Bejelentették: ez lesz a világ legnagyobb mesterséges szigetre épített reptere

Bejelentették: ez lesz a világ legnagyobb mesterséges szigetre épített reptere
Gábor János  |  2024. 12. 17., 22:17

Döbbenetes terv válik valósággá azzal, hogy grandiózus sziget épül, amelyen egy évente 80 millió utast is fogadni képes repülőtér fog üzemelni. A költsége 1700 milliárd forint körül alakul.

A Paks II beruházás harmadából tervezi megépíteni Kína a világ legnagyobb mesterséges szigeten üzemelő repterét, amelynek a befogadó képessége évi 80 millió fő lehet, így utasforgalom szempontjából felveszi majd a versenyt a londoni Heathrow-val is. A gigaprojekt helyszíne az ország északkeleti részén fekvő Dalian. A város a Bohai-szoros északi végén található, hatmilliós lakosságával és stratégiai elhelyezkedésével már most is fontos gazdasági központ. Olajfinomító ipara, kikötői logisztikája és tengerparti turizmusa lendületes fejlődést mutat.

Túl Hongkongon és Oszakán

A South China Morning Post beszámolója szerint a reptér egy összesen 20 négyzetkilométeres szigeten fog elhelyezkedni, ezzel a negyvenszerese lesz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek és meghaladja a jelenlegi ázsiai rekorder Hongkongi Nemzetközi Repülőtér (12,48 négyzetkilométer) vagy a japán Kanszai Nemzetközi Repülőtér (10,5 négyzetkilométer) méretét is. Mindemellett ez lesz az első olyan repülőtér a kínai szárazföldön, amit teljes egészében mesterséges szigetre építenek, közvetlenül a tengerbe.

Az új reptér kulcsszerepet játszhat a régió további növekedésében: négy kifutópályával és egy 900 ezer négyzetméteres terminállal évente akár 43 millió utas fogadására lesz képes – ezt tervezik idővel 80 millió főre bővíteni. Az áruszállítási kapacitása szintén impozánsnak ígérkezik: évente akár egymillió tonna rakomány kezelésére lehet majd alkalmas.

Szükségszerű a váltás

Dalian jelenlegi repterét, a Zhoushuizit még a japán megszállás idején építettek, és mára elérte a maximális kapacitását. Nem csak ez indokolja azonban a tehermentesítését vagy kiváltását, hanem az is, hogy egy völgyben, hegyek között található, így bizonyos időjárási körülmények között nehezen lehet felette navigálni. Bár a tervezett mesterséges sziget javítja a navigációs feltételeket, a természeti katasztrófák, például földrengések és tájfunok, illetve emberi hibák – például hajóbalesetek – által okozott károk kockázata továbbra is fennáll. Egyetlen híddal a szárazföldhöz kötve az ilyen események a reptér elszigeteltségéhez és működésének zavaraihoz vezethetnek. A kockázatok ellenére az állam elszánt, hogy 10–12 éven belül megvalósítja a nagyratörő tervet.

Kína repülési nagyhatalmi tervei

A daliani projekt nem elszigetelt példa Kína repülésfejlesztési ambícióira. 2024 júliusáig az országban 22 új reptér építése zajlott, összesen 19,6 milliárd dolláros beruházással – derül ki a CAPA-Centre for Aviation jelentéséből.

Az új Jinzhouwan repülőtér nemcsak Dalian gazdaságát erősíti, hanem Kína regionális és globális légi közlekedési szerepét is növeli. Az elkövetkező évtizedekben valószínűleg ez a reptér lesz az ország északkeleti kapuja, ami a belföldi és nemzetközi kapcsolatok szempontjából kulcsfontosságúvá teszi. Az új Dalian Jinzhouwan Nemzetközi Repülőtér 2035-re készülhet el.

A címlapkép AI-val generált illusztráció. Forrás: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-05-16 16:25:00
Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi – mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS