Szárnyal az Archer eVTOL-ja: a légitaxi a légügyi engedély küszöbén

Szárnyal az Archer eVTOL-ja: a légitaxi a légügyi engedély küszöbén
2023. 10. 27., 14:10

Az amerikai vállalat Midnight névre keresztelt járműve egy teljesen elektromos, függőleges le- és felszállásra képes (eVTOL) légitaxi, ami négy év masszív tesztelés után ért fontos mérföldkőhöz. Láthatáron a légügyi hatóság engedélye.

A 2019 óta tesztelt Midnight négyszemélyes légitaxi, amit városi területekre és ingázásra fejlesztett ki az Archer Aviaton. Az eVTOL-t gyártó vállalat bejelentette: kézzelfogható közelségbe került az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) tanúsítványa, így gyakorlatilag biztossá vált a jármű piacra lépése. A Midnight repülési tartománya várhatóan gyorsan eljut a lebegéstől a teljes merevszárnyú repülésig, ami a cég szerint megnyitja az utat a jövő év elején kezdődő, FAA-val közösen végrehajtandó „kreditpontos” teszteléshez.

„A következő másfél év a repülési tesztprogramunk és az Archer elektromos légitaxi-üzemeltetésének gyors továbbfejlesztésére összpontosít, miközben felkészülünk a Midnight 2025-ös piacra lépésére” - közölte Adam Goldstein, az Archer alapító-vezérigazgatója.

A Midnight egy négyüléses eVTOL, ami hat független akkumulátorral rendelkezik. Ezek mindegyike egy pár elektromos hajtóművet támogat, és 12 rotort üzemeltet. Az végsebessége 240 km/h körül lesz, és arra optimalizálták, hogy folyamatosan ismétlődve 32 kilométeres távokat legyen képes teljesíteni, minden repülés között legfeljebb 12 perces töltési idővel. A vállalat szerint ez a modell nagyon költséghatékony lesz, így gond nélkül felveszi a versenyt a földi fuvarmegosztó alkalmazásokkal, miközben fittyet hány a közlekedési dugókra. A Midnight maximális hatótávja egyébként jóval hosszabb a nagy menetsűrűségű járatokra kiszámolt 32 kilométernél, hiszen kb. 450 kilogramm hasznosteherrel 160 kilométert is képes megtenni.

Az Archer úgy számol, hogy az eVTOL-jai 60-90 perces autós utazásokat helyettesíthetnek 10-20 perces repülésekkel. Az elektromos légitaxi ráadásul sokkal biztonságosabb, csendesebb és fenntarthatóbb módja az ingázásnak, mint a többi földi közlekedési mód.

A cég a fejlesztési folyamatot a Midnight-tal gyorsította fel. A típus végleges tervét tavaly novemberben hozták nyilvánosságra, míg az első működő modellel idén májusban jelentkeztek. Ezt azóta házon belüli tesztelik, és az FAA tanúsítványához szükséges próbákhoz optimalizálják. A hatósági folyamat 2024 elején kezdődik, vagyis még éppen időben, nagyjából egy évvel azelőtt, hogy a cég kereskedelmi üzembe állítaná a Midnightot.

 

Az Archer Aviation egyre jobb előjelekkel készül a piacra lépésre: azon túl, hogy az FAA befogadta a járművét és nekiállhat az engedélyeztetési eljárásnak, olyan partnerekkel kötött szerződést, mint a United Airlines, akiknek első körben 200 Midnightot gyárt és a Stellantis autókonszern, akik a fejlesztésre szánt tőkét hizlalják fel, több százmillió dollárral. A vállalat komoly előrelépése még jobban felforrósítja a légitaxi üzletágat, aminek dominanciájáért a nagy vetélytárs Joby Aviationnal kell megküzdenie.

Gábor János

Főoldali kép: Archer Aviaton

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS