Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó

Világkörüli útra indul a karbonsemleges, napelemes léghajó
2023. 10. 02., 14:08

Csupán napenergia és hidrogén felhasználásával kerüli meg a Földet a fenntartható repülés új, ikonikus léghajója, a Solar Airship One. A tervezett táv pont annyi, mint a bolygó kerülete (kb. 40 ezer kilométer), viszont az út során nem lesz szükség egyetlen gramm karbonkibocsátásra sem.

A Solar Airship One egy úttörő projekttel nyitja meg az utat a fenntartható repülés előtt – írja közleményben a léghajót gyártó Euro Airship. A cég szerint történelmi küldetés előtt állnak, hiszen olyan innovatív megoldásokkal hajtanak végre világkörüli utat, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással teszik lehetővé 40 ezer kilométer nonstop megtételét.

Ez az egyedülálló, merev léghajó a maga 151 méterével hosszabb, mint amilyen magas a MOL Campus (143 méter), a ballonja 53 ezer köbméteres, ami méreteiben 18–20 olimpiai medence víztérfogatával mérhető össze, és fenntarthatóságának kulcsa a burkolatában rejlik, amelyre 4800 négyzetméter (6 kézilabdapálya) alapterületű napfóliát telepítettek. A napelemek a léghajó elektromos meghajtórendszereit működtetik, miközben a felesleges energiát üzemanyagcellák tárolják, hogy a monstrumot éjszaka is folyamatosan lehessen üzemeltetni. A víz elektrolízisével előállított hidrogént egyébként szintén elektromos árammá alakítják majd a fedélzeten.

Az Euro Airship Solar Airship One-ja túlmutat az emissziócsökkentésen. A léghajó 100 százalékban elektromos motorizációja biztosítja a csendes és hatékony működést, továbbá a projekt fenntarthatóság iránti elkötelezettsége kiterjed a szerkezetre is, ami 15 egyedileg szabályozható gázburokból áll. Ezek még kedvezőtlen időjárási körülmények között is pontos irányítást tesznek lehetővé.

Szó szerint világkörüli útra indul a léghajó

Maga az utazás a high-tech megoldások ellenére is figyelemre méltó teljesítménynek ígérkezik. A Solar Airship One három fős legénységgel (Michel Tognini volt űrhajós, Dorine Bourneton kerekesszékes pilóta és Bertrand Piccard világutazó), az Egyenlítő útvonalát követve fogja megkerülni a Földet. Bár az átlagsebessége a hagyományos utasszállító repülőgépekhez képest elenyésző, mindössze 83 km/h, komoly előnye, hogy bárhol, bármikor képes megállni és tovább indulni, kifutópálya vagy leszállóhely nélkül.

Az Euro Airship küldetése a Solar Airship One-nal létfontosságú lépést jelenthet a légiközlekedési ágazat számára, hiszen látványos demonstrációja annak, hogy igenis el lehet mozdulni a szén-dioxid-kibocsátás okozta kihívások kezelése felé. Az Euro Airship olyan vállalatokkal kötött partneri megállapodást a küldetés végrehajtására, mint a Capgemini, a Groupe La Poste és az Orange, akik mind-mind a fenntartható technológiák fejlesztése iránti elkötelezettségüket erősítik a részvétellel.

Miközben az Euro Airship folytatja a felkészülést erre a figyelemre méltó utazásra, továbbra is nyitott a stratégiai együttműködésre olyan partnerekkel, akik osztják az értékeit és a fenntarthatóbb jövőre vonatkozó elképzeléseit. A Solar Airship One a tervek szerint 2026-ban emelkedik a levegőbe, hogy megkezdje az expedíciót, amit elméletileg 20-30 nap alatt képes teljesíteni.

Gábor János

Főoldali kép: Euro Air

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS