Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója

Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója
2023. 06. 27., 16:21

Forradalmi hajtóműveinek köszönhetően közel került a megvalósításhoz a szuperszonikus Overture, amivel a gyártó a Concorde-ok kivezetése óta tátongó piaci űrt szeretné kitölteni. Nem csak gyors, környezetbarát is lesz, ha elkészül.

A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépének megálmodott Overture a Symphony hajtóműveknek köszönhetően nem csak szuperszonikus sebességre, vagyis 18 ezer méteres magasság felett 1060 km/h-s haladásra lesz képes, hanem arra is, hogy fenntartható módon lehessen üzemeltetni. A fejlesztő Boom Supersonic a Párizsi Légi Szalonon egyrészt bemutatta az Overture teljes rendszerkonfigurációját, másrészt bejelentette, hogy sikerült jelentős előrelépést tennie a forradalmi hajtómű megépítése felé. A Symphonyval meghajtott repülőgép a mai utasszállítók sebességének (átlagosan 840 km/h) akár a kétszeresével közlekedhet majd, de ehhez a környezetszennyező kerozin alapú keverékek helyett teljes egészében fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) fog használni.

A Boom az Overture megvalósításához új strukturális beszállítói szerződéseket írt alá az Aernnovával (a szárnyak gyártására), a Leonardóval (a törzs és a szárnydoboz megépítésére) és az Aciturrival (a vezérsíkok elkészítésére). A három vezető repülőgépgyártó ezzel csatlakozik a vállalat egyre növekvő globális hálózatához, ami eddig a Safran Landing Systemst, az Eatont, a Collins Aerospace-t, a Flight Safety Internationalt, az FTT-t, a GE Additive-et és a StandardAerot foglalta magában.

„Hihetetlenül büszkék vagyunk az Overture és a Symphony előrehaladására, köszönhetően a partnerek és beszállítók globális csapatának, akik továbbra is gyorsított ütemben dolgoznak a fenntartható szuperszonikus repülés jövőjéért” – mondta Blake Scholl, a Boom Supersonic alapító-vezérigazgatója.

A Boom kereskedelmi rendelésállománya már most 130 repülőgépet számlál. Olyan nagy légitársaságok jelentkeztek be eddig a szuperszonikus repülőért, mint a United Airlines, az American Airlines és a Japan Airlines. A cég a Northrop Grummannal közösen folytatja az Overture védelmi változatának fejlesztését is, amivel a katonai felhasználás felé bővítik a repülő potenciális felvevő piacát.

A Párizsi Légi Szalonon megosztott tervek kiemelik a repülő kulcsfontosságú rendszereit, köztük a repülésirányítást, a hidraulikát, az üzemanyag-rendszereket és a futóműveket, amelyeket mind a teljesítmény optimalizálásának, illetve a hatékonyság és a biztonság növelésének rendeltek alá. Az Overture olyan csúcsminőségű üzemanyagrendszerrel büszkélkedhet, ami szubszonikus és szuperszonikus üzemmódban egyaránt garantálja a megfelelő súlypont-szabályozást, miközben SAF-kompatibilis marad. Az gép hidraulikus rendszerei emellett háromszorosan redundánsak, hogy megbízható energiát biztosítsanak mind a repülésvezérlő, mind a mechanikus rendszerek számára. A futóművet úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a nemzetközi repülőterek kifutópályáival és gurulóútjaival, lehetővé téve a fel- és leszállást a világ több mint 600 útvonalán. Az Overture aerodinamikai hatékonyságát csak fokozza a kontúros törzs és a sirályszárnyakat tartó, teljes egészében kompozit szerkezet. A vállalat a saját közlése szerint jó úton halad afelé, hogy az év végére a fő rendszerek beszállítóinak mindegyikével szerződést kössön.

„A Symphony az a kulcs, amely megnyitja az utat az Overture számára a tartós kereskedelmi siker felé – jelentette ki a témában megkérdezett Ric Parker, a Szingapúri Légi- és Űrhajózási Program elnöke, egyben a Rolls-Royce egykori műszaki igazgatója. A Boom stratégiája a Symphonyval nagyon innovatív. A megközelítésük kellően meggyőző ahhoz, hogy a legszínvonalasabb beszállítók keressék a lehetőséget szakértelmük és képességeik hozzáadására ehhez az izgalmas, áttörést jelentő szuperszonikus hajtóműprogramhoz” – tette hozzá.

Gábor János

Főoldali kép: Boom Supersonic

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS