A gyártó 100 százalékban fenntartható üzemanyag (SAF) előállításával áll a repülőgépipar és a légiközlekedés emissziócsökkentésének szolgálatába. A napokban sikeresen be is fejezte a speciális hajtómű földi tesztelését.
A Rolls-Royce sajtóközleményben tudatta, hogy sikerrel zárultak a SAF kompatibilitási tesztek, amelyeket a vállalat jelenleg is gyártásban lévő polgári repülőgép-hajtóműveivel végeztek. Úgy vélik, ezzel a mérföldkővel teljesült a 2021-ben indult programjuk, így a SAF gyakorlati használatának mostantól nincs semmilyen hajtóműtechnológiai akadálya.
A vállalat a kanadai létesítményében végzett földi tesztelést, legutóbb egy BR710-es hajtóművön, de a program részeként próbára tették további rendszereiket is, köztük a Trent 700-1000 sorozatot, a Trent XWB-84-et és 97-et, a Trent 7000-et, a BR725-öt, a Pearl 700-at, a Pearl 15-öt és a Pearl 10X-et. A tesztek számos földi és repülési vizsgálatot tartalmaztak, hogy reprodukálni tudják az összes lehetséges körülményt. A vizsgálatok során megerősítették, hogy a SAF használata nem befolyásolja a hajtóművek teljesítményét.
„Ez fontos mérföldkő, nemcsak a Rolls-Royce, hanem a polgári repülőgépipar szélesebb köre számára is. Reméljük, hogy a tesztek sikere olyan szintű műszaki validációt biztosít, ami megerősíti elhatározásukban azokat, akik a jövőben 100 százalékos SAF gyártásába szeretnének befektetni” – mondta Simon Burr, a Rolls-Royce plc mérnöki, technológiai és biztonsági csoportjának igazgatója.
A tesztek még ebben a hónapban folytatódnak: a Trent 1000 hajtóművek a Virgin Atlantic egyik Boeing 787 Dreamlinerét emelik a magasba a hónap végén, így ez lesz a világ első, kizárólag SAF meghajtású transzatlanti járata. Érdekesség, hogy a repülőgép normál sugárhajtómű-üzemanyaggal tér majd vissza az óceánt átszelő útról, így bebizonyíthatják, hogy a Rolls-Royce motorja mindkét üzemanyagtípussal üzemképes, bármiféle műszaki változtatás nélkül.
A Rolls-Royce szerint a SAF komoly lehetőség a légiközlekedés energiaátalakító folyamatának támogatására, hiszen a hagyományos üzemanyag alternatívája lehet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség becslése szerint egy nem kevert SAF-ot használó repülőgép nettó szén-dioxid-kibocsátása egy teljes életciklus alatt akár 80 százalékkal kisebb lehet, mintha hagyományos üzemanyaggal repült volna.
A Rolls-Royce úgy számol, hogy a Net Zero repülés 2050-ig történő elérésére a legújabb generációs, 100 százalékos SAF-üzemű gázturbinák kombinációja a teljes megoldás mintegy 80 százalékát lefedi, vagyis kihagyhatatlan opciónak tűnik a szegmens kizöldítésére. A sugárhajtómű-üzemanyagokra vonatkozó nemzetközi szabványokat felállító testület, az ASTM International jelenleg legfeljebb 50 százalékos SAF keverést engedélyez a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaggal, de ez a jövőben szinte biztos, hogy fokozatosan emelkedni fog.
A Rolls-Royce összes gyártásban lévő polgári repülőgép-hajtóműve állítólag már ma is 50 százalékos SAF-keverékkel működik, és a sikeres 100 százalékos SAF-tesztek tovább egyengetik az utat a SAF-alapú kereskedelmi repülés felé.
Gábor János
Főoldali kép: Rolls-Royce
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.