Egy amerikai és egy ázsiai vállalat együttműködésében jön létre a LUFT – PINOY eVTOL, amit a partnerek az együttműködésük csúcspontjának, egyben a közlekedés jövőjének neveznek. Akadnak olyan területek a világon, ahol megváltást jelent majd.
A floridai LuftCar a Fülöp-szigeteki eFrancisco Motor Corporationnel (eFMC) kötött megállapodást teljesen új és innovatív közlekedési megoldások fejlesztésére, márkaépítésére és piacra vezetésére. Az együttműködés az eFMC közúti platformjainak légi szállításra alkalmassá alakítására, egyben olyan fejlett repülő járművek építésére összpontosít, amelyek nem csak kialakításukkal, hanem hidrogénhajtással igyekeznek megnyerni a piaci szereplőket, a védelmi, regionális közlekedési, rekreációs, egészségügyi és más iparágakban.
Az egyelőre csak a 7100 szigetből álló Fülöp-szigetek földrajzi kihívásaira szabott gép neve LUFT - PINOY eVTOL, amihez az eFMC a PINOY járművének alvázával, míg a LuftCar a furgonra csatlakozó légi járműelem prototípusának kifejlesztésével járul hozzá. Ha elkészül, akkor a repülő szerkezetről lekapcsolhatóvá válik egy teljes értékű furgon, aminek a felhasználása a tömegközlekedéstől az utolsó mérföldes szállításon és a turizmuson át a katasztrófavédelemig érdekes lehet.
Santh Sathya, a LuftCar vezérigazgatója hangsúlyozta: a hidrogénhajtású technológiájuk a megcélzott régió hosszú távú és nehéz teherszállítási igényeinek kielégítésére is alkalmas lehet. Elmer Francisco, az eFrancisco vezérigazgatója meggyőződéssel fűzte hozzá, hogy az együttműködés innovatív megoldásai alaposan ki fogják tolni a repülés technológiai határait. A cégek közös közleménye szerint a LUFT - PINOY eVTOL jelentős ugrást jelent a közlekedés fenntartható és fejlett jövője felé, hiszen tisztább és hatékonyabb közlekedési megoldások megvalósítása érdekében egyesíti a látnoki szakembereket. A vállalkozásban rejlő potenciál nyilvánvaló, ugyanakkor komoly kihívásokat is le kell küzdeni, mire az új jármű megkaphatja a szabályozók jóváhagyásait és tanúsítványait. A LuftCar és az eFMC 1,5 millió amerikai dollár (közel 540 millió forint) kezdeti befektetéssel és az érdeklődő befektetőktől remélt tőkével vág neki a fejlesztés megvalósításának.
A LUFT - PINOY eVTOL projektben a hidrogénhajtás és az eVTOL technológia házasítása valóban paradigmaváltó lehet. Sathya olyan jövőt vizionál, amelyben ezek az innovatív repülőgépek nem csupán közlekedési eszközök, hanem a gazdasági növekedés és a társadalmi fejlődés katalizátorai is lesznek. A távoli területek összekapcsolására, a sürgősségi segítségnyújtás megkönnyítésére és a turizmus támogatására alkalmas hidrogénüzemű eVTOL-ok képesek forradalmasítani az emberek és az áruk mozgását a Fülöp-szigeteken belül és kívül, ezenfelül a régióban rendelkezésre álló bőséges megújuló energiaforrások, például a nap- és vízenergia kihasználásával a LUFT – PINOY eVTOL-ok hozzájárulhatnak egy fenntarthatóbb és környezetbarátabb közlekedési rendszer kialakításához.
A partnerek érdeklődve várják várják a prototípus bemutatását – aminek tervezett időpontját egyelőre nem közölték. A jármű a tervek szerint közel 480 kilométeres légi, plusz 240 kilométeres közúti hatótávolsággal, 350 km/h-s repülési sebességgel és kb. 1200 méteres repülési magassággal fog rendelkezni.
Gábor János
Főoldali kép: LuftCar
Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.
Instabilnak minősítette a zaporizzsjai atomerőműnél kialakult helyzetet Rafael Grossi, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség főigazgatója, miután szeptember 4-én felkereste a létesítményt, ugyanakkor kifejezte reményét, hogy előrelépés történik az erőmű biztonságának szavatolása terén.