Tesztre kész a „Concorde fia”, a NASA csendes szuperszonikus repülőgépe

Tesztre kész a „Concorde fia”, a NASA csendes szuperszonikus repülőgépe
2023. 07. 08., 11:15

A NASA X-59-ese, vagy ahogy egyre többen emlegetik: a „Concorde fia” megkezdi a felkészülést az első tesztrepülésre, amit még az idén végrehajthat. Várhatóan új korszakot nyit a szuperszonikus polgári repülésben.

A NASA által megosztott nyilatkozatok és képek alapján a kísérleti X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) repülőgép az utolsó simítások előtt áll, mielőtt még idén végrehajtja az első éles tesztrepüléseit. A „Concorde fiától” nem kevesebbet várnak, mint hogy forradalmasítja a nagy előd kivonása óta nem létező szuperszonikus utasszállítás piacát.

A NASA repülőgépe a hangsebesség feletti tömegközlekedés új korszakát nyithatja meg, hiszen a hivatal azt szeretné, ha a projektje során szerzett tapasztalatokat kereskedelmi forgalomba szánt járművek fejlesztéséhez használnák fel – fejtegeti a NASA közleményeire hivatkozva az Interesting Engineering. A témával a napokban kezdett el aktívan foglalkozni a nemzetközi sajtó – azóta, hogy az X-59-est látták a Lockheed Martin kaliforniai Palmdale-ben található Skunk Works kifutópályán.

Az X-59 projektet 2016-ban indította el a NASA, azzal a céllal, hogy építsen egy piaci felhasználásra is alkalmas, szuperszonikus repülőgépet, amivel egyrészt elérhető az 16 800 méteres (55 ezer láb) magasság, illetve az 1508 km/h-s (1,42 Mach) utazósebesség.

Utóbbi adat majdnem a kétszerese egy hagyományos utasszállító repülőgép sebességének. Ha a technológia tényleg átültethető a polgári repülésben használt járművekbe (ami a NASA feltett szándéka), akkor a nem is annyira távoli jövőben jelentősen lecsökken majd a célállomások közötti repülési idő. Mivel a jóval hangsebesség feletti tempó komoly zajszennyezést okozna (képzeljünk el egy egész flottát szuperszonikus utasszállítókból!), az X-59-es tervezésekor felmerülő második legfontosabb szempont a hangrobbanások elfojtása volt. És ez a Concorde fiának legnagyobb bravúrja: amikor átlépi a hangsebességet, az nem zajosabb egy becsukódó autóajtónál – állítja a NASA.

Mai napig álló rekord az egyik Concorde New York és London közötti repülése, amit mindössze 2 óra 53 perc alatt teljesített. Ez kevesebb mint a fele egy átlagos utasszállító gép repülési idejének. A mai repülőóriások hat óra alatt teszik meg például a New York és Los Angeles közötti távot, míg az X-59-cel ugyanez az út nem tart majd tovább 2 óra 30 percnél. Mondani sem kell, hogy ennek mekkora jelentősége lenne az állandóan pörgő, egyre nagyobb embertömeget kiszolgáló polgári repülésben.

Az X-59-es repülőgépen olyan technológiát tesztelnek, aminek a célja a hanghatár átlépésekor keletkező hangrobbanás tompítása. Azáltal, hogy a zajt tompább „szonikus puffanássá” csökkentik, a technológia lehetővé teheti a szuperszonikus utasszállító repüléseket az USA kontinentális része felett, ahol a jelenlegi zajszennyezéssel kapcsolatos előírások szigorúan tiltják a hangrobbanást (nem mintha a polgári repülésben bárki is képes lenne végrehajtani).

A NASA a héten jelentette be, hogy az X-59-es átlépte az építés munkafázisát, vagyis rajtvonalra állítható, ami hatalmas a tesztrepülések előkészítésében. A csapat először egy sor kulcsfontosságú földi tesztet hajt végre, mielőtt repülni engedik a szuperszonikus eszközt.

A hangsebességet már a próbarepülés során szeretnék átlépni, kifejezetten lakott települések közelében, hogy teszteljék az ott élők reakcióit. Az eredményeket ezután megosztják az amerikai és nemzetközi szabályozó hatóságokkal, ami megnyithatja az utat a szárazföld feletti kereskedelmi szuperszonikus repülés engedélyezése felé.

„Közösségi visszajelzések adatait fogjuk összegyűjteni arról, hogy a repülőgép egyedi kialakításának köszönhető csendesebb hangrobbanás mennyire elfogadható – közölte a Lockheed Martin. – Az adatok segíteni fogják a NASA-t abban, hogy a szabályozó hatóságok rendelkezésére adják a szükséges információkat egy kereskedelmi szuperszonikus zajszabvány megállapításához, majd feloldhassák a kereskedelmi szuperszonikus repülés tilalmát a szárazföld felett. Ez az áttörés egy teljesen új globális piacot nyitna meg a repülőgépgyártók előtt, lehetővé téve, hogy az utasok a maihoz képest feleannyi idő alatt a világ bármely pontjára eljussanak.”

Az X-59-es számos gyorsabb útvonalat hozhat létre, nemcsak az Egyesült Államokon belül, hanem világszerte is. Az viszont, hogy a fedélzetre szóló repjegy vajon mennyit fog kóstálni, egyelőre rejtély. Sajnos a Concorde sem a megfizethetőségéről volt híres, szóval nincs olyan illúziónk, hogy a szuperszonikus repüléshez tömegek fognak majd hozzáférni.



Gábor János

Főoldali kép: Lockheed Martin

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-10 10:10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-09 20:09:00
A Credipass szakértői összefoglalták, hogy milyen célokra fordítható a lakástakarék-pénztárban gyűjtögetett összeg, hogy miért is érdemes egyáltalán takarékoskodásba kezdeni, és hogy mit kell tudni az egyik legfrissebb, 10 éves megtakarítási módozat előnyeiről.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS