EV-árháborút hirdetett Elon Musk, lesz 10 millió alatti Tesla is

EV-árháborút hirdetett Elon Musk, lesz 10 millió alatti Tesla is
2023. 03. 10., 09:39

A tech milliárdos drasztikus árcsökkentése hatásosnak tűnik: úttörő elektromos autómárkája elsősorban Amerikában adja fel a leckét a konkurenciának, de szenvedni kezdtek tőle a kínai EV-gyártók is.

Ahogy egyre több autógyártó áll elő egyre fejlettebb elektromos autókkal, úgy csökken a Tesla mozgástere – gondolnánk, de a vállalat vezetője minden, csak nem vesztes típus. Elon Musk cége az év elején indította meg az elektromos járművek árháborúját az Egyesült Államokban (nagy tétben fogadnánk rá, hogy a világ többi részén sem fognak sokat várni), és a drasztikusan olcsóbbá vált Teslák aratnak a kereskedésekben. A Model 3, a Model S, a Model X és a Model Y árcsökkenése nagy nyomást gyakorol a többi amerikai EV-gyártóra, illetve a Fordra és a GM csoportra is. Bár még túl korai lenne győztest hirdetni, jócskán vannak jelei annak, hogy a Tesla nyerésre áll.

A gyártó január közepén kezdte meg az árcsökkentést: a legkelendőbb Model 3 belépőszintű szedán 6,4, míg az alap Model Y SUV 20 százalékkal lett olcsóbb, így a két típus induló ára 43.990 dollárra (15,8 millió forintra), illet 52.990 dollárra (19 millió forintra) módosult. A Model S szedán és a Model X SUV ára ugyancsak csökkent – először januárban, aztán március elején. Előbbi már 89.990 dollárért (32,2 millió forintért), utóbbi pedig 99 990 dollárért (kb. 36 millió forintért) érhető el, ami 14, illetve 17 százalékos ármérséklést jelent – összegezte a Business Insider, hozzátéve: a Ford az egyetlen hagyományos autógyártó, ami legalább valamekkora mértékben követni tudta a Tesla példáját: saját EV-inek (mindenekelőtt a plug-in Mustang Mach-E-nek) az árát idén eddig 1-8,8 százalékkal tudta csökkenteni.

A Tesla kitette a stukkert az asztalra: a EV-ágazat ura kíván maradni, és van is mozgástere arra, hogy – mélyen bekúszva a konkurencia árai alá – akár jelentős árengedményeket tegyen a vezető szerep megőrzéséért.

„A Tesla konkurenciája nem csak a többi EV-gyártó, hanem a többi autógyártó is – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője az Insidernek. Azért csökkentik az árakat, hogy a Model 3 végül versenyezhessen más szedánokkal, a Model Y pedig más SUV-okkal.” Musk mindeközben úgy véli, hogy a kedvezmények olyan új vásárlókat is vonzanak majd, akik korábban úgy tekintettek a Teslára, mint az ő zsebükhöz mérten túl drága autómárkára. „Rengeteg olyan ember van, aki szeretne Teslát venni, de nem engedheti meg magának. Ezek az árváltozások valóban változást jelentenek az átlagfogyasztók számára” – mondta a milliárdos a negyedik negyedéves beszámolón, januárban.

Jessica Caldwell, az Edmunds autóértékesítő weboldal belső piaci folyamatokért felelős igazgatója elárulta: az árcsökkentés után határozottan megugrott az érdeklődés az olcsóbb típusok, így a Model 3 és a Model Y iránt, és bár ezeknél kisebb mértékben, azért észrevehetően nőtt a kereslet az előkelőbb és drágább Model S, illetve Model X esetében is.

A Tesla persze nem csak a tengerentúlon, hanem az egész világon visszafogta az árakat, és ez ugyanúgy érzékenyen érinti a kínai EV-piac szereplőit. A BYD, az ország vezető EV-gyártója csak február 1-je és március 3-a között 18 milliárd dolláros értékvesztést szenvedett el, amit az elemzők annak tulajdonítottak, hogy a kínai cég megpróbálta felvenni a versenyt a Tesla árcsökkentéseivel szemben.

Az amerikai cég további előnye – és ez talán még tanulságosabb, mint az árcsökkentés – az, hogy közvetlenül, a saját weboldaláról meg lehet rendelni, akár egyedi összeállítású autókat, míg a versenytársak még mindig márkakereskedésen keresztül próbálnak értékesíteni. Előbbi megoldás sokkal közvetlenebb és gyorsabb, ráadásul nem kell elviselni a jutalékért dolgozó eladók nyomulását és a kedvezményekről azonnal lehet értesíteni a potenciális vásárlókat.

Caldwell külön kiemelte, hogy ez a megoldás sokkal egyszerűbb a hagyományos autópiaci trendeknél, amikor a gyártók nem tulajdonosoknak, hanem a továbbértékesítő kereskedőknek adják el a kocsikat, és ez feljebb hajtja a végfelhasználói költségeket. A Tesla ehhez képest sokkal könnyebben és gyorsabban tudja módosítani az árat.

A drámai árcsökkentéseknek azért van egy nagy hátulütője a Tesla számára is: azok, akik a közelmúltban vásároltak tőlük, bosszúsan veszik tudomásul, hogy mennyivel rosszabbul jártak, mint a 2023-as vevők. Hozzájuk képest nem csak drágábban vásároltak, de az autóik értéke is nagyobbat zuhant egyik napról a másikra. További gondot okozhat azt is, hogy a vevők esetleg elbizonytalanodnak: lelassulhat a Teslák eladása, ha kivárásra játszanak, attól tartva, hogy 1–2 hónap múlva esetleg újabb kedvezmények jönnek. Utóbbi, árérzékenyebb vásárlók esetére ettől függetlenül van egy újabb nagy ötlet Musk tarsolyában: a Tesla állítólag dolgozik egy új, megfizethetőbb járművön, ami várhatóan 25 000 dollár (kevesebb, mint 10 millió forint) körüli összegbe fog kerülni. Igen: szerintünk sem véletlen a Model 3 elnevezése, hiszen azt sejteti, hogy akár két további, immáron alsó kategóriás és kisebb méretű Tesla is beléphet a termékportfolióba.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 16., 09:20
A money.hu friss összesítése szerint több pénzintézet is kínál olyan gyerekszámla-csomagokat, amelyeknél nemcsak a számlavezetés és a bankkártya lehet ingyenes, hanem akár több tízezer forint jóváírást is kaphatnak az új ügyfelek.
2025-06-13 12:05:00
A szezonálisan kiigazított adatok szerint az egy hónappal korábbihoz képest 1,8 százalékkal csökkent az ipai termelés volumene az Európai Unióban 2025. áprilisban, az egy évvel korábbit ugyanakkor így is meghaladta 0,6 százalékkal.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS