Szárnyal az Archer eVTOL-ja: a légitaxi a légügyi engedély küszöbén

Szárnyal az Archer eVTOL-ja: a légitaxi a légügyi engedély küszöbén
2023. 10. 27., 14:10

Az amerikai vállalat Midnight névre keresztelt járműve egy teljesen elektromos, függőleges le- és felszállásra képes (eVTOL) légitaxi, ami négy év masszív tesztelés után ért fontos mérföldkőhöz. Láthatáron a légügyi hatóság engedélye.

A 2019 óta tesztelt Midnight négyszemélyes légitaxi, amit városi területekre és ingázásra fejlesztett ki az Archer Aviaton. Az eVTOL-t gyártó vállalat bejelentette: kézzelfogható közelségbe került az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) tanúsítványa, így gyakorlatilag biztossá vált a jármű piacra lépése. A Midnight repülési tartománya várhatóan gyorsan eljut a lebegéstől a teljes merevszárnyú repülésig, ami a cég szerint megnyitja az utat a jövő év elején kezdődő, FAA-val közösen végrehajtandó „kreditpontos” teszteléshez.

„A következő másfél év a repülési tesztprogramunk és az Archer elektromos légitaxi-üzemeltetésének gyors továbbfejlesztésére összpontosít, miközben felkészülünk a Midnight 2025-ös piacra lépésére” - közölte Adam Goldstein, az Archer alapító-vezérigazgatója.

A Midnight egy négyüléses eVTOL, ami hat független akkumulátorral rendelkezik. Ezek mindegyike egy pár elektromos hajtóművet támogat, és 12 rotort üzemeltet. Az végsebessége 240 km/h körül lesz, és arra optimalizálták, hogy folyamatosan ismétlődve 32 kilométeres távokat legyen képes teljesíteni, minden repülés között legfeljebb 12 perces töltési idővel. A vállalat szerint ez a modell nagyon költséghatékony lesz, így gond nélkül felveszi a versenyt a földi fuvarmegosztó alkalmazásokkal, miközben fittyet hány a közlekedési dugókra. A Midnight maximális hatótávja egyébként jóval hosszabb a nagy menetsűrűségű járatokra kiszámolt 32 kilométernél, hiszen kb. 450 kilogramm hasznosteherrel 160 kilométert is képes megtenni.

Az Archer úgy számol, hogy az eVTOL-jai 60-90 perces autós utazásokat helyettesíthetnek 10-20 perces repülésekkel. Az elektromos légitaxi ráadásul sokkal biztonságosabb, csendesebb és fenntarthatóbb módja az ingázásnak, mint a többi földi közlekedési mód.

A cég a fejlesztési folyamatot a Midnight-tal gyorsította fel. A típus végleges tervét tavaly novemberben hozták nyilvánosságra, míg az első működő modellel idén májusban jelentkeztek. Ezt azóta házon belüli tesztelik, és az FAA tanúsítványához szükséges próbákhoz optimalizálják. A hatósági folyamat 2024 elején kezdődik, vagyis még éppen időben, nagyjából egy évvel azelőtt, hogy a cég kereskedelmi üzembe állítaná a Midnightot.

 

Az Archer Aviation egyre jobb előjelekkel készül a piacra lépésre: azon túl, hogy az FAA befogadta a járművét és nekiállhat az engedélyeztetési eljárásnak, olyan partnerekkel kötött szerződést, mint a United Airlines, akiknek első körben 200 Midnightot gyárt és a Stellantis autókonszern, akik a fejlesztésre szánt tőkét hizlalják fel, több százmillió dollárral. A vállalat komoly előrelépése még jobban felforrósítja a légitaxi üzletágat, aminek dominanciájáért a nagy vetélytárs Joby Aviationnal kell megküzdenie.

Gábor János

Főoldali kép: Archer Aviaton

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS