A tech milliárdos drasztikus árcsökkentése hatásosnak tűnik: úttörő elektromos autómárkája elsősorban Amerikában adja fel a leckét a konkurenciának, de szenvedni kezdtek tőle a kínai EV-gyártók is.
Ahogy egyre több autógyártó áll elő egyre fejlettebb elektromos autókkal, úgy csökken a Tesla mozgástere – gondolnánk, de a vállalat vezetője minden, csak nem vesztes típus. Elon Musk cége az év elején indította meg az elektromos járművek árháborúját az Egyesült Államokban (nagy tétben fogadnánk rá, hogy a világ többi részén sem fognak sokat várni), és a drasztikusan olcsóbbá vált Teslák aratnak a kereskedésekben. A Model 3, a Model S, a Model X és a Model Y árcsökkenése nagy nyomást gyakorol a többi amerikai EV-gyártóra, illetve a Fordra és a GM csoportra is. Bár még túl korai lenne győztest hirdetni, jócskán vannak jelei annak, hogy a Tesla nyerésre áll.
A gyártó január közepén kezdte meg az árcsökkentést: a legkelendőbb Model 3 belépőszintű szedán 6,4, míg az alap Model Y SUV 20 százalékkal lett olcsóbb, így a két típus induló ára 43.990 dollárra (15,8 millió forintra), illet 52.990 dollárra (19 millió forintra) módosult. A Model S szedán és a Model X SUV ára ugyancsak csökkent – először januárban, aztán március elején. Előbbi már 89.990 dollárért (32,2 millió forintért), utóbbi pedig 99 990 dollárért (kb. 36 millió forintért) érhető el, ami 14, illetve 17 százalékos ármérséklést jelent – összegezte a Business Insider, hozzátéve: a Ford az egyetlen hagyományos autógyártó, ami legalább valamekkora mértékben követni tudta a Tesla példáját: saját EV-inek (mindenekelőtt a plug-in Mustang Mach-E-nek) az árát idén eddig 1-8,8 százalékkal tudta csökkenteni.
A Tesla kitette a stukkert az asztalra: a EV-ágazat ura kíván maradni, és van is mozgástere arra, hogy – mélyen bekúszva a konkurencia árai alá – akár jelentős árengedményeket tegyen a vezető szerep megőrzéséért.
„A Tesla konkurenciája nem csak a többi EV-gyártó, hanem a többi autógyártó is – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője az Insidernek. Azért csökkentik az árakat, hogy a Model 3 végül versenyezhessen más szedánokkal, a Model Y pedig más SUV-okkal.” Musk mindeközben úgy véli, hogy a kedvezmények olyan új vásárlókat is vonzanak majd, akik korábban úgy tekintettek a Teslára, mint az ő zsebükhöz mérten túl drága autómárkára. „Rengeteg olyan ember van, aki szeretne Teslát venni, de nem engedheti meg magának. Ezek az árváltozások valóban változást jelentenek az átlagfogyasztók számára” – mondta a milliárdos a negyedik negyedéves beszámolón, januárban.
Jessica Caldwell, az Edmunds autóértékesítő weboldal belső piaci folyamatokért felelős igazgatója elárulta: az árcsökkentés után határozottan megugrott az érdeklődés az olcsóbb típusok, így a Model 3 és a Model Y iránt, és bár ezeknél kisebb mértékben, azért észrevehetően nőtt a kereslet az előkelőbb és drágább Model S, illetve Model X esetében is.
A Tesla persze nem csak a tengerentúlon, hanem az egész világon visszafogta az árakat, és ez ugyanúgy érzékenyen érinti a kínai EV-piac szereplőit. A BYD, az ország vezető EV-gyártója csak február 1-je és március 3-a között 18 milliárd dolláros értékvesztést szenvedett el, amit az elemzők annak tulajdonítottak, hogy a kínai cég megpróbálta felvenni a versenyt a Tesla árcsökkentéseivel szemben.
Az amerikai cég további előnye – és ez talán még tanulságosabb, mint az árcsökkentés – az, hogy közvetlenül, a saját weboldaláról meg lehet rendelni, akár egyedi összeállítású autókat, míg a versenytársak még mindig márkakereskedésen keresztül próbálnak értékesíteni. Előbbi megoldás sokkal közvetlenebb és gyorsabb, ráadásul nem kell elviselni a jutalékért dolgozó eladók nyomulását és a kedvezményekről azonnal lehet értesíteni a potenciális vásárlókat.
Caldwell külön kiemelte, hogy ez a megoldás sokkal egyszerűbb a hagyományos autópiaci trendeknél, amikor a gyártók nem tulajdonosoknak, hanem a továbbértékesítő kereskedőknek adják el a kocsikat, és ez feljebb hajtja a végfelhasználói költségeket. A Tesla ehhez képest sokkal könnyebben és gyorsabban tudja módosítani az árat.
A drámai árcsökkentéseknek azért van egy nagy hátulütője a Tesla számára is: azok, akik a közelmúltban vásároltak tőlük, bosszúsan veszik tudomásul, hogy mennyivel rosszabbul jártak, mint a 2023-as vevők. Hozzájuk képest nem csak drágábban vásároltak, de az autóik értéke is nagyobbat zuhant egyik napról a másikra. További gondot okozhat azt is, hogy a vevők esetleg elbizonytalanodnak: lelassulhat a Teslák eladása, ha kivárásra játszanak, attól tartva, hogy 1–2 hónap múlva esetleg újabb kedvezmények jönnek. Utóbbi, árérzékenyebb vásárlók esetére ettől függetlenül van egy újabb nagy ötlet Musk tarsolyában: a Tesla állítólag dolgozik egy új, megfizethetőbb járművön, ami várhatóan 25 000 dollár (kevesebb, mint 10 millió forint) körüli összegbe fog kerülni. Igen: szerintünk sem véletlen a Model 3 elnevezése, hiszen azt sejteti, hogy akár két további, immáron alsó kategóriás és kisebb méretű Tesla is beléphet a termékportfolióba.
Gábor János
A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.
Lezárultak a Paks II. Atomerőmű résfalazási munkálatai. A terület előkészítése folytatódik, jelenleg a talajszilárdítást végzik az építési területen.