Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó

Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó
2023. 10. 02., 14:08

Csupán napenergia és hidrogén felhasználásával kerüli meg a Földet a fenntartható repülés új, ikonikus léghajója, a Solar Airship One. A tervezett táv pont annyi, mint a bolygó kerülete (kb. 40 ezer kilométer), viszont az út során nem lesz szükség egyetlen gramm karbonkibocsátásra sem.

A Solar Airship One egy úttörő projekttel nyitja meg az utat a fenntartható repülés előtt – írja közleményben a léghajót gyártó Euro Airship. A cég szerint történelmi küldetés előtt állnak, hiszen olyan innovatív megoldásokkal hajtanak végre világkörüli utat, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással teszik lehetővé 40 ezer kilométer nonstop megtételét.

Ez az egyedülálló, merev léghajó a maga 151 méterével hosszabb, mint amilyen magas a MOL Campus (143 méter), a ballonja 53 ezer köbméteres, ami méreteiben 18–20 olimpiai medence víztérfogatával mérhető össze, és fenntarthatóságának kulcsa a burkolatában rejlik, amelyre 4800 négyzetméter (6 kézilabdapálya) alapterületű napfóliát telepítettek. A napelemek a léghajó elektromos meghajtórendszereit működtetik, miközben a felesleges energiát üzemanyagcellák tárolják, hogy a monstrumot éjszaka is folyamatosan lehessen üzemeltetni. A víz elektrolízisével előállított hidrogént egyébként szintén elektromos árammá alakítják majd a fedélzeten.

Az Euro Airship Solar Airship One-ja túlmutat az emissziócsökkentésen. A léghajó 100 százalékban elektromos motorizációja biztosítja a csendes és hatékony működést, továbbá a projekt fenntarthatóság iránti elkötelezettsége kiterjed a szerkezetre is, ami 15 egyedileg szabályozható gázburokból áll. Ezek még kedvezőtlen időjárási körülmények között is pontos irányítást tesznek lehetővé.

Szó szerint világkörüli útra indul a léghajó

Maga az utazás a high-tech megoldások ellenére is figyelemre méltó teljesítménynek ígérkezik. A Solar Airship One három fős legénységgel (Michel Tognini volt űrhajós, Dorine Bourneton kerekesszékes pilóta és Bertrand Piccard világutazó), az Egyenlítő útvonalát követve fogja megkerülni a Földet. Bár az átlagsebessége a hagyományos utasszállító repülőgépekhez képest elenyésző, mindössze 83 km/h, komoly előnye, hogy bárhol, bármikor képes megállni és tovább indulni, kifutópálya vagy leszállóhely nélkül.

Az Euro Airship küldetése a Solar Airship One-nal létfontosságú lépést jelenthet a légiközlekedési ágazat számára, hiszen látványos demonstrációja annak, hogy igenis el lehet mozdulni a szén-dioxid-kibocsátás okozta kihívások kezelése felé. Az Euro Airship olyan vállalatokkal kötött partneri megállapodást a küldetés végrehajtására, mint a Capgemini, a Groupe La Poste és az Orange, akik mind-mind a fenntartható technológiák fejlesztése iránti elkötelezettségüket erősítik a részvétellel.

Miközben az Euro Airship folytatja a felkészülést erre a figyelemre méltó utazásra, továbbra is nyitott a stratégiai együttműködésre olyan partnerekkel, akik osztják az értékeit és a fenntarthatóbb jövőre vonatkozó elképzeléseit. A Solar Airship One a tervek szerint 2026-ban emelkedik a levegőbe, hogy megkezdje az expedíciót, amit elméletileg 20-30 nap alatt képes teljesíteni.

Gábor János

Főoldali kép: Euro Air

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS