Már Uberrel is hívhatóak az önvezető taxik

Már Uberrel is hívhatóak az önvezető taxik
2023. 05. 24., 14:43

Amíg hazánkban csak fájdalmasan rövid karriert futott (törvénnyel ellehetetlenítették), addig az Uber a világ nagy részén még mindig olcsó és népszerű fuvarozó szolgáltatás. Mostantól regionálisan már Waymo robottaxik is rendelhetők vele.

Waymo robottaxik érkeznek az Uber fuvarmegosztó platformjára: a két vállalat többéves együttműködést jelentett be, aminek keretében a Waymo Driver szolgáltatás is elérhetővé válik - egyelőre Phoenixben. Az önvezető fuvarok az arizónai nagyváros utcáin és összességében egy 467 négyzetkilométeres működési területen indulnak meg, egy rövid integrációs időszakot követően, várhatóan még 2023-ban – írja a The Robot Report.

A hamarosan nyilvánossá váló szolgáltatást meghatározott számú Waymo járművel kezdik, többek között helyi árukiszállítások és fuvarmegosztó utazások formájában. A phoenixiek számára egyébként ezzel csak kényelmesebbé és könnyebben elérhetővé válnak a sofőr nélküli taxik, hiszen a Waymo One alkalmazásból eddig is lehetőségük volt magukhoz hívni a cég valamelyik közeli autóját.

„Izgatottak vagyunk, amiért újabb lehetőséget kínálhatunk az embereknek, hogy megtapasztalják a teljes autonómia élvezetes és életmentő előnyeit - mondta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Az Uber régóta vezető szerepet tölt be az ember által irányított fuvarmegosztásban, és az ügyfélhálózatuk a mi úttörő technológiánkkal, illetve tisztán elektromos flottánkkal kombinálva nagy lehetőséget jelent a Waymonak arra, hogy még több embert érjen el.”

„Az Uber hozzáférést biztosít egy globális és megbízható piachoz a mobilitás, a szállítás és a fuvarozás területén – jegyezte neg Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója. – A teljesen autonóm vezetés gyorsan a mindennapok részévé válik, így örömmel hozzuk el a Waymo hihetetlen technológiáját az Uber platformjára.”

A Waymo nem csak Phoenixben terjesztette ki a szolgáltatási területét, hanem San Franciscóban is. A vállalat közben újabb és újabb amerikai nagyvárosokat szemel ki arra, hogy bevezesse a robottaxikat, mint elérhető alternatívát. Legutóbb Los Angeles került a vállalat célkeresztjébe, ahol az év elején megkezdték a teljesen vezető nélküli teszteket is.

Mint emlékezetes, a Waymo a Google önvezető autós projektjeként indult, még 2009-ben. Mostanra több mint 700 járművet számláló flottával rendelkezik, benne különböző autótípusokkal, például Jaguar I-PACE EV-kkel, Chrysler Pacific Hybrid minibuszokkal és 8-as osztályú tehergépkocsikkal. A fuvarmegosztó alkalmazást fejlesztő Ubert szintén 2009-ben alapították, és egykor maga is gondolkodott saját autonóm jármű építésében. Ezeket a terveket nem csak pénzügyi és technológiai problémák árnyékolták be, hanem egy tragédia is: 2018-ban az egyik önvezető kocsijuk halálra gázolt egy nőt Arizónában. Az eleve veszteséges leányvállalat, az Uber ATG ezután lassú hanyatlásnak indult, majd 2020-ban meg is váltak tőle.

A két cég együttműködésének egyébként van néhány pikáns és sok nullára végződő előzménye is, hiszen korábban perben álltak.

A Waymo azért szállt bele a bíróságon az Uberbe, mert utóbbi 2016-ban felvásárolta az Otto autonóm teherautó-üzemeltető startupot, ahonnan nem sokkal később kirúgták Anthony Levandowski társalapítót, aki korábban a Google első önvezető autójának megépítéséért felelt. A per apropója üzleti titkok ellopása volt, amiben alighanem sárosnak is bizonyult volna az Uber, hiszen egy 250 millió dolláros tőkejuttatással simította el az ügyet. Az új megállapodás fényében kijelenthetjük: mindez már csak a múlt, és a vállalatok az autonóm járművek elérhetőségének, illetve használhatóságának skálázására törekednek.

Gábor János

Főoldali kép: Waymo

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 14:10:00
A Miniszterelnökség Monitoring és Értékelési Főosztálya megbízásából elkészült a „Zöldinfrastruktúra útmutató”, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a támogatást igénylőknek (elsősorban önkormányzatoknak) a területükön jelentkező környezeti és klímakockázatok azonosításában, és a problémák természetalapú, zöld és kékinfrastruktúra létrehozásával történő megoldásában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS