Két vállalat többéves együttműködésében megvalósult, ami eddig a lehetetlennel vetekedett: középtávú árufuvarozásba fognak, önvezető tehergépkocsikkal. Pazar megoldás a sofőrhiányra, ráadásul a robot járművek többet dolgoznak az embernél.
A középtávú logisztika automatizálásán dolgozó Gatik a Tyson Foods-szal kötött megállapodást arra, hogy az Egyesült Államokban, északnyugat-arkansasi útvonalakon autonóm hűtőkamionokkal teljesítsék az áruszállítást. Az élelmiszergyártó közleménye szerint a robotjárművek többéves kollaboráció eredményeként váltak elérhetővé, és napi 18 órában szállítják majd a fagyasztott Jimmy Dean® és BallPark® termékeket a Tyson üzeméből a rogersi és springdale-i raktárakba. A Gatik önvezető teherautói szeptember első hetében kezdték meg a működést – egyelőre néhány előre meghatározott, rövidtávú, ismétlődő útvonalon.
„Izgatottan várjuk, hogy a Tyson Foods-szal együttműködve csökkenthessük a költségeket és a regionális elosztási struktúra összetettségét – mondta Gautam Narang, a Gatik társalapító-vezérigazgatója. Ez egy jelentős pillanat számunkra, hiszen bevezetjük a flottánkba a 7-es osztályú autonóm dobozos teherautókat. A Tysonnal való partnerségünk a hosszú távú innováció és az ellátási lánc rugalmasságának előmozdítása mellett kézzelfogható, rövid távú értékeket is teremt.”
A hőmérséklet-szabályozott boxszal felszerelt, nyolc méter hosszú teherautót hűtött és fagyasztott áruk gyors és biztonságos szállítására tervezték. A Gatik többféle szenzoros megoldást használt az irányítórendszer kialakítására, és egy kifejezetten hibabiztos, B2B műveletekre szánt tehergépkocsit alkotott. Kezdetben egy biztonságért felelős technikus azért tartózkodni fog a vezetőfülkében, hogy felügyelje az autonóm rendszert, és szükség esetén átvegye a kormányt, de idővel már rá sem lesz szükség, hogy az önvezető autó elboldoguljon az előre meghatározott közutakon.
A Gatik három fázisban valósítja meg a teherautók telepítését. Az elsőben több millió kilométernyi szimulált tréninget teljesítenek velük, a másodikban már fizikai, zárt pályás tesztelés következik (biztonsági járművezetővel, majd anélkül), és végül jön a nyilvános tesztelési fázis.
„A Tyson Foodsnál az egész üzletágunkban, így a szállításban is innoválunk és használjuk az automatizálást – szögezte le Patrick Simmons, a Tyson Foods szállításért felelős alelnöke. – Ez a partnerség lehetővé teszi számunkra, hogy a sofőrjeinket stratégiailag ott helyezzük el, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, miközben megbízhatóan és biztonságosan szállítjuk az árut az üzemtől az elosztóközpontokig.”
A Tyson reméli, hogy a partnerség révén megnő az eszközkihasználtság a rövid távú logisztikai hálózaton, miközben az önvezető teherautók segítik a készletcélok elérését és támogatják az árumozgatás érzékenyebb megközelítésre történő átállását. Emellett az autonóm teherautók nagyobb hatékonysággal és fenntarthatósággal működnek, ami csökkentett emissziót és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
Gábor János
Főoldali kép: Gatik
A küllemében is a Balatont idéző sütemény helyi alapanyagokból készült, hangsúlyosan jelenik meg benne az otelló szőlő, szeder, málna.
Folytatódik a munkagödör kialakítása az 5. blokk területén – jelentette be Szijjártó Péter.