A legnagyobb autógyártó új motorjai képesek megfelelni a szigorúbb kibocsátási előírásoknak, és különböző járműveket is meghajtanak, a hibridektől a bioüzemanyaggal működő járművekig.
A Toyota új, sokoldalú belső égésű motorok kifejlesztésével fogad a közlekedés trendjeinek alakulására, magyarán nem hisz abban, hogy kizárólag az elektromos meghajtású járműveké lenne a jövő. Egy keddi médiaeseményen két partnerével, a Subaruval és a Mazdával közösen mutatta be készülő, 1,5 és 2,0 literes motorjait, amelyek lényegesen kisebb térfogattal büszkélkedhetnek jelenlegi társaikhoz képest, mégis, ugrásszerű fejlődést jelenthetnek az autóiparban.
„Ezekkel a motorokkal mindhárom vállalat célja a motorokkal, akkumulátorokkal és más elektromos meghajtási egységekkel való integráció optimalizálása” – idézi a Reuters a Toyota közleményét. E szerint a három vállalat – a dekarbonizációra való közös törekvésétől hajtva – a szén-dioxidot tette elsődleges ellenfelévé. Úgy vélik, a motorok következő generációja döntő szerepet fog játszani a karbonsemlegesség elérésében, de közben a teljesítmény növelése is előtérben marad.
Az autógyártónak meggyőződése, hogy a nagy hatékonyságú és teljesítményű motorok kompaktabbak is lesznek, ami alacsonyabb motorháztetőt, jobb formatervezést és jobb aerodinamikát tesz lehetővé, és ezek a tényezők egytől egyig növelik az üzemanyag-hatékonyságot.
A fejlesztés keretében egy új 1,5 literes motort fejlesztenek. Ez tíz százalékkal kisebb és könnyebb, mint a jelenlegi 1,5 literes motorok, amilyenek például Yaris modelleket hajtanak. Ennek szellemben született egy új 2,0 literes turbómotor is, ami hasonló méret- és súlycsökkenést ér el a nagyobb modellekben, mondjuk a jelenleg 2,4 literes turbómotorokkal szerelt SUV-kban.
„Annak érdekében, hogy a vásárlóinknak változatos lehetőségeket kínáljunk a szén-dioxid-semlegesség eléréséhez, fel kell vállalnunk a kihívást, hogy olyan motorokat fejlesszünk, amelyek összhangban vannak a jövő energiakörnyezetével” – mutatott rá Koji Sato, a Toyota Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. Határidőt azonban sem ő, sem a vállalat nem közölt arra vonatkozóan, hogy a Toyota mikor dobja piacra az új motorsorozattal felszerelt modelleket.
A Toyota lépésre éppen akkor kerül sor, amikor a főbb autópiacok szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák bevezetésére készülnek. Az Európai Unió 2030-ban tervezi bevezetni az „Euro 7” elnevezésű új szabványt személygépkocsikra és kisteherautókra. Ez az intézkedés előfutára annak a tervnek, hogy 2035-től teljesen leállítaná az új karbonkibocsátó autók értékesítését. A hibrid járművek területén úttörő Toyota óvatosan közelíti meg a járművei jövőbeni szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó terveit. Azt tervezi, hogy megtartja erős lábát a hibrid technológiában, miközben más lehetőségeket, például bioüzemanyaggal és hidrogénnel töltött modelleket fejleszt.
Főoldali kép: Toyota
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.