Az újgenerációs, fejlett fedélzeti számítógéppel rendelkező autókat egyre indokoltabb „guruló okostelefonnak” hívni, főleg akkor, ha Audi, Porsche vagy Volkswagen. Nemsokára applikáció bolt is lesz hozzájuk.
A Volkswagen informatikai vállalata, a Cariad saját alkalmazásboltot hozott létre a konszern égisze alatt gyártott autókhoz. Először az Audi tulajdonosok kapják meg a lehetőséget, hogy szabadon letölthessenek alkalmazásokat a járműveikre - a különböző exkluzív applikációik mellé, természetesen. A VW nyílt ökoszisztémának tervezte az autókba épített webáruházat, ami hozzáférést biztosít az ügyfeleknek harmadik féltől származó tartalmakhoz is.
A Cariad közleményben tudatta: a Samsung cégével, a Harmannal összefogva hozzák létre a rendszert, ami összességében legalább 40 millió járművön fog megjelenni, vagyis ekkora új piac nyílik a fejlesztők számára, hogy autótulajdonosok számára is gyártsanak alkalmazásokat.
Legyen szó zenéről, videóról, játékról, navigációról, parkolásról vagy töltésről, esetleg időjárás-figyelő alkalmazásokról és távmunkáról – az áruház célja az, hogy olyan alapvető és népszerű funkciókat kínáljon, amelyek az autót okos társsá teszik a sofőr és az utasok számára egyaránt. A Volkswagen-csoport márkái szintén integrálják majd saját alkalmazásaikat, például az online elérhető közlekedési lámpa információkat vagy a navigációs funkciókat, de a jövőben, a Store-on keresztül, további szolgáltatások is hozzáférhetőek lesznek.
„A digitális alkalmazások új áruháza az Audi, a Cariad és a Harman együttműködésének eredménye” – nyilatkozta Dirk Hilgenberg, a Cariad vezérigazgatója. – Azáltal, hogy a Volkswagen Csoport ügyfeleinek digitális világát zökkenőmentesen integráljuk az autóba, új szintre emeljük az autózás élményét. Az alkalmazás webáruház már most bepillantást enged egy teljesen új infotainment-csomagba: a bolt a Porsche és az Audi következő generációs prémiumszoftverének, a 'One.Infotainment' rendszernek a része lesz.”
Az Audi 2023 nyarától integrálja az Application Store-t a következő kiválasztott modellekbe: A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q8 e-tron és e-tron GT. Első körben Európában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban és bizonyos tengerentúli piacokon lesz elérhető; később viszont más modellekre és régiókra, valamint a Volkswagen-csoport egyéb márkáira is kiterjesztik.
Az Application Store olyan harmadik féltől származó alkalmazásokat kínál, amelyeket kifejezetten az autóipar számára fejlesztettek ki és a meglévő mobilalkalmazásokhoz igazítottak, hogy megfeleljenek az autóipari követelményeknek és szabványoknak. A skálázható platform-megközelítésnek köszönhetően a fejlesztők az Application Store-on keresztül további testreszabás nélkül több márkát és a Volkswagen Csoport számos járművét érhetik majd el. A Store biztosítja, hogy a járműben lévő alkalmazások megfeleljenek az autóipar magas biztonsági követelményeinek, de a külső fejlesztők bármikor zökkenőmentesen frissíthessék és bővíthessék a Store-be feltöltött alkalmazásaikat – írja a Cariad.
Az áruháznak már most elég tekintélyes partnerei vannak: amint elindul, olyan streaming alkalmazások válnak rajta elérhetővé, mint a Spotify, az Amazon Music, a TuneIn Radio, a Tidal és a Tubi, de info- és entertainment kategóriából is lesz választék rendesen, például a The Weather Channellel, az FRVR játékközponttal, a Yelp POI-szolgáltatással, a Stingray Karaokeval és a TikTokkal. Ugyancsak jól jöhet még a fedélzeten a Parkwhiz e-parkoló foglaló alkalmazás, a Plugshare töltőkereső térkép, a Home Assistant intelligens otthoni platform, a Vivaldi nyílt webböngésző és a Cisco Webex webkonferencia applikáció. Ez utóbbit egyébként nemrég a Mercedes is felvette a kínálatába. Érdekesség, hogy utóbbi luxusautómárkával ellentétben a VW-csoport app boltjában nem lesz elérhető a népszerű Google Maps, hiszen a Cariad a holland TomTom navigációs szolgáltatóval áll szerződésben.
Gábor János
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.