Amszterdam, Milánó, Róma, Párizs és Athén után Münchenben is üzemet hoz létre a világ legkisebb elektromos autóját gyártó Estrima. Az olasz cég Birò nevű járműve átformálja a mikromobilitás fogalmát.
Birò Deutschland GmbH néven alapított új céget Münchenben az Estrima, hogy még elérhetőbbé tegye az európai piacokon a mikromobilitást megreformáló kisautóját. A Birò előtt leginkább a nagyvárosi környezetekben bérelhető és bárhol otthagyható mini járműveket, például az e-rollereket sorolták a mikromobilitás kategóriába. Erre a járműosztályra ráférne a változás, mert az e-rollerekhez sokan azt az élményt társítják, hogy lépten-nyomon átbuknak rajtuk a járdán, hiszen az ideiglenes felhasználók mindenféle alkalmatlan helyen teszik le őket, ha már nincs rájuk szükségük.
Ezen a rossz berögződésen nagyban változtathatnak az olyan vállalatok, mint az elektromos mikromobilitásra szakosodott Estrima, ami tehát lelkesen folytatja európai terjeszkedési stratégiáját a müncheni cégalapítással.
A négykerekű Birò a gyártó szerint a világ legkisebb száz százalékban elektromos meghajtású autója. A mikrojármű állítólag minden olyan követelménynek megfelel, ami a jövő városi mobilitási koncepciói szempontjából fontos: energia- és helytakarékos (1,84 m x 1,11 m), fenntartható, környezetbarát, jól manőverezhető és könnyű. A Birò hatótávolsága a modelltől függően akár 100 km, a végsebessége pedig 45 km/h vagy 60 km/h lehet. Ezenkívül elegendő helyet kínál két személy számára, és körülbelül 300 literes tárolókapacitással is rendelkezik, ami megfelel egy középkategóriás személyautó csomagtartójának méretével.
Az akkumulátor bármely 230 V-os háztartási konnektorra csatlakoztatva feltölthető. Ehhez az akkumulátoregység opcionálisan kivehető a járműből: két keréken gurul, mint egy kézikocsi, így viszonylag könnyen mozgatható, például otthoni töltés céljából. Az apró, de annál ötletesebb megoldás lakótelepi infrastruktúrában igazán jól jön:
ha a panelrengetegben élő tulajdonos, vagy bérlő nem rendelkezik saját garázzsal, parkolóhelytől függetlenül is töltheti a Biròt - csak kiveszi belőle és hazaviszi az akkumulátort.
A járművet két darab, egyenként 48 V-os villanymotor hajtja, és sok elektromos vagy hibrid járműnél megszokott módon fékezéskor energia-visszanyerésre is képes. További funkcióként automatikus, elektronikus kéziféket kínál, ami távolról is aktiválható, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy az autót rögzítve hagytuk a parkolóban. A jármű egyébként elektronikusan elő van készítve a megosztó szoftverek használatára, szóval elég valószínű, hogy a közeljövőben nagyvárosi bérautószolgáltatók is ráalapozzák majd a flottájukat, de magánemberek is bérbe adhatják az erre szolgáló applikációkon keresztül.
A gyártó állítása szerint rengeteg időt lehet spórolni, ha ez ember nem hagyományos autóval, hanem Biròval közlekedik nagyvárosi környezetben, hiszen nem csak könnyen leparkolható és rugalmas a mindennapi forgalomban, még a napi háromórás közlekedésből is legalább egyet megspórol a tulajdonosának, vagy bérlőjének. A mérete ellenére biztonságos – teszik hozzá, hiszen merev fémváz veszi körbe az utasokat.
Gábor János
Főoldali kép: Estrima
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.