Indonéziában bezzeg elindult a puskagolyó vasút: 350 km/h-ra képes

Indonéziában bezzeg elindult a puskagolyó vasút: 350 km/h-ra képes
2023. 10. 04., 19:09

A puskagolyó vonatnak is becézett Whoosh járatai kb. 40 percre rövidítik a Jakarta és Bandung között húzódó 142 kilométeres pályaszakasz menetidejét. Ez az első szupergyorsvonat Délkelet-Ázsiában.

Indonézia, egyben Délkelet-Ázsia első szupergyors vonata a nyüzsgő fővárost, Jakartát és Nyugat-Jáva egyik legfontosabb csomópontját, Bandungot köti össze. A napokban átadott, 7,3 milliárd dolláros összköltségű, ambiciózus projekt bizonyítja Indonézia elkötelezettségét a közlekedési infrastruktúra modernizálása mellett – írja az AP.

A szemléletesen Whoosh névre keresztelt vonal és vonat kiérdemelte a régió leggyorsabb vasútjának címét, és ami a legjobb, fenntartható, hiszen zéró közvetlen karbonkibocsátással működik. Az elektromos árammal üzemeltetett szerelvény valóban 40 percre rövidítette le az eredetileg háromórás utazási időt. Ennél üdítőbb változást aligha tudtak volna elképzelni a közlekedők, és nagyot lendíthet az életszínvonalukon is, hiszen sokkal könnyebb lesz munka, szórakozás vagy szolgáltatás miatt ingázni a két, egymástól távoli helyszín között.

A PT Kereta Cepat Indonesia China (PT KCIC) által kezelt Jakarta-Bandung nagysebességű vasútvonal figyelemre méltó műszaki jellemzőkkel büszkélkedhet. Nem elég, hogy akár 350 km/h-s sebességgel égetheti maga alatt a vágányt és fenntartható, ellenáll a hasonló szerkezetekkel eléggé kíméletlen trópusi éghajlatnak is. Az utazást a létező legmodernebb biztonsági rendszerekkel garantálják: magát a szerelvényt például úgy tervezték, hogy árvíz vagy földrengés esetén végig megóvja az utasok testi épségét.

A közvetlen szén-dioxid-kibocsátás nélkül, elektromos árammal működő Whoosh tökéletesen idomul Indonézia emissziócsökkentésre irányuló erőfeszítéseihez. A személygépkocsik kényelmes és hatékony alternatíváját kínálva a projekt célja a Jakartára és Bandungra egyaránt jellemző forgalmi torlódások kezelése. Joko Widodo elnök hangsúlyozta: a tömegközlekedésre való áttérés már csak azért is fontos lenne, mert a torlódások okozta becsült éves gazdasági deficit meghaladja az évi 6,5 milliárd dollárt.

A Jakarta-Bandung nagysebességű vasúti projekt, amelyet eredetileg 2015-ben írtak alá a kínai Belt and Road kezdeményezés részeként, számos kihívással nézett szembe a fejlesztése során, a kisajátítási vitáktól a környezetvédelmi aggályokon át a COVID-19 járványból eredő késedelmekig. A költségek annak rendje és módja szerint eszkalálódtak, hiszen az eredetileg becsült 66,7 trillió rúpiáról (4,3 milliárd dollár) 113 trillió rúpiára (7,3 milliárd dollárra) emelkedtek.

A Jakarta-Bandung nagysebességű vasútvonal sikeres elindítása azonnal további diskurzust indított el az országban, a hálózat további lehetséges bővítéséről. Máris folyamatban vannak a vonal Kelet-Jáva tartomány fővárosáig, Surabajáig történő meghosszabbításának egyeztetései. Ez a tervezett bővítés olyan nagyvárosok összekapcsolásával kecsegtet, mint Semarang és Yogyakarta, így tovább javítja a regionális összeköttetést és elősegíti a turizmust olyan kulturális nevezetességekhez, mint Borobudur, a világ legnagyobb buddhista temploma.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS