Már nem csak a Tesla vetélytársa, hanem a Ferrari, a Lamborghini vagy éppen a Koenigsegg elektromos alternatívája is lenne a BYD, ami a szuperautó kategóriában versenybe küld egy EV-t, a Yangwang U9-et. A kocsi 2,36 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.
A Szegeden gyárlétesítésre készülő BYD egy Sanghajból közvetített élő streamben, vasárnap mutatta be első szuperkocsiját, a Yangwang U9-et, ami egy csapásra a világ leggyorsabb utcai versenyautói közé kerülhet, pedig a gyártóra jellemző teljesen elektromos hajtáslánccal rendelkezik. A kínai márka valóban hihetetlenül nagy teljesítményű kocsit alkotott. A végsebessége 309 km/óra és mindössze 2,36 másodpercre van szüksége a nullától százig tartó csörtéhez – írja a Fortune. Ezzel a teljesítménnyel helyet kap a világ legjobban gyorsuló autói között: a Koenigsegg Jesco Targa 5.1 AMT-t és a Dodge Challenger III Restyling 2 Coupe 6.2 AT-t előzve éppen csak lecsúszik a top 10-es listáról, amire a GAC Aion Hyper SSR Coupe Ultimate Track Edition AT még pont felfér, 2,3 másodperces sprinttel. A leggyorsabb háromhoz még sokat kell fejlődni, mert a Rimac C Two Coupe 0.0, a Rimac Nevera Coupe és a Tesla Model S I Restyling 2 Liftbek egyaránt két másodperc alatti időre képes.
Az U9 egyetlen feltöltéssel eléri a nagyon egészséges 450 kilométeres hatótávot, ráadásul a BYD által szabadalmaztatott Blade Battery technológia gyors hűtést és ultragyors, akár 500 kW-os töltési képességet biztosít számára. Ha ez nem lenne elég, a kocsi támogatja a kettős töltési technológiát (iker töltőpisztolyokkal), hogy mindössze 10 perc alatt feltölthető legyen 30-ról 80 százalékra.
A gyártó állítása szerint a Yangwang U9 a „Time Gate” dizájnnyelvvel egyedi esztétikát kapott: a határozott arányok a feszültséget és az erőt szimbolizálják, tökéletesen megragadva ezzel a tisztán elektromos szuperautó lényegét. A BYD célja, hogy ebben a szegmensben két alapvető technológiával, az új, négy független elektromotorral rendelkező e4 platformmal és a DiSus-X intelligens karosszéria vezérlőrendszerrel mutassa ki a foga fehérjét. Előbbi a fokozott biztonság és teljesítmény érdekében precíz, négykerekű nyomatékvezérlést kínál: elképesztő 1300 lóerővel és 1680 Nm maximális nyomatékkal ígér izgalmas vezetési élményt, míg az utóbbi lehetővé teszi, hogy az U9 akár 75 mm-es maximálisan állítható rugóutat érjen el, 500 mm/s egytengelyes csúcsemelési sebességgel, ami több mint egy tonna azonnali emelőerőt biztosít. A BYD szerint ezek a jellemzők jelentősen növelik a jármű agilitását és kényelmét a különböző vezetési helyzetekben, például fékezés, gyorsítás, kanyarodás vagy felhajtás során.
A BYD szigorú pályateszteknek vetette alá a kocsit, hogy továbbfejlessze az U9 hőkezelő rendszerét – megduplázva például a maximális hűtési kapacitást és továbbfejlesztve a Blade akkumulátort, hogy megkönnyítse a hatékony kisütési és hűtési funkciókat. Ami pedig az aerodinamikát illeti, a Yangwang 12 aktív és passzív aerodinamikai csomaggal rendelkezik, ezzel a BYD szerint jelentősen sikerült csökkenteni a légellenállási együtthatót és javítani a hőelvezetés hatékonyságát. Mivel a biztonság kiemelt fontosságú, szuperszénszálas kabint építettek hozzá, az újgenerációs cell-to-body (CTB) technológiával épített van. Ez példátlan, 54425 Nm/fok torziós merevséget és 11 tonnát meghaladó egyoldali nyomóterhelésnek ellenálló tetőt biztosít.
A Yangwang U9 pilótafülkéje két, 14 irányban állítható üléssel és Dynaudio Evidence Series csúcskategóriás audiorendszerrel büszkélkedhet, amelyek kiváló élményt biztosítanak a sofőrök és az utasok számára egyaránt. Az amerikai és európai értékesítésére kicsit többet kell várni, de Kínában már ezen a nyáron elkezdik forgalmazni. Sajnos nem csak a képességeivel, az árával is a legnagyobb prémium márkák közé kívánkozik, hiszen jelen állás szerint 233.411 dollárba, vagyis több mint 84 millió forintba fog kerülni.
Gábor János
Főoldali kép: BYD
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.