Az eredetileg űrhajózási és repülőgép-alkatrészeket gyártó, török Aviterra nagyértékű afrikai és közel-keleti szerződéseket kötött egy forradalmi jármű, a PAL-V Liberty értékesítésére. Utóbbi holland gyártója egy dubaji ügyfél számára készíti el az első nagy flottát.
„A PAL-V tökéletes eszköz ügyfeleink regionális utazási igényeinek kielégítésére, mivel a repülés és a vezetés kombinációját kínálja. Ez valóban egy olyan innováció, ami megváltoztatja a mobilitást, ahogy azt ma ismerjük” – mutatott rá Mouhanad Wadaa, az Aviterra ügyvezető igazgatója. A cég legújabb nagy sikere egy dubaji vállalat 100 példányos megrendelése, ami óriási bizalmat jelez, hiszen a PAL-V (personal air and land vehicle) Liberty, ami egy repülőgép és egy autó működő kombinációja, egyelőre nem érhető el a szabadpiacon. Ha eljut addig, akkor viszont méltán viselheti a világ első „igazi repülő autója” címet, vallja az Aviterra, nyilván arra utalva, hogy korábbi hasonló konstrukciókkal ellentétben a PAL-V tényleges engedéllyel rendelkezhet, közúti és légi forgalomban való részvételre egyaránt.
A holland gyártó kétszemélyes járműve rögzített forgószárnnyal és hátsó légcsavarral rendelkezik. Ez a két elem a burkolat köré csukva, illetve alá rejtve található akkor, ha közúti módban használja a sofőr. Szabadidő- és sportcélú vagy üzleti kisrepülőgéppé alakítani nagyjából öt percig tart, könnyű, manuális mozdulatokkal.
A kocsi üzemmód tekintélyes, 1315 kilométeres szárazföldi hatótávot tud, legfeljebb 160 km/h- sebességgel, míg repülőgépként 400-500 kilométerre jut el, 180 km/h-val, akár 3350 méteres magasságban, és a fel- vagy leszállás csupán 200 méteres kifutópályát igényel.
„A PAL-V lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy a szabályozások betartásával, hosszú távon és biztonságosan FlyDrive-oljanak, a meglévő légi és közúti infrastruktúrát használva – magyarázta Wadaa. A PAL-V jelenleg az egyetlen olyan eszköz a világon, ami a repülést és az autóvezetést egy járműben egyesíti. A piacon egyetlen más szereplő sem kínálja ezt a kombinációt úgy, hogy a közeljövőben képes is leszállítani ilyen járművet.”
A Loggia Investment, az Aviterra befektetési ága stratégiai befektetést hajtott végre a PAL-V-ben, és partneri megállapodásokat kötött közel-keleti, illetve afrikai régiókban. A PAL-V vezérigazgatója és alapítója, Robert Dingemanse üdvözölte a partnerséget, és kijelentette: „az Aviterra hatalmas tapasztalattal rendelkezik a repülés területén, érti a tanúsítási folyamatunkat, és kiváló hírnévvel rendelkezik a kereskedelmi repülés iparágában. Erős partnernek bizonyulnak a közel-keleti és afrikai értékesítési, illetve marketingtevékenységünk támogatásához is.”
A PAL-V terve az, hogy világszerte létrehoz regionális irodákat, amelyek a repülő autó értékesítési, karbantartási, képzési és összeszerelési feladatait ellátó központjai lesznek. Dingemanse hozzáfűzte: a következő hónapokban további nagy bejelentésekre készülnek, „fejlesztési és tanúsítványszerzési sikerekről”, amelyek minden kétséget kizáróan megerősítik a vállalat vezető pozícióját a feltörekvő fejlett légi mobilitási piacon.
Gábor János
Főoldali kép: PAL-V
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.