1000 kilométeres hatótávra készül az első hidrogén hajtású eVTOL

1000 kilométeres hatótávra készül az első hidrogén hajtású eVTOL
2023. 11. 09., 12:08

Az innovatív, fenntartható üzemű repülőgép vészhelyzetekben, például bozót- és erdőtüzek esetén teheti a legnagyobb szolgálatot, de polgári utazásra is kiváló. A jármű megvalósítása célegyenesbe fordult, miután a tervező házaspár többmillió dolláros támogatást zsebelt be hozzá.

Ausztrál házaspár tervezi a világ első hidrogén üzemű, függőlegesen fel- és leszálló repülőgépét (eVTOL). A jármű a sydneyi székhelyű repülőgépipari startup, az AMSL Aero munkája, és most további 5,43 millió dolláros (több mint 1,9 milliárd forintos) támogatásban részesült, hogy életre hívja a forradalmi járművet. A finanszírozás az Ausztrál Megújuló Energia Ügynökségtől (ARENA) érkezik. Az állami szerv 2024-ig karol fel olyan életképesnek tűnő mobilitási projekteket, amelyek a károsanyag-kibocsátás csökkentésére törekednek.

A hidrogén-elektromos meghajtás fontos versenytársa lehet az akkumulátoros e-autók hajtásláncának, de légi személyszállításra is alkalmas eVTOL-ba építve egyelőre kuriózumnak számít – főleg olyan teljesítménnyel, amit a tervezők ígérnek hozzá.

A regionális légi közlekedésre szánt repülőt Vertiia névre keresztelte el Andrew Moore és Siobhan Lyndon, vagyis az AMSL Aerot 2017-ben megalapító férj és feleség. Kezdetben „csak” egy akkumulátoros eVTOL-ban gondolkodtak, ami 250 kilométeres hatótávval és 300 km/h-s végsebességgel rendelkezne. Amikor elkezdték továbbfejleszteni a gépet, rájöttek, hogy saját hidrogén üzemanyagcellás technológiájuk integrálásával a Vertiia elérheti az akár 1000 kilométeres hatótávot is.

A repülőgép nyolc billenő szárnnyal és nyolc rotorral rendelkezik, így helikopter módjára képes fel- és leszállni, ami egy sor alkalmazási lehetőséget nyit meg a jármű előtt. Az eVTOL mentőszolgálati munkára, légi mentésre, valamint teher- és személyszállításra egyaránt képes. A kapacitása öt fő, vagy velük megegyező tömegű hasznos teher.

Az eVTOL a tervek szerint már 2026-tól kereskedelmi forgalomban lesz, amit jórészt az ARENÁ-nak köszönhet. Az ausztrál szövetségi szervezet, valamint néhány neves befektető bevonása nyomán közel 11 millió dollárból gazdálkodhatják ki a hidrogénhajtású eVTOL prototípusának kifejlesztését, tesztrepülését és engedélyeztetését. Ha minden akadályt sikerrel vesznek, akkor a maga 1000 kilométeres hatótávjával a Vertiia lesz az egyik legköltséghatékonyabb és legkörnyezetbarátabb légiközlekedési eszköz.

Az ARENA vezérigazgatója, Darren Miller sajtóközleményben méltatta az AMSL Aero érdemeit, hangsúlyozva, hogy a cég vezető szerepet tölt be a megújuló energiával kapcsolatos megoldások kifejlesztésében a légiközlekedési ágazatban, ami a globális üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 2,5 százalékáért felelős. Úgy véli, a Vertiia nem csak azért lesz kitűnő, mert sokoldalú módon és fenntarthatóan lehet felhasználni, hanem azért is, mert az üzemeltetése várhatóan olcsóbb lesz, mint a hasonló képességű, hagyományos üzemű repülőgépeké és helikoptereké.

Gábor János

A főoldali képen a Vertiia illusztrációja látható. Forrás: AMSL Aero

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS