Sebességrekord, gőzzel: ennek a szupergyors motornak víz az üzemanyaga

Sebességrekord, gőzzel: ennek a szupergyors motornak víz az üzemanyaga
2023. 07. 05., 14:23

Új világcsúcsot állított fel egy vízgőzzel hajtott motorkerékpár az Egyesült Királyságban. Álló helyzetből indulva 3,878 másodperc alatt tett meg egy 200 méteres szakaszt, aminek a kilépési pontján 262 km/h-val ment. De ez még nem a vége.

A sebességrekordok kergetése a járművek feltalálása óta létezik, és a leggyakrabban az autóipar csúcsteljesítményeinek bemutatására szolgál. Ezúttal viszont egy gőzzel hajtott motorkerékpár állított fel új világcsúcsot a maga kategóriájában. A Force of Nature csapata, amelyet egy brit házaspár vezet, olyan teljesen fenntartható kétkerekűt épített, amivel 262 km/h-ra sikerült felgyorsulni a nyolcad mérföldes táv végére, de utána még tovább, egészen 289 km/h-ig növelték a sebességet. Ez szintén lélegzetelállító egy vízzel üzemelő járműtől. A rekordot az Egyesült Királyság, valamint az ITA brit és európai szárazföldi sebességrekordokat irányító szerve, az Elvington Speed Week-en ratifikálta – áll a cég blogbejegyzésében.

A Force of Nature egy kis családi mérnöki vállalkozás, amit Graham Sykes és a felesége, Diane alapított. Előbbi a koncepció főtervezője és mérnöke: 1979 óta foglalkozik egyenes vonalú motorsporttal. Az új, gőzzel hajtott motorkerékpárt szintén dragversenyzésre, valamint persze kiállításokra és különböző motorsport rendezvények bemutatóira építették.

Az előrehaladásához szükséges tolóerőt a jármű gőzből származó energiából nyeri: túlhevíti a tiszta vizet, majd a megfelelő nyomás elérésekor egy speciálisan kialakított fúvókán keresztül a rendszerébe engedi. A túlhevített víz a fúvókán kilépve gőzzé lobban, és mindaddig rakétákkal vetekedő tolóerőt biztosít, amíg a kerékpár nyomástartálya ki nem ürül. A hő előállításához egyébként olyan hidrogénezett növényi olajat használnak, ami akár 200°C fokig hevül és 30 bar nyomást állít elő.

„Az elképzelés az volt, hogy egy gőzzel hajtott Rocket motorkerékpárt építsünk, amelynek potenciális sebessége több mint 321 km/h, hiszen ezt korábban még soha senki nem érte el [gőz meghajtású szárazföldi járművel]” – osztották meg a valóban ambiciózus célt, hiszen gőzüzemű motorral utoljára 2009-ben állítottak fel világcsúcsot, 243,15 km/h-val. Ezt szintén egy brit pilóta, Charles Burnett érte el.

A Force of Nature-nek a Temworth-i székhelyű Pressure Vessel Specialists biztosította a szükséges egyedi alkatrészeket és a speciális méretezéseket, amelyekkel a motor teljesítményét optimalizálták. Kezdetben egy 50 literes, 316/L rozsdamentes acélból készült edényt készítettek, majd a tesztelés után egy 130 litereset, hogy növeljék a kerékpár kapacitását. Az edényen keresztül futó csövek segítségével végül képesek voltak 200°C-ra hevíteni a vizet, amivel összességében sikerült megfelelő tolóerőt tenni a Rocket alá.

A csapat biztos benne, hogy a meghajtórendszerben van elég potenciál ahhoz, hogy idővel a megcélzott csúcssebességet, vagyis a 321 km/h-t is átlépjék. „Még rengeteg erő van benne, így biztos, hogy az elkövetkező hónapokban még gyorsabban fogunk futni vele” – nyilatkozta Skyes a legutóbbi rekordra reagálva.

Gábor János

Főoldali kép: Force of Nature

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.
2024-05-22 09:10:00
Az első negyedévben 4 ezer milliárd forinttal, vagyis családonként átlagosan 1 millió forinttal nőtt a magyarországi háztartások vagyona. A legjobban a vagyonos vállalkozók, cégtulajdonosok járhattak, és sokat kerestek a befektetési alapokba, részvényekbe fektetők is – derül ki a Bank360.hu elemzéséből, amely szerint a lakosság készpénz- és hitelállománya is csúcsot döntött.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS