Lidar-szenzorokkal lép nagyot a Mercedes az önvezetés felé

Lidar-szenzorokkal lép nagyot a Mercedes az önvezetés felé
2023. 02. 24., 09:43

A Mercedes-Benz az évtized közepéig járműveinek „széles skálájába” építi be a Luminar önvezetés-támogató érzékelőit – jelentette be a vállalat szerdán, egy kaliforniai befektetői rendezvényen.

A lézerérzékelők segítenek a prémium autógyártó következő generációs vezetéstámogató rendszerének működtetésében. Ez bizonyos autópályákon már lehetővé fogja tenni a kéz és felügyelet nélküli vezetést – írja a The Verge. A lidarok beszállítója az a floridai Luminar lesz, amiben a Mercedesnek is van némi részesedése. A most bejelentett együttműködés mindenesetre nem jelenti azt, hogy a német vállalat növelni akarja tulajdonhányadát (ami alig egyszázalékos) az egyébként több milliárd dollárt érő Luminarban. Az amerikai technológiai vállalat részvényárfolyama ettől függetlenül 27 százalékkal emelkedett a hírre.

A Mercedes a legújabb autógyártó, amely elkötelezte magát amellett, hogy a jövőben tetőtéri lidar-érzékelőkkel felszerelt járműveket fog értékesíteni. Ez a lézeres érzékelő a legtöbb autonóm jármű által használt rendszer kulcsfontosságú eleme: közeli infravörös fényt használ a tárgyak alakjának és távolságának érzékelésére. A lidar a kameraképekkel és más szenzoradatokkal kombinálva teszi lehetővé a járműveknek, hogy „lássák” az úton megjelenő tárgyakat, például autókat, gyalogosokat és kerékpárosokat – persze mindezt GPS vagy hálózati kapcsolat nélkül.

Az üzletkötés a Luminar számára egyet jelent ázsiai gyártási területének növelésével: ez a telephely „szinte teljes egészében a Mercedes szériagyártási programjának lesz alárendelve” – mondta a Luminar szóvivője.

A termelés növelése és a költségek csökkentése kulcsfontosságú cél a partnerség korai szakaszában, és nagy a tét, hiszen a Lidar hihetetlenül drága tartozék: az ágazatvezető Velodyne által forgalmazott tetőtéri változatok akár 75 ezer dollárba (27 millió forintba) kerülhetnek. A Luminar célja az, hogy a fejlett vezetőtámogató rendszerek alkalmazásai esetében a költségeket egységenként 500 dollárra, az autonóm alkalmazások esetében pedig 1000 dollár körüli összegre csökkentse.


Forrás: Luminar

A Mercedes első autógyártók egyike lesz, amelyik a Luminar Iris lidarját építi be a sorozatgyártású járműveibe. Az eszköz szokatlanul hosszú lézerfényhullámokat használ (1550 nanométeres hullámhossz a tipikus 905 nm-rel szemben), így még a kisebb és gyengén tükröződő tárgyakat, például sötét színű autókat, állatokat, úttestre ugró gyerekeket is kiszúrja legkevesebb 250 méterről, míg a nagyobb, fényesebb tárgyakat akár 500 méterről észreveszi.

A Mercedes a Drive Pilot vezetéstámogató rendszerbe szeretné beépíteni a szenzort. Ez egy olyan 3. szintű önvezetési funkció (a hatból), amiben az autó végzi a vezetést, de a vezetőnek készenlétben kell állnia, hogy egy pillanat alatt átvegye az irányítást. A 2. szintű rendszerekkel ellentétben, amilyen a GM Super Cruise vagy a Tesla Autopilot, a 3. szintű rendszer bizonyos körülmények között, például osztott autópályán, nem igényli a vezető felügyeletét. Itt jegyezzük meg, hogy sokan továbbra is aggályosnak tartják a Luminar megoldását és nem feltétlenül érzik úgy, hogy a rendszer megfelelő garanciát jelent a szabályozás nélküli közúti használathoz.

A Mercedes és a Luminar együttműködése nem újdonság, hiszen először tavaly januárban jelentettek be közös munkát - akkor egy csúcskategóriás modell kapcsán. A mostani hír annyiban más, hogy az autógyártó a következő pár évben megtízszerezi a lidar-érzékelők beépítését, ezáltal az autói sokkal szélesebb rétegeiben is elérhető tartozékká válik. Ez a Luminar szerint nagyobb feladat, mint amivel az összes többi OEM-partnere bízta meg eddig.

Megjegyzés: a teljesen autonóm járművekkel ellentétben a Level 3 rendszernek még mindig szüksége van emberi vezetőre, aki készenlétben áll, hogy átvegye az irányítást. A Drive Pilot sem teszi majd lehetővé azt, hogy a sofőrök szundikáljanak vagy a jármű hátsó ülésén tartózkodjanak. A közelmúltban az emberek visszaéltek például a Tesla Autopilotjának laza vezetőfelügyeleti funkcióival, és sok veszélyes helyzetet vagy balesetet okoztak, ami nagyban hátráltatja a technológia bürokratikus útját egy megengedőbb szabályozás felé.

Az úttörő Tesla és az egyre aktívabb Mercedes persze messze nem magányos az autonómiára törekvő gyártók sorában. A Ford  saját 2+ és 3. önvezetési szintű technológia fejlesztésén dolgozik, miközben az Audi, a BMW és a Volvo 3. szintű rendszerek építését jelentette be.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.