A gyártó az Android rendszerű okostelefonjaival vált ismertté, de most olyan EV-sorozattal jelentkezik, amivel a Tesla babérjaira tör. A Xiaomi szuperautója 265 km/h-s végsebességgel jelenik meg.
A Tesla kínai sikeréből szeretne levágni magának egy szeletet a Xiaomi azzal, hogy kiadja a SU7 járműsorozatot. Az elektromos autókat nem egymaga gyártja, hanem együttműködésben egy olyan céggel, ami szerencsére már csinált ilyesmit. A SU7 és SU7 Max típusok gyártója a pekingi BAIC Group. Ez a saját EV-márkával rendelkező csoport korábban jó minőségű elektromos hajtásláncokkal és járműakkumulátorokkal hívta fel magára a figyelmet.
A két közösen gyártott EV értékesítésére már meg is kérték az engedélyt a kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztériumtól. Ehhez egy olyan, hatóságok által már jóváhagyott dokumentációt kellett benyújtani, ami tartalmazza a Xiaomi első elektromos autóinak tervét és specifikációit. Utóbbiakból néhány annak rendje és módja szerint nyilvánosságra került – szúrta ki az Interesting Engineering. A portál a kínai minisztérium publikációja nyomán közölte: az erősebb modell a SU7 Max lesz, 4,997 x 1,963 x 1,455 mm-es dimenziókkal, kétféle választható motorteljesítménnyel (295 vagy 368 lóerő) és 265 km/h-s végsebességgel.
A Xiaomi nem titkolt célja a Tesla szerepének további gyengítése a kínai piacon, hiszen éppen akkor jelentette be az EV-ket, amikor az amerikai márka egy év alatt 11 százalékot veszített népszerűségéből az ázsiai országban. Ezt nagyrészt más olyan kínai gyártóknak köszönheti, amelyek évek óta ontják magukból a Tesla alternatívájának szánt EV-modelleket. Ez egyelőre nem biztos, hogy kifizetődő üzlet, de biztos, hogy feszült versenyt eredményez Elon Musk cége és a hazai autógyártók között.
A Xiaomi kilépése az EV piacra csak abból a szempontból meglepő, hogy autóépítésben nincs tapasztalata (pont ezért kell a szegmensben már elismert BAIC), viszont fedélzeti operációs rendszeren már jó ideje dolgozik. Az általuk fejlesztett HyperOS a tervek szerint összeköti a felhasználók otthonát, autóit és mobil eszközeit, bár egyelőre még jól titkolják, hogy milyen konkrét újdonságokat kapnak tőle a sofőrök.
Annyit azért tudni lehet, hogy a Xiaomi egységes ökoszisztéma létrehozására törekszik, az általuk „Ember X Autó X Otthon” néven emlegetett koncepció szerint. A HyperOS bevezetése és az EV-k fedélzeti számítógépébe integrálása forradalmasíthatja a vezetési élményt és egységes platformot kínálhat azoknak, akik részéről rendben van, hogy minden irányból Xiaomi termékek veszik körül őket.
A Tesla egyébként továbbra is jelentős szereplője a kínai piacnak, de erősödnek az olyan helyi gyártók, mint a BYD vagy a feltörekvő Li Auto Inc. és Geely Automobile Holdings Ltd. A Xiaomi, kihasználva a szórakoztatóelektronika területén szerzett népszerűségét, ezennel belép az új küzdőtérre és újabb réteggel bővíti ezt az üzleti szegmenst. Az SU7 sorozatra az elegáns formaterve, fejlett technológiája és a HyperOS potenciális integrációja miatt érdemes figyelni – pláne, ha idővel európai piacokat is célba vesz. Ez egyébként borítékolható szándék.
Gábor János
Főoldali kép: kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztérium
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.