A zéró emissziós gépek a Rotterdam és Hága közelében található nemzetközi repülőtérről indulnak útnak európai célpontok felé, akár már jövőre.
A hidrogénüzemű kereskedelmi járatok a repülőket gyártó ZeroAvia, a Shell, valamint a Rotterdam The Hague reptér és a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér együttműködésében kelhetnek útra hamarosan. A The Engineer úgy tudja, hogy a megállapodás résztvevői elkezdték kidolgozni a koncepciót a hidrogénnel kapcsolatos műveletekre és arra, hogy a jövő év végéig legalább már a bemutató repülések megtörténjenek. Ha minden rendben megy, Rotterdam és Hága egy sor hollandiai és európai városból megközelíthető lesz zéró emissziós repülőjáratokkal. Az első fizető utasok 2025-ben szállhatnak fel.
Az első hidrogénüzemű rotterdami repüléshez a csapat elkezdte megtervezni a földi infrastruktúrát, hiszen a hidrogén, mint üzemanyag tárolása, elosztása és adagolása a megszokottól eltérő megoldásokat igényel.
„Ez a konzorcium, amiben részt vesz a Rotterdam The Hague Innovációs Repülőtér és a Shell is, jókora távolságra rúgja előre a labdát a kereskedelmi célvonal felé” – szemléltette focis példával a megállapodás jelentőségét Arnab Chatterjee, a ZeroAvia infrastruktúráért felelős alelnöke. „Még mindig sok a tennivaló, de a világos mérföldkövek és a célok meghatározása után valóban elkezdődik a kemény munka: az infrastruktúra kiépítése, valamint a szükséges protokollok és szabványok feltárása.”
A rotterdami központú projekt célja az olyan hidrogén-elektromos repülőgépek kiszolgálása és támogatása, mint a gáz halmazállapotú hidrogénnel üzemelő ZeroAvia ZA600-as. Fontos küldetés továbbá a megfelelő szabványok és biztonsági feltételek kialakítása, hogy a hidrogén menedzsment és az újratöltés folyamata kifogástalanul, a lehető legnagyobb hatótávval működjön. A mai, létező technológiák alapján a Rotterdam 250 tengeri mérföldes, vagyis 463 kilométeres körzetében lévő európai nemzetközi repülőterek mindegyike elérhetővé válik, vagyis a zéró emissziós gépek töredékére csökkenthetik a rövidtávú repülések és ingázások karbonlábnyomát.
„Ez a projekt és az együttműködés komoly mérföldkő, hiszen lehetővé teszi egy nehezen villamosítható ágazat, például a légi közlekedés gyors szén-dioxid-mentesítését” – mutatott rá Oliver Bishop, a Shell Hydrogen vezérigazgatója. „Előttünk a lehetőség az egyik első nemzetközi zéró kibocsátású repülőút támogatására és a multi-üzemanyaggal, illetve multimodális üzemanyaggal kapcsolatos műveletek közúti tesztelésére, élő, repülőtéri környezetben. Hatalmas előrelépés történik a hidrogénrepülésben.”
A ZeroAvia hidrogén-elektromos hajtásláncával működő repülőgépek nem csak Hollandiában kezdik meg a kereskedelmi utak teljesítését, hanem Nagy-Britanniában is – írja a NEW technology. A portál szerint a skóciai Aberdeenből Glasgow-ba tartó járatok szintén 2025-re szerezhetik meg a személyszállítás beindításához szükséges tanúsítványokat. A 600 kW-os ZA600-asok egyszerre várhatóan 9–19 utast fognak szállítani, legfeljebb 560 kilométeres hatótávon.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.