1000 kilométeres hatótávra készül az első hidrogén hajtású eVTOL

1000 kilométeres hatótávra készül az első hidrogén hajtású eVTOL
2023. 11. 09., 12:08

Az innovatív, fenntartható üzemű repülőgép vészhelyzetekben, például bozót- és erdőtüzek esetén teheti a legnagyobb szolgálatot, de polgári utazásra is kiváló. A jármű megvalósítása célegyenesbe fordult, miután a tervező házaspár többmillió dolláros támogatást zsebelt be hozzá.

Ausztrál házaspár tervezi a világ első hidrogén üzemű, függőlegesen fel- és leszálló repülőgépét (eVTOL). A jármű a sydneyi székhelyű repülőgépipari startup, az AMSL Aero munkája, és most további 5,43 millió dolláros (több mint 1,9 milliárd forintos) támogatásban részesült, hogy életre hívja a forradalmi járművet. A finanszírozás az Ausztrál Megújuló Energia Ügynökségtől (ARENA) érkezik. Az állami szerv 2024-ig karol fel olyan életképesnek tűnő mobilitási projekteket, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkentésére törekednek.

A hidrogén-elektromos meghajtás fontos versenytársa lehet az akkumulátoros e-autók hajtásláncának, de légi személyszállításra is alkalmas eVTOL-ba építve egyelőre kuriózumnak számít – főleg olyan teljesítménnyel, amit a tervezők ígérnek hozzá.

A regionális légi közlekedésre szánt repülőt Vertiia névre keresztelte el Andrew Moore és Siobhan Lyndon, vagyis az AMSL Aerot 2017-ben megalapító férj és feleség. Kezdetben „csak” egy akkumulátoros eVTOL-ban gondolkodtak, ami 250 kilométeres hatótávval és 300 km/h-s végsebességgel rendelkezne. Amikor elkezdték továbbfejleszteni a gépet, rájöttek, hogy saját hidrogén üzemanyagcellás technológiájuk integrálásával a Vertiia elérheti az akár 1000 kilométeres hatótávot is.

A repülőgép nyolc billenő szárnnyal és nyolc rotorral rendelkezik, így helikopter módjára képes fel- és leszállni, ami egy sor alkalmazási lehetőséget nyit meg a jármű előtt. Az eVTOL mentőszolgálati munkára, légi mentésre, valamint teher- és személyszállításra egyaránt képes. A kapacitása öt fő, vagy velük megegyező tömegű hasznos teher.

Az eVTOL a tervek szerint már 2026-tól kereskedelmi forgalomban lesz, amit jórészt az ARENÁ-nak köszönhet. Az ausztrál szövetségi szervezet, valamint néhány neves befektető bevonása nyomán közel 11 millió dollárból gazdálkodhatják ki a hidrogénhajtású eVTOL prototípusának kifejlesztését, tesztrepülését és engedélyeztetését. Ha minden akadályt sikerrel vesznek, akkor a maga 1000 kilométeres hatótávjával a Vertiia lesz az egyik legköltséghatékonyabb és legkörnyezetbarátabb légiközlekedési eszköz.

Az ARENA vezérigazgatója, Darren Miller sajtóközleményben méltatta az AMSL Aero érdemeit, hangsúlyozva, hogy a cég vezető szerepet tölt be a megújuló energiával kapcsolatos megoldások kifejlesztésében a légiközlekedési ágazatban, ami a globális üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 2,5 százalékáért felelős. Úgy véli, a Vertiia nem csak azért lesz kitűnő, mert sokoldalú módon és fenntarthatóan lehet felhasználni, hanem azért is, mert az üzemeltetése várhatóan olcsóbb lesz, mint a hasonló képességű, hagyományos üzemű repülőgépeké és helikoptereké.

Gábor János

A főoldali képen a Vertiia illusztrációja látható. Forrás: AMSL Aero

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS