Csapda a munkáshitelben: néhány hónap munka nélkül, és máris ugrik a kamattámogatás

2024. 11. 14., 07:14

Nagyon vonzó lesz a fiataloknak a 4 milliós kamatmentes munkáshitel, de könnyen egy drága kölcsönben találhatja magát az, aki elveszti a munkáját, és nem talál időben újat. Öt év alatt már a tb-jogviszony összesen 90 napos hiánya esetén ugrik a kamattámogatás – hívja fel a figyelmet a Bank360.hu a jogszabálytervezet alapján.

A Nemzetgazdasági Minisztérium közzétette a kamatmentes munkáshitelről szóló jogszabály tervezetét, amit november 21-ig lehet véleményezni. A kormány tervei szerint 2025 januárjától él majd az új lehetőség, várakozásai szerint mintegy 500 milliárd forintnyi munkáshitelt vehetnek fel az érintettek, ami a 4 milliós maximális összeggel számolva 125 ezer kölcsönszerződést jelentene. 

A Bank360.hu szakértői arra hívják fel a figyelmet a jogszabálytervezet alapján, hogy ugyan a munkáshitelt nagyon kedvező feltételekkel vehetik fel már a 17 év feletti dolgozó fiatalok, azonban olyan buktatókkal is szembe kell nézniük, amelyek később könnyen drága piaci hitellé alakíthatják át számukra életük feltehetően első kölcsönét.

Ha valaki elveszti a munkáját, nagy büntetés jöhet

Az igénylőnek ugyanis vállalnia kell, hogy a hitel folyósításától számított legalább öt évig bejelentett magyarországi lakcíme lesz és dolgozik. Utóbbi feltételt a jogszabály tervezete nem határozza meg pontosabban. Az NGM közleménye úgy fogalmaz, hogy legalább 5 évig munka- vagy vállalkozói jogviszony szükséges, de arról nem szól, hogy annak az első öt évben mennyire kell folytonosnak lennie. 

A jogszabálytervezet kamattámogatást szabályozó részében derül ki, hogy ez milyen veszéllyel járhat a munkáshitelt felvevők számára. Ugrik ugyanis a kamattámogatás, ha az adós 5 éven belül elveszti a munkáját és nem talál időben másik munkahelyet. A közzétett tervezet szerint a munkaviszonyon vagy vállalkozói jogviszonyon alapuló társadalombiztosítási jogviszonyban 5 éven belül 90 napnyi folyamatos vagy összeadódó szünet után megszűnik a kamattámogatás. Ebben az esetben nemcsak a fennmaradó tőketartozást kell büntetőkamattal terhelve tovább törleszteni, hanem az addig igénybe vett kamattámogatást is vissza kell fizetni egy összegben, 120 napon belül. (Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a támogatott 5 éven belül külföldre költözik, azaz megszűnik a magyarországi lakcíme.) Ez különösen valós veszély lesz az olyan ágazatokban dolgozó munkások számára, ahol az ötéves folyamatos munkaviszony az álmok birodalmába tartozik.

A munkáshitel alapfeltételei

Ha valaki az ötéves „röghöz kötést” és a tb-jogviszony szigorú elvárását nem tartja túl kockázatosnak, akkor egy olyan kedvezményes hitelt vehet fel munkáshitelként állami kezességvállalással, amit a Bank360.hu szerint ilyen fiatalon egymagában még piaci kölcsönként sem könnyen adnának neki a bankok. A jogszabálytervezet alapján az alábbi feltételekkel lehet 2025 januárjától munkáshitelt kapni.
– Hitelösszeg: maximum 4 millió forint
– Kamat: a feltételek teljesítése esetén kamatmentes
– Futamidő: 10 év
– Felhasználás: szabad felhasználású
– Korhatár: 17 és 25 év között (az igényléskor elmúlt 17 éves és még nem töltötte be a 26-ot)
– Jogosultság feltétele: heti legalább 20 órás alkalmazotti munkaviszony vagy vállalkozói jogviszony.  
– Kizáró ok: Az igénylés idején diákhitelre jogosultak nem vehetik igénybe a munkáshitelt. (Ilyennek számít az, akinek érvényes hallgatói, tanulói jogviszonya van felsőoktatási intézményben, illetve felsőoktatási intézményben oklevelet szerzett.)

Az alapfeltételek között szerepel még, hogy az igénylő nem lehet büntetett előéletű és nem lehet 5000 forintot meghaladó köztartozása sem. Nem lehet továbbá a KHR-ben (banki feketelistában) fennálló tartozással, aktív státusszal beadni az igénylést. A tervezet szerint már rendezett tartozással, vagyis passzív státusszal lehetséges lenne az igénylés, de mivel a banki hitelbírálatnak is meg kell felelni, a korábbi évek gyakorlata alapján arra lehet számítani, hogy a bankok nem fognak hitelezni olyan igénylőt, aki bármilyen státusszal szerepel az adóslistán. Feltétel az is, hogy az igénylőnek a munkáshitel igénylésének időpontjában és azt megelőzően legalább 3 hónapja folyamatosan tb-jogviszonya van.

Itt is járnak gyerekkedvezmények

A munkáshitel feltételeivel a családalapítást és a gyermekvállalást is ösztönzik. A hitelfelvevő nők esetében az első gyermek születése után a törlesztést 2 évre felfüggesztik, a második gyermek után újabb 2 év moratórium lép életbe és a tartozás felét elengedik, míg a harmadik gyermek születése esetén pedig a teljes fennálló tartozást elengedik.

Több tekintetben hasonlít a babaváró hitelhez

A közzétett jogszabálytervezetben ezen felül is több, a babaváró hitel feltételeire emlékeztető pontot lehet felfedezni. Ezek között van például a kezességvállalási díj, melynek mértéke a babaváróhoz hasonlóan évente a fennálló tőketartozás 0,5 százaléka, és ezt havonta kell megfizetni a tőketartozáson felül. 4 millió forintos hitelösszegnél ez a törlesztés megkezdésekor havi 1666 forintra jön ki.

Szintén a 2019-ben bevezetett kedvezményes hitelre emlékeztet a kamattámogatás mértéke és annak az elvesztésére vonatkozó feltételrendszer. A kamattámogatás mértékét az 5 éves államkötvény-átlaghozam alapján fogják kiszámítani: annak kell a 110 százalékát + 1 százalékpontot venni, ez kiadja az ügyleti kamatot, amely 5 évente változhat. A kamattámogatás esetleges elvesztése után az ügyleti kamat az ÁKK által rendszeresen közzétett állampapír-átlaghozam 130 százaléka + 4 százalékpont lesz, ami a kamatmentes törlesztéshez képest jelentősen megdobja a törlesztőrészletet.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS