Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója

Fenntartható üzemanyaggal fog repülni a világ leggyorsabb utasszállítója
2023. 06. 27., 16:21

Forradalmi hajtóműveinek köszönhetően közel került a megvalósításhoz a szuperszonikus Overture, amivel a gyártó a Concorde-ok kivezetése óta tátongó piaci űrt szeretné kitölteni. Nem csak gyors, környezetbarát is lesz, ha elkészül.

A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépének megálmodott Overture a Symphony hajtóműveknek köszönhetően nem csak szuperszonikus sebességre, vagyis 18 ezer méteres magasság felett 1060 km/h-s haladásra lesz képes, hanem arra is, hogy fenntartható módon lehessen üzemeltetni. A fejlesztő Boom Supersonic a Párizsi Légi Szalonon egyrészt bemutatta az Overture teljes rendszerkonfigurációját, másrészt bejelentette, hogy sikerült jelentős előrelépést tennie a forradalmi hajtómű megépítése felé. A Symphonyval meghajtott repülőgép a mai utasszállítók sebességének (átlagosan 840 km/h) akár a kétszeresével közlekedhet majd, de ehhez a környezetszennyező kerozin alapú keverékek helyett teljes egészében fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) fog használni.

A Boom az Overture megvalósításához új strukturális beszállítói szerződéseket írt alá az Aernnovával (a szárnyak gyártására), a Leonardóval (a törzs és a szárnydoboz megépítésére) és az Aciturrival (a vezérsíkok elkészítésére). A három vezető repülőgépgyártó ezzel csatlakozik a vállalat egyre növekvő globális hálózatához, ami eddig a Safran Landing Systemst, az Eatont, a Collins Aerospace-t, a Flight Safety Internationalt, az FTT-t, a GE Additive-et és a StandardAerot foglalta magában.

„Hihetetlenül büszkék vagyunk az Overture és a Symphony előrehaladására, köszönhetően a partnerek és beszállítók globális csapatának, akik továbbra is gyorsított ütemben dolgoznak a fenntartható szuperszonikus repülés jövőjéért” – mondta Blake Scholl, a Boom Supersonic alapító-vezérigazgatója.

A Boom kereskedelmi rendelésállománya már most 130 repülőgépet számlál. Olyan nagy légitársaságok jelentkeztek be eddig a szuperszonikus repülőért, mint a United Airlines, az American Airlines és a Japan Airlines. A cég a Northrop Grummannal közösen folytatja az Overture védelmi változatának fejlesztését is, amivel a katonai felhasználás felé bővítik a repülő potenciális felvevő piacát.

A Párizsi Légi Szalonon megosztott tervek kiemelik a repülő kulcsfontosságú rendszereit, köztük a repülésirányítást, a hidraulikát, az üzemanyag-rendszereket és a futóműveket, amelyeket mind a teljesítmény optimalizálásának, illetve a hatékonyság és a biztonság növelésének rendeltek alá. Az Overture olyan csúcsminőségű üzemanyagrendszerrel büszkélkedhet, ami szubszonikus és szuperszonikus üzemmódban egyaránt garantálja a megfelelő súlypont-szabályozást, miközben SAF-kompatibilis marad. Az gép hidraulikus rendszerei emellett háromszorosan redundánsak, hogy megbízható energiát biztosítsanak mind a repülésvezérlő, mind a mechanikus rendszerek számára. A futóművet úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen a nemzetközi repülőterek kifutópályáival és gurulóútjaival, lehetővé téve a fel- és leszállást a világ több mint 600 útvonalán. Az Overture aerodinamikai hatékonyságát csak fokozza a kontúros törzs és a sirályszárnyakat tartó, teljes egészében kompozit szerkezet. A vállalat a saját közlése szerint jó úton halad afelé, hogy az év végére a fő rendszerek beszállítóinak mindegyikével szerződést kössön.

„A Symphony az a kulcs, amely megnyitja az utat az Overture számára a tartós kereskedelmi siker felé – jelentette ki a témában megkérdezett Ric Parker, a Szingapúri Légi- és Űrhajózási Program elnöke, egyben a Rolls-Royce egykori műszaki igazgatója. A Boom stratégiája a Symphonyval nagyon innovatív. A megközelítésük kellően meggyőző ahhoz, hogy a legszínvonalasabb beszállítók keressék a lehetőséget szakértelmük és képességeik hozzáadására ehhez az izgalmas, áttörést jelentő szuperszonikus hajtóműprogramhoz” – tette hozzá.

Gábor János

Főoldali kép: Boom Supersonic

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS