7-es osztályú autonóm dobozos teherautókat. A Tysonnal való partnerségünk a hosszú távú innováció és az ellátási lánc rugalmasságának előmozdítása mellett kézzelfogható, rövid távú értékeket is teremt.”

Így működnek az önvezető járművek

A hőmérséklet-szabályozott boxszal felszerelt, nyolc méter hosszú teherautót hűtött és fagyasztott áruk gyors és biztonságos szállítására tervezték. A Gatik többféle szenzoros megoldást használt az irányítórendszer kialakítására, és egy kifejezetten hibabiztos, B2B műveletekre szánt tehergépkocsit alkotott. Kezdetben egy biztonságért felelős technikus azért tartózkodni fog a vezetőfülkében, hogy felügyelje az autonóm rendszert, és szükség esetén átvegye a kormányt, de idővel már rá sem lesz szükség, hogy az önvezető autó elboldoguljon az előre meghatározott közutakon.

A Gatik három fázisban valósítja meg a teherautók telepítését. Az elsőben több millió kilométernyi szimulált tréninget teljesítenek velük, a másodikban már fizikai, zárt pályás tesztelés következik (biztonsági járművezetővel, majd anélkül), és végül jön a nyilvános tesztelési fázis.

„A Tyson Foodsnál az egész üzletágunkban, így a szállításban is innoválunk és használjuk az automatizálást – szögezte le Patrick Simmons, a Tyson Foods szállításért felelős alelnöke. – Ez a partnerség lehetővé teszi számunkra, hogy a sofőrjeinket stratégiailag ott helyezzük el, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, miközben megbízhatóan és biztonságosan szállítjuk az árut az üzemtől az elosztóközpontokig.”

A Tyson reméli, hogy a partnerség révén megnő az eszközkihasználtság a rövid távú logisztikai hálózaton, miközben az önvezető teherautók segítik a készletcélok elérését és támogatják az árumozgatás érzékenyebb megközelítésre történő átállását. Emellett az autonóm teherautók nagyobb hatékonysággal és fenntarthatósággal működnek, ami csökkentett emissziót és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

Gábor János

Főoldali kép: Gatik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS