A hangnál gyorsabban, legénység nélkül is képes lesz naponta többször 100 kilométeres magasságban haladni, ami 2,5-szer annyi, mint amire bármely ma létező, kifutóról felszálló repülő képes.
A hollandiai, amerikai és új-zélandi székhellyel rendelkező, az Európai Űrügynökség „Feltörekvő Csillag” díját is elnyerő Dawn Aerospace rakéta-meghajtású pilóta nélküli légi járműve (UAV) – amit a világűr peremére történő repülésre és onnan visszatérésre terveztek – megkapta az engedélyt arra, hogy korlátlan sebességgel repüljön. Az új-zélandi Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) tanúsítványa arra jogosítja fel a céget, hogy az Mk-II Aurora névre hallgató jármű akár szuperszonikus sebességgel repüljön - egyelőre 24 000 méteres magasságban. Ez egyben azt is jelenti, hogy az UAV vizuális látótávolságon túli (BVLOS) műveleteket végezhet – állítja a vállalat közleménye.
Az Mk-II Aurora célja, hogy az első repülőgép legyen, ami egy nap alatt kétszer is eléri a Kármán-vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot.
A cég szerint a jármű gyors újrafelhasználhatósága és alacsony költségei miatt számos alkalmazásra lesz jó, beleértve a mikrogravitációs kísérleteket, a nagy sebességű repülési kutatásokat, a földmegfigyelést, valamint egyéb védelmi és polgári felhasználásokat.
„Ez felszabadítja az Mk-II teljesítményének következő nagy mérföldkövét, nevezetesen a hangsebesség feletti repülést. Tudomásunk szerint ez lenne az első magánfinanszírozású UAV, ami átlépi a hangsebességet” – közölte Stefan Powell vezérigazgató.
A tanúsítvány megszerzése évekig tartó együttműködés eredménye volt a Dawn Aerospace és a helyi ügynökségek között, beleértve a CAA-t, az Új-Zélandi Űrügynökséget, a légiforgalmi irányítást és a helyi légtérhasználókat. Együtt dolgoztak azon, hogy megértsék, hogyan lehet biztonságosan integrálni a nagy teljesítményű járműveket a jelenlegi légtérhasználók sorába.
A 4,8 méter hosszú, három méter fesztávolságú, 75 kilogrammos öntömeggel és 280 kilogrammos össztömeggel rendelkező kisrepülő 2021 júliusában szállt fel először. Azóta a Dawn Aerospace 50 repülési tesztet hajtott vele végre, sugár- és rakétameghajtással.
A legutóbbi, 2023-ban végrehajtott repülések során elérte a 200 csomós (több mint 370 km/h-s) sebességet és a közel 2800 méteres magasságot. Azóta jelentős fejlesztéseken és további teszteken (pl. a motor 60 másodperces begyújtásának és újraindításának próbáján, hogy demonstrálják a visszatérési képességét) esett át, majd kérvényezték a fentebb írt paramétereknek megfelelő engedélyt, ami azt jelenti, hogy rövid időn belül megtízszerezhették az Mk-II által elérhető magasságot.
„A [most megszerzett] tanúsítvány a csapatunk kemény munkájának és elkötelezettségének, valamint annak bizonyítéka, hogy képesek vagyunk olyan magas teljesítményű járművet üzemeltetni, ami megfelel a CAA minden légi jármű üzemeltetőjével szemben támasztott elvárásainak – mutatott rá Powell. Teljes teljesítménnyel az Mk-II gyorsabban és 2,5-szer magasabbra fog repülni, mint bármely korábbi, kifutópályáról induló repülőgép, beleértve a jelenlegi rekordtartót, az SR-71 Blackbirdöt.”
Az Mk-II végső célja persze az, hogy naponta többször elérjen 100 km-es magasságba. Az űr határára vezető út következő állomásai július és szeptember között teljesülhetnek: ekkora terveznek egy nagyszabású tesztsorozatot, ami egy tucat repülést foglalhat magában. Ezeken a próbákon igyekeznek kitolni jármű teljesítményének határait Mach 1.1-es (hangsebesség feletti, több mint 1200 km/h-s) sebességre és 21-22 ezer méteres magasságra, illetve igyekeznek bebizonyítani, hogy a szerkezet gyors újrahasznosíthatóságra: naponta akár kettő űrhatárra repülésre képes.
Az Mk-II Aurora fejlesztése és tanúsítványa nem csupán a Dawn Aerospace számára jelent mérföldkövet, hanem új lehetőségeket nyit a légi közlekedés és az űrkutatás, bolygómegfigyelés terén is, ami új irányokat szabhat a jövő technológiai fejlődésének.
Főoldali kép: Dawn Aerospace
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.