Valamennyi biztosító, amely ajánl kötelező felelősségbiztosítást, felkészült a július 16-ai rajtra, amikortól már rollerre is kell kötelező felelősségbiztosítást kötni. Ez várhatóan 30-40 ezer rollert érint a Netrisk szerint. A díjat több tényező is befolyásolhatja, és jelentős különbségek vannak
Nem minden mikromobilitási eszközt érint a törvénymódosítás, a kötelező biztosítást azokra az eszközökre kell kötni, amelyeknek a sebessége meghaladja a 25 kilométer/órát vagy 25 kilogrammnál nehezebbek és a legnagyobb sebessége meghaladja a 14 kilométer per órát.
„Pontos nyilvántartás nincs a magyarországi flottáról, így nehéz konkrét adatokat mondani arról, hány járműre kell majd biztosítást kötni július közepétől. Becsléseink szerint 30-40 ezer eszköz lesz érintett. Minden biztosítónak, amelynek már van kötelező felelősségbiztosítása, ki kell terjeszteni a szolgáltatását a mikromobilitási eszközökre, így például a rollerekre is. A biztosítók már kidolgozták a konstrukciókat” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.
„A segédmotoros kerékpárok biztosítási díjai alapján a Netrisk már előzetesen is úgy becsülte, hogy a mikromobilitási eszközök átlagos biztosítási díja 8-10 ezer forint körül lehet majd. A biztosítók meghirdetett áraiból azt látjuk, hogy a legtöbb biztosító valóban ide is árazott. Viszont van néhány olyan szolgáltató, amely valószínűleg a nemzetközi gyakorlatot követve vagy a túlzott kockázatot látva, jelentősen magasabb, 100 ezer forint feletti, sőt, akár 300 ezer forintot meghaladó díjat hirdetett a rollerekre. A Netrisk várakozása szerint ezek az árak közeledni fognak egymáshoz” – tette hozzá Besnyő Márton.
A rollerekre vonatkozó kötelező biztosítások díját – csakúgy, mint más járműveknél, például az autóknál – több tényező befolyásolhatja. Egyebek mellett a rollertulajdonos állandó lakcíme, a felhasználás jellege, de pótdíjak és kedvezmények is módosítják majd a díjakat.
A szakember hozzátette, hogy nem ugyanaz a biztosítási- és baleseti kockázat egy kisebb település alacsony forgalmú utcájában, mint egy nagyváros vagy Budapest útvonalain. Az érintett biztosítók közül Besnyő Márton szerint várhatóan három-négy között lesz majd igazán nagy verseny, jó eséllyel ezek fogják a legtöbb kgfb-t megkötni rollerekre.
Nem igazán érdemes megúszásra játszani, azaz elmulasztani a kötelező biztosítás megkötését az érintett rollerekre. A díjak viszonylag alacsonyak, cserébe akár több millió forintos károkozásra is megfelelő védelmet nyújtanak. Egy nagyobb teljesítményű roller komolyabb sebességnél bekövetkező baleset esetén komoly sérüléseket okozhat a járókelőknek, és tetemes kárt okozhat járművekben is. A rollereseknek érdemes elgondolkozni, hogy saját magukra is kössenek balesetbiztosítást, hiszen maguk is szenvedhetnek akár komoly sérüléseket is.
Kiemelkedő magyar teljesítményeket díjaztak.
A paksi bővítésben felpörögtek az építési munkálatok, a következő fontos lépés az első beton, amely legkésőbb 2025. január-februárig várható – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.