Sebességrekord, gőzzel: ennek a szupergyors motornak víz az üzemanyaga

Sebességrekord, gőzzel: ennek a szupergyors motornak víz az üzemanyaga
2023. 07. 05., 14:23

Új világcsúcsot állított fel egy vízgőzzel hajtott motorkerékpár az Egyesült Királyságban. Álló helyzetből indulva 3,878 másodperc alatt tett meg egy 200 méteres szakaszt, aminek a kilépési pontján 262 km/h-val ment. De ez még nem a vége.

A sebességrekordok kergetése a járművek feltalálása óta létezik, és a leggyakrabban az autóipar csúcsteljesítményeinek bemutatására szolgál. Ezúttal viszont egy gőzzel hajtott motorkerékpár állított fel új világcsúcsot a maga kategóriájában. A Force of Nature csapata, amelyet egy brit házaspár vezet, olyan teljesen fenntartható kétkerekűt épített, amivel 262 km/h-ra sikerült felgyorsulni a nyolcad mérföldes táv végére, de utána még tovább, egészen 289 km/h-ig növelték a sebességet. Ez szintén lélegzetelállító egy vízzel üzemelő járműtől. A rekordot az Egyesült Királyság, valamint az ITA brit és európai szárazföldi sebességrekordokat irányító szerve, az Elvington Speed Week-en ratifikálta – áll a cég blogbejegyzésében.

A Force of Nature egy kis családi mérnöki vállalkozás, amit Graham Sykes és a felesége, Diane alapított. Előbbi a koncepció főtervezője és mérnöke: 1979 óta foglalkozik egyenes vonalú motorsporttal. Az új, gőzzel hajtott motorkerékpárt szintén dragversenyzésre, valamint persze kiállításokra és különböző motorsport rendezvények bemutatóira építették.

Az előrehaladásához szükséges tolóerőt a jármű gőzből származó energiából nyeri: túlhevíti a tiszta vizet, majd a megfelelő nyomás elérésekor egy speciálisan kialakított fúvókán keresztül a rendszerébe engedi. A túlhevített víz a fúvókán kilépve gőzzé lobban, és mindaddig rakétákkal vetekedő tolóerőt biztosít, amíg a kerékpár nyomástartálya ki nem ürül. A hő előállításához egyébként olyan hidrogénezett növényi olajat használnak, ami akár 200°C fokig hevül és 30 bar nyomást állít elő.

„Az elképzelés az volt, hogy egy gőzzel hajtott Rocket motorkerékpárt építsünk, amelynek potenciális sebessége több mint 321 km/h, hiszen ezt korábban még soha senki nem érte el [gőz meghajtású szárazföldi járművel]” – osztották meg a valóban ambiciózus célt, hiszen gőzüzemű motorral utoljára 2009-ben állítottak fel világcsúcsot, 243,15 km/h-val. Ezt szintén egy brit pilóta, Charles Burnett érte el.

A Force of Nature-nek a Temworth-i székhelyű Pressure Vessel Specialists biztosította a szükséges egyedi alkatrészeket és a speciális méretezéseket, amelyekkel a motor teljesítményét optimalizálták. Kezdetben egy 50 literes, 316/L rozsdamentes acélból készült edényt készítettek, majd a tesztelés után egy 130 litereset, hogy növeljék a kerékpár kapacitását. Az edényen keresztül futó csövek segítségével végül képesek voltak 200°C-ra hevíteni a vizet, amivel összességében sikerült megfelelő tolóerőt tenni a Rocket alá.

A csapat biztos benne, hogy a meghajtórendszerben van elég potenciál ahhoz, hogy idővel a megcélzott csúcssebességet, vagyis a 321 km/h-t is átlépjék. „Még rengeteg erő van benne, így biztos, hogy az elkövetkező hónapokban még gyorsabban fogunk futni vele” – nyilatkozta Skyes a legutóbbi rekordra reagálva.

Gábor János

Főoldali kép: Force of Nature

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS