Ezek a drónok 70 százalékkal csökkenthetik a légi teherszállítás költségét

Ezek a drónok 70 százalékkal csökkenthetik a légi teherszállítás költségét
2023. 10. 05., 15:41

A brit fejlesztésű, akár zöld hidrogénnel is repülni képes teherdrónok az egész világon megváltoztathatják a légi áruszállítás ma ismert képét. A fuvarozás költségeinél már csak a karbonkibocsátás mértéke lenne kisebb, ha globálisan is elterjednének.

A légi árufuvarozás továbbra is a leggyorsabb módja az áruk globális elosztásának, de a magas költségek és a rendelkezésre álló alacsony kapacitás megnehezíti, hogy teljes mértékben kiaknázhatóak legyenek a benne rejlő lehetőségek. A Droneliner viszont azt ígéri, hogy átalakítja az iparágat egy új repülő modellel, ami személyzet nélkül, távirányítással juttatja célba a rakományt. A londoni székhelyű légiközlekedési vállalat állítása szerint az új gépek több mint 70 százalékkal csökkenthetik a légi árufuvarozás költségét, ami így a tengeri szállítás költségeivel lenne egyenértékű. További előny, hogy ezzel a megoldással sokkal több árut is lehetne légi úton szállítani.

A Droneliner fejlesztés alatt álló repülőgépébe 40-nél is több átlagos méretű szállítókonténert lehet majd berakodni.

A szállítmányozási ágazatban most használt teherszállító repülők főként átalakított utasszállítók, így a szabvány konténerek nehezen helyezhetőek el a hajlított oldalú géptörzs belsejében. A kialakítás nagyon sok üres, kihasználatlan teret eredményez, de nem elég hatékony a berakodás sem, hiszen a reptéri dolgozók akár négyszer is újra kipakolják a rakteret, mire a lehető legtöbb árut bezsúfolják. További probléma, hogy járványok esetén még tovább nőnek az ellátási lánc késlekedései és költségei.

A Droneliner karosszériája ehhez képest sima élekkel rendelkező, dobozszerű kialakítást kapott, így a szélesre nyíló orr részen át, a rámpákon keresztül egyszerűen és gyorsan ki-betologathatók a normál méretű, intermodális szállítmányozási konténerek. Ennek a folyamatnak a jelentős része már jobban automatizálható (önmagában az árumozgatás költségein több mint 90 százalékot lehetne spórolni) és utána a fedélzeten sincs szükség személyzetre, hiszen a repülő távirányítással startol, repül és landol.

Típusától függően a Droneliner egy vagy két turbóventilátoros hajtóművet kap. A hatékonyságot támogatja, hogy a repülőgép hibrid meghajtási rendszere a guruláshoz, a felszálláshoz és a leszálláshoz elektromos áramot is használ – a hagyományos benzin mellett. A cég szerint a modelljeik fenntartható üzemanyaggal szintén röpképesek lesznek – ehhez a cég blogja példaként említi a Rolls-Royce fejlesztésében készülő és egyre fontosabb mérföldköveket teljesítő zöld hidrogén meghajtórendszert. Egy vagy több ilyen motor beépítésével a hasznos teher és az üzemanyag aránya 4:1-hez is lehetne a jelenlegi 1:4-hez helyett, és 95 százalékkal csökkenne az emisszió.

A Droneliner jelenleg két típust tervez a repülőből: az egyhajtóműves DL200 összesen 181 tonna rakományt, ezen belül 36–40 konténert tud majd befogadni, míg a háromszintes raktérrel rendelkező, kéthajtóműves DL350 már 318 tonnával és 70–80 konténerrel is elbírna. Mindkét változat hatótávolságát 12 ezer kilométerre szeretnék feltornázni.

A cég úgy véli, hogy a Droneliner platform, amire a modellek épülnek, segíteni fogja a katonai és polgári konténeres árufuvarozás, a légi üzemanyag-utántöltés, a katasztrófaelhárítás, a vírusmentes pilóta nélküli szállítás, valamint a sürgősségi segélyek és ellátmányok célba juttatásának igényeit. A vállalat nem közölt határidőt arra vonatkozóan, hogy az első teherszállító repülőgépe mikor kerül gyártásba, de a károsanyag-kibocsátás visszaszorításának és a költségek csökkentésének fontosságára való tekintettel – és ha tényleg jó a konstrukció – aligha kell rá évtizedeket várni.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Fotó: Droneliner

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS