A könnyűszerkezetes kialakítású szerelvény hét százalékkal csökkenti az energiafogyasztást, és évente 130 tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy vele nagyjából azonos képességű, de hagyományos anyagokból épített vonat.
A lenyűgöző mérföldkövet Kína érte el: az ázsiai ipari óriás zászlóvivője a technológiai innovációnak, és ezt ismét bizonyította, a világ első teljes egészében szénszálból készült személyszállító vonatával. A Cetrovo 1.0, más néven Carbon Star Rapid Transit mérnöki csúcsteljesítmény, és nemrég be is mutatták Santung tartomány nagy iparvárosában, Qingdaóban. A futurisztikus vonat jelentős előnyöket kínál hagyományos acél társaihoz képest, és simább, zöldebb, összességében hatékonyabb utazást ígér az utasok számára – állítja a South China Morning Post. A járművet a China Railway Construction Corporation leányvállalata, a Qingdao Sifang Rolling Stock Co. gyártotta és helyezte üzembe a Sárga-tenger partján fekvő városban.
A hagyományos metróvonatok szerkezete nagyban támaszkodik az acélra, az alumíniumötvözetekre és más fémekre. Ezek az anyagok jelentős súlyhátránnyal járnak, ami magasabb energiafogyasztást és fokozott pályakopást eredményez. Itt lép be a képbe a szénszál, mint paradigmaváltó lehetőség. A Cetrovo 1.0 váza szénszálas kompozit anyagokból készült: elemeit szénatom szálakból szőtték, aminek eredményeként egy rendkívül erős, mégis hihetetlenül könnyű szerkezet jött létre.
A gyártó szerint a szénszálas test és váz 25–50 százalékkal könnyebb a hagyományos szerelvényeknél.
Ez a teljes vonat súlyának jelentős, 11 százalékos, míg az energiafelhasználás hét százalékos és a karbonkibocsátás évi 130 tonnás csökkenését eredményezi. Ami olyan, mintha minden évben telepítenének egy 40 hektáros erdőt.
A Cetrovo 1.0 tervezése a teljesítmény és az utasok kényelmének fokozására is összpontosít. A vonat csúcssebessége 140 km/h, ami meghaladja a kínai metrók jelenlegi, 80 km/h-s átlagsebességét. Ez gyorsabb ingázást és a városi közlekedési rendszerek tehermentesítését eredményezi. Ha mindez nem lenne elég: ez a vonat teljesen automatizált, vagyis nincs szükség vezetőre, ami utat nyit a jövő autonóm vonathálózatai előtt is – pláne úgy, hogy megbirkózik a kihívásokkal teli környezetekkel is, beleértve a magas hőmérsékletet és a meredek pályákat. Ami pedig az utasok kényelmét illeti: a kisebb tömeg kevesebb zajt és rezgést eredményez működés közben, így simább és csendesebb utazást garantál. Hab a tortán, hogy intelligens biztonsági funkciókkal ugyancsak ellátták, az ütközésmegelőző korai figyelmeztető rendszertől az akadályérzékelőkig, amelyek vészhelyzet esetén automatikusan megállítják a vonatot.
Bár a szénszál előnyei nyilvánvalóak, a tömegközlekedésben történő alkalmazása anyagi akadályokba ütközhet. Annak ellenére, hogy az előállítási költségek az 1980-as évek (mai árfolyamon számolt) 150 ezer forint/kg-os szintjéről 2–3 ezer forintra csökkentek, a szénszál továbbra is jelentősen drágább az olyan hagyományos anyagok, mint az acél és az alumínium. Ez a költségtényező a bonyolult gyártási folyamatok és a magas minőségű alapanyagok miatt elég bajos, viszont a gyártási folyamatok fejlődése és a méretgazdaságosság lehetősége a szénszál egyre szélesebb körű felhasználásával, egyben a költségek további csökkenésével kecsegtet.
Főoldali kép: Xinhua hírügynökség
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.