EV-árháborút hirdetett Elon Musk, lesz 10 millió alatti Tesla is

EV-árháborút hirdetett Elon Musk, lesz 10 millió alatti Tesla is
2023. 03. 10., 09:39

A tech milliárdos drasztikus árcsökkentése hatásosnak tűnik: úttörő elektromos autómárkája elsősorban Amerikában adja fel a leckét a konkurenciának, de szenvedni kezdtek tőle a kínai EV-gyártók is.

Ahogy egyre több autógyártó áll elő egyre fejlettebb elektromos autókkal, úgy csökken a Tesla mozgástere – gondolnánk, de a vállalat vezetője minden, csak nem vesztes típus. Elon Musk cége az év elején indította meg az elektromos járművek árháborúját az Egyesült Államokban (nagy tétben fogadnánk rá, hogy a világ többi részén sem fognak sokat várni), és a drasztikusan olcsóbbá vált Teslák aratnak a kereskedésekben. A Model 3, a Model S, a Model X és a Model Y árcsökkenése nagy nyomást gyakorol a többi amerikai EV-gyártóra, illetve a Fordra és a GM csoportra is. Bár még túl korai lenne győztest hirdetni, jócskán vannak jelei annak, hogy a Tesla nyerésre áll.

A gyártó január közepén kezdte meg az árcsökkentést: a legkelendőbb Model 3 belépőszintű szedán 6,4, míg az alap Model Y SUV 20 százalékkal lett olcsóbb, így a két típus induló ára 43.990 dollárra (15,8 millió forintra), illet 52.990 dollárra (19 millió forintra) módosult. A Model S szedán és a Model X SUV ára ugyancsak csökkent – először januárban, aztán március elején. Előbbi már 89.990 dollárért (32,2 millió forintért), utóbbi pedig 99 990 dollárért (kb. 36 millió forintért) érhető el, ami 14, illetve 17 százalékos ármérséklést jelent – összegezte a Business Insider, hozzátéve: a Ford az egyetlen hagyományos autógyártó, ami legalább valamekkora mértékben követni tudta a Tesla példáját: saját EV-inek (mindenekelőtt a plug-in Mustang Mach-E-nek) az árát idén eddig 1-8,8 százalékkal tudta csökkenteni.

A Tesla kitette a stukkert az asztalra: a EV-ágazat ura kíván maradni, és van is mozgástere arra, hogy – mélyen bekúszva a konkurencia árai alá – akár jelentős árengedményeket tegyen a vezető szerep megőrzéséért.

„A Tesla konkurenciája nem csak a többi EV-gyártó, hanem a többi autógyártó is – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője az Insidernek. Azért csökkentik az árakat, hogy a Model 3 végül versenyezhessen más szedánokkal, a Model Y pedig más SUV-okkal.” Musk mindeközben úgy véli, hogy a kedvezmények olyan új vásárlókat is vonzanak majd, akik korábban úgy tekintettek a Teslára, mint az ő zsebükhöz mérten túl drága autómárkára. „Rengeteg olyan ember van, aki szeretne Teslát venni, de nem engedheti meg magának. Ezek az árváltozások valóban változást jelentenek az átlagfogyasztók számára” – mondta a milliárdos a negyedik negyedéves beszámolón, januárban.

Jessica Caldwell, az Edmunds autóértékesítő weboldal belső piaci folyamatokért felelős igazgatója elárulta: az árcsökkentés után határozottan megugrott az érdeklődés az olcsóbb típusok, így a Model 3 és a Model Y iránt, és bár ezeknél kisebb mértékben, azért észrevehetően nőtt a kereslet az előkelőbb és drágább Model S, illetve Model X esetében is.

A Tesla persze nem csak a tengerentúlon, hanem az egész világon visszafogta az árakat, és ez ugyanúgy érzékenyen érinti a kínai EV-piac szereplőit. A BYD, az ország vezető EV-gyártója csak február 1-je és március 3-a között 18 milliárd dolláros értékvesztést szenvedett el, amit az elemzők annak tulajdonítottak, hogy a kínai cég megpróbálta felvenni a versenyt a Tesla árcsökkentéseivel szemben.

Az amerikai cég további előnye – és ez talán még tanulságosabb, mint az árcsökkentés – az, hogy közvetlenül, a saját weboldaláról meg lehet rendelni, akár egyedi összeállítású autókat, míg a versenytársak még mindig márkakereskedésen keresztül próbálnak értékesíteni. Előbbi megoldás sokkal közvetlenebb és gyorsabb, ráadásul nem kell elviselni a jutalékért dolgozó eladók nyomulását és a kedvezményekről azonnal lehet értesíteni a potenciális vásárlókat.

Caldwell külön kiemelte, hogy ez a megoldás sokkal egyszerűbb a hagyományos autópiaci trendeknél, amikor a gyártók nem tulajdonosoknak, hanem a továbbértékesítő kereskedőknek adják el a kocsikat, és ez feljebb hajtja a végfelhasználói költségeket. A Tesla ehhez képest sokkal könnyebben és gyorsabban tudja módosítani az árat.

A drámai árcsökkentéseknek azért van egy nagy hátulütője a Tesla számára is: azok, akik a közelmúltban vásároltak tőlük, bosszúsan veszik tudomásul, hogy mennyivel rosszabbul jártak, mint a 2023-as vevők. Hozzájuk képest nem csak drágábban vásároltak, de az autóik értéke is nagyobbat zuhant egyik napról a másikra. További gondot okozhat azt is, hogy a vevők esetleg elbizonytalanodnak: lelassulhat a Teslák eladása, ha kivárásra játszanak, attól tartva, hogy 1–2 hónap múlva esetleg újabb kedvezmények jönnek. Utóbbi, árérzékenyebb vásárlók esetére ettől függetlenül van egy újabb nagy ötlet Musk tarsolyában: a Tesla állítólag dolgozik egy új, megfizethetőbb járművön, ami várhatóan 25 000 dollár (kevesebb, mint 10 millió forint) körüli összegbe fog kerülni. Igen: szerintünk sem véletlen a Model 3 elnevezése, hiszen azt sejteti, hogy akár két további, immáron alsó kategóriás és kisebb méretű Tesla is beléphet a termékportfolióba.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS