Már Uberrel is hívhatóak az önvezető taxik

Már Uberrel is hívhatóak az önvezető taxik
2023. 05. 24., 14:43

Amíg hazánkban csak fájdalmasan rövid karriert futott (törvénnyel ellehetetlenítették), addig az Uber a világ nagy részén még mindig olcsó és népszerű fuvarozó szolgáltatás. Mostantól regionálisan már Waymo robottaxik is rendelhetők vele.

Waymo robottaxik érkeznek az Uber fuvarmegosztó platformjára: a két vállalat többéves együttműködést jelentett be, aminek keretében a Waymo Driver szolgáltatás is elérhetővé válik - egyelőre Phoenixben. Az önvezető fuvarok az arizónai nagyváros utcáin és összességében egy 467 négyzetkilométeres működési területen indulnak meg, egy rövid integrációs időszakot követően, várhatóan még 2023-ban – írja a The Robot Report.

A hamarosan nyilvánossá váló szolgáltatást meghatározott számú Waymo járművel kezdik, többek között helyi árukiszállítások és fuvarmegosztó utazások formájában. A phoenixiek számára egyébként ezzel csak kényelmesebbé és könnyebben elérhetővé válnak a sofőr nélküli taxik, hiszen a Waymo One alkalmazásból eddig is lehetőségük volt magukhoz hívni a cég valamelyik közeli autóját.

„Izgatottak vagyunk, amiért újabb lehetőséget kínálhatunk az embereknek, hogy megtapasztalják a teljes autonómia élvezetes és életmentő előnyeit - mondta Tekedra Mawakana, a Waymo társ-vezérigazgatója. Az Uber régóta vezető szerepet tölt be az ember által irányított fuvarmegosztásban, és az ügyfélhálózatuk a mi úttörő technológiánkkal, illetve tisztán elektromos flottánkkal kombinálva nagy lehetőséget jelent a Waymonak arra, hogy még több embert érjen el.”

„Az Uber hozzáférést biztosít egy globális és megbízható piachoz a mobilitás, a szállítás és a fuvarozás területén – jegyezte neg Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója. – A teljesen autonóm vezetés gyorsan a mindennapok részévé válik, így örömmel hozzuk el a Waymo hihetetlen technológiáját az Uber platformjára.”

A Waymo nem csak Phoenixben terjesztette ki a szolgáltatási területét, hanem San Franciscóban is. A vállalat közben újabb és újabb amerikai nagyvárosokat szemel ki arra, hogy bevezesse a robottaxikat, mint elérhető alternatívát. Legutóbb Los Angeles került a vállalat célkeresztjébe, ahol az év elején megkezdték a teljesen vezető nélküli teszteket is.

Mint emlékezetes, a Waymo a Google önvezető autós projektjeként indult, még 2009-ben. Mostanra több mint 700 járművet számláló flottával rendelkezik, benne különböző autótípusokkal, például Jaguar I-PACE EV-kkel, Chrysler Pacific Hybrid minibuszokkal és 8-as osztályú tehergépkocsikkal. A fuvarmegosztó alkalmazást fejlesztő Ubert szintén 2009-ben alapították, és egykor maga is gondolkodott saját autonóm jármű építésében. Ezeket a terveket nem csak pénzügyi és technológiai problémák árnyékolták be, hanem egy tragédia is: 2018-ban az egyik önvezető kocsijuk halálra gázolt egy nőt Arizónában. Az eleve veszteséges leányvállalat, az Uber ATG ezután lassú hanyatlásnak indult, majd 2020-ban meg is váltak tőle.

A két cég együttműködésének egyébként van néhány pikáns és sok nullára végződő előzménye is, hiszen korábban perben álltak.

A Waymo azért szállt bele a bíróságon az Uberbe, mert utóbbi 2016-ban felvásárolta az Otto autonóm teherautó-üzemeltető startupot, ahonnan nem sokkal később kirúgták Anthony Levandowski társalapítót, aki korábban a Google első önvezető autójának megépítéséért felelt. A per apropója üzleti titkok ellopása volt, amiben alighanem sárosnak is bizonyult volna az Uber, hiszen egy 250 millió dolláros tőkejuttatással simította el az ügyet. Az új megállapodás fényében kijelenthetjük: mindez már csak a múlt, és a vállalatok az autonóm járművek elérhetőségének, illetve használhatóságának skálázására törekednek.

Gábor János

Főoldali kép: Waymo

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 09., 18:20
Kiválóan teljesített a Széchenyi Kártya Program 2025 első félévében, a programban részt vevő bankok 8555 beruházási célú hiteligényt fogadtak be 264,7 milliárd forint összegben – számolt be a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2025-07-10 18:25:00
Az előző hónaphoz képest 0,3 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbit azonban így is meghaladta 1,1 százalékkal a szolgáltatások volumene az Európai Unióban 2025 áprilisában – tájékoztatott az Eurostat.
2025-07-10 17:10:00
2025. júniusban nemcsak az elektromos és hibrid hajtásláncú használt autók iránt nőtt dinamikusan az érdeklődés, de a korábban csak stagnáló hagyományos (benzin, dízel) hajtású autók is újra szárnyra kaptak – derül ki a Használtautó.hu adataiból.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS