Forradalmi hajtóműveinek köszönhetően közel került a megvalósításhoz a szuperszonikus Overture, amivel a gyártó a Concorde-ok kivezetése óta tátongó piaci űrt szeretné kitölteni. Nem csak gyors, környezetbarát is lesz, ha elkészül.
A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépének megálmodott Overture a Symphony hajtóműveknek köszönhetően nem csak szuperszonikus sebességre, vagyis 18 ezer méteres magasság felett 1060 km/h-s haladásra lesz képes, hanem arra is, hogy fenntartható módon lehessen üzemeltetni. A fejlesztő Boom Supersonic a Párizsi Légi Szalonon egyrészt bemutatta az Overture teljes rendszerkonfigurációját, másrészt bejelentette, hogy sikerült jelentős előrelépést tennie a forradalmi hajtómű megépítése felé. A Symphonyval meghajtott repülőgép a mai utasszállítók sebességének (átlagosan 840 km/h) akár a kétszeresével közlekedhet majd, de ehhez a környezetszennyező kerozin alapú keverékek helyett teljes egészében fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) fog használni.
A Boom az Overture megvalósításához új strukturális beszállítói szerződéseket írt alá az Aernnovával (a szárnyak gyártására), a Leonardóval (a törzs és a szárnydoboz megépítésére) és az Aciturrival (a vezérsíkok elkészítésére). A három vezető repülőgépgyártó ezzel csatlakozik a vállalat egyre növekvő globális hálózatához, ami eddig a Safran Landing Systemst, az Eatont, a Collins Aerospace-t, a Flight Safety Internationalt, az FTT-t, a GE Additive-et és a StandardAerot foglalta magában.
„Hihetetlenül büszkék vagyunk az Overture és a Symphony előrehaladására, köszönhetően a partnerek és beszállítók globális csapatának, akik továbbra is gyorsított ütemben dolgoznak a fenntartható szuperszonikus repülés jövőjéért” – mondta Blake Scholl, a Boom Supersonic alapító-vezérigazgatója.
A Boom kereskedelmi rendelésállománya már most 130 repülőgépet számlál. Olyan nagy légitársaságok jelentkeztek be eddig a szuperszonikus repülőért, mint a United Airlines, az American Airlines és a Japan Airlines. A cég a Northrop Grummannal közösen folytatja az Overture védelmi változatának fejlesztését is, amivel a katonai felhasználás felé bővítik a repülő potenciális felvevő piacát.
A Párizsi Légi Szalonon megosztott tervek kiemelik a repülő kulcsfontosságú rendszereit, köztük a repülésirányítást, a hidraulikát, az üzemanyag-rendszereket és a futóműveket, amelyeket mind a teljesítmény optimalizálásának, illetve a hatékonyság és a biztonság növelésének rendeltek alá. Az Overture olyan csúcsminőségű üzemanyagrendszerrel büszkélkedhet, ami szubszonikus és szuperszonikus üzemmódban egyaránt garantálja a megfelelő súlypont-szabályozást, miközben SAF-kompatibilis marad. Az gép hidraulikus rendszerei emellett háromszorosan redundánsak, hogy megbízható energiát biztosítsanak mind a repülésvezérlő, mind a mechanikus rendszerek számára. A futóművet úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a nemzetközi repülőterek kifutópályáival és gurulóútjaival, lehetővé téve a fel- és leszállást a világ több mint 600 útvonalán. Az Overture aerodinamikai hatékonyságát csak fokozza a kontúros törzs és a sirályszárnyakat tartó, teljes egészében kompozit szerkezet. A vállalat a saját közlése szerint jó úton halad afelé, hogy az év végére a fő rendszerek beszállítóinak mindegyikével szerződést kössön.
„A Symphony az a kulcs, amely megnyitja az utat az Overture számára a tartós kereskedelmi siker felé – jelentette ki a témában megkérdezett Ric Parker, a Szingapúri Légi- és Űrhajózási Program elnöke, egyben a Rolls-Royce egykori műszaki igazgatója. A Boom stratégiája a Symphonyval nagyon innovatív. A megközelítésük kellően meggyőző ahhoz, hogy a legszínvonalasabb beszállítók keressék a lehetőséget szakértelmük és képességeik hozzáadására ehhez az izgalmas, áttörést jelentő szuperszonikus hajtóműprogramhoz” – tette hozzá.
Gábor János
Főoldali kép: Boom Supersonic
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.