A kritikus 3 másodperc miatt nincsenek még önvezető autóink

A kritikus 3 másodperc miatt nincsenek még önvezető autóink
2023. 02. 14., 13:37

A reakcióidő réme legyőzhető – állítják kutatók, akik azon dolgoznak, hogy az autonóm járművek gyorsabb és biztonságosabb döntéseket hozzanak, valós időben. A megoldás az ún. „megosztott észlelés” lesz.

Ezt a rendszert a mesterséges intelligenciát használó önvezető járműtechnológia megbízhatóságának és hatékonyságának javítására fejlesztik, hiszen - akárki akármit mond – amíg egy autonóm személyautó nem képes időben reagálni az elé kerülő objektumokra, addig nem tekinthető forgalomképesnek. Elég csak annyit elképzelni, hogy egy gyerek kiugrik a kocsi elé. A jelenlegi önvezetőknek (csak a saját rendszerüket használva) három másodpercbe telhet az észlelés, majd a kitérés vagy vészfékezés, esetleg az irányítás visszaadása a humán sofőrnek. Ez tragikusan hosszú idő ahhoz képest, amire a forgalomban szükség van – állapítja meg a Technology.org.

Az Albertai Egyetem mérnökei ezt a kritikus időtartamot szeretnék lerövidíteni, mert a dinamikus városi környezetben „három másodperc egy egész  örökkévalóság” – mondja Ehsan Hashemi, az intézmény autonóm navigációval foglalkozó szakértője. „Átadási helyzetnek nevezik azt, amikor az autonóm vezetési rendszer rájön, hogy nem képes vezetni a járművet. A jelenlegi szabvány szerinti 3–10 másodperc közötti átmenet hatalmas és ijesztő.”

Hashemi szerint az, hogy egy autonóm jármű képes legyen gyorsan érzékelni és megérteni a körülötte zajló eseményeket, még mindig olyan akadály, amit feltétlenül le kell küzdeni a piacra lépéshez. Ő és csapata arra törekszik, hogy drámaian javítsa a feldolgozási sebességet azáltal, hogy a jármű által kapott információkat a legfontosabbakra korlátozza. Úgy vélik, hogy a gyorsabb és biztonságosabb döntéshozatalhoz a rendelkezésre álló adatok feldolgozásának időtartamát kb. 20 milliszekundumra kell visszaszorítani.

A kulcs a „megosztott észlelés” – állítja Hashemi, akinek a rendszere úgy működik, hogy kombinálja a jármű közvetlen környezetét érzékelő fedélzeti szenzorok, illetve a közeli fix objektumok (lámpaoszlopok, épületek, stb.) távoli kameráinak és LIDAR-érzékelőinek adatait, ezáltal sokkal szélesebb látókört biztosít. Ez egyrészt garantálja a bemozduló objektumok gyorsabb érzékelését, másrészt lehetővé teszi, hogy az irányítást jóval kevesebb alkalommal kelljen átadni a járművezetőnek.

Hogy miért? Azért, mert a „megosztott észlelésnek” köszönhetően a kocsi akár száz méterről is érzékeli a mozgást, például a sarkon hirtelen felbukkanó kerékpárost, vagy a következő utcán labdát kergető gyereket.

„Mindez lehetővé tenné a proaktív intézkedéseket: az idő előtti fékezést vagy kormányzást – ahelyett, hogy arra várnánk, hogy a sofőr meglássa a mozgó tárgyat és megértse a körülményeket” – magyarázta a tudós. A kanadai csapat nem csak elméletben építette fel az ideális önvezető jármű környezetet, hanem kidolgozott egy módszert az információk mesterséges intelligencia alapú szűrésére. is. Ahelyett, hogy mindent figyelembe vennének a jármű látómezejében (ahogy azt egy emberi vezető tenné), a rendszer algoritmusa csak a releváns adatokkal, például az útjába kerülő tárgyakkal, illetve a közlekedési lámpákkal és táblákkal foglalkozik.

Az egyetem kutatói kanadai körülmények között tesztelik a megoldásukat: 10 darab távérzékelőt (köztük négy LiDAR-t) helyeztek ki Edmonton belvárosában, ahol Vision Zero néven eleve zajlik egy balesetmegelőző program, a gyalogos és kerékpáros balesetek visszaszorítására. De a település nem csak ezért, hanem a zord időjárása miatt id ideális: sok a havazás és a jegesedés, ami elfedi a sávelválasztó vonalakat és még nagyobb kihívás elé állítja a rendszert. Ha ott működik, máshol is fog – vallják Hashemiék, akik a Kanadai Innovációs Alapítványtól, valamint a Kanadai Természettudományi és Mérnöki Kutatási Tanácstól kapott támogatásból folytatják a kísérleteket. Időközben bevonták a munkába a TELUS távközlési céget is, amelynek 5G hálózata nagy sebességű adatforgalmat biztosíthat a folytatáshoz, alacsony késleltetési idővel.

Gábor János

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS