Hamarosan felszáll a „Concorde fia”: bemutatják a csendes szuperszonikus repülőgépet

Hamarosan felszáll a „Concorde fia”: bemutatják a csendes szuperszonikus repülőgépet
2024. 01. 08., 16:40

Pár nap és bárki megnézheti az X-59-est, ami teljesen átírhatja a polgári repülés szabályait – feltéve, ha a technológiája beköltözik új utasszállítók meghajtórendszereibe. A NASA és a Lockheed Martin építette jármű az első olyan hangsebességgel szálló repülőgép, ami nem idéz elő hangrobbanást.

Óriási változást jelentene a polgári repülésben az, ha az utasszállítók hangsebesség (hőmérséklet függvényében kb. 1200 km/h) felett is közlekedhetnének (mint anno a Concorde), hiszen jelentősen felgyorsulna a légiközlekedés. A mai utazósebesség 800-900 km/h, holott a technológia lehetővé tenné fürgébb járművek építését. Ezekre viszont az általános szabályok miatt nincs szükség: mivel a világ legnagyobb részén szárazföld felett  éppen a hangrobbanás zavaró hatása miatt - tilos átlépni a hangsebességet polgári repülővel, igény sincs a jelenlegi konstrukciók átalakítására, így a légiközlekedés további gyorsítására. A fejlődés e szempontból lényegében stagnál  de talán már nem sokáig.

A NASA bejelentette, hogy napokon belül élő közvetítésben debütál a „Concorde fiaként” is emlegetett X-59-es, az első olyan repülőgép, amelyik a hangsebesség átlépésének pillanatában nem idéz elő fülsiketítő hangrobbanást.

A konstrukció és azt megalkotó Quesst küldetés lényege az, hogy a NASA letegye a szuperszonikus polgári repülés alapjait. A missziót teljesítő X-59 technikailag kész, gyakorlatilag még bizonyítania kell a levegőben. Ez a néhány nap múlva esedékes ceremónián még nem történik meg, hiszen az egyfajta „guruló ünnepély” lesz, vagyis az első alkalom, amikor a repülőgép - feltehetőleg önállóan  kigördül a hangárból, egy teljesen nyilvános sajtóesemény keretében. A Lockheed Martin kaliforniai, palmdale-i hangárjában várakozó repülőgép várhatóan még ebben az évben a levegőbe emelkedik. A tesztrepülésre biztosan nem kell sokat várni, hiszen nem büszkélkednének vele a gyártók, ha nem lennének biztosak a dolgukban.

Az X-59-től azt várják, hogy kioltja a hangsebesség pillanatában keltett hang- és lökéshullámokat, amelyek a járművön belül ugyan nem érzékelhetők, kárt tehetnek építményekben, felzavarhatnak vadállatokat, ráijeszthetnek emberekre, akik pánikba eshetnek. A NASA célja, hogy a projekt révén a szuperszonikus repülést tompított hangrobbanással érje el  olyannal, ami a földfelszínen nem hangosabb egy becsapódó kocsiajtó zajánál. A 30 méter hosszú, 4,27 méter magas, egyhajtóműves repülőgépet kb. 17 ezer méteres magasságban történő, akár 1489 km/h-s sebességű (1,4 Mach) repülésre építette a Lockheed Martin Skunk Works és a NASA. Többszöri késést követően mutatják be idén januárban (már tavaly debütálnia kellett volna), hiszen több rendszerét, számítógépét is javítani kellett nem beszélve a strukturális és földi tesztelés elhúzódó folyamatáról.

A „gördülő ceremónia” magyar idő szerint január 12-én 22 órakor lesz, és a világon bárki követheti a nemrég indított, ingyenes NASA+ streaming szolgáltatáson, a YouTube-on, valamint az űrügynökség közösségi médiaplatformjain.

Gábor János

Főoldali kép: az X-59-es tavaly nyári mozgatása, amikor a gyártócsarnokból vontatták ki földi tesztelésre. Fotó: NASA

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS