Nagyot kaszál az Archer: egy országból félmilliárd dollárért rendeltek tőlük elektromos repülőt

Nagyot kaszál az Archer: egy országból félmilliárd dollárért rendeltek tőlük elektromos repülőt
Gábor János  |  2024. 11. 11., 13:11

Egyetlen országból sikerült akkora megrendelést elhoznia az Archer Aviatonnak, ami önmagában fellendíti az elektromos repülőgépet fejlesztő vállalatot, sőt, talán az egész eVTOL-ágazatot.

Japánban alaposan felfuthat az elektromos légiközlekedés, miután a Japan Airlines (JAL) és a Sumitomo Corporation közös vállalata félmilliárd dolláros szerződést kötött az amerikai Archer Aviationnal, 100 darab elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes repülőgép (eVTOL) szállítására.

A megállapodás azután született, hogy a JAL és a Sumitomo létrehozta a Soracle nevű céget, kifejezetten azzal a céllal, hogy elektromos légiközlekedési szolgáltatásokat építsen ki Japánban. A Soracle indításakor a vállalatok hosszan méltatták az eVTOL technológia előnyeit. Állításuk szerint az ilyen típusú járművek lényegesen alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással üzemelnek, mint a hagyományos kereskedelmi repülőgépek, ráadásul jóval kisebb infrastruktúrára van szükség az üzemeltetésükhöz, hiszen nem kellenek hozzájuk kifutópályák. További előny, hogy egyszerűen és szabályosan telepíthetők a fel- és leszálló helyeik városi környezetbe is, hiszen az eVTOL-ok csak alacsony zajszintet produkálnak és nem bocsátanak ki káros anyagokat.

Ezeket az eVTOL-okat is ingázásra tervezték

A Soracle tervei szerint a Japánban induló fejlett légimobilitási (AAM) szolgáltatásokat az Archer „Midnight” névre keresztelt, immár a legfontosabb légügyi engedélyekkel is rendelkező repülőgépeivel fogják biztosítani, amelyek egyszerre egy pilótát és négy utast képesek szállítani, akár 240 km/h-s sebességgel. A járművet, a szegmens más eVTOL-jaival megegyező módon kb. 30-80 kilométeres szakaszokon történő repülésre tervezték - ekkora távolságokon képes egymás utáni repülésekre, egészen minimális köztes töltési idővel.

Az eVTOL-t hat lítium-ion akkumulátor működteti, miközben nulla károsanyag-kibocsátás mellett repül.

„Japánt széles körben tisztelik a közlekedés terén tanúsított előrelátó megközelítéséért, és ez a fejlett légimobilitásba való befektetés újabb példa erre. Büszkék vagyunk rá, hogy a Soracle partnereként támogathatjuk a repülés új korszakának elindítását, és elkötelezettek vagyunk abban, hogy innovatív, fenntartható, kényelmes közlekedési alternatívát nyújtsunk az ország számára” – kommentálta az üzletet az Archer Aviaton közleményében Andrew Cummins üzletfejlesztési igazgató.

Az Archer és a Soracle azt tervezi, hogy 2025-ben, a japán világkiállításon rendezik meg az első nyilvános bemutatórepülést, ami a fejlett légimobilitási szolgáltatások japán piacon történő bevezetésének első lépése lesz.

„Az eVTOL repülőgépek üzemeltetésével az a Soracle célja, hogy gazdagítsa az emberek életét, valamint a társadalmat azáltal, hogy elérhetőbbé teszi a légiközlekedési szolgáltatásokat Japán területén. A Japan Airlines és a Sumitomo Corporation hosszú éveken át felhalmozott tapasztalatára támaszkodva biztonságos és megbízható szolgáltatásokat fogunk nyújtani az utasoknak. A mai bejelentés az első lépés ahhoz, hogy megvalósítsuk az általunk elképzelt jövőt” – nyugtázta az Archerrel kötött üzeletet Yukihiro Ota, a Soracle vezérigazgatója.

Címlapkép: Archer Aviaton

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS