Az innovatív, fenntartható üzemű repülőgép vészhelyzetekben, például bozót- és erdőtüzek esetén teheti a legnagyobb szolgálatot, de polgári utazásra is kiváló. A jármű megvalósítása célegyenesbe fordult, miután a tervező házaspár többmillió dolláros támogatást zsebelt be hozzá.
Ausztrál házaspár tervezi a világ első hidrogén üzemű, függőlegesen fel- és leszálló repülőgépét (eVTOL). A jármű a sydneyi székhelyű repülőgépipari startup, az AMSL Aero munkája, és most további 5,43 millió dolláros (több mint 1,9 milliárd forintos) támogatásban részesült, hogy életre hívja a forradalmi járművet. A finanszírozás az Ausztrál Megújuló Energia Ügynökségtől (ARENA) érkezik. Az állami szerv 2024-ig karol fel olyan életképesnek tűnő mobilitási projekteket, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkentésére törekednek.
A hidrogén-elektromos meghajtás fontos versenytársa lehet az akkumulátoros e-autók hajtásláncának, de légi személyszállításra is alkalmas eVTOL-ba építve egyelőre kuriózumnak számít – főleg olyan teljesítménnyel, amit a tervezők ígérnek hozzá.
A regionális légi közlekedésre szánt repülőt Vertiia névre keresztelte el Andrew Moore és Siobhan Lyndon, vagyis az AMSL Aerot 2017-ben megalapító férj és feleség. Kezdetben „csak” egy akkumulátoros eVTOL-ban gondolkodtak, ami 250 kilométeres hatótávval és 300 km/h-s végsebességgel rendelkezne. Amikor elkezdték továbbfejleszteni a gépet, rájöttek, hogy saját hidrogén üzemanyagcellás technológiájuk integrálásával a Vertiia elérheti az akár 1000 kilométeres hatótávot is.
A repülőgép nyolc billenő szárnnyal és nyolc rotorral rendelkezik, így helikopter módjára képes fel- és leszállni, ami egy sor alkalmazási lehetőséget nyit meg a jármű előtt. Az eVTOL mentőszolgálati munkára, légi mentésre, valamint teher- és személyszállításra egyaránt képes. A kapacitása öt fő, vagy velük megegyező tömegű hasznos teher.
Az eVTOL a tervek szerint már 2026-tól kereskedelmi forgalomban lesz, amit jórészt az ARENÁ-nak köszönhet. Az ausztrál szövetségi szervezet, valamint néhány neves befektető bevonása nyomán közel 11 millió dollárból gazdálkodhatják ki a hidrogénhajtású eVTOL prototípusának kifejlesztését, tesztrepülését és engedélyeztetését. Ha minden akadályt sikerrel vesznek, akkor a maga 1000 kilométeres hatótávjával a Vertiia lesz az egyik legköltséghatékonyabb és legkörnyezetbarátabb légiközlekedési eszköz.
Az ARENA vezérigazgatója, Darren Miller sajtóközleményben méltatta az AMSL Aero érdemeit, hangsúlyozva, hogy a cég vezető szerepet tölt be a megújuló energiával kapcsolatos megoldások kifejlesztésében a légiközlekedési ágazatban, ami a globális üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 2,5 százalékáért felelős. Úgy véli, a Vertiia nem csak azért lesz kitűnő, mert sokoldalú módon és fenntarthatóan lehet felhasználni, hanem azért is, mert az üzemeltetése várhatóan olcsóbb lesz, mint a hasonló képességű, hagyományos üzemű repülőgépeké és helikoptereké.
Gábor János
A főoldali képen a Vertiia illusztrációja látható. Forrás: AMSL Aero
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.