Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld

Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld
Gábor János  |  2024. 06. 27., 15:40

A könnyűszerkezetes kialakítású szerelvény hét százalékkal csökkenti az energiafogyasztást, és évente 130 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy vele nagyjából azonos képességű, de hagyományos anyagokból épített vonat.

A lenyűgöző mérföldkövet Kína érte el: az ázsiai ipari óriás zászlóvivője a technológiai innovációnak, és ezt ismét bizonyította, a világ első teljes egészében szénszálból készült személyszállító vonatával. A Cetrovo 1.0, más néven Carbon Star Rapid Transit mérnöki csúcsteljesítmény, és nemrég be is mutatták Santung tartomány nagy iparvárosában, Qingdaóban. A futurisztikus vonat jelentős előnyöket kínál hagyományos acél társaihoz képest, és simább, zöldebb, összességében hatékonyabb utazást ígér az utasok számára – állítja a South China Morning Post. A járművet a China Railway Construction Corporation leányvállalata, a Qingdao Sifang Rolling Stock Co. gyártotta és helyezte üzembe a Sárga-tenger partján fekvő városban.

A vonat környezetbarát tervezése

A hagyományos metróvonatok szerkezete nagyban támaszkodik az acélra, az alumíniumötvözetekre és más fémekre. Ezek az anyagok jelentős súlyhátránnyal járnak, ami magasabb energiafogyasztást és fokozott pályakopást eredményez. Itt lép be a képbe a szénszál, mint paradigmaváltó lehetőség. A Cetrovo 1.0 váza szénszálas kompozit anyagokból készült: elemeit szénatom szálakból szőtték, aminek eredményeként egy rendkívül erős, mégis hihetetlenül könnyű szerkezet jött létre.

A gyártó szerint a szénszálas test és váz 25–50 százalékkal könnyebb a hagyományos szerelvényeknél.

Ez a teljes vonat súlyának jelentős, 11 százalékos, míg az energiafelhasználás hét százalékos és a karbonkibocsátás évi 130 tonnás csökkenését eredményezi. Ami olyan, mintha minden évben telepítenének egy 40 hektáros erdőt.

Nem csak tisztább, hanem gyorsabb és kényelmesebb is

A Cetrovo 1.0 tervezése a teljesítmény és az utasok kényelmének fokozására is összpontosít. A vonat csúcssebessége 140 km/h, ami meghaladja a kínai metrók jelenlegi, 80 km/h-s átlagsebességét. Ez gyorsabb ingázást és a városi közlekedési rendszerek tehermentesítését eredményezi. Ha mindez nem lenne elég: ez a vonat teljesen automatizált, vagyis nincs szükség vezetőre, ami utat nyit a jövő autonóm vonathálózatai előtt is – pláne úgy, hogy megbirkózik a kihívásokkal teli környezetekkel is, beleértve a magas hőmérsékletet és a meredek pályákat. Ami pedig az utasok kényelmét illeti: a kisebb tömeg kevesebb zajt és rezgést eredményez működés közben, így simább és csendesebb utazást garantál. Hab a tortán, hogy intelligens biztonsági funkciókkal ugyancsak ellátták, az ütközésmegelőző korai figyelmeztető rendszertől az akadályérzékelőkig, amelyek vészhelyzet esetén automatikusan megállítják a vonatot.

Egy a baj: drága - egyelőre

Bár a szénszál előnyei nyilvánvalóak, a tömegközlekedésben történő alkalmazása anyagi akadályokba ütközhet. Annak ellenére, hogy az előállítási költségek az 1980-as évek (mai árfolyamon számolt) 150 ezer forint/kg-os szintjéről 2–3 ezer forintra csökkentek, a szénszál továbbra is jelentősen drágább az olyan hagyományos anyagok, mint az acél és az alumínium. Ez a költségtényező a bonyolult gyártási folyamatok és a magas minőségű alapanyagok miatt elég bajos, viszont a gyártási folyamatok fejlődése és a méretgazdaságosság lehetősége a szénszál egyre szélesebb körű felhasználásával, egyben a költségek további csökkenésével kecsegtet.

Főoldali kép: Xinhua hírügynökség

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 16., 15:40
Az inflációérzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben a munkaerőpiaci hangulat tartósnak látszik. Talán a beruházások volumene is visszaáll az egy évvel ezelőtti szintre – hangzott el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) üzleti hangulat-indexének második negyedéves felmérésének eredményeit bemutató beszélgetésen.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A szeptemberben induló qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja ebben az epizódban Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra. Hogyan teheti ez könnyebbé mindenki életét?
2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS