Elon Musk vállalatának egyre nagyobb a konkurenciája a világ legdinamikusabban fejlődő ipari országában, ahol főleg az elektromos SUV-ok népszerűek.
Az elektromos városi terepjárók kategóriájában olyan gyártók szedhetik el a kínai vásárlókat a Teslától, mint a BYD, a Li Auto vagy a Zeekr. Ezeknek a márkáknak – és különösen a SUV-jaiknak – a felfutása nagyon érzékenyen érintheti az amerikai vállalatot, hiszen napjainkban Kína a legnagyobb EV-piac a világon.
Az ázsiai országban rendkívül népszerűek a Tesla autói, de ez nem biztos, hogy örökre így marad.
A helyi konkurencia fokozatosan egyre nagyobb teret hódít, így hiába volt a második legnépszerűbb elektromos SUV a Model Y 2022-ben, Musknak minden oka megvan az aggodalomra. A Business Insider és a CnEVPost segítségével mutatjuk, melyek azok a típusok, amelyek letaszíthatják a trónról a Teslát. Előzetesen annyit érdemes megjegyezni, hogy a kínaiak sajátos módon „új energiával működő járművekként” tartják számon az EV-ket és a hibrideket is, ezért mind a kettőre lesz példa az alábbi összeállításban.
A Warren Buffetet is befektetői között tudó márka legeladottabb típusa a Song, aminek EV-je és plug-in hibrid változata egyaránt van, ráadásul egy ideje már Kínán kívül is értékesítik.
Fotó: BYD
A nemrég a brazil piacra is eljutó Song Plus DM-i hibrid ára 19 millió forint – ezért cserébe 100 kilométert fut benzin nélkül.
Ezt a típust Atto 3 néven is ismerik néhány piacon, de a Model Y-nal konkuráló kínai változata a Yuan Plus, ami 201 lőerővel 7,3 másodperc alatt ér el 100 km/h-ig.
Fotó: BYD
A gyártó szerint ez az EV 298 kilométert tud egy feltöltéssel. Európai ára 14,9 millió forint.
Egy újabb elektromos SUV ugyanattól a gyártótól: jelentősen nagyobb, mérgesebb és persze drágább, mint az előbbi. A 100 km/h-t 4,4 másodperc alatt tudja le, az akkumulátor teljesen feltöltve több mint 300 kilométerre elég.
Fotó: BYD
Ennél a típusnál erősen rámentek a teljesítményre és a kényelemre: van dual motoros, összkerék kormányzású, panoráma tetős változata is. A kívül-belül látványos darabnak rendesen elkérik az árát: 28 millió forint alatt nem igazán kapható Európában.
Ez a kocsi nem csak a Tesla Model Y konkurense akar lenni. Gyártója, a GAC megcélozta vele a Toyota Rav4 közönségét is.
Fotó: Wikipedia
A kínai SUV mindkét fentebb írt elektromos autó méretével vetekszik, és amellett, hogy egy sor modern, fényes dizájnelem választható hozzá, elég ígéretes a hatótáv: állítólag több mint 600 kilométert fut egy feltöltéssel. A maga műfajában ráadásul olcsónak számít: 5,8-8,4 millió forintért adják, míg az egy fokkal nagyobb Aion Y Plus 8,9 millióért kapható.
Ez a szintén Tesla-inspirálta kocsi 14,6 hüvelykes érintőkijelzőn szabályozható funkciókat kínál és teljesen feltöltött akkumulátorral állítólag 400 kilométert megy.
Fotó: Wikipedia
A gyorsulás nagyon nem az erőssége – városi tempóra (50 km/h) 4,9 másodperc alatt ér el –, de legalább nem drága: 5,4 millió forintért árulják.
Ezt egy elég friss, mindössze négy éve létező startup, a Li Auto gyártja. A képen látható One a legelső EV-jük, ami mindjárt egy hatüléses, luxus kategóriás SUV.
Fotó: Wikipedia
A bőr belső, a széles érintőkijelzőkből álló műszerfal és a hatótáv elég impresszív: azt állítják, hogy közel 1.100 kilométert fut egy feltöltéssel, de találtunk 890 kilométerről szóló adatot is, ami még mindig jól hangzik. Nagyjából ugyanannyi, 19–20 millió forint az alapára, mint a Model Y-nak.
A mi szemünknek Porsche-koppintás, de ez nem von le az értékéből. Egy prémium kategóriás elektromos márka, a Geely gyártja, ami ugyanahhoz a kínai cégcsoporthoz tartozik, mint a Volvo és a Lotus.
Fotó: Zeekr
A Geely első EV-je 3,8 másodperc alatt van százon, ráadásul nem csak az úton gyors, hanem a töltőállomáson is. Az irdatlan, 140 kWh-s akkumulátor 30 perc alatt feltölthető (nyilván csatlakozástól függően), és ezer kilométer feletti hatótávot tud. Kapható persze kisebb-olcsóbb, 100 kWh-s akkucsomaggal is, ami 600 kilométerre tudja elrepíteni az utasokat. Négy különböző konfigurációban dobták piacra, 15,6–20,2 millió forintért.
Gábor János
Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.
A Paksi Atomerőműben befejezték a 2. blokk ez évre tervezett karbantartását és éves főjavítását. Az üzemeltető szakemberek felterhelték a blokkot.