Amíg hazánkban csak fájdalmasan rövid karriert futott (törvénnyel ellehetetlenítették), addig az Uber a világ nagy részén még mindig olcsó és népszerű fuvarozó szolgáltatás. Mostantól regionálisan már Waymo robottaxik is rendelhetők vele.
Waymo robottaxik érkeznek az Uber fuvarmegosztó platformjára: a két vállalat többéves együttműködést jelentett be, aminek keretében a Waymo Driver szolgáltatás is elérhetővé válik - egyelőre Phoenixben. Az önvezető fuvarok az arizónai nagyváros utcáin és összességében egy 467 négyzetkilométeres működési területen indulnak meg, egy rövid integrációs időszakot követően, várhatóan még 2023-ban – írja a The Robot Report.
A hamarosan nyilvánossá váló szolgáltatást meghatározott számú Waymo járművel kezdik, többek között helyi árukiszállítások és fuvarmegosztó utazások formájában. A phoenixiek számára egyébként ezzel csak kényelmesebbé és könnyebben elérhetővé válnak a sofőr nélküli taxik, hiszen a Waymo One alkalmazásból eddig is lehetőségük volt magukhoz hívni a cég valamelyik közeli autóját.
„Izgatottak vagyunk, amiért újabb lehetőséget kínálhatunk az embereknek, hogy megtapasztalják a teljes autonómia élvezetes és életmentő előnyeit - mondta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Az Uber régóta vezető szerepet tölt be az ember által irányított fuvarmegosztásban, és az ügyfélhálózatuk a mi úttörő technológiánkkal, illetve tisztán elektromos flottánkkal kombinálva nagy lehetőséget jelent a Waymonak arra, hogy még több embert érjen el.”
„Az Uber hozzáférést biztosít egy globális és megbízható piachoz a mobilitás, a szállítás és a fuvarozás területén – jegyezte neg Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója. – A teljesen autonóm vezetés gyorsan a mindennapok részévé válik, így örömmel hozzuk el a Waymo hihetetlen technológiáját az Uber platformjára.”
A Waymo nem csak Phoenixben terjesztette ki a szolgáltatási területét, hanem San Franciscóban is. A vállalat közben újabb és újabb amerikai nagyvárosokat szemel ki arra, hogy bevezesse a robottaxikat, mint elérhető alternatívát. Legutóbb Los Angeles került a vállalat célkeresztjébe, ahol az év elején megkezdték a teljesen vezető nélküli teszteket is.
Mint emlékezetes, a Waymo a Google önvezető autós projektjeként indult, még 2009-ben. Mostanra több mint 700 járművet számláló flottával rendelkezik, benne különböző autótípusokkal, például Jaguar I-PACE EV-kkel, Chrysler Pacific Hybrid minibuszokkal és 8-as osztályú tehergépkocsikkal. A fuvarmegosztó alkalmazást fejlesztő Ubert szintén 2009-ben alapították, és egykor maga is gondolkodott saját autonóm jármű építésében. Ezeket a terveket nem csak pénzügyi és technológiai problémák árnyékolták be, hanem egy tragédia is: 2018-ban az egyik önvezető kocsijuk halálra gázolt egy nőt Arizónában. Az eleve veszteséges leányvállalat, az Uber ATG ezután lassú hanyatlásnak indult, majd 2020-ban meg is váltak tőle.
A két cég együttműködésének egyébként van néhány pikáns és sok nullára végződő előzménye is, hiszen korábban perben álltak.
A Waymo azért szállt bele a bíróságon az Uberbe, mert utóbbi 2016-ban felvásárolta az Otto autonóm teherautó-üzemeltető startupot, ahonnan nem sokkal később kirúgták Anthony Levandowski társalapítót, aki korábban a Google első önvezető autójának megépítéséért felelt. A per apropója üzleti titkok ellopása volt, amiben alighanem sárosnak is bizonyult volna az Uber, hiszen egy 250 millió dolláros tőkejuttatással simította el az ügyet. Az új megállapodás fényében kijelenthetjük: mindez már csak a múlt, és a vállalatok az autonóm járművek elérhetőségének, illetve használhatóságának skálázására törekednek.
Gábor János
Főoldali kép: Waymo
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.