Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő

Az űr határára készül ez az új szuperszonikus kisrepülő
Gábor János  |  2024. 07. 17., 15:40

A hangnál gyorsabban, legénység nélkül is képes lesz naponta többször 100 kilométeres magasságban haladni, ami 2,5-szer annyi, mint amire bármely ma létező, kifutóról felszálló repülő képes.

A hollandiai, amerikai és új-zélandi székhellyel rendelkező, az Európai Űrügynökség „Feltörekvő Csillag” díját is elnyerő Dawn Aerospace rakéta-meghajtású pilóta nélküli légi járműve (UAV) – amit a világűr peremére történő repülésre és onnan visszatérésre terveztek – megkapta az engedélyt arra, hogy korlátlan sebességgel repüljön. Az új-zélandi Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) tanúsítványa arra jogosítja fel a céget, hogy az Mk-II Aurora névre hallgató jármű akár szuperszonikus sebességgel repüljön - egyelőre 24 000 méteres magasságban. Ez egyben azt is jelenti, hogy az UAV vizuális látótávolságon túli (BVLOS) műveleteket végezhet – állítja a vállalat közleménye.

Az Mk-II Aurora célja, hogy az első repülőgép legyen, ami egy nap alatt kétszer is eléri a Kármán-vonalat, vagyis a 100 kilométeres magasságot.

A cég szerint a jármű gyors újrafelhasználhatósága és alacsony költségei miatt számos alkalmazásra lesz jó, beleértve a mikrogravitációs kísérleteket, a nagy sebességű repülési kutatásokat, a földmegfigyelést, valamint egyéb védelmi és polgári felhasználásokat.

„Ez felszabadítja az Mk-II teljesítményének következő nagy mérföldkövét, nevezetesen a hangsebesség feletti repülést. Tudomásunk szerint ez lenne az első magánfinanszírozású UAV, ami átlépi a hangsebességet” – közölte Stefan Powell vezérigazgató.

A tanúsítvány megszerzése évekig tartó együttműködés eredménye volt a Dawn Aerospace és a helyi ügynökségek között, beleértve a CAA-t, az Új-Zélandi Űrügynökséget, a légiforgalmi irányítást és a helyi légtérhasználókat. Együtt dolgoztak azon, hogy megértsék, hogyan lehet biztonságosan integrálni a nagy teljesítményű járműveket a jelenlegi légtérhasználók sorába.

Az Mk-II Aurora repülő útja az űr határára

A 4,8 méter hosszú, három méter fesztávolságú, 75 kilogrammos öntömeggel és 280 kilogrammos össztömeggel rendelkező kisrepülő 2021 júliusában szállt fel először. Azóta a Dawn Aerospace 50 repülési tesztet hajtott vele végre, sugár- és rakétameghajtással.

 

A legutóbbi, 2023-ban végrehajtott repülések során elérte a 200 csomós (több mint 370 km/h-s) sebességet és a közel 2800 méteres magasságot. Azóta jelentős fejlesztéseken és további teszteken (pl. a motor 60 másodperces begyújtásának és újraindításának próbáján, hogy demonstrálják a visszatérési képességét) esett át, majd kérvényezték a fentebb írt paramétereknek megfelelő engedélyt, ami azt jelenti, hogy rövid időn belül megtízszerezhették az Mk-II által elérhető magasságot.

„A [most megszerzett] tanúsítvány a csapatunk kemény munkájának és elkötelezettségének, valamint annak bizonyítéka, hogy képesek vagyunk olyan magas teljesítményű járművet üzemeltetni, ami megfelel a CAA minden légi jármű üzemeltetőjével szemben támasztott elvárásainak – mutatott rá Powell. Teljes teljesítménnyel az Mk-II gyorsabban és 2,5-szer magasabbra fog repülni, mint bármely korábbi, kifutópályáról induló repülőgép, beleértve a jelenlegi rekordtartót, az SR-71 Blackbirdöt.”

Az Mk-II végső célja persze az, hogy naponta többször elérjen 100 km-es magasságba. Az űr határára vezető út következő állomásai július és szeptember között teljesülhetnek: ekkora terveznek egy nagyszabású tesztsorozatot, ami egy tucat repülést foglalhat magában. Ezeken a próbákon igyekeznek kitolni jármű teljesítményének határait Mach 1.1-es (hangsebesség feletti, több mint 1200 km/h-s) sebességre és 21-22 ezer méteres magasságra, illetve igyekeznek bebizonyítani, hogy a szerkezet gyors újrahasznosíthatóságra: naponta akár kettő űrhatárra repülésre képes.

Az Mk-II Aurora fejlesztése és tanúsítványa nem csupán a Dawn Aerospace számára jelent mérföldkövet, hanem új lehetőségeket nyit a légi közlekedés és az űrkutatás, bolygómegfigyelés terén is, ami új irányokat szabhat a jövő technológiai fejlődésének.

Főoldali kép: Dawn Aerospace

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS