Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld

Az első szénszálas vonat kevesebb energiát fogyaszt és 140-nel száguld
Gábor János  |  2024. 06. 27., 15:40

A könnyűszerkezetes kialakítású szerelvény hét százalékkal csökkenti az energiafogyasztást, és évente 130 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy vele nagyjából azonos képességű, de hagyományos anyagokból épített vonat.

A lenyűgöző mérföldkövet Kína érte el: az ázsiai ipari óriás zászlóvivője a technológiai innovációnak, és ezt ismét bizonyította, a világ első teljes egészében szénszálból készült személyszállító vonatával. A Cetrovo 1.0, más néven Carbon Star Rapid Transit mérnöki csúcsteljesítmény, és nemrég be is mutatták Santung tartomány nagy iparvárosában, Qingdaóban. A futurisztikus vonat jelentős előnyöket kínál hagyományos acél társaihoz képest, és simább, zöldebb, összességében hatékonyabb utazást ígér az utasok számára – állítja a South China Morning Post. A járművet a China Railway Construction Corporation leányvállalata, a Qingdao Sifang Rolling Stock Co. gyártotta és helyezte üzembe a Sárga-tenger partján fekvő városban.

A vonat környezetbarát tervezése

A hagyományos metróvonatok szerkezete nagyban támaszkodik az acélra, az alumíniumötvözetekre és más fémekre. Ezek az anyagok jelentős súlyhátránnyal járnak, ami magasabb energiafogyasztást és fokozott pályakopást eredményez. Itt lép be a képbe a szénszál, mint paradigmaváltó lehetőség. A Cetrovo 1.0 váza szénszálas kompozit anyagokból készült: elemeit szénatom szálakból szőtték, aminek eredményeként egy rendkívül erős, mégis hihetetlenül könnyű szerkezet jött létre.

A gyártó szerint a szénszálas test és váz 25–50 százalékkal könnyebb a hagyományos szerelvényeknél.

Ez a teljes vonat súlyának jelentős, 11 százalékos, míg az energiafelhasználás hét százalékos és a karbonkibocsátás évi 130 tonnás csökkenését eredményezi. Ami olyan, mintha minden évben telepítenének egy 40 hektáros erdőt.

Nem csak tisztább, hanem gyorsabb és kényelmesebb is

A Cetrovo 1.0 tervezése a teljesítmény és az utasok kényelmének fokozására is összpontosít. A vonat csúcssebessége 140 km/h, ami meghaladja a kínai metrók jelenlegi, 80 km/h-s átlagsebességét. Ez gyorsabb ingázást és a városi közlekedési rendszerek tehermentesítését eredményezi. Ha mindez nem lenne elég: ez a vonat teljesen automatizált, vagyis nincs szükség vezetőre, ami utat nyit a jövő autonóm vonathálózatai előtt is – pláne úgy, hogy megbirkózik a kihívásokkal teli környezetekkel is, beleértve a magas hőmérsékletet és a meredek pályákat. Ami pedig az utasok kényelmét illeti: a kisebb tömeg kevesebb zajt és rezgést eredményez működés közben, így simább és csendesebb utazást garantál. Hab a tortán, hogy intelligens biztonsági funkciókkal ugyancsak ellátták, az ütközésmegelőző korai figyelmeztető rendszertől az akadályérzékelőkig, amelyek vészhelyzet esetén automatikusan megállítják a vonatot.

Egy a baj: drága - egyelőre

Bár a szénszál előnyei nyilvánvalóak, a tömegközlekedésben történő alkalmazása anyagi akadályokba ütközhet. Annak ellenére, hogy az előállítási költségek az 1980-as évek (mai árfolyamon számolt) 150 ezer forint/kg-os szintjéről 2–3 ezer forintra csökkentek, a szénszál továbbra is jelentősen drágább az olyan hagyományos anyagok, mint az acél és az alumínium. Ez a költségtényező a bonyolult gyártási folyamatok és a magas minőségű alapanyagok miatt elég bajos, viszont a gyártási folyamatok fejlődése és a méretgazdaságosság lehetősége a szénszál egyre szélesebb körű felhasználásával, egyben a költségek további csökkenésével kecsegtet.

Főoldali kép: Xinhua hírügynökség

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 20., 12:40
2025. június 20-tól kedvezőbbé válik a részletfizetés. Az automatikus pótlékmentes részletfizetés összeghatára megduplázódott, már kétmillió forintos adótartozásig is kérhető. A Magyar Közlönyben megjelent az egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló törvény, amelynek számos szabálya már június 20-án hatályba lépett.
2025-06-20 19:05:00
Ötven százalékkal magasabb összegben vehetik igénybe a családok 2025. július 1-től a családi kedvezményt. Az emelés automatikus, teendőjük csak azoknak van, akik az adóelőleg-nyilatkozatban összegszerűen, és nem a gyermekek száma szerint kérték a kedvezményt.
2025-06-19 20:05:00
Március és május között országosan átlagban 5,8 százalékot lehetett alkudni az eladott lakóingatlanok árából, azonban a paneleknél tovább szűkült a vevők mozgástere – derül ki az OTP Ingatlanpont adataiból. A tavaszi hónapokban Budapesten tovább csökkent a rés a hirdetési és az eladási árak között, ami jól mutatja a lakáspiaci tendenciákat, hiszen közben a községekben továbbra is jelentős az alku lehetősége.

  Rovathírek: HIPA

Ismét bekerült Magyarország a legjobb befektetői megítéléssel rendelkező feltörekvő gazdaságok körébe, és a kelet-közép-európai térségben egyedüliként javította pozícióját a Kearney nemzetközi üzleti tanácsadó társaság új felmérése szerint – közölte a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS