Az XPeng autógyártó egyik leányvállalatának fejlesztésében készülő kétszemélyes, elektromos repülőgép végrehajtotta az első hazai felszállását. A vállalat azt tervezi, hogy a légitaxi 2024 utolsó negyedévében már előrendelhető lesz.
Az X2 névre keresztelt járművet a Peking-Tahszingi nemzetközi repülőtéren mutatták be múlt hétvégén, a Langfang Nemzetközi Gazdasági és Kereskedelmi Vásár keretében. Az alacsony magasságú (3000 méter alatti) repülésekre tervezett jármű az Xpeng leány AeroHT fejlesztése, de az ára egyelőre nem ismert. Tervek ugyanakkor jócskán vannak vele kapcsolatban: a kínai főváros 2027-re három fő légifolyosót hozna létre a légi mobilitás számára, és ennek a programnak lehet az egyik főszereplője az X2, amit egyrészt a személyszállítás és a kulturális turizmus területén vetnének be, másrészt viszont látnak benne fantáziát a logisztikában, az áruelosztásban, sőt, a légi mentésben is – sorolja a South China Morning Post.
Kína alacsony magasságú repülési piaca – ami a 3000 méter alatti magasságban működő pilóta nélküli drónokat és pilótás légijárműveket foglalja magában – 2021 óta folyamatosan növekszik, miután a központi kormányzat bevezette az ágazatot támogató szabályozásokat. Egy évvel később az Xpeng már meg is reptette az első X2-t Dubajban, ahol nyilvános bemutatót kapott, a repülő autóként aposztrofált eszköz. Ez utóbbi állítás erős túlzás, mert kerekeket nem, csak talpakat kapott, így alighanem a dinamikusan bővülő légitaxi szegmens és nem a még mindig szabályozhatatlannak tűnő repülő autók piaca a vállalat célja.
Az X2 kétféle repülési móddal rendelkezik: manuális és autonóm. Utóbbi az igazán érdekes, hiszen ennek során az utasoknak elvileg biztonságos és intelligens repülési élményben lehet részük, anélkül, hogy a mindössze két ülés egyikét egy pilótának kellene elfoglalni. Ez mindenképpen úttörő megoldás, mi több, valószínűleg világelsőnek mondható, hiszen az AeroHT-n kívül legfeljebb 1-2 légitaxi vállalat jutott közel az önvezető repülőgép megvalósításához.
A Kínai Információs Iparfejlesztési Központ előrejelzései szerint az ország alacsony magasságú repülési piacának forgalma 2026-ra meghaladhatja az 1 trillió jüant (506,46 ezer milliárd forintot) – szemben a 2023-as 506 milliárd jüannal (25,8 ezer milliárd forinttal).
Az „ötödik generációs repülő autó” nem bocsát ki szén-dioxidot a repülés során, és jelentős lépést jelent a városi közlekedés kizöldítése felé. Az X2 zárt pilótafülkével, minimalista könnycsepp alakú dizájnnal, teljes karbonszálas szerkezettel, magas hatékonyságú aerodinamikával és összességében sci-fibe illő megjelenéssel rendelkezik. Az idei év márciusában a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság befogadta az X2 típusbizonyítvány-kérelmét, ami öles lépés a légialkalmassági tanúsítvány megszerzéséhez. Ha minden jól megy, idén megszerezhetik a típusra a fontos okmányt, és tényleg megindulhat az előrendelések fogadása, ami az AeroHT szerint 2024 végén indulhat meg.
Főoldali kép: Xpeng
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.