Hamarosan felszáll a „Concorde fia”: bemutatják a csendes szuperszonikus repülőgépet

Hamarosan felszáll a „Concorde fia”: bemutatják a csendes szuperszonikus repülőgépet
2024. 01. 08., 16:40

Pár nap és bárki megnézheti az X-59-est, ami teljesen átírhatja a polgári repülés szabályait – feltéve, ha a technológiája beköltözik új utasszállítók meghajtórendszereibe. A NASA és a Lockheed Martin építette jármű az első olyan hangsebességgel szálló repülőgép, ami nem idéz elő hangrobbanást.

Óriási változást jelentene a polgári repülésben az, ha az utasszállítók hangsebesség (hőmérséklet függvényében kb. 1200 km/h) felett is közlekedhetnének (mint anno a Concorde), hiszen jelentősen felgyorsulna a légiközlekedés. A mai utazósebesség 800-900 km/h, holott a technológia lehetővé tenné fürgébb járművek építését. Ezekre viszont az általános szabályok miatt nincs szükség: mivel a világ legnagyobb részén szárazföld felett  éppen a hangrobbanás zavaró hatása miatt - tilos átlépni a hangsebességet polgári repülővel, igény sincs a jelenlegi konstrukciók átalakítására, így a légiközlekedés további gyorsítására. A fejlődés e szempontból lényegében stagnál  de talán már nem sokáig.

A NASA bejelentette, hogy napokon belül élő közvetítésben debütál a „Concorde fiaként” is emlegetett X-59-es, az első olyan repülőgép, amelyik a hangsebesség átlépésének pillanatában nem idéz elő fülsiketítő hangrobbanást.

A konstrukció és azt megalkotó Quesst küldetés lényege az, hogy a NASA letegye a szuperszonikus polgári repülés alapjait. A missziót teljesítő X-59 technikailag kész, gyakorlatilag még bizonyítania kell a levegőben. Ez a néhány nap múlva esedékes ceremónián még nem történik meg, hiszen az egyfajta „guruló ünnepély” lesz, vagyis az első alkalom, amikor a repülőgép - feltehetőleg önállóan  kigördül a hangárból, egy teljesen nyilvános sajtóesemény keretében. A Lockheed Martin kaliforniai, palmdale-i hangárjában várakozó repülőgép várhatóan még ebben az évben a levegőbe emelkedik. A tesztrepülésre biztosan nem kell sokat várni, hiszen nem büszkélkednének vele a gyártók, ha nem lennének biztosak a dolgukban.

Az X-59-től azt várják, hogy kioltja a hangsebesség pillanatában keltett hang- és lökéshullámokat, amelyek a járművön belül ugyan nem érzékelhetők, kárt tehetnek építményekben, felzavarhatnak vadállatokat, ráijeszthetnek emberekre, akik pánikba eshetnek. A NASA célja, hogy a projekt révén a szuperszonikus repülést tompított hangrobbanással érje el  olyannal, ami a földfelszínen nem hangosabb egy becsapódó kocsiajtó zajánál. A 30 méter hosszú, 4,27 méter magas, egyhajtóműves repülőgépet kb. 17 ezer méteres magasságban történő, akár 1489 km/h-s sebességű (1,4 Mach) repülésre építette a Lockheed Martin Skunk Works és a NASA. Többszöri késést követően mutatják be idén januárban (már tavaly debütálnia kellett volna), hiszen több rendszerét, számítógépét is javítani kellett nem beszélve a strukturális és földi tesztelés elhúzódó folyamatáról.

A „gördülő ceremónia” magyar idő szerint január 12-én 22 órakor lesz, és a világon bárki követheti a nemrég indított, ingyenes NASA+ streaming szolgáltatáson, a YouTube-on, valamint az űrügynökség közösségi médiaplatformjain.

Gábor János

Főoldali kép: az X-59-es tavaly nyári mozgatása, amikor a gyártócsarnokból vontatták ki földi tesztelésre. Fotó: NASA

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS