A vezeték nélküli, indukciós otthoni töltő EV-k számára még pár éve is álomképnek tűnt, de a technológia a legnagyobb amerikai gyártónál célegyenesbe fordult. Ha piacra dobják, a megoldás tovább növelheti az elektromos autók értékesítését, de már inkább az önvezetés felé mutat.
2023 decembere igazi hullámvasút volt a Tesla számára, hiszen bár nagy figyelmet vont magára a Model 2 bejelentésével, nem sokkal később kb. kétmillió amerikai piacon futó autóját kellett visszahívni, az önvezető és vezetéstámogató rendszerek problémái miatt. A Tesla azonban továbbra is elkötelezett az autonóm vezetési technológia fejlesztése mellett és legújabb lépése egy futurisztikus megközelítésre utal: az elektromos járművek vezeték nélküli, indukciós otthoni töltésére.
A Tesla vezeték nélküli töltés iránti érdeklődésére először márciusban utalt a cég, egy befektetőknek tartott eseményen. Itt néhány promóciós fotón már bemutatták az elképzelést, egy otthoni garázsban leterített töltőszőnyeg formájában. A Jay Leno's Garage legutóbbi adásában – ami egyébként a Cybertruckot mutatta be – Franz von Holzhausen vezető tervező és Lars Moravy járműfejlesztésért felelős alelnök megerősítette, hogy a Tesla erőteljesen foglalkozik a vezeték nélküli töltési technológiával. „Ó, dolgozunk az indukciós töltésen! Nem kell majd bedugni semmit. Csak behúzódsz a garázsba, áthajtasz a padon, és már töltődsz is” - mondta Holzhausen.
A bejelentés érdekes változás a Tesla stratégiájában, hiszen ezt megelőzően a wireless töltés helyett még egy automatizált robotkar fejlesztését részesítette előnyben erre a funkcióra. Most viszont hivatalosan is elismerte, hogy a vezeték nélküli indukciós otthoni töltőre összpontosít. A technológia ugyanakkor nem pusztán ügyfélkényelmi kérdés: a gyártó elmozdulása ebbe az irányba az önvezető megoldásokkal kapcsolatos hosszú távú elképzelésekkel is összhangban van. Mivel egy autonóm EV-nek – ami sofőrt nem igénylő robottaxiként szintén szolgálhat – éppen az lenne a lényege, hogy emberi beavatkozás nélkül üzemeltethető, magyarán a töltését ugyanúgy automatizálni kell, mint a vezetését. Erre a feladatra egy töltőpisztolyt mozgató robotkar egyrészt drága, másrészt balesetveszélyes lenne, és tartogatna egy csomó hibalehetőséget.
A potenciális előnyök ellenére a vezeték nélküli otthoni töltéssel kapcsolatos anyagi aggályok még mindig fennállnak. A hagyományos otthoni EV-töltők telepítése már ma is drága, és a wireless technológia tovább növelheti a költségeket. A garázs padlójába integrált indukciós lap és a járműbe épített vevőegység tovább növelheti az árat és az EV tömegét.
A cél felé tudatosan haladó Tesla részéről Holzhausen tehát megerősítette: a hétköznapi felhasználók és a robottaxi flottaüzemeltetők számára egyaránt új lehetőségeket akarnak nyitni azzal, hogy a kocsik a garázsba hajtva abban a pillanatban megkezdik a töltést, hogy ráhajtottak az indukciós lapra. A megoldást integrálnák az otthoni töltésre korábban kiadott PowerWall3 energiatároló szekrénybe, ami napenergiával kombinálva képes nem csak a jármű, hanem akár egy egész háztartás energiaellátására. Ez kétségtelenül nagy változást hozna a hétköznapi felhasználók életébe, de az igazi potenciálja akkor is a robottaxi-iparágban rejlik. Ahhoz viszont, hogy a Tesla hatékonyan alkalmazhassa a vezeték nélküli töltőpadokat, meg kell felelniük a hagyományos konnektorok teljesítményének, és el kell érniük a gyorstöltési sebességet, ami elengedhetetlen egy folyamatosan mozgó flotta számára.
A Tesla stratégiai lépései a vezeték nélküli töltés irányába egy olyan jövőt jósolnak, ahol az EV-k zökkenőmentesen töltik fel saját magukat, ami új szintre emeli a járműtechnológiák jelentette kényelmet, ügyfélélményt és automatizálást. Miközben a vállalat megbirkózik a kihívásokkal és finomítja a technológiát, az autóipar izgatottan figyeli az otthoni töltés új korszakának hajnalát.
Gábor János
Főoldali kép: Tesla
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.