Lidar-szenzorokkal lép nagyot a Mercedes az önvezetés felé

Lidar-szenzorokkal lép nagyot a Mercedes az önvezetés felé
2023. 02. 24., 09:43

A Mercedes-Benz az évtized közepéig járműveinek „széles skálájába” építi be a Luminar önvezetés-támogató érzékelőit – jelentette be a vállalat szerdán, egy kaliforniai befektetői rendezvényen.

A lézerérzékelők segítenek a prémium autógyártó következő generációs vezetéstámogató rendszerének működtetésében. Ez bizonyos autópályákon már lehetővé fogja tenni a kéz és felügyelet nélküli vezetést – írja a The Verge. A lidarok beszállítója az a floridai Luminar lesz, amiben a Mercedesnek is van némi részesedése. A most bejelentett együttműködés mindenesetre nem jelenti azt, hogy a német vállalat növelni akarja tulajdonhányadát (ami alig egyszázalékos) az egyébként több milliárd dollárt érő Luminarban. Az amerikai technológiai vállalat részvényárfolyama ettől függetlenül 27 százalékkal emelkedett a hírre.

A Mercedes a legújabb autógyártó, amely elkötelezte magát amellett, hogy a jövőben tetőtéri lidar-érzékelőkkel felszerelt járműveket fog értékesíteni. Ez a lézeres érzékelő a legtöbb autonóm jármű által használt rendszer kulcsfontosságú eleme: közeli infravörös fényt használ a tárgyak alakjának és távolságának érzékelésére. A lidar a kameraképekkel és más szenzoradatokkal kombinálva teszi lehetővé a járműveknek, hogy „lássák” az úton megjelenő tárgyakat, például autókat, gyalogosokat és kerékpárosokat – persze mindezt GPS vagy hálózati kapcsolat nélkül.

Az üzletkötés a Luminar számára egyet jelent ázsiai gyártási területének növelésével: ez a telephely „szinte teljes egészében a Mercedes szériagyártási programjának lesz alárendelve” – mondta a Luminar szóvivője.

A termelés növelése és a költségek csökkentése kulcsfontosságú cél a partnerség korai szakaszában, és nagy a tét, hiszen a Lidar hihetetlenül drága tartozék: az ágazatvezető Velodyne által forgalmazott tetőtéri változatok akár 75 ezer dollárba (27 millió forintba) kerülhetnek. A Luminar célja az, hogy a fejlett vezetőtámogató rendszerek alkalmazásai esetében a költségeket egységenként 500 dollárra, az autonóm alkalmazások esetében pedig 1000 dollár körüli összegre csökkentse.


Forrás: Luminar

A Mercedes első autógyártók egyike lesz, amelyik a Luminar Iris lidarját építi be a sorozatgyártású járműveibe. Az eszköz szokatlanul hosszú lézerfényhullámokat használ (1550 nanométeres hullámhossz a tipikus 905 nm-rel szemben), így még a kisebb és gyengén tükröződő tárgyakat, például sötét színű autókat, állatokat, úttestre ugró gyerekeket is kiszúrja legkevesebb 250 méterről, míg a nagyobb, fényesebb tárgyakat akár 500 méterről észreveszi.

A Mercedes a Drive Pilot vezetéstámogató rendszerbe szeretné beépíteni a szenzort. Ez egy olyan 3. szintű önvezetési funkció (a hatból), amiben az autó végzi a vezetést, de a vezetőnek készenlétben kell állnia, hogy egy pillanat alatt átvegye az irányítást. A 2. szintű rendszerekkel ellentétben, amilyen a GM Super Cruise vagy a Tesla Autopilot, a 3. szintű rendszer bizonyos körülmények között, például osztott autópályán, nem igényli a vezető felügyeletét. Itt jegyezzük meg, hogy sokan továbbra is aggályosnak tartják a Luminar megoldását és nem feltétlenül érzik úgy, hogy a rendszer megfelelő garanciát jelent a szabályozás nélküli közúti használathoz.

A Mercedes és a Luminar együttműködése nem újdonság, hiszen először tavaly januárban jelentettek be közös munkát - akkor egy csúcskategóriás modell kapcsán. A mostani hír annyiban más, hogy az autógyártó a következő pár évben megtízszerezi a lidar-érzékelők beépítését, ezáltal az autói sokkal szélesebb rétegeiben is elérhető tartozékká válik. Ez a Luminar szerint nagyobb feladat, mint amivel az összes többi OEM-partnere bízta meg eddig.

Megjegyzés: a teljesen autonóm járművekkel ellentétben a Level 3 rendszernek még mindig szüksége van emberi vezetőre, aki készenlétben áll, hogy átvegye az irányítást. A Drive Pilot sem teszi majd lehetővé azt, hogy a sofőrök szundikáljanak vagy a jármű hátsó ülésén tartózkodjanak. A közelmúltban az emberek visszaéltek például a Tesla Autopilotjának laza vezetőfelügyeleti funkcióival, és sok veszélyes helyzetet vagy balesetet okoztak, ami nagyban hátráltatja a technológia bürokratikus útját egy megengedőbb szabályozás felé.

Az úttörő Tesla és az egyre aktívabb Mercedes persze messze nem magányos az autonómiára törekvő gyártók sorában. A Ford  saját 2+ és 3. önvezetési szintű technológia fejlesztésén dolgozik, miközben az Audi, a BMW és a Volvo 3. szintű rendszerek építését jelentette be.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS