Felmérték: egyre több gyártó tervez beruházni AI-ba és gépi tanulásba

Felmérték: egyre több gyártó tervez beruházni AI-ba és gépi tanulásba
Gábor János  |  2024. 08. 29., 13:29

Egy friss felmérés szerint a gyártóipar vállalatai közül egyre többen ismerik fel az AI jelentőségét, és tervezik, hogy jelentős összegeket fordítanak erre a technológiára a közeljövőben.

A mesterséges intelligencia iparban tapasztalható térnyerése már nem csak futurisztikus álom, hanem valóság, ami világszerte gyors ütemben alakítja át a gyártási folyamatokat. A Forbesban közölt felmérés, amelyet a dániai Universal Robots A/S (UR) készített, közel 1200 észak-amerikai és európai gyártó megkérdezésével készült, és azt mutatja, hogy a válaszadók több mint fele máris alkalmazza az AI-t és a gépi tanulást a termelési folyamataiban.

„Bár az elmúlt két évben vált igazán központi témává, az AI és a gépi tanulás ma már elengedhetetlen mozgatórugója az innovációnak és a hatékonyságnak a gyártásban” – mondta Anders Billesø Beck, a kutatást végző UR stratégiai és innovációs alelnöke.

A felmérés rávilágít arra, hogy 2025-ig a gyártók 48 százaléka további beruházásokat tervez gépi tanulási és AI-technológiákba, ami jól jelzi, hogy ezek a technológiák kulcsszerepet játszanak a gyártás jövőjében. A felmérés 99 százalékos megbízhatósággal gyűjtött adatokat hét európai és észak-amerikai ország gyártóitól, akik 569 nagyvállalatot, illetve 278 kis- és középvállalkozást képviseltek. A résztvevők különböző iparágakból érkeztek, beleértve a gyártást, az egészségügyet, az élelmiszer- és italgyártást, valamint az autóipart.

Végre előtérbe került a digitalizáció

Az UR úgy gondolja, hogy az AI és a gépi tanulás nemcsak a jelenlegi működés szempontjából, hanem a jövőbeli beruházások szempontjából is kritikus technológia. A vállalat előrejelzései szerint az AI-alapú robotrendszerek egyre inkább elterjednek az iparágakban, és ez jelentős hatással lesz a gyártási folyamatokra.

A digitalizáció fontossága is folyamatosan növekszik – mutattak rá: a válaszadók 47 százaléka jelenleg is használ olyan technológiákat, mint az Internet of Things, a felhőalapú számítástechnika, vagy a digitális iker. Ezek az eszközök segíthetnek a gyártóknak optimalizálni a működést, csökkenteni a leállási időket és költségeket megtakarítani a szimulációk, illetve a prediktív karbantartás révén.

A digitalizáció emellett lehetőséget biztosít a gyártóknak arra, hogy rugalmasabb termelési modellekre váltsanak, amelyek jobban megfelelnek a piaci igényeknek. Az új technológiák alkalmazásának legfontosabb okai között a válaszadók több mint 50 százaléka említette a termékminőség javítását, a termelékenység növelését és a pontosság fokozását – vagyis az ipar elkötelezett a robotika és az AI iránt, hogy növelje a teljesítményét és a versenyképességét.

Ezenkívül a felmérés rámutatott, hogy a gyártók 30 százaléka már használja a technológiát a munkakörülmények javítására, míg 26 százalékukat a fenntarthatósági célok motiválja. Bár a beruházások megtérülése továbbra is az elsődleges szempont a gyártók 32 százaléka számára, egyéb tényezők, mint a használhatóság, a belső szakértelem, a biztonság és az esetleges zavarok is jelentős szerepet kapnak (20%).

Gyakorlatilag nélkülözhetetlenné válik az AI

Az automatizálás és az AI térnyerésével a gyártók egyre inkább előtérbe helyezik az egyszerű használhatóságot, mint kulcsfontosságú tényezőt a technológiai beruházások során. A válaszadók 47 százaléka szerint a legfontosabb szempont az, hogy a technológiákat könnyen lehessen integrálni és működtetni. Ezt a szempontot szorosan követte a megbízhatóság, a modularitás, a fenntarthatóság, a gyors bevezetés és a prediktív karbantartás.

Ahogy az iparág egyre inkább az automatizálás és az AI felé mozdul, világossá válik, hogy ezek a technológiák nemcsak a hatékonyságot és a versenyképességet javítják, hanem hozzájárulnak a fenntarthatóbb és rugalmasabb termelési modellek kialakításához is. A UR felmérése egyértelműen jelzi, hogy a gyártók számára az AI nem csupán egy jövőbeli lehetőség, hanem egy elengedhetetlen eszköz, ami alapjaiban formálja át az iparágat.

Főoldali kép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS