Hamarosan indulnak az első hidrogén üzemű repülőjáratok

Hamarosan indulnak az első hidrogén üzemű repülőjáratok
2023. 02. 08., 14:17

A zéró emissziós gépek a Rotterdam és Hága közelében található nemzetközi repülőtérről indulnak útnak európai célpontok felé, akár már jövőre.

A hidrogénüzemű kereskedelmi járatok a repülőket gyártó ZeroAvia, a Shell, valamint a Rotterdam The Hague reptér és a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér együttműködésében kelhetnek útra hamarosan. A The Engineer úgy tudja, hogy a megállapodás résztvevői elkezdték kidolgozni a koncepciót a hidrogénnel kapcsolatos műveletekre és arra, hogy a jövő év végéig legalább már a bemutató repülések megtörténjenek. Ha minden rendben megy, Rotterdam és Hága egy sor hollandiai és európai városból megközelíthető lesz zéró emissziós repülőjáratokkal. Az első fizető utasok 2025-ben szállhatnak fel.

Az első hidrogénüzemű rotterdami repüléshez a csapat elkezdte megtervezni a földi infrastruktúrát, hiszen a hidrogén, mint üzemanyag tárolása, elosztása és adagolása a megszokottól eltérő megoldásokat igényel.

„Ez a konzorcium, amiben részt vesz a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér és a Shell is, jókora távolságra rúgja előre a labdát a kereskedelmi célvonal felé” – szemléltette focis példával a megállapodás jelentőségét Arnab Chatterjee, a ZeroAvia infrastruktúráért felelős alelnöke. „Még mindig sok a tennivaló, de a világos mérföldkövek és a célok meghatározása után valóban elkezdődik a kemény munka: az infrastruktúra kiépítése, valamint a szükséges protokollok és szabványok feltárása.”

A rotterdami központú projekt célja az olyan hidrogén-elektromos repülőgépek kiszolgálása és támogatása, mint a gáz halmazállapotú hidrogénnel üzemelő ZeroAvia ZA600-as. Fontos küldetés továbbá a megfelelő szabványok és biztonsági feltételek kialakítása, hogy a hidrogén menedzsment és az újratöltés folyamata kifogástalanul, a lehető legnagyobb hatótávval működjön. A mai, létező technológiák alapján a Rotterdam 250 tengeri mérföldes, vagyis 463 kilométeres körzetében lévő európai nemzetközi repülőterek mindegyike elérhetővé válik, vagyis a zéró emissziós gépek töredékére csökkenthetik a rövidtávú repülések és ingázások karbonlábnyomát.

„Ez a projekt és az együttműködés komoly mérföldkő, hiszen lehetővé teszi egy nehezen villamosítható ágazat, például a légi közlekedés gyors szén-dioxid-mentesítését”  – mutatott rá Oliver Bishop, a Shell Hydrogen vezérigazgatója. „Előttünk a lehetőség az egyik első nemzetközi zéró kibocsátású repülőút támogatására és a multi-üzemanyaggal, illetve multimodális üzemanyaggal kapcsolatos műveletek közúti tesztelésére, élő, repülőtéri környezetben. Hatalmas előrelépés történik a hidrogénrepülésben.”

A ZeroAvia hidrogén-elektromos hajtásláncával működő repülőgépek nem csak Hollandiában kezdik meg a kereskedelmi utak teljesítését, hanem Nagy-Britanniában is – írja a NEW technology. A portál szerint a skóciai Aberdeenből Glasgow-ba tartó járatok szintén 2025-re szerezhetik meg a személyszállítás beindításához szükséges tanúsítványokat. A 600 kW-os ZA600-asok egyszerre várhatóan 9–19 utast fognak szállítani, legfeljebb 560 kilométeres hatótávon.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 15:15
Jól halad a Demján Sándor Program megvalósítása, őszre várhatóan minden tervezett forrás a gazdaságba kerül – tájékoztatott Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter jelezte: az egyes élelmiszertermékekre kihirdetett árrésstop várhatóan érvényben marad, és további termékcsoportokra is kiterjesztik.
2025. 04. 28., 16:05
Egyelőre a munkaerő-kölcsönző cégek többsége is úgy véli, hogy nehezebb a munkaerő-tervezés a jelenlegi szabályozási környezetben” – számolt be Jobtain és a VOSZ közös kutatásának eredményéről Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője, a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke.
2025. 04. 28., 12:05
Négyzetméterenként is sokkal magasabb árakkal kell számolniuk azoknak, akik nagyobb, 80–120 négyzetméter alapterületű lakóingatlanokat keresnek. Ebben a méretkategóriában a hirdetési négyzetméterár átlagosan 14 százalékkal magasabb, mint az eggyel kisebb, 50–70 négyzetméteres alapterületű használt lakások körében – derül ki a zenga.hu elemzéséből.
2025. 04. 28., 09:25
Az év elején még mérsékelt optimizmussal tekintettünk előre, ám az elmúlt időszak friss makrogazdasági statisztikái és vámintézkedései új fényt vetnek az idei várakozásokra – összegezte a „jövőkép” változását Farkas Gábor, a PwC Magyarország cégtársa és Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatója.
2025-04-28 18:10:00
2025 első negyedévében már alig érhető el újépítésű lakás 1 millió forint alatti négyzetméteráron – derül ki a Duna House legújabb ingatlanpiaci elemzésből. Ezzel új korszakba lépett a főváros ingatlanpiaca, amely a vásárlók lehetőségeit és döntési szempontjait is új irányba fogja terelni.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.