Indonéziában bezzeg elindult a puskagolyó vasút: 350 km/h-ra képes

Indonéziában bezzeg elindult a puskagolyó vasút: 350 km/h-ra képes
2023. 10. 04., 19:09

A puskagolyó vonatnak is becézett Whoosh járatai kb. 40 percre rövidítik a Jakarta és Bandung között húzódó 142 kilométeres pályaszakasz menetidejét. Ez az első szupergyorsvonat Délkelet-Ázsiában.

Indonézia, egyben Délkelet-Ázsia első szupergyors vonata a nyüzsgő fővárost, Jakartát és Nyugat-Jáva egyik legfontosabb csomópontját, Bandungot köti össze. A napokban átadott, 7,3 milliárd dolláros összköltségű, ambiciózus projekt bizonyítja Indonézia elkötelezettségét a közlekedési infrastruktúra modernizálása mellett – írja az AP.

A szemléletesen Whoosh névre keresztelt vonal és vonat kiérdemelte a régió leggyorsabb vasútjának címét, és ami a legjobb, fenntartható, hiszen zéró közvetlen karbonkibocsátással működik. Az elektromos árammal üzemeltetett szerelvény valóban 40 percre rövidítette le az eredetileg háromórás utazási időt. Ennél üdítőbb változást aligha tudtak volna elképzelni a közlekedők, és nagyot lendíthet az életszínvonalukon is, hiszen sokkal könnyebb lesz munka, szórakozás vagy szolgáltatás miatt ingázni a két, egymástól távoli helyszín között.

A PT Kereta Cepat Indonesia China (PT KCIC) által kezelt Jakarta-Bandung nagysebességű vasútvonal figyelemre méltó műszaki jellemzőkkel büszkélkedhet. Nem elég, hogy akár 350 km/h-s sebességgel égetheti maga alatt a vágányt és fenntartható, ellenáll a hasonló szerkezetekkel eléggé kíméletlen trópusi éghajlatnak is. Az utazást a létező legmodernebb biztonsági rendszerekkel garantálják: magát a szerelvényt például úgy tervezték, hogy árvíz vagy földrengés esetén végig megóvja az utasok testi épségét.

A közvetlen szén-dioxid-kibocsátás nélkül, elektromos árammal működő Whoosh tökéletesen idomul Indonézia emissziócsökkentésre irányuló erőfeszítéseihez. A személygépkocsik kényelmes és hatékony alternatíváját kínálva a projekt célja a Jakartára és Bandungra egyaránt jellemző forgalmi torlódások kezelése. Joko Widodo elnök hangsúlyozta: a tömegközlekedésre való áttérés már csak azért is fontos lenne, mert a torlódások okozta becsült éves gazdasági deficit meghaladja az évi 6,5 milliárd dollárt.

A Jakarta-Bandung nagysebességű vasúti projekt, amelyet eredetileg 2015-ben írtak alá a kínai Belt and Road kezdeményezés részeként, számos kihívással nézett szembe a fejlesztése során, a kisajátítási vitáktól a környezetvédelmi aggályokon át a COVID-19 járványból eredő késedelmekig. A költségek annak rendje és módja szerint eszkalálódtak, hiszen az eredetileg becsült 66,7 trillió rúpiáról (4,3 milliárd dollár) 113 trillió rúpiára (7,3 milliárd dollárra) emelkedtek.

A Jakarta-Bandung nagysebességű vasútvonal sikeres elindítása azonnal további diskurzust indított el az országban, a hálózat további lehetséges bővítéséről. Máris folyamatban vannak a vonal Kelet-Jáva tartomány fővárosáig, Surabajáig történő meghosszabbításának egyeztetései. Ez a tervezett bővítés olyan nagyvárosok összekapcsolásával kecsegtet, mint Semarang és Yogyakarta, így tovább javítja a regionális összeköttetést és elősegíti a turizmust olyan kulturális nevezetességekhez, mint Borobudur, a világ legnagyobb buddhista temploma.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS