Pár nap és bárki megnézheti az X-59-est, ami teljesen átírhatja a polgári repülés szabályait – feltéve, ha a technológiája beköltözik új utasszállítók meghajtórendszereibe. A NASA és a Lockheed Martin építette jármű az első olyan hangsebességgel szálló repülőgép, ami nem idéz elő hangrobbanást.
Óriási változást jelentene a polgári repülésben az, ha az utasszállítók hangsebesség (hőmérséklet függvényében kb. 1200 km/h) felett is közlekedhetnének (mint anno a Concorde), hiszen jelentősen felgyorsulna a légiközlekedés. A mai utazósebesség 800-900 km/h, holott a technológia lehetővé tenné fürgébb járművek építését. Ezekre viszont az általános szabályok miatt nincs szükség: mivel a világ legnagyobb részén szárazföld felett – éppen a hangrobbanás zavaró hatása miatt - tilos átlépni a hangsebességet polgári repülővel, igény sincs a jelenlegi konstrukciók átalakítására, így a légiközlekedés további gyorsítására. A fejlődés e szempontból lényegében stagnál – de talán már nem sokáig.
A NASA bejelentette, hogy napokon belül élő közvetítésben debütál a „Concorde fiaként” is emlegetett X-59-es, az első olyan repülőgép, amelyik a hangsebesség átlépésének pillanatában nem idéz elő fülsiketítő hangrobbanást.
A konstrukció és azt megalkotó Quesst küldetés lényege az, hogy a NASA letegye a szuperszonikus polgári repülés alapjait. A missziót teljesítő X-59 technikailag kész, gyakorlatilag még bizonyítania kell a levegőben. Ez a néhány nap múlva esedékes ceremónián még nem történik meg, hiszen az egyfajta „guruló ünnepély” lesz, vagyis az első alkalom, amikor a repülőgép - feltehetőleg önállóan – kigördül a hangárból, egy teljesen nyilvános sajtóesemény keretében. A Lockheed Martin kaliforniai, palmdale-i hangárjában várakozó repülőgép várhatóan még ebben az évben a levegőbe emelkedik. A tesztrepülésre biztosan nem kell sokat várni, hiszen nem büszkélkednének vele a gyártók, ha nem lennének biztosak a dolgukban.
Az X-59-től azt várják, hogy kioltja a hangsebesség pillanatában keltett hang- és lökéshullámokat, amelyek a járművön belül ugyan nem érzékelhetők, kárt tehetnek építményekben, felzavarhatnak vadállatokat, ráijeszthetnek emberekre, akik pánikba eshetnek. A NASA célja, hogy a projekt révén a szuperszonikus repülést tompított hangrobbanással érje el – olyannal, ami a földfelszínen nem hangosabb egy becsapódó kocsiajtó zajánál. A 30 méter hosszú, 4,27 méter magas, egyhajtóműves repülőgépet kb. 17 ezer méteres magasságban történő, akár 1489 km/h-s sebességű (1,4 Mach) repülésre építette a Lockheed Martin Skunk Works és a NASA. Többszöri késést követően mutatják be idén januárban (már tavaly debütálnia kellett volna), hiszen több rendszerét, számítógépét is javítani kellett –nem beszélve a strukturális és földi tesztelés elhúzódó folyamatáról.
A „gördülő ceremónia” magyar idő szerint január 12-én 22 órakor lesz, és a világon bárki követheti a nemrég indított, ingyenes NASA+ streaming szolgáltatáson, a YouTube-on, valamint az űrügynökség közösségi médiaplatformjain.
Gábor János
Főoldali kép: az X-59-es tavaly nyári mozgatása, amikor a gyártócsarnokból vontatták ki földi tesztelésre. Fotó: NASA
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.