Csupán napenergia és hidrogén felhasználásával kerüli meg a Földet a fenntartható repülés új, ikonikus léghajója, a Solar Airship One. A tervezett táv pont annyi, mint a bolygó kerülete (kb. 40 ezer kilométer), viszont az út során nem lesz szükség egyetlen gramm karbonkibocsátásra sem.
A Solar Airship One egy úttörő projekttel nyitja meg az utat a fenntartható repülés előtt – írja közleményben a léghajót gyártó Euro Airship. A cég szerint történelmi küldetés előtt állnak, hiszen olyan innovatív megoldásokkal hajtanak végre világkörüli utat, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással teszik lehetővé 40 ezer kilométer nonstop megtételét.
Ez az egyedülálló, merev léghajó a maga 151 méterével hosszabb, mint amilyen magas a MOL Campus (143 méter), a ballonja 53 ezer köbméteres, ami méreteiben 18–20 olimpiai medence víztérfogatával mérhető össze, és fenntarthatóságának kulcsa a burkolatában rejlik, amelyre 4800 négyzetméter (6 kézilabdapálya) alapterületű napfóliát telepítettek. A napelemek a léghajó elektromos meghajtórendszereit működtetik, miközben a felesleges energiát üzemanyagcellák tárolják, hogy a monstrumot éjszaka is folyamatosan lehessen üzemeltetni. A víz elektrolízisével előállított hidrogént egyébként szintén elektromos árammá alakítják majd a fedélzeten.
Az Euro Airship Solar Airship One-ja túlmutat az emissziócsökkentésen. A léghajó 100 százalékban elektromos motorizációja biztosítja a csendes és hatékony működést, továbbá a projekt fenntarthatóság iránti elkötelezettsége kiterjed a szerkezetre is, ami 15 egyedileg szabályozható gázburokból áll. Ezek még kedvezőtlen időjárási körülmények között is pontos irányítást tesznek lehetővé.
Maga az utazás a high-tech megoldások ellenére is figyelemre méltó teljesítménynek ígérkezik. A Solar Airship One három fős legénységgel (Michel Tognini volt űrhajós, Dorine Bourneton kerekesszékes pilóta és Bertrand Piccard világutazó), az Egyenlítő útvonalát követve fogja megkerülni a Földet. Bár az átlagsebessége a hagyományos utasszállító repülőgépekhez képest elenyésző, mindössze 83 km/h, komoly előnye, hogy bárhol, bármikor képes megállni és tovább indulni, kifutópálya vagy leszállóhely nélkül.
Az Euro Airship küldetése a Solar Airship One-nal létfontosságú lépést jelenthet a légiközlekedési ágazat számára, hiszen látványos demonstrációja annak, hogy igenis el lehet mozdulni a szén-dioxid-kibocsátás okozta kihívások kezelése felé. Az Euro Airship olyan vállalatokkal kötött partneri megállapodást a küldetés végrehajtására, mint a Capgemini, a Groupe La Poste és az Orange, akik mind-mind a fenntartható technológiák fejlesztése iránti elkötelezettségüket erősítik a részvétellel.
Miközben az Euro Airship folytatja a felkészülést erre a figyelemre méltó utazásra, továbbra is nyitott a stratégiai együttműködésre olyan partnerekkel, akik osztják az értékeit és a fenntarthatóbb jövőre vonatkozó elképzeléseit. A Solar Airship One a tervek szerint 2026-ban emelkedik a levegőbe, hogy megkezdje az expedíciót, amit elméletileg 20-30 nap alatt képes teljesíteni.
Gábor János
Főoldali kép: Euro Air
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.