Az autonóm áruszállító járműveket fejlesztő, tőzsdén jegyzett cég mostantól rendszeres próbaüzemet végez egy japán gyorsforgalmi úton. A helyszín megjelölésével el is dőlt, hogy inkább az ázsiai piacokra koncentrálnak az USA helyett.
A Tokiót, Nagoját és Oszakát összekötő japán Tomei gyorsforgalmi útra telepített tesztelés azt sugallja, hogy a TuSimple megduplázza az Ázsiára összpontosító üzletágát – mérlegel a cég közleményére hivatkozva a TechCrunch. A portál emlékeztet: a kínai érdekeltségekkel rendelkező vállalatnak az Egyesült Államokban szabályozási ellenőrzésnek kellett alávetnie magát, a kínai államapparátushoz és a kommunista párthoz fűződő kapcsolatai miatt. A TuSimple azóta vissza is táncolt az USÁ-ból, és a világ túlsó felére tekintett.
Japán érett piacot jelent a TuSimple számára, hiszen a szigetország nyitott az autonóm járművek tesztelésére. A helyi kormányzat 2022 áprilisában még törvényt is módosított azért, hogy 4. szintű autonóm (vagyis magas szinten automatizált, emberi beavatkozást bizonyos körülmények között biztonsági probléma esetén sem igénylő) járművek közlekedhessenek az utakon. Ez egyébként a japán állam válaszainak egyike a népesség elöregedése okozta krónikus munkaerőhiányra.
Az év elején a Nikkei pénzügyi lap arról számolt be, hogy Japán 2024-ben önvezető sávot tervez indítani a Tomei gyorsforgalmi úttal párhuzamosan futó New Tomei gyorsforgalmi út egyes szakaszain, és 2026-ban engedélyezi a 4-es szintű autonóm teherautók kereskedelmi célú üzemeltetését. A sávot állítólag érzékelőkkel és kamerákkal szerelik fel az útviszonyok megfigyelésére, míg az adatforgalomról 5G hálózat fog gondoskodni.
„Az önvezető technológia ígéretes megoldást jelent a japán logisztikai iparágat sújtó sofőrhiány problémájára – mondta Cheng Lu, a TuSimple elnök-vezérigazgatója egy nyilatkozatban. – Célunk, hogy aktívan építsünk üzleti partnerségeket a helyi vállalatokkal, és fejlesszük a helyi vásárlói igényeket kielégítő technológiákat.”
A TuSimple amerikai székhelyű vállalatként pozícionálja magát, de a hatósági bejelentések szerint leányvállalatai vannak Kínában, Hongkongban és Japánban. A vállalat munkája utóbbi országban 2021 során kezdődött, amikor a vállalat egy helyi japán OEM teherautójának felhasználásával elvégezte AV-rendszerének biztonsági validálási és tesztelési feladatait. A rendszeres tesztüzemek a Tomei gyorsforgalmi úton 2023 januárjában kezdődtek.
A TuSimple kevés részletet osztott meg a Japánban futtatott tesztjeiről. Nem válaszolt arra vonatkozó újságírói kérdésekre sem, hogy hány teherautó vesz részt a tesztelésben, milyen autópályaszakaszon tervezik a tesztelést, illetve a TuSimple milyen OEM-partnerekkel dolgozik együtt a felkelő nap országában. Azt szintén nem erősítették meg, hogy milyen napszakokban tervezi közforgalomba engedni a tesztjáratokat – igaz, a technológiát bemutató promóciós videóban nappali és éjszakai utakat egyaránt mutatnak.
A vállalat eddig azt sem magyarázta meg, hogy milyen jelentőséggel bír a kvázi Japánba költözés, mert ezzel a lépéssel egyértelművé tette az amerikai tevékenységektől való eltávolodást. Ezt jelzik a cégnél megindult leépítések is: csak a múlt hónapban kb. 330 amerikai alkalmazottól vettek búcsút, amit egy decemberi, 25 százalékos elbocsátási hullám előzött meg. A létszámcsökkentésre egyébként alig néhány héttel azután került sor, hogy a TuSimple és a Navistar között meghiúsult egy célzottan félautonóm teherautók fejlesztésére irányuló megállapodás, ami veszélybe sodorta a vállalat egyéb kereskedelmi partnerségeit is. Tavaly a TuSimple-nek közel 7000 foglalása volt Navistar-építésű teherautókra, többek között olyan ügyfelektől, mint a DHL Supply Chain. Az üzlet részeként a TuSimple 100 autonóm teherautó szállítását ígérte a DHL-nek, de nem tudni, hogy ezek után teljesíti-e, mert ebben a témában sem adtak ki közleményt. A TuSimple-t nem mellesleg fenyegeti a Nasdaqról történő kivezetés, mivel nem nyújtotta be időben az utolsó két negyedéves jelentését.
Gábor János
Fotó: TuSimple
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.