Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő

Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő
Gábor János  |  2024. 07. 17., 15:40

A hangnál gyorsabban, legénység nélkül is képes lesz naponta többször 100 kilométeres magasságban haladni, ami 2,5-szer annyi, mint amire bármely ma létező, kifutóról felszálló repülő képes.

A hollandiai, amerikai és új-zélandi székhellyel rendelkező, az Európai Űrügynökség „Feltörekvő Csillag” díját is elnyerő Dawn Aerospace rakéta-meghajtású pilóta nélküli légi járműve (UAV) – amit a világűr peremére történő repülésre és onnan visszatérésre terveztek – megkapta az engedélyt arra, hogy korlátlan sebességgel repüljön. Az új-zélandi Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) tanúsítványa arra jogosítja fel a céget, hogy az Mk-II Aurora névre hallgató jármű akár szuperszonikus sebességgel repüljön - egyelőre 24 000 méteres magasságban. Ez egyben azt is jelenti, hogy az UAV vizuális látótávolságon túli (BVLOS) műveleteket végezhet – állítja a vállalat közleménye.

Az Mk-II Aurora célja, hogy az első repülőgép legyen, ami egy nap alatt kétszer is eléri a Kármán-vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot.

A cég szerint a jármű gyors újrafelhasználhatósága és alacsony költségei miatt számos alkalmazásra lesz jó, beleértve a mikrogravitációs kísérleteket, a nagy sebességű repülési kutatásokat, a földmegfigyelést, valamint egyéb védelmi és polgári felhasználásokat.

„Ez felszabadítja az Mk-II teljesítményének következő nagy mérföldkövét, nevezetesen a hangsebesség feletti repülést. Tudomásunk szerint ez lenne az első magánfinanszírozású UAV, ami átlépi a hangsebességet” – közölte Stefan Powell vezérigazgató.

A tanúsítvány megszerzése évekig tartó együttműködés eredménye volt a Dawn Aerospace és a helyi ügynökségek között, beleértve a CAA-t, az Új-Zélandi Űrügynökséget, a légiforgalmi irányítást és a helyi légtérhasználókat. Együtt dolgoztak azon, hogy megértsék, hogyan lehet biztonságosan integrálni a nagy teljesítményű járműveket a jelenlegi légtérhasználók sorába.

Az Mk-II Aurora repülő útja az űr határára

A 4,8 méter hosszú, három méter fesztávolságú, 75 kilogrammos öntömeggel és 280 kilogrammos össztömeggel rendelkező kisrepülő 2021 júliusában szállt fel először. Azóta a Dawn Aerospace 50 repülési tesztet hajtott vele végre, sugár- és rakétameghajtással.

 

A legutóbbi, 2023-ban végrehajtott repülések során elérte a 200 csomós (több mint 370 km/h-s) sebességet és a közel 2800 méteres magasságot. Azóta jelentős fejlesztéseken és további teszteken (pl. a motor 60 másodperces begyújtásának és újraindításának próbáján, hogy demonstrálják a visszatérési képességét) esett át, majd kérvényezték a fentebb írt paramétereknek megfelelő engedélyt, ami azt jelenti, hogy rövid időn belül megtízszerezhették az Mk-II által elérhető magasságot.

„A [most megszerzett] tanúsítvány a csapatunk kemény munkájának és elkötelezettségének, valamint annak bizonyítéka, hogy képesek vagyunk olyan magas teljesítményű járművet üzemeltetni, ami megfelel a CAA minden légi jármű üzemeltetőjével szemben támasztott elvárásainak – mutatott rá Powell. Teljes teljesítménnyel az Mk-II gyorsabban és 2,5-szer magasabbra fog repülni, mint bármely korábbi, kifutópályáról induló repülőgép, beleértve a jelenlegi rekordtartót, az SR-71 Blackbirdöt.”

Az Mk-II végső célja persze az, hogy naponta többször elérjen 100 km-es magasságba. Az űr határára vezető út következő állomásai július és szeptember között teljesülhetnek: ekkora terveznek egy nagyszabású tesztsorozatot, ami egy tucat repülést foglalhat magában. Ezeken a próbákon igyekeznek kitolni jármű teljesítményének határait Mach 1.1-es (hangsebesség feletti, több mint 1200 km/h-s) sebességre és 21-22 ezer méteres magasságra, illetve igyekeznek bebizonyítani, hogy a szerkezet gyors újrahasznosíthatóságra: naponta akár kettő űrhatárra repülésre képes.

Az Mk-II Aurora fejlesztése és tanúsítványa nem csupán a Dawn Aerospace számára jelent mérföldkövet, hanem új lehetőségeket nyit a légi közlekedés és az űrkutatás, bolygómegfigyelés terén is, ami új irányokat szabhat a jövő technológiai fejlődésének.

Főoldali kép: Dawn Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS