Ideiglenes megtorpanásról van szó, mert a hatóságok egyelőre úgy ítélik meg, hogy az új gyártmányú kocsikba épített teljes önvezetés ütközésveszélyes körülményeket teremt. Többszázezer autót hívhatnak vissza, de nem kell szervízbe menni.
A Tesla leállítja a Full Self-Driving (FSD) béta-szoftverének új telepítéseit az Egyesült Államok és Kanada területén, amíg a cég visszahívja az érintett járműveket egy biztonsági firmware-frissítésre – osztotta meg a The Verge. Az autógyártó ebben a hónapban hirdette meg a visszahívást, a Nemzeti Autópálya Biztonsági Hivatal (NHTSA) kérésére, mivel megállapították, hogy a fejlett vezetéstámogató funkció „ütközésveszélyt” jelenthet.
Azok a Tesla járműtulajdonosok, akik az utóbbi időben vásárolták meg a 15 ezer dolláros (közel 5,4 millió forintos) FSD-kiegészítőt (vagy már korábban megvásárolták, de egyelőre nem kapcsolták be), nem férhetnek hozzá, egészen addig, amíg az autógyártó ki nem adja az over-the-air (OTA) szoftverfrissítést. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a Teslákkal a javítás miatt nem kell elgurulni a legközelebbi márkaszervízbe – elég ha a fedélzeti számítógép csatlakozik az internetre. A frissítés bevezetésének ütemezéséről egyelőre nem derültek ki konkrétumok, de a gyártó azt mondja, hogy a vásárlónak nem is kell azonnali lépéseket tenni.
Azok, akik már telepítették és aktiválták a teljes önvezetést, továbbra is használhatják a szoftvert a jelenlegi állapotában, de nem fognak új funkciókat kapni, amíg az NHTSA által azonosított problémákat nem orvosolják. A visszahívás közel 363 ezer Model S, Model 3, Model X és Model Y járművet érint, amelyek FSD-vel vannak felszerelve.
A jelenlegi, béta verzióban működő fejlett vezetéstámogató szoftver miatt a járművek megszeghetik a közlekedési szabályokat és kockázatos manővereket hajthatnak végre – állítja a hatóság nyomására a Tesla, ami a következő problémás viselkedésmintákra figyelmeztetett:
A Tesla az FSD béta szoftvert jelenleg „SAE Level 2 driver support feature-nek” nevezi, ami azt jelenti, hogy a jármű automatikusan képes kormányozni, fékezni és gyorsítani a vezető jelenlétében. Az FSD-t működtető sofőrnek figyelmesnek kell lennie és készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást, hiszen teljes mértékben ő a felelős a rendszer által elkövetett esetleges balesetekért.
Az FSD béta verzióját novemberben tették elérhetővé minden vásárló számára. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója már régóta ígéri, hogy a kiegészítő idővel teljesen autonóm rendszerré, vagyis vezető nélkül is közlekedni képes járművé, technikailag robottaxivá teszi a kocsikat. Ez a technológia várhatóan nagy szerepet kap az ún. Tesla Master Plan 3 stratégiai tervben, amit a gyártó a március 1-jei befektetői napján fog bemutatni.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.