Hamarosan indulnak az első hidrogén üzemű repülőjáratok

Hamarosan indulnak az első hidrogén üzemű repülőjáratok
2023. 02. 08., 14:17

A zéró emissziós gépek a Rotterdam és Hága közelében található nemzetközi repülőtérről indulnak útnak európai célpontok felé, akár már jövőre.

A hidrogénüzemű kereskedelmi járatok a repülőket gyártó ZeroAvia, a Shell, valamint a Rotterdam The Hague reptér és a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér együttműködésében kelhetnek útra hamarosan. A The Engineer úgy tudja, hogy a megállapodás résztvevői elkezdték kidolgozni a koncepciót a hidrogénnel kapcsolatos műveletekre és arra, hogy a jövő év végéig legalább már a bemutató repülések megtörténjenek. Ha minden rendben megy, Rotterdam és Hága egy sor hollandiai és európai városból megközelíthető lesz zéró emissziós repülőjáratokkal. Az első fizető utasok 2025-ben szállhatnak fel.

Az első hidrogénüzemű rotterdami repüléshez a csapat elkezdte megtervezni a földi infrastruktúrát, hiszen a hidrogén, mint üzemanyag tárolása, elosztása és adagolása a megszokottól eltérő megoldásokat igényel.

„Ez a konzorcium, amiben részt vesz a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér és a Shell is, jókora távolságra rúgja előre a labdát a kereskedelmi célvonal felé” – szemléltette focis példával a megállapodás jelentőségét Arnab Chatterjee, a ZeroAvia infrastruktúráért felelős alelnöke. „Még mindig sok a tennivaló, de a világos mérföldkövek és a célok meghatározása után valóban elkezdődik a kemény munka: az infrastruktúra kiépítése, valamint a szükséges protokollok és szabványok feltárása.”

A rotterdami központú projekt célja az olyan hidrogén-elektromos repülőgépek kiszolgálása és támogatása, mint a gáz halmazállapotú hidrogénnel üzemelő ZeroAvia ZA600-as. Fontos küldetés továbbá a megfelelő szabványok és biztonsági feltételek kialakítása, hogy a hidrogén menedzsment és az újratöltés folyamata kifogástalanul, a lehető legnagyobb hatótávval működjön. A mai, létező technológiák alapján a Rotterdam 250 tengeri mérföldes, vagyis 463 kilométeres körzetében lévő európai nemzetközi repülőterek mindegyike elérhetővé válik, vagyis a zéró emissziós gépek töredékére csökkenthetik a rövidtávú repülések és ingázások karbonlábnyomát.

„Ez a projekt és az együttműködés komoly mérföldkő, hiszen lehetővé teszi egy nehezen villamosítható ágazat, például a légi közlekedés gyors szén-dioxid-mentesítését”  – mutatott rá Oliver Bishop, a Shell Hydrogen vezérigazgatója. „Előttünk a lehetőség az egyik első nemzetközi zéró kibocsátású repülőút támogatására és a multi-üzemanyaggal, illetve multimodális üzemanyaggal kapcsolatos műveletek közúti tesztelésére, élő, repülőtéri környezetben. Hatalmas előrelépés történik a hidrogénrepülésben.”

A ZeroAvia hidrogén-elektromos hajtásláncával működő repülőgépek nem csak Hollandiában kezdik meg a kereskedelmi utak teljesítését, hanem Nagy-Britanniában is – írja a NEW technology. A portál szerint a skóciai Aberdeenből Glasgow-ba tartó járatok szintén 2025-re szerezhetik meg a személyszállítás beindításához szükséges tanúsítványokat. A 600 kW-os ZA600-asok egyszerre várhatóan 9–19 utast fognak szállítani, legfeljebb 560 kilométeres hatótávon.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS