Jön a 10 millió alatti Tesla: bejelentették a Model 2 gyártását

Jön a 10 millió alatti Tesla: bejelentették a Model 2 gyártását
2023. 12. 08., 15:25

Miközben az utóbbi pár hétben az amerikai piacra fókuszált Cybertruck lopta el a címlapokat, a Tesla a pickup technológiáit is felhasználva hamarosan gyártósorra küldi az első 10 millió forintnál olcsóbb EV-jét, a Model 2-t.

A Tesla közelgő, 25 ezer dolláros, vagyis jelen árfolyam alapján kb. 8,9 millió forintos autója (amit csak praktikusan és ideiglenesen emlegetnek Model 2-ként, hisz' nem biztos, hogy ez lesz a neve) csendben formálódik, és elég paradigmaváltónak ígérkezik. Egy pár napja közzétett interjúban Elon Musk érdekes részleteket árult el a várva várt járműről, és egyértelmű utalásokat tett arra, hogy a kocsi fejlesztése előrehaladott állapotban van, ráadásul eddig sosem látott gyártási folyamattal fog készülni.

A kisebb és takarékosabb Tesla nagyon fontos lehet a gyártó számára, ha bevételt akar növelni Európában, hiszen a négy éve ígért Cybertruck, amit csak az utóbbi pár hétben kezdtek el kézbesíteni az első tulajdonosoknak, nem piacképes az öreg kontinensen. Ennek több oka van: egyrészt a karosszériájának élei ütköznek az uniós lekerekítési szabályokkal (és annyira vékony az egyébként golyóálló acéllemez, hogy nem is lehet átalakítani), másrészt túl nehéz (vastagon 3,5 tonna feletti) ahhoz, hogy európai B kategóriás jogosítvánnyal vezetni lehessen. Egy kisebb, takarékosabb és olcsóbb Model 2 ugyanakkor óriási sikert arathat a földrész városi forgalomban résztvevői autósai között.

Érezheti a kényszert a Tesla is, így Elon Musk vezérigazgató nem fukarkodott a bíztató információkkal, amiket elsőként Sandy Munro veterán autóipari mérnök YouTube csatornáján árult el az új Tesla típusról.

Így készül a Model 2

Musk szerint az EV nem a Tesla építés alatt álló mexikói gyárában, hanem az Egyesült Államokban, a texasi Gigafactory-ban fog készülni, ugyanott, ahol jelenleg a cég futurisztikus pickupját, a Cybertruckot szerelik össze. A vezérigazgató kijelentette: 2023 végére eljutottak addig, hogy már heti rendszerességgel kell felülvizsgálni a Model 2 gyártási terveit, tehát a projekt előrehaladott állapotban van. Az interjúból kiderül az is, hogy a kocsi nagyon nagy mennyiségben fog készülni, egy olyan gyártósoron, ami semmilyen korábbi autógyártó létesítménnyel sem vethető össze.

 

„A gyártás forradalma, amit elsőként ez az autó fog képviselni, ámulatba ejti majd az embereket. Olyan szintű gyártási technológiáról van szó, ami messze megelőzi a Földön található bármelyik autógyárat” – áradozott Musk, akitől sosem álltak messze a nagy szavak, és ezúttal be kell érnünk ennyivel, hiszen további részleteket nem közölt. Kételkedni viszont éppen a Cybertruck miatt nincs okunk abban, hogy a Model 2 valóban hamar és tényleg úttörő megoldásokkal kerülhet tömeggyártásba.

Nem kell újra feltalálni a gyártósort

A 2019-ben bejelentett pickupra éppen azért kellett sokat várni, mert a gyártása új, egyedibb megoldásokat igényelt a Tesla mérnökeitől. Most, hogy évek alatt, de csak megoldották a Cybertruck gyártósori problémáit, és kiderült, hogy a Model 2 ugyanott fog készülni, nyilván arról van szó, hogy terepjáróhoz kidolgozott technológiákat nem kell újra kitalálni, és a megoldásokat egy új típus produkciójánál is lehet hasznosítani. Az egyik ilyen eljárás az ún. gigacasting, amit az olasz Idra Group nagynyomású öntőgépeivel hajtanak végre. A módszer lényege összefoglalva az, hogy óriási formák belsejében, egy darabban öntik ki az autó karosszériájának egyes részeit, ezzel nagyban lecsökkentik az alkatrészek számát és egyszerűsítik az autók összeszerelését. Azt, hogy mekkora méretekről és erőről beszélünk, elég jól szemléltetik az Idra számai: a gépeik 55-61 ezer kilonewton szorítóerővel bírnak, és 80-90 másodperc alatt 80 kilogramm olvadt alumíniumból képesek kész öntvényt előállítani.

Egy másik újítás, amit a Tesla a Model 2 esetében alkalmazhat, az a más autógyártókkal is nagyvonalúan megosztott 48 V-os kisfeszültségű architektúra. Ez valódi steer-by-wire rendszert tesz lehetővé, vagyis a kormánykerék nem mechanikusan, egy kormányrúddal áll kapcsolatban a kerekekkel, hanem kábeleken közlekedő elektromos jelekkel. Ez a rendszer Musk szerint a Cybertruckba már bele is költözik, ami nagyobb rugalmasságot és biztonságot nyújthat a vezetőnek, valamint csökkentheti az autó tömegét és műszaki összetettségét.

Ilyen lehet az új Tesla

A várhatóan 2025-ben megjelenő Model 2 a Tesla eddigi legolcsóbb és legnagyobb tömegben gyártott autója lesz. Tulajdonságaival és megfizethetőségével pedig gond nélkül felveheti a versenyt olyan, azonos kategóriájú EV-kkel, mint a Chevrolet Bolt, a Nissan Leaf vagy a Hyundai Kona Electric. A formatervéről vagy specifikációiról még nem sokat tudni, de az eddigi híresztelések szerint egy kompakt ferdehátúra, a Model 3 vagy a Model Y kisebb és könnyebb változatára kell számítani. Ha minden igaz, akkor a Tesla 53 kWh-s LFP akkumulátorral fogja felszerelni, ami a kisebb öntömeg okán közel 500 kilométeres hatótávot tesz majd lehetővé.

A Model 2 kulcsfontosságú termék lehet a Tesla növekedése és terjeszkedése szempontjából, nem csak a kisebb és fenntarthatóbb városi kocsikat kedvelő európai, hanem a feltörekvő és árérzékenyebb indiai és kínai piacokon is. Nem véletlen, hogy a Tesla már megkezdte újabb Gigafactory-k építését Berlinben és Sanghajban.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Forrás: @Tesla__Mania - X

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.