Új világcsúcsot állított fel egy vízgőzzel hajtott motorkerékpár az Egyesült Királyságban. Álló helyzetből indulva 3,878 másodperc alatt tett meg egy 200 méteres szakaszt, aminek a kilépési pontján 262 km/h-val ment. De ez még nem a vége.
A sebességrekordok kergetése a járművek feltalálása óta létezik, és a leggyakrabban az autóipar csúcsteljesítményeinek bemutatására szolgál. Ezúttal viszont egy gőzzel hajtott motorkerékpár állított fel új világcsúcsot a maga kategóriájában. A Force of Nature csapata, amelyet egy brit házaspár vezet, olyan teljesen fenntartható kétkerekűt épített, amivel 262 km/h-ra sikerült felgyorsulni a nyolcad mérföldes táv végére, de utána még tovább, egészen 289 km/h-ig növelték a sebességet. Ez szintén lélegzetelállító egy vízzel üzemelő járműtől. A rekordot az Egyesült Királyság, valamint az ITA brit és európai szárazföldi sebességrekordokat irányító szerve, az Elvington Speed Week-en ratifikálta – áll a cég blogbejegyzésében.
A Force of Nature egy kis családi mérnöki vállalkozás, amit Graham Sykes és a felesége, Diane alapított. Előbbi a koncepció főtervezője és mérnöke: 1979 óta foglalkozik egyenes vonalú motorsporttal. Az új, gőzzel hajtott motorkerékpárt szintén dragversenyzésre, valamint persze kiállításokra és különböző motorsport rendezvények bemutatóira építették.
Az előrehaladásához szükséges tolóerőt a jármű gőzből származó energiából nyeri: túlhevíti a tiszta vizet, majd a megfelelő nyomás elérésekor egy speciálisan kialakított fúvókán keresztül a rendszerébe engedi. A túlhevített víz a fúvókán kilépve gőzzé lobban, és mindaddig rakétákkal vetekedő tolóerőt biztosít, amíg a kerékpár nyomástartálya ki nem ürül. A hő előállításához egyébként olyan hidrogénezett növényi olajat használnak, ami akár 200°C fokig hevül és 30 bar nyomást állít elő.
„Az elképzelés az volt, hogy egy gőzzel hajtott Rocket motorkerékpárt építsünk, amelynek potenciális sebessége több mint 321 km/h, hiszen ezt korábban még soha senki nem érte el [gőz meghajtású szárazföldi járművel]” – osztották meg a valóban ambiciózus célt, hiszen gőzüzemű motorral utoljára 2009-ben állítottak fel világcsúcsot, 243,15 km/h-val. Ezt szintén egy brit pilóta, Charles Burnett érte el.
A Force of Nature-nek a Temworth-i székhelyű Pressure Vessel Specialists biztosította a szükséges egyedi alkatrészeket és a speciális méretezéseket, amelyekkel a motor teljesítményét optimalizálták. Kezdetben egy 50 literes, 316/L rozsdamentes acélból készült edényt készítettek, majd a tesztelés után egy 130 litereset, hogy növeljék a kerékpár kapacitását. Az edényen keresztül futó csövek segítségével végül képesek voltak 200°C-ra hevíteni a vizet, amivel összességében sikerült megfelelő tolóerőt tenni a Rocket alá.
A csapat biztos benne, hogy a meghajtórendszerben van elég potenciál ahhoz, hogy idővel a megcélzott csúcssebességet, vagyis a 321 km/h-t is átlépjék. „Még rengeteg erő van benne, így biztos, hogy az elkövetkező hónapokban még gyorsabban fogunk futni vele” – nyilatkozta Skyes a legutóbbi rekordra reagálva.
Gábor János
Főoldali kép: Force of Nature
A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.
Lezárultak a Paks II. Atomerőmű résfalazási munkálatai. A terület előkészítése folytatódik, jelenleg a talajszilárdítást végzik az építési területen.