A Bramble Energy egyesítette erőit az Equipmake és az Aeristech vállalatokkal, valamint a Bath Egyetemmel, hogy új hidrogén üzemű emeletes buszt fejlesszenek, nyomtatott áramköri lapra épülő üzemanyagcella (PCBFC) technológia alkalmazásával. Ezzel nem csak jobb, de olcsóbb megoldást is találtak.
A Bramble Energy a Hydrogen Electric Integrated Drivetrain Initiative (HEIDI) kezdeményezés vezető partnere: ebben a projektben 6,3 millió font (kb. 2,7 milliárd forint) támogatást kaptak a brit kormányzat által finanszírozott Automotive Transformation Fundból – számol be a The Engineer. A nemzeti tőkealap Fejlett Meghajtás Központján keresztül kapott normatívával kiegészülve immáron 12,7 millió font (több mint 5,4 milliárd forint) áll rendelkezésre a teljesen zöld üzemű emeletes busz megépítésére.
Az Egyesült Királyságban működő konzorcium a tervek szerint összefűzi a Bramble PCBFC technológiáját az Aeristech nagy hatékonyságú légkompresszorával, illetve az Equipmake motoros teljesítményelektronikájával és akkumulátor-kezelő rendszerével. A hajtásláncot a Bath Egyetem által végzett járműszimulációk segítségével fogják optimalizálni.
A Bramble Energyt az üzemanyagcella tervezése és gyártási folyamata miatt választották ki a projektre, ugyanis a nemrég szabadalmaztatott és levédett nyomtatott áramköri lap technológiát alkalmazva napok alatt képes méretarányos és olcsó, valamint testre szabott üzemanyagcella készletek létrehozására.
A vállalat szerint a nyomtatott áramköri technológia kiküszöböli a szokásos elektrokémiai felépítésben rejlő összetett és költséges alkatrészcsomag szükségességét, ezáltal egyszerűsíti az ellátási láncot, ráadásul nem igényel hatalmas átalakításokat a gyártáshoz. Az üzemanyagcella stackek a végfelhasználó igényeinek megfelelően szinte bármilyen méretben és elrendezésben gyárthatók, ami szintén nagy szó. Az így létrejövő megoldás célja, hogy támogassa és felgyorsítsa a tömegközlekedés szén-dioxid-mentesítését és javítsa a levegőminőséget a városokban, lehetőleg világszerte.
„Az üzemanyagcella-technológia életképes nettó zéró megoldást kínálhat, így alkalmas olyan haszongépjárművek gyártására, amelyekben korlátozni kell az állásidőt – nyilatkozta a partneri szerződések aláírása kapcsán dr. Vidal Bharath, a Bramble Energy üzleti vezetője. – A létrejött konzorcium azt jelenti, hogy az innovatív, alacsony költséggel járó PCBFC-technológiánkat alkalmazva világelső hibrid hajtásláncot tudunk biztosítani a buszágazat számára, amelyben költségek és skálázhatóság szempontjából is megfelelő, életképes villamosított megoldásra van szükség.”
A kibocsátásmentes járművek teljes ellátási láncának kiépítésére irányuló törekvések várhatóan közel 500 munkahelyet fognak támogatni a következő évtizedben az Egyesült Királyságban miközben évente közel hatmillió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg.
A HEIDI projektben résztvevő brit székhelyű konzorcium az üzemanyagcellák Egyesült Királyságban történő készítését támogatja, buszok és haszongépjárművek számára. Úgy vélik, hogy ezen eszközök gyártásának új, alacsony költségű módszerével felgyorsul az üzemanyagcellák költségcsökkentése, ezáltal az elterjedésük is.
Gábor János
Főoldali kép: Equipmake, Bramble Energy
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.