Az Apple az AI miatt száll ki az EV fejlesztéséből

Az Apple az AI miatt száll ki az EV fejlesztéséből
2024. 03. 04., 14:10

Végleg eldőlt, hogy nem lesz elektromos Apple autó, viszont az iPhone és a Mac termékek sikergyártója jó okkal hagyja ott a tervet, amibe dollármilliárdokat ölt az évek alatt. A kocsin ezrek dolgoztak - közülük sokan átmennek a cég AI-fejlesztő részlegére.

A múlt héten a Bloomberg robbantotta a hírt, hogy az Apple kihúzza a dugót az elektromos autó projektből és nem kergeti tovább a kb. egy évtizedet, illetve dollármilliárdokat felemésztő álmot. A hírt Elon Musk egy tisztelgő emojival ünnepelte az X-en, de szerencsére nem az a legizgalmasabb fejlemény, hogy a Tesla legalább Amerikában nem kap komoly konkurenciát, hanem az, hogy mihez kezd az iPhone gyártója az EV-n eddig dolgozó mintegy 2000 alkalmazottal.

Az értesülések szerint az Apple Car fejlesztőinek egy részét leépítik, de sokat közülük a vállalat egyre égetőbb adósságára, egy versenyképes mesterséges intelligencia fejlesztésére fognak be. Mivel a vállalat nemrég dobta piacra a méregdrága, de nagyon előremutató Vision Pro kiterjesztett és virtuális valóság (AR/VR) headsetjét, még fontosabb lett egy az új terméket támogató AI létrehozása. Az Apple már a szemüveg megjelenése előtt hátrányban volt az OpenAI ChatGPT-jéhez, de még a Google később kezdett Geminijéhez képest is, így nyilván át kellett csoportosítania a költségvetési tételeit az új technológiára.

A South China Morning Post (SCMP) a vállalat eddigi talán legambiciózusabb projektjének nevezte az Apple Cart, de végleg vége van, miután kiderült: Jeff Williams ügyvezető igazgató és Kevin Lynch erőforrásokért felelős alelnök közölte a dolgozókkal, hogy a projekt, amin eddig dolgoztak leáll. Ez nem hivatalos közleményből derült ki, hanem kiszivárogtatták, aztán cáfolat nélkül hagyták. A 2014 óta futtatott ún. Titán Projekten dolgozó Speciális Projektcsoport a John Giannandrea vezette AI divízióhoz csatlakozik, amiről tudni lehet, hogy a vállalat fő fókuszába került generatív mesterséges intelligencia technológiát fejleszti.

A SCMP megjegyzi: az autó tervezésére felvett csapatban nyilván százával vannak olyan mérnökök, akiknek nem lesz gond beleállni az AI projektbe, viszont biztos, hogy sokakat el kell küldeni.

Bár konkrét indoklás és nyilatkozat az Apple részéről sem a leépítés mértékére, sem annak pontos okára vonatkozóan nem érkezett, világos, hogy a megváltozott piaci viszonyok miatt a vállalat nem akar további éveket és dollármilliárdokat áldozni az EV-re, amiből egyre több típust készít a Tesla mellett tucatnyi kínai autógyártó is. Olyan időkben, amikor a General Motors vagy akár a Ford szintén úgy dönt, hogy inkább erősíti tovább a hibrid modelleket, ahelyett, hogy több teljesen elektromos autóban gondolkodna, nem meglepő, ha az új belépők, mint aminek ebben a szegmensben az Apple számítana, előbb-utóbb felteszik a kezüket.

Az Apple Carról az utóbbi időben olyan hírek szivárogtak ki, amelyek végül elvetetett kormánykerék nélküli konstrukcióról, négyes szintről kettes szintűre csökkentett önvezető képességekről, 2028-ig tolódó megjelenésről, illetve 100 ezer dolláros (kb. 36,3 millió forintos) alapárról szóltak. Ha ezeknek csak a fele igaz, akkor a kocsi tényleg aligha tudott volna érvényesülni az EV-piacon. Az Apple ehelyett folytatja tovább (csak éppen átcsoportosítva) a kutatás-fejlesztés finanszírozását, amire a hírek szerint csak az elmúlt fél évtizedben 113 milliárd dollárt költött. A tendenciák azt mutatják, hogy a vállalat ezt a keretet évente kb. 16 százalékkal növeli.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-12-03 13:10:00
December 3-án, az „Adakozó Kedd” (Giving Tuesday) napján a Jalsovszky Ügyvédi Iroda és a Bridge Budapest különleges útmutatót tett közzé.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.
Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS