Az amerikai vállalat Midnight névre keresztelt járműve egy teljesen elektromos, függőleges le- és felszállásra képes (eVTOL) légitaxi, ami négy év masszív tesztelés után ért fontos mérföldkőhöz. Láthatáron a légügyi hatóság engedélye.
A 2019 óta tesztelt Midnight négyszemélyes légitaxi, amit városi területekre és ingázásra fejlesztett ki az Archer Aviaton. Az eVTOL-t gyártó vállalat bejelentette: kézzelfogható közelségbe került az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) tanúsítványa, így gyakorlatilag biztossá vált a jármű piacra lépése. A Midnight repülési tartománya várhatóan gyorsan eljut a lebegéstől a teljes merevszárnyú repülésig, ami a cég szerint megnyitja az utat a jövő év elején kezdődő, FAA-val közösen végrehajtandó „kreditpontos” teszteléshez.
„A következő másfél év a repülési tesztprogramunk és az Archer elektromos légitaxi-üzemeltetésének gyors továbbfejlesztésére összpontosít, miközben felkészülünk a Midnight 2025-ös piacra lépésére” - közölte Adam Goldstein, az Archer alapító-vezérigazgatója.
A Midnight egy négyüléses eVTOL, ami hat független akkumulátorral rendelkezik. Ezek mindegyike egy pár elektromos hajtóművet támogat, és 12 rotort üzemeltet. Az végsebessége 240 km/h körül lesz, és arra optimalizálták, hogy folyamatosan ismétlődve 32 kilométeres távokat legyen képes teljesíteni, minden repülés között legfeljebb 12 perces töltési idővel. A vállalat szerint ez a modell nagyon költséghatékony lesz, így gond nélkül felveszi a versenyt a földi fuvarmegosztó alkalmazásokkal, miközben fittyet hány a közlekedési dugókra. A Midnight maximális hatótávja egyébként jóval hosszabb a nagy menetsűrűségű járatokra kiszámolt 32 kilométernél, hiszen kb. 450 kilogramm hasznosteherrel 160 kilométert is képes megtenni.
Az Archer úgy számol, hogy az eVTOL-jai 60-90 perces autós utazásokat helyettesíthetnek 10-20 perces repülésekkel. Az elektromos légitaxi ráadásul sokkal biztonságosabb, csendesebb és fenntarthatóbb módja az ingázásnak, mint a többi földi közlekedési mód.
A cég a fejlesztési folyamatot a Midnight-tal gyorsította fel. A típus végleges tervét tavaly novemberben hozták nyilvánosságra, míg az első működő modellel idén májusban jelentkeztek. Ezt azóta házon belüli tesztelik, és az FAA tanúsítványához szükséges próbákhoz optimalizálják. A hatósági folyamat 2024 elején kezdődik, vagyis még éppen időben, nagyjából egy évvel azelőtt, hogy a cég kereskedelmi üzembe állítaná a Midnightot.
Az Archer Aviation egyre jobb előjelekkel készül a piacra lépésre: azon túl, hogy az FAA befogadta a járművét és nekiállhat az engedélyeztetési eljárásnak, olyan partnerekkel kötött szerződést, mint a United Airlines, akiknek első körben 200 Midnightot gyárt és a Stellantis autókonszern, akik a fejlesztésre szánt tőkét hizlalják fel, több százmillió dollárral. A vállalat komoly előrelépése még jobban felforrósítja a légitaxi üzletágat, aminek dominanciájáért a nagy vetélytárs Joby Aviationnal kell megküzdenie.
Gábor János
Főoldali kép: Archer Aviaton
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.