Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld

Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld
Gábor János  |  2024. 06. 27., 15:40

A könnyűszerkezetes kialakítású szerelvény hét százalékkal csökkenti az energiafogyasztást, és évente 130 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy vele nagyjából azonos képességű, de hagyományos anyagokból épített vonat.

A lenyűgöző mérföldkövet Kína érte el: az ázsiai ipari óriás zászlóvivője a technológiai innovációnak, és ezt ismét bizonyította, a világ első teljes egészében szénszálból készült személyszállító vonatával. A Cetrovo 1.0, más néven Carbon Star Rapid Transit mérnöki csúcsteljesítmény, és nemrég be is mutatták Santung tartomány nagy iparvárosában, Qingdaóban. A futurisztikus vonat jelentős előnyöket kínál hagyományos acél társaihoz képest, és simább, zöldebb, összességében hatékonyabb utazást ígér az utasok számára – állítja a South China Morning Post. A járművet a China Railway Construction Corporation leányvállalata, a Qingdao Sifang Rolling Stock Co. gyártotta és helyezte üzembe a Sárga-tenger partján fekvő városban.

A vonat környezetbarát tervezése

A hagyományos metróvonatok szerkezete nagyban támaszkodik az acélra, az alumíniumötvözetekre és más fémekre. Ezek az anyagok jelentős súlyhátránnyal járnak, ami magasabb energiafogyasztást és fokozott pályakopást eredményez. Itt lép be a képbe a szénszál, mint paradigmaváltó lehetőség. A Cetrovo 1.0 váza szénszálas kompozit anyagokból készült: elemeit szénatom szálakból szőtték, aminek eredményeként egy rendkívül erős, mégis hihetetlenül könnyű szerkezet jött létre.

A gyártó szerint a szénszálas test és váz 25–50 százalékkal könnyebb a hagyományos szerelvényeknél.

Ez a teljes vonat súlyának jelentős, 11 százalékos, míg az energiafelhasználás hét százalékos és a karbonkibocsátás évi 130 tonnás csökkenését eredményezi. Ami olyan, mintha minden évben telepítenének egy 40 hektáros erdőt.

Nem csak tisztább, hanem gyorsabb és kényelmesebb is

A Cetrovo 1.0 tervezése a teljesítmény és az utasok kényelmének fokozására is összpontosít. A vonat csúcssebessége 140 km/h, ami meghaladja a kínai metrók jelenlegi, 80 km/h-s átlagsebességét. Ez gyorsabb ingázást és a városi közlekedési rendszerek tehermentesítését eredményezi. Ha mindez nem lenne elég: ez a vonat teljesen automatizált, vagyis nincs szükség vezetőre, ami utat nyit a jövő autonóm vonathálózatai előtt is – pláne úgy, hogy megbirkózik a kihívásokkal teli környezetekkel is, beleértve a magas hőmérsékletet és a meredek pályákat. Ami pedig az utasok kényelmét illeti: a kisebb tömeg kevesebb zajt és rezgést eredményez működés közben, így simább és csendesebb utazást garantál. Hab a tortán, hogy intelligens biztonsági funkciókkal ugyancsak ellátták, az ütközésmegelőző korai figyelmeztető rendszertől az akadályérzékelőkig, amelyek vészhelyzet esetén automatikusan megállítják a vonatot.

Egy a baj: drága - egyelőre

Bár a szénszál előnyei nyilvánvalóak, a tömegközlekedésben történő alkalmazása anyagi akadályokba ütközhet. Annak ellenére, hogy az előállítási költségek az 1980-as évek (mai árfolyamon számolt) 150 ezer forint/kg-os szintjéről 2–3 ezer forintra csökkentek, a szénszál továbbra is jelentősen drágább az olyan hagyományos anyagok, mint az acél és az alumínium. Ez a költségtényező a bonyolult gyártási folyamatok és a magas minőségű alapanyagok miatt elég bajos, viszont a gyártási folyamatok fejlődése és a méretgazdaságosság lehetősége a szénszál egyre szélesebb körű felhasználásával, egyben a költségek további csökkenésével kecsegtet.

Főoldali kép: Xinhua hírügynökség

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS