Elon Musk vállalatának egyre nagyobb a konkurenciája a világ legdinamikusabban fejlődő ipari országában, ahol főleg az elektromos SUV-ok népszerűek.
Az elektromos városi terepjárók kategóriájában olyan gyártók szedhetik el a kínai vásárlókat a Teslától, mint a BYD, a Li Auto vagy a Zeekr. Ezeknek a márkáknak – és különösen a SUV-jaiknak – a felfutása nagyon érzékenyen érintheti az amerikai vállalatot, hiszen napjainkban Kína a legnagyobb EV-piac a világon.
Az ázsiai országban rendkívül népszerűek a Tesla autói, de ez nem biztos, hogy örökre így marad.
A helyi konkurencia fokozatosan egyre nagyobb teret hódít, így hiába volt a második legnépszerűbb elektromos SUV a Model Y 2022-ben, Musknak minden oka megvan az aggodalomra. A Business Insider és a CnEVPost segítségével mutatjuk, melyek azok a típusok, amelyek letaszíthatják a trónról a Teslát. Előzetesen annyit érdemes megjegyezni, hogy a kínaiak sajátos módon „új energiával működő járművekként” tartják számon az EV-ket és a hibrideket is, ezért mind a kettőre lesz példa az alábbi összeállításban.
A Warren Buffetet is befektetői között tudó márka legeladottabb típusa a Song, aminek EV-je és plug-in hibrid változata egyaránt van, ráadásul egy ideje már Kínán kívül is értékesítik.
Fotó: BYD
A nemrég a brazil piacra is eljutó Song Plus DM-i hibrid ára 19 millió forint – ezért cserébe 100 kilométert fut benzin nélkül.
Ezt a típust Atto 3 néven is ismerik néhány piacon, de a Model Y-nal konkuráló kínai változata a Yuan Plus, ami 201 lőerővel 7,3 másodperc alatt ér el 100 km/h-ig.
Fotó: BYD
A gyártó szerint ez az EV 298 kilométert tud egy feltöltéssel. Európai ára 14,9 millió forint.
Egy újabb elektromos SUV ugyanattól a gyártótól: jelentősen nagyobb, mérgesebb és persze drágább, mint az előbbi. A 100 km/h-t 4,4 másodperc alatt tudja le, az akkumulátor teljesen feltöltve több mint 300 kilométerre elég.
Fotó: BYD
Ennél a típusnál erősen rámentek a teljesítményre és a kényelemre: van dual motoros, összkerék kormányzású, panoráma tetős változata is. A kívül-belül látványos darabnak rendesen elkérik az árát: 28 millió forint alatt nem igazán kapható Európában.
Ez a kocsi nem csak a Tesla Model Y konkurense akar lenni. Gyártója, a GAC megcélozta vele a Toyota Rav4 közönségét is.
Fotó: Wikipedia
A kínai SUV mindkét fentebb írt elektromos autó méretével vetekszik, és amellett, hogy egy sor modern, fényes dizájnelem választható hozzá, elég ígéretes a hatótáv: állítólag több mint 600 kilométert fut egy feltöltéssel. A maga műfajában ráadásul olcsónak számít: 5,8-8,4 millió forintért adják, míg az egy fokkal nagyobb Aion Y Plus 8,9 millióért kapható.
Ez a szintén Tesla-inspirálta kocsi 14,6 hüvelykes érintőkijelzőn szabályozható funkciókat kínál és teljesen feltöltött akkumulátorral állítólag 400 kilométert megy.
Fotó: Wikipedia
A gyorsulás nagyon nem az erőssége – városi tempóra (50 km/h) 4,9 másodperc alatt ér el –, de legalább nem drága: 5,4 millió forintért árulják.
Ezt egy elég friss, mindössze négy éve létező startup, a Li Auto gyártja. A képen látható One a legelső EV-jük, ami mindjárt egy hatüléses, luxus kategóriás SUV.
Fotó: Wikipedia
A bőr belső, a széles érintőkijelzőkből álló műszerfal és a hatótáv elég impresszív: azt állítják, hogy közel 1.100 kilométert fut egy feltöltéssel, de találtunk 890 kilométerről szóló adatot is, ami még mindig jól hangzik. Nagyjából ugyanannyi, 19–20 millió forint az alapára, mint a Model Y-nak.
A mi szemünknek Porsche-koppintás, de ez nem von le az értékéből. Egy prémium kategóriás elektromos márka, a Geely gyártja, ami ugyanahhoz a kínai cégcsoporthoz tartozik, mint a Volvo és a Lotus.
Fotó: Zeekr
A Geely első EV-je 3,8 másodperc alatt van százon, ráadásul nem csak az úton gyors, hanem a töltőállomáson is. Az irdatlan, 140 kWh-s akkumulátor 30 perc alatt feltölthető (nyilván csatlakozástól függően), és ezer kilométer feletti hatótávot tud. Kapható persze kisebb-olcsóbb, 100 kWh-s akkucsomaggal is, ami 600 kilométerre tudja elrepíteni az utasokat. Négy különböző konfigurációban dobták piacra, 15,6–20,2 millió forintért.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.