Jön a 10 millió alatti Tesla: bejelentették a Model 2 gyártását

Jön a 10 millió alatti Tesla: bejelentették a Model 2 gyártását
2023. 12. 08., 15:25

Miközben az utóbbi pár hétben az amerikai piacra fókuszált Cybertruck lopta el a címlapokat, a Tesla a pickup technológiáit is felhasználva hamarosan gyártósorra küldi az első 10 millió forintnál olcsóbb EV-jét, a Model 2-t.

A Tesla közelgő, 25 ezer dolláros, vagyis jelen árfolyam alapján kb. 8,9 millió forintos autója (amit csak praktikusan és ideiglenesen emlegetnek Model 2-ként, hisz' nem biztos, hogy ez lesz a neve) csendben formálódik, és elég paradigmaváltónak ígérkezik. Egy pár napja közzétett interjúban Elon Musk érdekes részleteket árult el a várva várt járműről, és egyértelmű utalásokat tett arra, hogy a kocsi fejlesztése előrehaladott állapotban van, ráadásul eddig sosem látott gyártási folyamattal fog készülni.

A kisebb és takarékosabb Tesla nagyon fontos lehet a gyártó számára, ha bevételt akar növelni Európában, hiszen a négy éve ígért Cybertruck, amit csak az utóbbi pár hétben kezdtek el kézbesíteni az első tulajdonosoknak, nem piacképes az öreg kontinensen. Ennek több oka van: egyrészt a karosszériájának élei ütköznek az uniós lekerekítési szabályokkal (és annyira vékony az egyébként golyóálló acéllemez, hogy nem is lehet átalakítani), másrészt túl nehéz (vastagon 3,5 tonna feletti) ahhoz, hogy európai B kategóriás jogosítvánnyal vezetni lehessen. Egy kisebb, takarékosabb és olcsóbb Model 2 ugyanakkor óriási sikert arathat a földrész városi forgalomban résztvevői autósai között.

Érezheti a kényszert a Tesla is, így Elon Musk vezérigazgató nem fukarkodott a bíztató információkkal, amiket elsőként Sandy Munro veterán autóipari mérnök YouTube csatornáján árult el az új Tesla típusról.

Így készül a Model 2

Musk szerint az EV nem a Tesla építés alatt álló mexikói gyárában, hanem az Egyesült Államokban, a texasi Gigafactory-ban fog készülni, ugyanott, ahol jelenleg a cég futurisztikus pickupját, a Cybertruckot szerelik össze. A vezérigazgató kijelentette: 2023 végére eljutottak addig, hogy már heti rendszerességgel kell felülvizsgálni a Model 2 gyártási terveit, tehát a projekt előrehaladott állapotban van. Az interjúból kiderül az is, hogy a kocsi nagyon nagy mennyiségben fog készülni, egy olyan gyártósoron, ami semmilyen korábbi autógyártó létesítménnyel sem vethető össze.

 

„A gyártás forradalma, amit elsőként ez az autó fog képviselni, ámulatba ejti majd az embereket. Olyan szintű gyártási technológiáról van szó, ami messze megelőzi a Földön található bármelyik autógyárat” – áradozott Musk, akitől sosem álltak messze a nagy szavak, és ezúttal be kell érnünk ennyivel, hiszen további részleteket nem közölt. Kételkedni viszont éppen a Cybertruck miatt nincs okunk abban, hogy a Model 2 valóban hamar és tényleg úttörő megoldásokkal kerülhet tömeggyártásba.

Nem kell újra feltalálni a gyártósort

A 2019-ben bejelentett pickupra éppen azért kellett sokat várni, mert a gyártása új, egyedibb megoldásokat igényelt a Tesla mérnökeitől. Most, hogy évek alatt, de csak megoldották a Cybertruck gyártósori problémáit, és kiderült, hogy a Model 2 ugyanott fog készülni, nyilván arról van szó, hogy terepjáróhoz kidolgozott technológiákat nem kell újra kitalálni, és a megoldásokat egy új típus produkciójánál is lehet hasznosítani. Az egyik ilyen eljárás az ún. gigacasting, amit az olasz Idra Group nagynyomású öntőgépeivel hajtanak végre. A módszer lényege összefoglalva az, hogy óriási formák belsejében, egy darabban öntik ki az autó karosszériájának egyes részeit, ezzel nagyban lecsökkentik az alkatrészek számát és egyszerűsítik az autók összeszerelését. Azt, hogy mekkora méretekről és erőről beszélünk, elég jól szemléltetik az Idra számai: a gépeik 55-61 ezer kilonewton szorítóerővel bírnak, és 80-90 másodperc alatt 80 kilogramm olvadt alumíniumból képesek kész öntvényt előállítani.

Egy másik újítás, amit a Tesla a Model 2 esetében alkalmazhat, az a más autógyártókkal is nagyvonalúan megosztott 48 V-os kisfeszültségű architektúra. Ez valódi steer-by-wire rendszert tesz lehetővé, vagyis a kormánykerék nem mechanikusan, egy kormányrúddal áll kapcsolatban a kerekekkel, hanem kábeleken közlekedő elektromos jelekkel. Ez a rendszer Musk szerint a Cybertruckba már bele is költözik, ami nagyobb rugalmasságot és biztonságot nyújthat a vezetőnek, valamint csökkentheti az autó tömegét és műszaki összetettségét.

Ilyen lehet az új Tesla

A várhatóan 2025-ben megjelenő Model 2 a Tesla eddigi legolcsóbb és legnagyobb tömegben gyártott autója lesz. Tulajdonságaival és megfizethetőségével pedig gond nélkül felveheti a versenyt olyan, azonos kategóriájú EV-kkel, mint a Chevrolet Bolt, a Nissan Leaf vagy a Hyundai Kona Electric. A formatervéről vagy specifikációiról még nem sokat tudni, de az eddigi híresztelések szerint egy kompakt ferdehátúra, a Model 3 vagy a Model Y kisebb és könnyebb változatára kell számítani. Ha minden igaz, akkor a Tesla 53 kWh-s LFP akkumulátorral fogja felszerelni, ami a kisebb öntömeg okán közel 500 kilométeres hatótávot tesz majd lehetővé.

A Model 2 kulcsfontosságú termék lehet a Tesla növekedése és terjeszkedése szempontjából, nem csak a kisebb és fenntarthatóbb városi kocsikat kedvelő európai, hanem a feltörekvő és árérzékenyebb indiai és kínai piacokon is. Nem véletlen, hogy a Tesla már megkezdte újabb Gigafactory-k építését Berlinben és Sanghajban.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Forrás: @Tesla__Mania - X

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 12., 10:40
Enyhe drágulás jellemzi mind az országos, mind a budapesti albérletpiacot a KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint. Áprilisban az előző hónaphoz képest országos átlagban 0,9, a fővárosban 1,3 százalékkal emelkedtek a bérleti díjak, éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten 8,6 százalékos volt a drágulás.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS