Miként használható a mesterséges intelligencia a HR-folyamatokban?

Miként használható a mesterséges intelligencia a HR-folyamatokban?
2024. 11. 04., 16:04

A mesterséges intelligencia és annak különböző alkalmazásai gyors ütemben alakítják át a munka világát. A promptolás, vagyis a mesterséges intelligencia kérdésekre történő irányított használata olyan készség, amely hamarosan elengedhetetlen lesz a vállalatok számára. A kérdés, hogy mindez miként érinti a munkaerőpiacot, a toborzást és a HR világát.

A mesterséges intelligencia térnyerése a munkaerőpiacon

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT és hasonló eszközök, óriási hatást gyakoroltak a foglalkoztatás világára. Azon cégek, amelyek elkezdték alkalmazni ezeket az eszközöket, gyakran szembesültek azzal, hogy nem csupán a munka gyorsabb elvégzését segítik elő, hanem alapjaiban alakítják át a vállalati működést. A promptolás, amely a mesterséges intelligenciával való hatékony kommunikáció alapja, gyorsan válik nélkülözhetetlenné számos területen, beleértve a toborzást és a HR-menedzsmentet.

„Az AI bevezetése eleinte sokszor játéknak tűnhet – sokan könnyedén kezdenek kísérletezni a különböző kérdések megfogalmazásával, amelyek teljesen hétköznapi témákat érintenek. Ahogyan azonban a cégek mélyebben megértik a mesterséges intelligencia potenciálját, az AI-val való játék komoly üzleti értéket képviselhet. A promptolás tudománya olyan eszközzé válik, amely megfelelő használat esetén jelentősen javíthatja a HR-folyamatokat, a toborzást, valamint a képzést is” – mondta Jáhny Ákos, a Get Work Trend Kft. ügyvezetője.

Mi az a promptolás és miért fontos a toborzásban?

A HR-vezetők számára a mesterséges intelligencia használata új lehetőségeket nyit meg. Például az interjúk során a megfelelő promptok használata révén hatékonyabban lehet felmérni a jelöltek kompetenciáit, illetve gyorsabban lehet válaszokat kapni az adott munkakör követelményeire vonatkozó kérdésekre. A mesterséges intelligencia képes részletes statisztikákat és elemzéseket generálni a toborzási folyamat különböző fázisaiból, ami segítheti a HR-menedzsereket a döntéshozatalban.

Miként használható a mesterséges intelligencia a HR-folyamatokban?

A mesterséges intelligencia és a promptolás nem csupán a toborzásra korlátozódik Get Work Trend Kft. tapasztalatai szerint: az AI képes jelentősen megkönnyíteni a belső képzések, statisztikai elemzések és munkafolyamatok optimalizálását is. A HR-osztályok ma már arra is használhatják az AI-t, hogy jobban megértsék az alkalmazottak igényeit, teljesítményét, és az adatokat elemezve javítsák a munkavállalói élményt.

Az AI statisztikai elemzések révén gyorsan képes összekapcsolni a teljesítményértékeléseket a vállalati célokkal, így előrejelzéseket készíthet arról, hogy egyes munkavállalók hogyan fejlődnek majd a jövőben. Ezenkívül az AI képes előre jelezni az esetleges elégedetlenségeket, ami segíthet a munkaerő-megtartásban is. Ezáltal a HR-folyamatok hatékonyabbá és személyre szabottabbá válhatnak.

Bár egyes vállalatok még csak most kezdik el felfedezni az AI által nyújtott lehetőségeket, sokan már napi szinten alkalmazzák a mesterséges intelligenciát különféle feladatokhoz. Alkalmazása nem feltétlenül igényel különleges technológiai hátteret vagy szakértelmet – a legújabb eszközök egyre felhasználóbarátabbak, és a cégvezetők, HR-vezetők is könnyedén megtanulhatják, hogyan tudják kihozni belőlük a maximumot.

A jövőben a mesterséges intelligencia olyan mértékben be fog épülni a mindennapi vállalati működésbe, hogy az AI-val való munka alapvető készség lesz. Azok a HR-vezetők és cégek, akik már most felismerik ezt az irányt, komoly versenyelőnyt szerezhetnek.

Adatbiztonság az AI-alapú HR folyamatokban

„Az AI-alapú HR folyamatok egyik kiemelt kihívása az adatbiztonság, különösen a személyes és érzékeny információk kezelése során. A toborzás során, a HR folyamatokban kizárólag zárt, vállalati AI rendszerek használhatók biztonságosan, amelyek megfelelő adatvédelmet és a céges szabályoknak megfelelő működést garantálnak” – emlékeztetett a Get Work Trend Kft. ügyvezetője. Ezzel szemben ma a munkahelyi AI használatok több mint 50 százaléka jelenleg privát, gyakran ingyenes, nem vállalati AI-fiókokon keresztül történik, amely komoly biztonsági kockázatokat hordoz magában. A vállalatoknak ezért kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a biztonságos AI-eszközök alkalmazására, hogy elkerüljék az adatbiztonsággal kapcsolatos problémákat és a személyes adatok illetéktelen hozzáférésének kockázatát.

A jövő HR-vezetőinek új készségei

„Ahogy a mesterséges intelligencia egyre inkább teret nyer, a HR-vezetők és toborzók számára elengedhetetlenné válik az AI-eszközök, különösen a promptolás ismerete. A jövőben nemcsak a szoftverek és rendszerek használatát kell elsajátítaniuk, hanem azokat a finom technikákat is, amelyekkel az AI-t megfelelően lehet irányítani – hangsúlyozta Jáhny Ákos. – A mesterséges intelligencia nem veszi el a HR-esek munkáját – ehelyett egy olyan eszközzé válik, amely lehetővé teszi számukra, hogy gyorsabban és hatékonyabban végezzék el a feladataikat. A jövő HR-szakemberei azok lesznek, akik megtanulják, hogyan használhatják ki a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyöket, és ezáltal hatékonyabb munkaerőpiacot hoznak létre.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS