Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó

Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó
2023. 10. 02., 14:08

Csupán napenergia és hidrogén felhasználásával kerüli meg a Földet a fenntartható repülés új, ikonikus léghajója, a Solar Airship One. A tervezett táv pont annyi, mint a bolygó kerülete (kb. 40 ezer kilométer), viszont az út során nem lesz szükség egyetlen gramm karbonkibocsátásra sem.

A Solar Airship One egy úttörő projekttel nyitja meg az utat a fenntartható repülés előtt – írja közleményben a léghajót gyártó Euro Airship. A cég szerint történelmi küldetés előtt állnak, hiszen olyan innovatív megoldásokkal hajtanak végre világkörüli utat, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással teszik lehetővé 40 ezer kilométer nonstop megtételét.

Ez az egyedülálló, merev léghajó a maga 151 méterével hosszabb, mint amilyen magas a MOL Campus (143 méter), a ballonja 53 ezer köbméteres, ami méreteiben 18–20 olimpiai medence víztérfogatával mérhető össze, és fenntarthatóságának kulcsa a burkolatában rejlik, amelyre 4800 négyzetméter (6 kézilabdapálya) alapterületű napfóliát telepítettek. A napelemek a léghajó elektromos meghajtórendszereit működtetik, miközben a felesleges energiát üzemanyagcellák tárolják, hogy a monstrumot éjszaka is folyamatosan lehessen üzemeltetni. A víz elektrolízisével előállított hidrogént egyébként szintén elektromos árammá alakítják majd a fedélzeten.

Az Euro Airship Solar Airship One-ja túlmutat az emissziócsökkentésen. A léghajó 100 százalékban elektromos motorizációja biztosítja a csendes és hatékony működést, továbbá a projekt fenntarthatóság iránti elkötelezettsége kiterjed a szerkezetre is, ami 15 egyedileg szabályozható gázburokból áll. Ezek még kedvezőtlen időjárási körülmények között is pontos irányítást tesznek lehetővé.

Szó szerint világkörüli útra indul a léghajó

Maga az utazás a high-tech megoldások ellenére is figyelemre méltó teljesítménynek ígérkezik. A Solar Airship One három fős legénységgel (Michel Tognini volt űrhajós, Dorine Bourneton kerekesszékes pilóta és Bertrand Piccard világutazó), az Egyenlítő útvonalát követve fogja megkerülni a Földet. Bár az átlagsebessége a hagyományos utasszállító repülőgépekhez képest elenyésző, mindössze 83 km/h, komoly előnye, hogy bárhol, bármikor képes megállni és tovább indulni, kifutópálya vagy leszállóhely nélkül.

Az Euro Airship küldetése a Solar Airship One-nal létfontosságú lépést jelenthet a légiközlekedési ágazat számára, hiszen látványos demonstrációja annak, hogy igenis el lehet mozdulni a szén-dioxid-kibocsátás okozta kihívások kezelése felé. Az Euro Airship olyan vállalatokkal kötött partneri megállapodást a küldetés végrehajtására, mint a Capgemini, a Groupe La Poste és az Orange, akik mind-mind a fenntartható technológiák fejlesztése iránti elkötelezettségüket erősítik a részvétellel.

Miközben az Euro Airship folytatja a felkészülést erre a figyelemre méltó utazásra, továbbra is nyitott a stratégiai együttműködésre olyan partnerekkel, akik osztják az értékeit és a fenntarthatóbb jövőre vonatkozó elképzeléseit. A Solar Airship One a tervek szerint 2026-ban emelkedik a levegőbe, hogy megkezdje az expedíciót, amit elméletileg 20-30 nap alatt képes teljesíteni.

Gábor János

Főoldali kép: Euro Air

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS