Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő

Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő
Gábor János  |  2024. 07. 17., 15:40

A hangnál gyorsabban, legénység nélkül is képes lesz naponta többször 100 kilométeres magasságban haladni, ami 2,5-szer annyi, mint amire bármely ma létező, kifutóról felszálló repülő képes.

A hollandiai, amerikai és új-zélandi székhellyel rendelkező, az Európai Űrügynökség „Feltörekvő Csillag” díját is elnyerő Dawn Aerospace rakéta-meghajtású pilóta nélküli légi járműve (UAV) – amit a világűr peremére történő repülésre és onnan visszatérésre terveztek – megkapta az engedélyt arra, hogy korlátlan sebességgel repüljön. Az új-zélandi Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) tanúsítványa arra jogosítja fel a céget, hogy az Mk-II Aurora névre hallgató jármű akár szuperszonikus sebességgel repüljön - egyelőre 24 000 méteres magasságban. Ez egyben azt is jelenti, hogy az UAV vizuális látótávolságon túli (BVLOS) műveleteket végezhet – állítja a vállalat közleménye.

Az Mk-II Aurora célja, hogy az első repülőgép legyen, ami egy nap alatt kétszer is eléri a Kármán-vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot.

A cég szerint a jármű gyors újrafelhasználhatósága és alacsony költségei miatt számos alkalmazásra lesz jó, beleértve a mikrogravitációs kísérleteket, a nagy sebességű repülési kutatásokat, a földmegfigyelést, valamint egyéb védelmi és polgári felhasználásokat.

„Ez felszabadítja az Mk-II teljesítményének következő nagy mérföldkövét, nevezetesen a hangsebesség feletti repülést. Tudomásunk szerint ez lenne az első magánfinanszírozású UAV, ami átlépi a hangsebességet” – közölte Stefan Powell vezérigazgató.

A tanúsítvány megszerzése évekig tartó együttműködés eredménye volt a Dawn Aerospace és a helyi ügynökségek között, beleértve a CAA-t, az Új-Zélandi Űrügynökséget, a légiforgalmi irányítást és a helyi légtérhasználókat. Együtt dolgoztak azon, hogy megértsék, hogyan lehet biztonságosan integrálni a nagy teljesítményű járműveket a jelenlegi légtérhasználók sorába.

Az Mk-II Aurora repülő útja az űr határára

A 4,8 méter hosszú, három méter fesztávolságú, 75 kilogrammos öntömeggel és 280 kilogrammos össztömeggel rendelkező kisrepülő 2021 júliusában szállt fel először. Azóta a Dawn Aerospace 50 repülési tesztet hajtott vele végre, sugár- és rakétameghajtással.

 

A legutóbbi, 2023-ban végrehajtott repülések során elérte a 200 csomós (több mint 370 km/h-s) sebességet és a közel 2800 méteres magasságot. Azóta jelentős fejlesztéseken és további teszteken (pl. a motor 60 másodperces begyújtásának és újraindításának próbáján, hogy demonstrálják a visszatérési képességét) esett át, majd kérvényezték a fentebb írt paramétereknek megfelelő engedélyt, ami azt jelenti, hogy rövid időn belül megtízszerezhették az Mk-II által elérhető magasságot.

„A [most megszerzett] tanúsítvány a csapatunk kemény munkájának és elkötelezettségének, valamint annak bizonyítéka, hogy képesek vagyunk olyan magas teljesítményű járművet üzemeltetni, ami megfelel a CAA minden légi jármű üzemeltetőjével szemben támasztott elvárásainak – mutatott rá Powell. Teljes teljesítménnyel az Mk-II gyorsabban és 2,5-szer magasabbra fog repülni, mint bármely korábbi, kifutópályáról induló repülőgép, beleértve a jelenlegi rekordtartót, az SR-71 Blackbirdöt.”

Az Mk-II végső célja persze az, hogy naponta többször elérjen 100 km-es magasságba. Az űr határára vezető út következő állomásai július és szeptember között teljesülhetnek: ekkora terveznek egy nagyszabású tesztsorozatot, ami egy tucat repülést foglalhat magában. Ezeken a próbákon igyekeznek kitolni jármű teljesítményének határait Mach 1.1-es (hangsebesség feletti, több mint 1200 km/h-s) sebességre és 21-22 ezer méteres magasságra, illetve igyekeznek bebizonyítani, hogy a szerkezet gyors újrahasznosíthatóságra: naponta akár kettő űrhatárra repülésre képes.

Az Mk-II Aurora fejlesztése és tanúsítványa nem csupán a Dawn Aerospace számára jelent mérföldkövet, hanem új lehetőségeket nyit a légi közlekedés és az űrkutatás, bolygómegfigyelés terén is, ami új irányokat szabhat a jövő technológiai fejlődésének.

Főoldali kép: Dawn Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS