Végleg eldőlt, hogy nem lesz elektromos Apple autó, viszont az iPhone és a Mac termékek sikergyártója jó okkal hagyja ott a tervet, amibe dollármilliárdokat ölt az évek alatt. A kocsin ezrek dolgoztak - közülük sokan átmennek a cég AI-fejlesztő részlegére.
A múlt héten a Bloomberg robbantotta a hírt, hogy az Apple kihúzza a dugót az elektromos autó projektből és nem kergeti tovább a kb. egy évtizedet, illetve dollármilliárdokat felemésztő álmot. A hírt Elon Musk egy tisztelgő emojival ünnepelte az X-en, de szerencsére nem az a legizgalmasabb fejlemény, hogy a Tesla legalább Amerikában nem kap komoly konkurenciát, hanem az, hogy mihez kezd az iPhone gyártója az EV-n eddig dolgozó mintegy 2000 alkalmazottal.
Az értesülések szerint az Apple Car fejlesztőinek egy részét leépítik, de sokat közülük a vállalat egyre égetőbb adósságára, egy versenyképes mesterséges intelligencia fejlesztésére fognak be. Mivel a vállalat nemrég dobta piacra a méregdrága, de nagyon előremutató Vision Pro kiterjesztett és virtuális valóság (AR/VR) headsetjét, még fontosabb lett egy az új terméket támogató AI létrehozása. Az Apple már a szemüveg megjelenése előtt hátrányban volt az OpenAI ChatGPT-jéhez, de még a Google később kezdett Geminijéhez képest is, így nyilván át kellett csoportosítania a költségvetési tételeit az új technológiára.
A South China Morning Post (SCMP) a vállalat eddigi talán legambiciózusabb projektjének nevezte az Apple Cart, de végleg vége van, miután kiderült: Jeff Williams ügyvezető igazgató és Kevin Lynch erőforrásokért felelős alelnök közölte a dolgozókkal, hogy a projekt, amin eddig dolgoztak leáll. Ez nem hivatalos közleményből derült ki, hanem kiszivárogtatták, aztán cáfolat nélkül hagyták. A 2014 óta futtatott ún. Titán Projekten dolgozó Speciális Projektcsoport a John Giannandrea vezette AI divízióhoz csatlakozik, amiről tudni lehet, hogy a vállalat fő fókuszába került generatív mesterséges intelligencia technológiát fejleszti.
A SCMP megjegyzi: az autó tervezésére felvett csapatban nyilván százával vannak olyan mérnökök, akiknek nem lesz gond beleállni az AI projektbe, viszont biztos, hogy sokakat el kell küldeni.
Bár konkrét indoklás és nyilatkozat az Apple részéről sem a leépítés mértékére, sem annak pontos okára vonatkozóan nem érkezett, világos, hogy a megváltozott piaci viszonyok miatt a vállalat nem akar további éveket és dollármilliárdokat áldozni az EV-re, amiből egyre több típust készít a Tesla mellett tucatnyi kínai autógyártó is. Olyan időkben, amikor a General Motors vagy akár a Ford szintén úgy dönt, hogy inkább erősíti tovább a hibrid modelleket, ahelyett, hogy több teljesen elektromos autóban gondolkodna, nem meglepő, ha az új belépők, mint aminek ebben a szegmensben az Apple számítana, előbb-utóbb felteszik a kezüket.
Az Apple Carról az utóbbi időben olyan hírek szivárogtak ki, amelyek végül elvetetett kormánykerék nélküli konstrukcióról, négyes szintről kettes szintűre csökkentett önvezető képességekről, 2028-ig tolódó megjelenésről, illetve 100 ezer dolláros (kb. 36,3 millió forintos) alapárról szóltak. Ha ezeknek csak a fele igaz, akkor a kocsi tényleg aligha tudott volna érvényesülni az EV-piacon. Az Apple ehelyett folytatja tovább (csak éppen átcsoportosítva) a kutatás-fejlesztés finanszírozását, amire a hírek szerint csak az elmúlt fél évtizedben 113 milliárd dollárt költött. A tendenciák azt mutatják, hogy a vállalat ezt a keretet évente kb. 16 százalékkal növeli.
Gábor János
A főoldali kép illusztráció!
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.