Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója

Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója
2023. 06. 27., 16:21

Forradalmi hajtóműveinek köszönhetően közel került a megvalósításhoz a szuperszonikus Overture, amivel a gyártó a Concorde-ok kivezetése óta tátongó piaci űrt szeretné kitölteni. Nem csak gyors, környezetbarát is lesz, ha elkészül.

A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépének megálmodott Overture a Symphony hajtóműveknek köszönhetően nem csak szuperszonikus sebességre, vagyis 18 ezer méteres magasság felett 1060 km/h-s haladásra lesz képes, hanem arra is, hogy fenntartható módon lehessen üzemeltetni. A fejlesztő Boom Supersonic a Párizsi Légi Szalonon egyrészt bemutatta az Overture teljes rendszerkonfigurációját, másrészt bejelentette, hogy sikerült jelentős előrelépést tennie a forradalmi hajtómű megépítése felé. A Symphonyval meghajtott repülőgép a mai utasszállítók sebességének (átlagosan 840 km/h) akár a kétszeresével közlekedhet majd, de ehhez a környezetszennyező kerozin alapú keverékek helyett teljes egészében fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) fog használni.

A Boom az Overture megvalósításához új strukturális beszállítói szerződéseket írt alá az Aernnovával (a szárnyak gyártására), a Leonardóval (a törzs és a szárnydoboz megépítésére) és az Aciturrival (a vezérsíkok elkészítésére). A három vezető repülőgépgyártó ezzel csatlakozik a vállalat egyre növekvő globális hálózatához, ami eddig a Safran Landing Systemst, az Eatont, a Collins Aerospace-t, a Flight Safety Internationalt, az FTT-t, a GE Additive-et és a StandardAerot foglalta magában.

„Hihetetlenül büszkék vagyunk az Overture és a Symphony előrehaladására, köszönhetően a partnerek és beszállítók globális csapatának, akik továbbra is gyorsított ütemben dolgoznak a fenntartható szuperszonikus repülés jövőjéért” – mondta Blake Scholl, a Boom Supersonic alapító-vezérigazgatója.

A Boom kereskedelmi rendelésállománya már most 130 repülőgépet számlál. Olyan nagy légitársaságok jelentkeztek be eddig a szuperszonikus repülőért, mint a United Airlines, az American Airlines és a Japan Airlines. A cég a Northrop Grummannal közösen folytatja az Overture védelmi változatának fejlesztését is, amivel a katonai felhasználás felé bővítik a repülő potenciális felvevő piacát.

A Párizsi Légi Szalonon megosztott tervek kiemelik a repülő kulcsfontosságú rendszereit, köztük a repülésirányítást, a hidraulikát, az üzemanyag-rendszereket és a futóműveket, amelyeket mind a teljesítmény optimalizálásának, illetve a hatékonyság és a biztonság növelésének rendeltek alá. Az Overture olyan csúcsminőségű üzemanyagrendszerrel büszkélkedhet, ami szubszonikus és szuperszonikus üzemmódban egyaránt garantálja a megfelelő súlypont-szabályozást, miközben SAF-kompatibilis marad. Az gép hidraulikus rendszerei emellett háromszorosan redundánsak, hogy megbízható energiát biztosítsanak mind a repülésvezérlő, mind a mechanikus rendszerek számára. A futóművet úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a nemzetközi repülőterek kifutópályáival és gurulóútjaival, lehetővé téve a fel- és leszállást a világ több mint 600 útvonalán. Az Overture aerodinamikai hatékonyságát csak fokozza a kontúros törzs és a sirályszárnyakat tartó, teljes egészében kompozit szerkezet. A vállalat a saját közlése szerint jó úton halad afelé, hogy az év végére a fő rendszerek beszállítóinak mindegyikével szerződést kössön.

„A Symphony az a kulcs, amely megnyitja az utat az Overture számára a tartós kereskedelmi siker felé – jelentette ki a témában megkérdezett Ric Parker, a Szingapúri Légi- és Űrhajózási Program elnöke, egyben a Rolls-Royce egykori műszaki igazgatója. A Boom stratégiája a Symphonyval nagyon innovatív. A megközelítésük kellően meggyőző ahhoz, hogy a legszínvonalasabb beszállítók keressék a lehetőséget szakértelmük és képességeik hozzáadására ehhez az izgalmas, áttörést jelentő szuperszonikus hajtóműprogramhoz” – tette hozzá.

Gábor János

Főoldali kép: Boom Supersonic

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS